Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Buiten de ambassadeur uitzetten en een oorlog beginnen is dat wel ongeveer het enige wat je met een ambassadeur kan doen. Alleja je kan altijd wat pesterijen doen, bv visa van een deel van het ambassadepetsoneel intrekken enzo, maar eigenlijk moet je daar al een grondige reden voor hebben.
Dat is waar, maar het blijft overkomen als een knullig zwaktebod.
Rusland zou aan z'n offensief begonnen zijn.

We gaan zien wat het resultaat ervan zal zijn. Sowieso veel doden jammer genoeg.
Dat is al eventjes bezig, maar het lijkt allemaal op stoom te komen. Ik verwacht geen definitieve doorbraak in het voordeel van Rusland, maar als het een Pyrrusoverwinning is staat hen wat te wachten als Oekraïne aan zet is in de lente of vroege zomer.
 
Dat is waar, maar het blijft overkomen als een knullig zwaktebod.

Dat is al eventjes bezig, maar het lijkt allemaal op stoom te komen. Ik verwacht geen definitieve doorbraak in het voordeel van Rusland, maar als het een Pyrrusoverwinning is staat hen wat te wachten als Oekraïne aan zet is in de lente of vroege zomer.
We kunnen niet allemaal CK3 gewijs voor een belediging een oorlog starten. Of a la Rusland een kopje poloniumthee serveren aan het raam.
 
Alle analyses die ik lees zeggen over het algemeen hetzelfde : veel te weinig Russische troepen om de doelstellingen te halen die ze voor ogen hebben. Al is het gewoon oosten in handen te krijgen.

Als je dan recente beelden ziet waar je merkt dat ze nog altijd kwistig omgaan met hun troepen dan denk ik dat Rusland rap weer tot stilstand zal komen.
Tegen dan komen de tanks eraan.
 
Alle analyses die ik lees zeggen over het algemeen hetzelfde : veel te weinig Russische troepen om de doelstellingen te halen die ze voor ogen hebben. Al is het gewoon oosten in handen te krijgen.

Als je dan recente beelden ziet waar je merkt dat ze nog altijd kwistig omgaan met hun troepen dan denk ik dat Rusland rap weer tot stilstand zal komen.
Tegen dan komen de tanks eraan.
Het zijn dan misschien niet dezelfde fouten die ze maken als een jaar geleden, maar ik lees inderdaad ook berichten dat het allemaal nogal moeizaam gaat. Dat zal de komende dagen en weken wel duidelijk worden, want ik weet niet of het offensief al in volle gang is. Ze hadden toch redelijk wat manschappen gemobiliseerd, maar ja ... hoeveel is daarvan al verspild in zinloze human waves?
 
Natuurlijk is dat dieptriest, maar ik wou maar aangeven dat "een ambassadeur op het matje roepen" me absurd lijkt. Zeker gezien de gevoeligheden die je aanhaalt over Transnistrië. Ik begrijp dat je de deur naar diplomatie altijd moet openhouden, zelfs in het geval van Oekraïne, maar "een ambassadeur op het matje roepen" lijkt me toch zinloos?

Veel van wat we zien op het internationaal toneel is een rollenspelletje. Daar hoort dat op het matje roepen ook gewoon bij. Niet te vergeten dat zoiets vaak ook een belangrijke rol in de eigen binnenlandse politiek speelt.
 
Veel van wat we zien op het internationaal toneel is een rollenspelletje. Daar hoort dat op het matje roepen ook gewoon bij. Niet te vergeten dat zoiets vaak ook een belangrijke rol in de eigen binnenlandse politiek speelt.
Damned if you do, damned if you don't zeker?
 
niet slecht
an hour ago
source
Ukrainian air defense shot down 61 of 71 Russian missiles today. Russia launched Kh-101,Kh-555 and Kaliber missiles. Also 5 Shahed 136/131 drones were shot down


Mss reden waarom ze durven/moeten via Moldavië schieten.
 
niet slecht
an hour ago
source
Ukrainian air defense shot down 61 of 71 Russian missiles today. Russia launched Kh-101,Kh-555 and Kaliber missiles. Also 5 Shahed 136/131 drones were shot down


