Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Deze oorlog heeft me een andere kijk gegeven.
'k Was altijd tegen nationalisme en zag het eerder als iets schadelijks en gevaarlijk ; gelinkt met extreem-rechts, fascisme, enz.
Maar deze oorlog heeft me de andere kant getoond en het nut ervan doen inzien.
In extreme situaties zoals deze is er een sterkte in voor je cultuur en natie opkomen die verder gaat als gewoon je eigen familie verdedigen.
Hoop wel dat het na de oorlog afzwakt en niet uit de hand loopt, zoals bv. Israël.


Vertaling vd. woorden :

Ukraine, [our] native motherland!
Lord, our heavenly Father!
Bless [me]!

I come to annihilate
The enemies of my native land,
Murderers of my brothers,
Rapers of my sisters.

Let my hand be firm,
To kill the enemies!
Let my eye be clear,
To kill the enemies!
Let my weapon be good,
To kill the enemies!
Let my will be steel,
To kill the enemies!

Ukraine, our native motherland!
Lord, our heavenly Father!
Bless [us]!

Our vigorous push!
Our sacred revenge!
Our holy victory!


En ondertussen wachten we verder op het tegenoffensief...

D3FDA337-5577-438F-B03A-3FC5F7FA0A3F.gif
 
Laatst bewerkt:
He's on a roll, Shoigu/Gerasimov trollen door te zeggen dat 2 misfits Bakhmut gaan redden als het leger niet kan standhouden.
En dan dit. (gaat over de interviewer van eergisteren avond.)
[Hoe grappig hij soms ook is, niet vergeten dat het iemand is die een huurlingenleger runt dat onthoofdingen filmt, mensen met een sloophamer vermoordt, beweert v. geen gevangenen te nemen, etc.]

Q: Evgeny Viktorovich, after your interview with the "Telega Online" project journalist Konstantin Dolgov was fired. How would you comment on his dismissal? Do you consider it fair? Do you have any plans to help the journalist? Perhaps you've already ...have you given him any words of encouragement? Thank you in advance for your response.
A: "I just found out about it, because Dolgov didn't complain to me. Certainly I will give him help. But, as for his dismissal, because of my interview. Try to shut my mouth, we'll watch carefully how you do it. Morons, you think you're doing the government a favor, but you're screwing it over. Because there's a war going on and there's no time to measure dicks. So those degenerates who own this telegram channel, you will burn in hell. Stupid, brainless creatures who are destroying our country. And Dolgov was good, he asked all the right questions that need answers. The government was not discredited in any way, the fucking bureaucrats, who got into this government, were discredited. Are we going to run out of honest people in the country, leaving only the scum who shit under the neighbor's door and then run away? You want to shit under the door, say: "I'm shitting under your door, try to stop me. Motherfuckers."


Gisteren heeft RU ook getoond hoe één van hun schepen onbemande vaartuigen beschoot en een aanval afweerde.
En vandaag toont UA dat minstens één boot tot aan het schip geraakt is.


edit speciaal voor @Green Mamba
Bekijk bijlage 19789
Ze zijn weer gespot!
 
Het spel begint stilaan wat op de wagen te zitten met Prigozhin...

Tenzij je Girkin ook met een korrel zout moet nemen, al is zijn ongezouten mening over de incompetentie van de Russische legerleiding wel boeiend. Zowel Girkin als Prigozhin geraken weg met beledigingen naar de legerleiding toe die ongehoord zijn. Een blogger die een negatieve mening uit op sociale media geraakt sneller in de problemen dan die twee heren. Wat zou de reden daarachter zijn? Deel van maskirovka of heeft Poetin de touwtjes dan toch niet zo stevig in handen en heeft hij schrik om iets tegen hen te doen?
 
Tenzij je Girkin ook met een korrel zout moet nemen, al is zijn ongezouten mening over de incompetentie van de Russische legerleiding wel boeiend. Zowel Girkin als Prigozhin geraken weg met beledigingen naar de legerleiding toe die ongehoord zijn. Een blogger die een negatieve mening uit op sociale media geraakt sneller in de problemen dan die twee heren. Wat zou de reden daarachter zijn? Deel van maskirovka of heeft Poetin de touwtjes dan toch niet zo stevig in handen en heeft hij schrik om iets tegen hen te doen?

