Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

-Er is gisteren een video uitgekomen waarop een Oekraïense soldaat een gevangene executeert.
Zeer kort clipje en zonder context ,maar het klinkt en lijkt wel echt.
Zou goed zijn als die soldaat zo snel mogelijk geïdentificeerd en berecht wordt.
Bron?
Er zijn al verscheidene filmpjes geweest met Russische soldaten in Oekraïnse uniformen.

Verder lijkt de situatie in Bakhmut stilaan toch onhoudbaar te worden voor de Oekraïners. De laatste dagen zijn de Russen daar precies toch serieus aan het oprukken geweest waardoor de stad al voor 3/4 omsingeld is. De koppigheid van Zelenski gaat de verdediging daar vroeg of laat toch zuur opbreken lijkt me. Het Westen zegt nu al weken dat ze die stad moeten opgeven omdat die geen enkele strategische waarde heeft maar desondanks blijven de Oekraïners daar disproportioneel veel mankracht en materieel in pompen met enorme verliezen. Vanuit humanitair standpunt te begrijpen gezien de enorme hoeveelheid misdaden van het Russisch leger maar militair gezien een catastrofe.
Bron?
Het lijkt me eerder dat de Russen enorme verliezen lijden door disproportioneel veel mankracht en materiaal in te pompen.
Ik zie ook weinig filmpjes de laatste week van gevechten in de stad. Eerder veel Russisch materiaal dat ergens in velden door drones en artillerie wordt uitgeschakeld.
Ik zeg niet dat Oekraïne geen verliezen lijdt, maar het afschilderen dat het een domme strategie is, lijkt me overdreven zonder meer bewijzen.
 
Bij een russische aanval op een dorp genaamd Vuhledar, een dorp dat maar een fractie zo groot is als Bakhmut en nog minder strategische waarde heeft zijn 31 Russische voertuigen vernietigd op één dag tijd.

Vulhedar is gestoord. Iedere dag komen er video's uit van groepjes voertuigen die oprukken en aan gort geschoten worden, of 10-20 man in een loopgraaf / bomenlijn die met artillerie en drones uitgewist worden.
Daarom dat de cijfers die Oekraïne publiceert mij niet zover gezocht lijken, als je het een beetje volgt zie je zo 50+ doden per dag rond één stad. Reken daar al de HIMARS en niet gefilmde dingen bij en 900/dag lijkt me niet super overdreven.

Bakhmut ziet er idd. niet goed uit. Ze hebben nog 1 "veilige" bevoorradingsweg en 1 die onder vuur ligt.
Maar of het Zelensky zijn koppigheid, of een dom idee is, weet ik niet. Zaluzhnyi beslist daar normaal over en die lijkt toch competent.
Volgens mij proberen ze de Russen zoveel mogelijk pijn te doen en hen op te houden tot de nieuwe voertuigen en artillerie (bijna) toekomen. Anders krijgen de russen 1.5 maand om zich daar te settelen en het opnieuw veroveren zou zeer veel levens kosten.
Ratio in stadsgevechten is ong. 1/7 in het voordeel van de verdediger.

@Chris_147 :
 
Hybride oorlogsvoering ten top door de gebruikelijke useful idiots. En velen trappen er weer met ogen open in.

De vernietiging van die pijpleiding is wat mij betreft een positieve zaak geweest ongeacht wie het nu gedaan heeft. Het is enkel met het mes op de keel dat onze nutteloze politici in Europa tot inzichten komen.
 
Ahja nog een nieuwtje van vandaag; Wagner rekruteert geen gevangenen meer. Nieuws van de gehaktmolen was uiteraard tot bij de resterende gevangenen geraakt en die begonnen vriendelijk te bedanken voor Wagner. Dus nu neemt het Russische leger die rekruteringsbron gewoon over. 🤡


Het einde van Wagner's invloed? Of gewoon van Wagner zelf? Die staan nu toch ook met hun rug tegen de muur.
 
Bron?
Het lijkt me eerder dat de Russen enorme verliezen lijden door disproportioneel veel mankracht en materiaal in te pompen.
Ik zie ook weinig filmpjes de laatste week van gevechten in de stad. Eerder veel Russisch materiaal dat ergens in velden door drones en artillerie wordt uitgeschakeld.
Ik zeg niet dat Oekraïne geen verliezen lijdt, maar het afschilderen dat het een domme strategie is, lijkt me overdreven zonder meer bewijzen.
https://kyivindependent.com/news-fe...d-by-high-losses-of-ukrainian-army-in-bakhmut
https://kyivindependent.com/news-feed/zelensky-ukraine-will-not-surrender-bakhmut
https://news.yahoo.com/western-alli...G6uJd9qzl6h2JGcguv11lXHLYKU3KRdF3_2kwDoyM6z_a

Zijn gewoon de links want ik heb momenteel geen tijd om het volledig uit te typen.
 
We zullen dezelfde artikels anders lezen.
"3 Digit numbers", dat kan alles zijn van 100 tot 999. Zelfs met een ratio van 7 Russen op 1 Oekraïner, is het met 900 Russen dood, dus nog altijd +100 Oekraïners dood.
Dat is verschrikkelijk, maar wat is het alternatief?
 


At least 5,990 civilians, including 200 children, are still living in Bakhmut, according to local law enforcement.

Jongens, toch ... stel je dat toch eens voor om in zo'n frontlinie te leven met je kinderen. Ik begrijp wel dat Zelensky halstarrig wil vasthouden aan Bakhmut, maar als de militaire logica ver zoek is moet er worden teruggetrokken.
 
Niet aangepast taalgebruik (inclusief koosnaampjes)
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo is het niet moeilijk om snel volk te verliezen... ze rijden hun eigen volk al dood.....


Videomateriaal van mislukte aanval op Vuhledar:


De "voordelen" van een echte oorlog, je kan uw hardware gemakkelijker verkopen na succesvolle inzet tegen een conventioneel leger:

alstublief zet dit in een spoiler ofzo, dat eerste filmpje is gruwelijk en wou ik niet gezien hebben 😫
 
Ook de Moldavische overheid zegt dat zeker één raket door het Moldavische luchtruim vloog en veroordeelt de schending van het luchtruim. De Russische ambassadeur in het land wordt op het matje geroepen.

Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen? Iemand een idee?

"Ja Ivan, leg dat is ne keer uit hé, dat van die raket boven onze kop"
- Ik weet van nikski
"Da'k het nie meer zie hé"
- Oké

:unsure:
Waarschijnlijk nog gevolgd door: "Allé, en nu een hap'ke eten?"
 
Rheinmetall in Talks to supply Ukraine with Panther battle tanks
Rheinmetall zou eventueel de nieuwe KF-51 Panther willen leveren aan Oekraïne. Lijkt me toch straf om een gloednieuwe tank die vooralsnog door niemand is aangekocht te gaan leveren aan een land in oorlog. Ofwel hebben de ingenieurs zo veel vertrouwen in hun ontwerp dat ze dat willen leveren, ofwel gaat dit op een serieus financieel fiasco uitdraaien voor RM.
Stel u voor, de KF-51 is eigelijk en upgrade voor de leopard 2, is untested en zou kunnen getest worden in een echte oorlog.
Zal wel niet slecht zijn voor de verkoopcijfers
 
Ook de Moldavische overheid zegt dat zeker één raket door het Moldavische luchtruim vloog en veroordeelt de schending van het luchtruim. De Russische ambassadeur in het land wordt op het matje geroepen.

Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen? Iemand een idee?

"Ja Ivan, leg dat is ne keer uit hé, dat van die raket boven onze kop"
- Ik weet van nikski
"Da'k het nie meer zie hé"
- Oké

:unsure:
Aangezien Rusland al jaren de facto een derde van Moldavië bezet vermoed ik dat die ambassadeur niet echt onder de indruk zal zijn.
 
Ook de Moldavische overheid zegt dat zeker één raket door het Moldavische luchtruim vloog en veroordeelt de schending van het luchtruim. De Russische ambassadeur in het land wordt op het matje geroepen.

Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen? Iemand een idee?

"Ja Ivan, leg dat is ne keer uit hé, dat van die raket boven onze kop"
- Ik weet van nikski
"Da'k het nie meer zie hé"
- Oké

:unsure:

We kunnen daarover grappen maken. Maar Moldavië is de facto voor een deel bezet door het Russische leger. Ik vind dat eigenlijk dieptriest. De Moldavische overheid geeft ook publiek aan dat dit niet om een vredesmissie gaat maar dat ze het zelf als een bezetting zien.

Het is onze eigen onverschilligheid in dossiers als dat van Moldavië wat Putin uiteindelijk ervan heeft overtuigd dat een volledige invasie van Oekraïne een haalbare kaart was.
 
We kunnen daarover grappen maken. Maar Moldavië is de facto voor een deel bezet door het Russische leger. Ik vind dat eigenlijk dieptriest. De Moldavische overheid geeft ook publiek aan dat dit niet om een vredesmissie gaat maar dat ze het zelf als een bezetting zien.

Het is onze eigen onverschilligheid in dossiers als dat van Moldavië wat Putin uiteindelijk ervan heeft overtuigd dat een volledige invasie van Oekraïne een haalbare kaart was.
Natuurlijk is dat dieptriest, maar ik wou maar aangeven dat "een ambassadeur op het matje roepen" me absurd lijkt. Zeker gezien de gevoeligheden die je aanhaalt over Transnistrië. Ik begrijp dat je de deur naar diplomatie altijd moet openhouden, zelfs in het geval van Oekraïne, maar "een ambassadeur op het matje roepen" lijkt me toch zinloos?
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Natuurlijk is dat dieptriest, maar ik wou maar aangeven dat "een ambassadeur op het matje roepen" me absurd lijkt. Zeker gezien de gevoeligheden die je aanhaalt over Transnistrië. Ik begrijp dat je de deur naar diplomatie altijd moet openhouden, zelfs in het geval van Oekraïne, maar "een ambassadeur op het matje roepen" lijkt me toch zinloos?
Buiten de ambassadeur uitzetten en een oorlog beginnen is dat wel ongeveer het enige wat je met een ambassadeur kan doen. Alleja je kan altijd wat pesterijen doen, bv visa van een deel van het ambassadepetsoneel intrekken enzo, maar eigenlijk moet je daar al een grondige reden voor hebben.
 
Terug
Bovenaan