Mss reden waarom ze durven/moeten via Moldavië schieten.
Bij de vorige aanval schoten ze ook het overgrote merendeel af. Er ploffen er echter nog altijd neer en de Iskanders zijn volgens mij nog niet neer te halen, maar daar hebben ze er niet zoveel van. Er zouden ook Iraanse ballistische raketten besteld zijn door Rusland, maar die zullen dan nog niet actief zijn? Je vraagt je af of het zinloos is om die aanvallen te doen, maar zo putten ze de Oekraïense luchtafweer verder uit. Een uitputtingsslag. Kunnen ze dan niet beter een hoop raketten uit de mottenballenvloot halen uit de jaren stillekes om zo het luchtafweersysteem te verzadigen? Zo heeft Hamas de Iron Dome ook uitgetest. Steengoed luchtafweersysteem, maar op een bepaald punt kan het niet meer alles afweren en geraken raketten door het schild. Gelukkig voor de Israëli's zijn die Palestijnse raketten huis-tuin-en-keukengerief met weinig precisie.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, toch ... stel je dat toch eens voor om in zo'n frontlinie te leven met je kinderen. Ik begrijp wel dat Zelensky halstarrig wil vasthouden aan Bakhmut, maar als de militaire logica ver zoek is moet er worden teruggetrokken.
Halfweg is er een interview met zo iemand. Die mensen worden wachters genoemd, ze weigeren te vertrekken en wachten op de russen.
Goed zot om daar met kinderen te blijven, maar ze gedwongen deporteren kan je ook moeilijk doen.

En jah, militair kan je daar nog standhouden en zeer zware verliezen toebrengen aan je vijand..dan doe je dat, anders hadden ze heel Oekraïne al geëvacueerd.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Housen (jaja, de knuppel in het hoenderhok) is het grote offensief van Rusland nog niet begonnen. De Russen zouden nog niet genoeg mankracht hebben. Het overwicht van 3 tegen 1 is nog niet bereikt. Enkel op lokaal niveau zijn er offensieven te verwachten. Er zijn ca. 150K militairen nog in opleiding, dicht bij de frontlinie, die nog niet zijn ingezet. Zou nog 3-4 weken duren voor die klaar zouden zijn en dan zou het mogelijk kunnen dooien. Dus een race tegen de tijd.

Maar ja. Housen. En Russen en militaire logica.
 
Volgens Housen (jaja, de knuppel in het hoenderhok) is het grote offensief van Rusland nog niet begonnen. De Russen zouden nog niet genoeg mankracht hebben. Het overwicht van 3 tegen 1 is nog niet bereikt. Enkel op lokaal niveau zijn er offensieven te verwachten. Er zijn ca. 150K militairen nog in opleiding, dicht bij de frontlinie, die nog niet zijn ingezet. Zou nog 3-4 weken duren voor die klaar zouden zijn en dan zou het mogelijk kunnen dooien. Dus een race tegen de tijd.

Maar ja. Housen. En Russen en militaire logica.
Dus eigenlijk kunnen we besluiten dat het grote offensief van Rusland wel degelijk van start is gegaan.
 
Dus eigenlijk kunnen we besluiten dat het grote offensief van Rusland wel degelijk van start is gegaan.
Van start, maar nog niet op stoom. Of misschien wel. Ik weet niet hoe het eraan zal toegaan over een aantal dagen. Housen heeft wel een punt wanneer hij stelt dat de Russen nog niet helemaal klaar zijn met voorbereiden, dus kans is groot dat ze andermaal overhaast te werk gaan en niet ver genoeg kunnen doorstoren omdat het nodige materiaal of ondersteuning ontbreekt. Het is ook niet dat de Russische luchtmacht veilig door de lucht kan vliegen om ondersteuning te voorzien. Dat probleem heeft Oekraïne ook, want hun beperkte luchtmacht kan nog minder operaties uitvoeren dan de Russen.
 