Of Poetin gebruikt ze om de legertop onder controle te houden.
Nooit totaal geen kritiek op hoge officieren en dan opzij zetten gaat niet goed vallen bij het leger.
Door deze kritieken heeft Poetin wel altijd een reden om iemand te vervangen.
De reden dat Poetin aan de macht blijft is omdat hij controle heeft over de verschillende machtsblokken maar ook dat hij ze uitspeelt tegen elkaar zodanig dat ze onderling niet te sterk worden.
Dit lijkt me de enigste reden waarom Poetin nog aan de macht is : niemand die sterk genoeg staat om zelf een gooi te doen naar de macht.
 
Tenzij je Girkin ook met een korrel zout moet nemen, al is zijn ongezouten mening over de incompetentie van de Russische legerleiding wel boeiend. Zowel Girkin als Prigozhin geraken weg met beledigingen naar de legerleiding toe die ongehoord zijn. Een blogger die een negatieve mening uit op sociale media geraakt sneller in de problemen dan die twee heren. Wat zou de reden daarachter zijn? Deel van maskirovka of heeft Poetin de touwtjes dan toch niet zo stevig in handen en heeft hij schrik om iets tegen hen te doen?

Hitler had het ook graag dat er onenigheid en vijandigheid was onder z'n generaals, partijbonzen en andere Nazi-ideologen.
Verdeel en heers, en de positie van de grote chef komt nooit in het gedrang.
 
Hitler had het ook graag dat er onenigheid en vijandigheid was onder z'n generaals, partijbonzen en andere Nazi-ideologen.
Verdeel en heers, en de positie van de grote chef komt nooit in het gedrang.
https://www.hln.be/buitenland/wit-r...ing-met-poetin-zegt-oppositiefiguur~afe20e2f/ als die valt kunnen we misschien een tweede front (voor Rusland dan) verwachten? Moest ik Poetin zijn zou ik hem niet te veel vergiftigen, kwestie van een stabiele buur te hebben.
 
Ja jongens, thee drinken met Poetin is niet zonder risico.

Als Moskou dit moedwillig doet, verwacht ik een opname van Wit-Rusland binnen de Russische staatsstructuur. Als het repressieapparaat van Wit-Rusland zich de eerstkomende tijd maximaal legt op een "crackdown" van elke kiem van verzet of opstandigheid, geeft dat Poetin misschien wat meer manoeuvreerruimte maar ik verwacht niet dat die een succesvol offensief vanuit het noorden kan lanceren. Als hij dat probeert, wordt het een bloederige affaire.

Of het wordt een shitshow en Wit-Rusland wordt verscheurd of er ontstaat een Pools-Litouws Gemenebest dat zich gaat mengen in de oolrog en delen van West-Oekraïne opnieuw zal annexeren. Dat zou pas een plottwist zijn, al lijkt me dat zeker niet vergezocht. Polen heeft nog een eitje te pellen met Oekraïne (cfr. zeer bloederige pogroms in de twintigste eeuw), ook al staan die nu linea recta achter Kiev. Al denk ik niet dat Polen op dit moment aast op extra grondgebied. In Hongarije bestaat er wel zo'n sentiment, maar ik denk niet dat het meer is dan louter een sentiment. Maar wanneer de gelegenheid zich aanbiedt ...
 
Ja jongens, thee drinken met Poetin is niet zonder risico.

Als Moskou dit moedwillig doet, verwacht ik een opname van Wit-Rusland binnen de Russische staatsstructuur. Als het repressieapparaat van Wit-Rusland zich de eerstkomende tijd maximaal legt op een "crackdown" van elke kiem van verzet of opstandigheid, geeft dat Poetin misschien wat meer manoeuvreerruimte maar ik verwacht niet dat die een succesvol offensief vanuit het noorden kan lanceren. Als hij dat probeert, wordt het een bloederige affaire.

Of het wordt een shitshow en Wit-Rusland wordt verscheurd of er ontstaat een Pools-Litouws Gemenebest dat zich gaat mengen in de oolrog en delen van West-Oekraïne opnieuw zal annexeren. Dat zou pas een plottwist zijn, al lijkt me dat zeker niet vergezocht. Polen heeft nog een eitje te pellen met Oekraïne (cfr. zeer bloederige pogroms in de twintigste eeuw), ook al staan die nu linea recta achter Kiev. Al denk ik niet dat Polen op dit moment aast op extra grondgebied. In Hongarije bestaat er wel zo'n sentiment, maar ik denk niet dat het meer is dan louter een sentiment. Maar wanneer de gelegenheid zich aanbiedt ...

