Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het gaat echt hard de laatste dagen.
Eergisteren 1.140 Russische soldaten en 18 stuks artillerie, vandaag 900 soldaten, 13 tanks, 14 APV, 17 artillerie, 2 MLRS en een vliegtuig.

In 1 week zoveel Russische doden als de Amerikanen hadden in 20 jaar oorlog in Irak en Afghanistan.
Ergens moet er toch eens breekpunt bereikt worden bij de Russische bevolking?

Goed artikel:
Het zijn misschien strafbataljons die daar tegen worden gesmeten. Expendable cannon fodder. Krasna Hora zou intussen ingenomen zijn door de Russen. Misschien dat Bakhmut nog wel zal vallen, gezien de enorme druk die de Russen daar zetten. Maar dat zou een Pyrrusoverwinning zijn. Experten verwachten dat ze nadien richting Kramatorsk en Sloviansk zouden oprukken. Als die vallen hebben ze het grootste gedeelte van de oblast Donbas in handen. Maar opnieuw: tegen welke kost?
 
Zijn die strafbataljons niet bijna allemaal al die de vleesmolen gedraaid? 90% kans om snel dood te gaan zorgt niet voor verse toevoer.

De Russen zullen gedacht hebben om zo snel mogelijk aan te vallen om iets te veroveren, voordat de Westerse tanks komen. Leopards en Abrams laten nog op zich wachten, maar die Bradleys zijn al in Europa. Die komen waarschijnlijk deze week aan. Eens benieuwd hoe lang Oekraïne nodig heeft om ze in te gaan zetten.
 
Het zijn misschien strafbataljons die daar tegen worden gesmeten. Expendable cannon fodder. Krasna Hora zou intussen ingenomen zijn door de Russen. Misschien dat Bakhmut nog wel zal vallen, gezien de enorme druk die de Russen daar zetten. Maar dat zou een Pyrrusoverwinning zijn. Experten verwachten dat ze nadien richting Kramatorsk en Sloviansk zouden oprukken. Als die vallen hebben ze het grootste gedeelte van de oblast Donbas in handen. Maar opnieuw: tegen welke kost?
Conclusie: Rusland leek of had misschien wel geleerd van de fouten uit de beginfase, maar de immense druk om snel, nog zoveel mogelijk terrein te veroveren, nu dat het Westen straks tanks gaat leveren, heeft de legerleiding daar (inclusief Wagner ondanks dat hun leider doet alsof het allemaal vlotjes loopt) in paniek doen slaan, waardoor men weer opnieuw dezelfde fouten aan het maken is?

Of hoe moet ik anders de huidige vorderingen van de Russen interpreteren? :unsure: Want ja ze maken vorderingen en Oekraïne heeft het moeilijk? Maar het moet daar toch over de lijken lopen zijn nu voor de Russische soldaten of bekijk ik dit verkeerd?

(Dat artikel hierboven vat het ook wel goed samen. Ja Rusland kan de oorlog nog steeds winnen, maar niet op de manier zoals ze nu bezig zijn)
 
Laatst bewerkt:
Conclusie: Rusland leek of had misschien wel geleerd van de fouten uit de beginfase, maar de immense druk om snel, nog zoveel mogelijk terrein te veroveren, nu dat het Westen straks tanks gaat leveren, heeft de legerleiding daar (inclusief Wagner ondanks dat hun leider doet alsof het allemaal vlotjes loopt) in paniek doen slaan, waardoor men weer opnieuw dezelfde fouten aan het maken is?

Of hoe moet ik anders de huidige vorderingen van de Russen interpreteren? :unsure: Want ja ze maken vorderingen en Oekraïne heeft het moeilijk? Maar het moet daar toch over de lijken lopen zijn nu voor de Russische soldaten of bekijk ik dit verkeerd?

(Dat artikel hierboven vat het ook wel goed samen. Ja Rusland kan de oorlog nog steeds winnen, maar niet op de manier zoals ze nu bezig zijn)
Volgens de Britse MOD lijden de Oekraïeners ook wel verliezen, maar ze geven daar geen aantallen van vrij. Zoals ik eerder zei: het aantal verliezen zegt niets over wie gaat winnen of verliezen. Als het een simpele numbers game was, had de VS in Vietnam gewonnen en had de USSR WOII verloren tegen nazi-Duitsland. Quod non. Het draait er in feite om dat je het de vijand onmogelijk moet maken om nog oorlog te voeren. Dat doe je door hem logistiek dood te knijpen, zijn wilskracht te breken of hem te verslaan in een briljante beslissende campagne.