Van start, maar nog niet op stoom. Of misschien wel. Ik weet niet hoe het eraan zal toegaan over een aantal dagen. Housen heeft wel een punt wanneer hij stelt dat de Russen nog niet helemaal klaar zijn met voorbereiden, dus kans is groot dat ze andermaal overhaast te werk gaan en niet ver genoeg kunnen doorstoren omdat het nodige materiaal of ondersteuning ontbreekt. Het is ook niet dat de Russische luchtmacht veilig door de lucht kan vliegen om ondersteuning te voorzien. Dat probleem heeft Oekraïne ook, want hun beperkte luchtmacht kan nog minder operaties uitvoeren dan de Russen.
Ik doelde eigenlijk op het feit dat Houssen iedere keer aan het kortste eind trok in zijn ganse Rusland becommentariëring
 
Van start, maar nog niet op stoom. Of misschien wel. Ik weet niet hoe het eraan zal toegaan over een aantal dagen. Housen heeft wel een punt wanneer hij stelt dat de Russen nog niet helemaal klaar zijn met voorbereiden, dus kans is groot dat ze andermaal overhaast te werk gaan en niet ver genoeg kunnen doorstoren omdat het nodige materiaal of ondersteuning ontbreekt. Het is ook niet dat de Russische luchtmacht veilig door de lucht kan vliegen om ondersteuning te voorzien. Dat probleem heeft Oekraïne ook, want hun beperkte luchtmacht kan nog minder operaties uitvoeren dan de Russen.
De vraag is of Rusland -zoals veel kenners beweren- echt geleerd heeft van hun fouten.
Want indien dat niet zo is of ze gaan weer overhaast te werk, dan gaan ze 'tijdelijk' wel wat overwinningen boeken, maar als Oekraïne dan een najaarsoffensief start, dan stort het kaartenhuisje in elkaar en staat Poetin nog harder voor schut.

Echter als Rusland wel geleerd heeft uit hun fouten, dan kan het toch erg penibel worden voor Oekraïne de eerstvolgende maanden.

Het is afwachten : Wait & see. Wij kunnen doen en beweren wat wij willen, als gewone Piet de Lul moeten we het toch over ons laten heen komen.
 
De vraag is of Rusland -zoals veel kenners beweren- echt geleerd heeft van hun fouten.
Want indien dat niet zo is of ze gaan weer overhaast te werk, dan gaan ze 'tijdelijk' wel wat overwinningen boeken, maar als Oekraïne dan een najaarsoffensief start, dan stort het kaartenhuisje in elkaar en staat Poetin nog harder voor schut.

Echter als Rusland wel geleerd heeft uit hun fouten, dan kan het toch erg penibel worden voor Oekraïne de eerstvolgende maanden.

Het is afwachten : Wait & see. Wij kunnen doen en beweren wat wij willen, als gewone Piet de Lul moeten we het toch over ons laten heen komen.

Uit duizend-en-een fouten een stuk of 8 lessen trekken? Good luck.

Ze willen en moeten vooruitgang boeken maar zijn te bang voor de afstraffing, een voetbalelftal dat volop in de aanval moet om nog kans te maken maar desondanks slechts één aanvaller de middenlijn durft te laten oversteken uit angst voor de counter.

De Russische aanvallen zijn duidelijk in intensiteit gestegen maar ze raken meestal zelfs niet eens tot aan de Oekraïense linies, mijnen en artillerie rekenen met hun af.

Dit is en zal een fiasco blijven voor de Russen, daar twijfel ik persoonlijk niet aan.
 

Hedebouw herkauwt hier weer mooi wat Kremlin-propaganda. F16's leveren betekent een wereldoorlog (voorheen zei hij dat ook over artillerie) en we moeten onderhandelen met Putin. Er moeten neutrale bufferstaten zijn (zoals Oekraïne).

Zoals altijd met dit soort putinverstehers ontbreekt er 1 cruciaal element in het discours. Nooit stellen deze mensen de vraag wat het eigenlijk is dat de Oekraïners zelf willen.

Voor een man van het volk heeft hij geen aandacht voor het... volk.

Gevaarlijke partij.
 

Hedebouw herkauwt hier weer mooi wat Kremlin-propaganda. F16's leveren betekent een wereldoorlog (voorheen zei hij dat ook over artillerie) en we moeten onderhandelen met Putin. Er moeten neutrale bufferstaten zijn (zoals Oekraïne).

Zoals altijd met dit soort putinverstehers ontbreekt er 1 cruciaal element in het discours. Nooit stellen deze mensen de vraag wat het eigenlijk is dat de Oekraïners zelf willen.

Voor een man van het volk heeft hij geen aandacht voor het... volk.