Lijkt me nu toch wel het meest onrealistisch scenario. Ik volg de Poolse politiek totaal niet, maar daar is van enig revanchisme toch geen sprake meer? Heel de Balkan en Oost-Europa hebben elkaar voor decennia liggen uitmoorden, en ze haten elkaar nog altijd, maar no way dat Polen Oekraïne gaat binnenvallen. Misschien wanneer Rusland weggevaagd is als natie, maar echt niet eerder dan dat.
 
Lijkt me nu toch wel het meest onrealistisch scenario. Ik volg de Poolse politiek totaal niet, maar daar is van enig revanchisme toch geen sprake meer? Heel de Balkan en Oost-Europa hebben elkaar voor decennia liggen uitmoorden, en ze haten elkaar nog altijd, maar no way dat Polen Oekraïne gaat binnenvallen. Misschien wanneer Rusland weggevaagd is als natie, maar echt niet eerder dan dat.
Ik zie dat vandaag ook niet mogelijk maar aan de andere kant ... dit zijn de jaren '20. Als je ziet wat dit decennium op zijn palmares heeft ... anything goes.
 
Of het wordt een shitshow en Wit-Rusland wordt verscheurd of er ontstaat een Pools-Litouws Gemenebest dat zich gaat mengen in de oolrog en delen van West-Oekraïne opnieuw zal annexeren. Dat zou pas een plottwist zijn, al lijkt me dat zeker niet vergezocht. Polen heeft nog een eitje te pellen met Oekraïne (cfr. zeer bloederige pogroms in de twintigste eeuw), ook al staan die nu linea recta achter Kiev. Al denk ik niet dat Polen op dit moment aast op extra grondgebied. In Hongarije bestaat er wel zo'n sentiment, maar ik denk niet dat het meer is dan louter een sentiment. Maar wanneer de gelegenheid zich aanbiedt ...
Wat? Nee, serieus, wat? :crazy: :rofl:
Dit komt rechtstreeks uit het Russische propagandaboek, niets meer. Er heeft niemand in Polen, die serieus genomen wordt, ooit maar iets in die richting geopperd.

Dit is niet vergezocht, dit is Oost-Siberisch vergezocht.
 
Blijkbaar heeft Rusland met het nakend offensief van Oekraïne, de aanvallen opgetrokken en hebben ze op amper een maand tijd voor 1 tot 2 miljard (!) aan raketten en bommen afgeschoten richting Oekraïne. Een groot deel daarvan waren hun splinternieuwe raketten en bommen maar de laatste dagen terug voornamelijk oud materiaal van de koude oorlog (omdat het splinternieuw materiaal alweer op is ??)

Zoals gezegd we mogen Rusland niet onderschatten en er wordt al lang gezegd (maanden !) dat Rusland bijna door zijn voorraad heen is (terwijl ze dus doodleuk het aantal aanvallen nog verhogen en ze maanden later nog altijd materiaal blijven hebben), maar aan een tempo van 1 tot 2 miljard per maand? Ben je dan wél goed bezig? Of zijn dit dan eerder wanhoopspogingen?

Dit kan nog wel even duren omdat de voorraad wapens van de koude oorlog dat ze hebben nog ongelooflijk groot is, maar oneindig is die voorraad toch ook niet?

En nu dan ook nog eens die verdachte ziekte van loekasjenko (gaat ie straks komen te overlijden?) waarbij Rusland mogelijks heel Wit Rusland wil annexeren ???

Ik weet niet wat Poetin hiermee tracht te bereiken. Dit lijkt mij meer spierballengerol, wat op lange termijn als een boemerang terug in je gezicht ontploft.
 
Wat? Nee, serieus, wat? :crazy: :rofl:
Dit komt rechtstreeks uit het Russische propagandaboek, niets meer. Er heeft niemand in Polen, die serieus genomen wordt, ooit maar iets in die richting geopperd.

Dit is niet vergezocht, dit is Oost-Siberisch vergezocht.
In het kader van dit bizarre decennium niet vergezocht, maar zoals ik aangaf: ik denk niet dat Polen aast op extra grondgebied. Vroeger lag Polen wel meer richting het oosten, met onder andere Lvov als Poolse stad. Nu ligt het land meer naar het Westen met voormalige Duitse gebieden (Pommeren en Silezië) waar de Duitse bevolking na WOII werd verjaagd. Ik betwijfel dat er iemand serieus nadenkt om de landsgrenzen te hertekenen, tenzij het gaat om radicale (maar marginale) groepjes.
 
Terug
Bovenaan