Dat laatste is wat Rusland wil proberen en ongetwijfeld in een later stadium Oekraïne ook.
 
Dat doe je door hem logistiek dood te knijpen, zijn wilskracht te breken of hem te verslaan in een briljante beslissende campagne.
Dat lukt dan toch niet echt voor de Russen. (gelukkig maar)
Rusland is het zichzelf onmogelijk aan het maken om nog oorlog te voeren, ze jagen hun materiaal er aan hoog tempo door.
Want ze mogen dan wel vinden dat hun verliezen van manschappen onbelangrijk zijn, maar hun tanks en artillerie zijn zeker belangrijk.
De trend is al een dik half jaar bezig: Rusland schraapt steeds meer op de bodem van het vat en heeft steeds slechter materiaal, terwijl Oekraïne net beter materiaal krijgt. Zaak is dus dat het Westen niet stopt met materiaal te leveren. Integendeel: nog meer en beter materiaal leveren! Des te sneller is het gedaan.
 
Dat lukt dan toch niet echt voor de Russen. (gelukkig maar)
Rusland is het zichzelf onmogelijk aan het maken om nog oorlog te voeren, ze jagen hun materiaal er aan hoog tempo door.
Want ze mogen dan wel vinden dat hun verliezen van manschappen onbelangrijk zijn, maar hun tanks en artillerie zijn zeker belangrijk.
De trend is al een dik half jaar bezig: Rusland schraapt steeds meer op de bodem van het vat en heeft steeds slechter materiaal, terwijl Oekraïne net beter materiaal krijgt. Zaak is dus dat het Westen niet stopt met materiaal te leveren. Integendeel: nog meer en beter materiaal leveren! Des te sneller is het gedaan.
Het is inderdaad een slijtageslag geworden. Er zijn veel geruchten over de toestand van de Russische magazijnen, dus het zal wel snel duidelijk worden of die niet meer in de mogelijkheid zijn om nog adequaat slag te leveren.
 

Geeft een beeld van wat de Russen de afgelopen bereikt hebben.
In principe twee keer niets ondanks de zware verliezen.

Op de fora die ik volg wordt het grote verlies aan gepantserde voertuigen rond Vuhledar toegeschreven aan het gebruik van RAAMS.
Russen zouden de wegen ontmijnen waarna ze onder vuur worden genomen met artillerie. Wanneer ze dan proberen te vluchten en/of rond de vernietigde tanks te rijden zouden ze op de net gedropte mijnen rijden.
 

Bon, hier is de Russisch sprekende bevolking helemaal bevrijd en veilig (y)
Daar staat gewoon niets meer recht...

Ook Vuhledar, een stad met vroeger 15.000 inwoners is gewoon van de kaart geveegd en eigenlijk geraken ze daar gewoon niet in de buurt van een overwinning.
Onbegrijpelijk dit.
 
Hoe de Russen dat narratief van een bevrijdingsoperatie kunnen volhouden is me ook een raadsel. Hersengymnastiek is echter hun sterkste kant.

EDIT: en nu zijn er Russische ballonnen gesignaleerd boven Oekraïne. Als dat geen escalatiesignaal is om de F-22 te sturen, weet ik het ook niet meer. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Hoe de Russen dat narratief van een bevrijdingsoperatie kunnen volhouden is me ook een raadsel. Hersengymnastiek is echter hun sterkste kant.

EDIT: en nu zijn er Russische ballonnen gesignaleerd boven Oekraïne. Als dat geen escalatiesignaal is om de F-22 te sturen, weet ik het ook niet meer. :unsure:

Zo van die ballonnen zijn wel heel trendy de laatste tijd precies :unsure:

Zijn die misschien moeilijk traceerbaar met radar etc ofzo? Misschien ook moeilijk om af te schieten voor Oekraïne... dat is klein en met een drone geraak je zo hoog niet.
 
Zo van die ballonnen zijn wel heel trendy de laatste tijd precies :unsure:

Zijn die misschien moeilijk traceerbaar met radar etc ofzo? Misschien ook moeilijk om af te schieten voor Oekraïne... dat is klein en met een drone geraak je zo hoog niet.
Ik weet niet welke types ze gebruiken, maar die eerste ballon vloog zeer hoog. Die andere drie lager en waren ook kleiner (met een geringe radar cross section). Maar als dat goedkoop te vervaardigen is kunnen ze er wel een hele hoop maken en over Oekraïne laten drijven, om zo de voorraad aan luchtafweerraketten verder uit te dunnen. Omgekeerd kan Oekraïne dat ook doen.

Ik vind het allemaal wel een beetje absurd. Nu goed, de VS heeft dan eindelijk een nut gevonden voor de F-22.
 
Volgens Britse MOD is het gemiddeld dagelijkse doden voor Rusland de laatste twee weken zo'n 824.

Dat zijn hele hoge cijfers. Dan moet je nog de gewonden bij rekenen maar mss dat die minder zijn als je recente interviews lees van Russische krijgsgevangen (zeker Wagnergroep)
 
Nieuwe travel advisory van state department.
"Us tells citizens to depart Russia immediately"

Meestal komt dit net voor er iets op til is...
 
Nieuwe travel advisory van state department.
"Us tells citizens to depart Russia immediately"

Meestal komt dit net voor er iets op til is...
In september werd die oproep ook al gedaan. Deze keer omdat er een risico is op willekeurige arrestatie of intimidatie door Russische autoriteiten. Bijkomend wordt het voor de ambassade ook moeilijker om Amerikaanse staatsburgers bij te staan. Een beetje gelijkaardig met Belgen in Iran: Olivier Vandecasteele is duidelijk een pion in een diplomatisch schaakspel. De wissel tussen die Amerikaanse basketbalster met Victor Bout, een notoire Russische wapenhandelaar, was een blammage voor de VS. Lijkt me dus logisch dat de VS nogmaals aandringt om niet naar Rusland te gaan.
 

Halucinante beelden toch.
Hebben de Russen lessen getrokken uit vorige aanvallen?
Niet echt als je dit ziet. Een volledige brigade verloren om niks te bereiken.
Als ze geen lessen hadden getrokken, zat Zelensky allang op de Krim. Maar als je die aanvallen ziet zijn de pijnpunten inderdaad nog lang niet verdwenen. Dit is pure verkwisting van materiaal en mensenlevens. Ik begrijp die Russische soldaten op dat filmpje die hun gewonde commandant neersloegen met schoppen. Als dat leger in andere handen was en efficiënter werd geleid, stond het al veel verder.
 
Als ze geen lessen hadden getrokken, zat Zelensky allang op de Krim.
Dat is wel wat kort door de bocht.
Ik ben niet overtuigd dat je een oorlog alleen op aantallen kan winnen, zoals de Russen lijken te denken. Maar aantallen hebben wel een zekere waarde natuurlijk: iedere soldaat moet je wel laten vluchten, gevangen nemen of dood schieten.

Ik vraag me ook af wie het leren moet doen. Om iets te leren, moet je ook blijven leven. Generaals achteraan blijven wel leven, met leren die veel vanop een afstand?

Interessante uitleg hoe Oekraïne de Russen laat aanzien met mijnen. Voordeel is dat deze taktiek Oekraïne weinig tot geen soldaten moet kosten, en de Russen veel.

En nog eentje:
 
Man man man, net hier ook gepost maar wat een amateurisme. Eigenlijk toch intriest om te zien.
Zelfs zonder militaire opleiding zou je toch denken van 'hm mijn kameraad is net over een mijn gereden. Hm er kan nog wel een mijn liggen.' En toch doorrijden. Ongeloofelijk.

 
Ze schieten mijnen met artillerie?
Ik wist zelfs niet dat dat kon.

Toont heel mooi aan hoe Oekraïne zich aanpast maar ook omdat ze die Russische doctrine ook hebben gehad weten ze ook perfect hoe de denkwijze is van de generalen en hoe ze erop kunnen anticiperen.
 
Ze schieten mijnen met artillerie?
Ik wist zelfs niet dat dat kon.

Toont heel mooi aan hoe Oekraïne zich aanpast maar ook omdat ze die Russische doctrine ook hebben gehad weten ze ook perfect hoe de denkwijze is van de generalen en hoe ze erop kunnen anticiperen.
Is eigenlijk een soort clusterbom, kan me wel inbeelden dat ze de 'payload' kunnen aanpassen aan de noden.
 
Terug
Bovenaan