Gevaarlijke partij.

Hoe zit dat eigenlijk met de PVDA?
Van het VB weet ik dat Rusland reizen betaalt en ze, al dan niet in Rusland zelf, regelmatig Russische parlementsleden en 'zakenmannen' ontmoeten. Dat zo'n partij hier graag een Poetin dictatuur zou zien verbaast me niet.

Maar wat met de PVDA? Is dit puur omdat ze in een communistische droom van 80 jaar geleden zitten en ze Rusland als de bakermat zien?
Is het omdat ze een Stalinistische staat willen die alles controleert en tegenspraak uitroeit? Krijgen ze geld en steun van Rusland?

Wat deze oorlog, en de geschiedenis in het algemeen, in ieder geval duidelijk maakt is dat de centrumpartijen stand moeten houden, ondanks alle idioterieën die ze uithalen.
Als de meerderheid op extreem links/rechts stemt, of we ze op een andere manier de macht laten grijpen, gaan we pas afzien.
Grote verhalen over hoe ze voor het volk zijn en het leven beter willen maken, maar achter die facade zit een totalitaire droom.



-Gerucht dat Starlink niet enkel geblokkeerd is voor drones maar nu voor alle militair gebruik, het is ook niet meer gratisch.
Komt de Russen zeer goed uit met hun nakend offensief.

- Eén van de bruggen naar Bakhmut is opgeblazen. 't is niet duidelijk door wie, Wagner zit er een paar km van maar het kan ook voorbereiding zijn op een Oekraïense terugtrekking.
https://t.me/swodki/226035
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat eigenlijk met de PVDA?
Van het VB weet ik dat Rusland reizen betaalt en ze, al dan niet in Rusland zelf, regelmatig Russische parlementsleden en 'zakenmannen' ontmoeten. Dat zo'n partij hier graag een Poetin dictatuur zou zien verbaast me niet.

Maar wat met de PVDA? Is dit puur omdat ze in een communistische droom van 80 jaar geleden zitten en ze Rusland als de bakermat zien?
Is het omdat ze een Stalinistische staat willen die alles controleert en tegenspraak uitroeit? Krijgen ze geld en steun van Rusland?

Wat deze oorlog, en de geschiedenis in het algemeen, in ieder geval duidelijk maakt is dat de centrumpartijen stand moeten houden, ondanks alle idioterieën die ze uithalen.
Als de meerderheid op extreem links/rechts stemt, of we ze op een andere manier de macht laten grijpen, gaan we pas afzien.
Grote verhalen over hoe ze voor het volk zijn en het leven beter willen maken, maar achter die facade zit een totalitaire droom.



-Gerucht dat Starlink niet enkel geblokkeerd is voor drones maar nu voor alle militair gebruik, het is ook niet meer gratisch.
Komt de Russen zeer goed uit met hun nakend offensief.

- Eén van de bruggen naar Bakhmut is opgeblazen. 't is niet duidelijk door wie, Wagner zit er een paar km van maar het kan ook voorbereiding zijn op een Oekraïense terugtrekking.
https://t.me/swodki/226035
Deel volledig je mening mensen die denken dat Vlaams belang het grote paradijs gaat maken zullen bedrogen uitkomen.

Maar echt veel mensen stemmen op vlaams belang als ik al op mijn werk pols of gewoon de mensen hoor praten over bepaalde zaken
 
Het gaat echt hard de laatste dagen.
Eergisteren 1.140 Russische soldaten en 18 stuks artillerie, vandaag 900 soldaten, 13 tanks, 14 APV, 17 artillerie, 2 MLRS en een vliegtuig.

In 1 week zoveel Russische doden als de Amerikanen hadden in 20 jaar oorlog in Irak en Afghanistan.
Ergens moet er toch eens breekpunt bereikt worden bij de Russische bevolking?

Goed artikel:

And there’s another big difference. What happened at Vuhledar and Avdiivka wasn’t a tank-on-tank / man-on-man clash. Ukraine has no comparable losses from these battles. It’s hard to even think of them as battles. They were just instances of Russia slowly driving lines of vehicles and herding terrified men, down long muddy roads, and waiting as artillery picks off those who didn’t already manage to hit a mine. They are entirely one-sided losses.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan