Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïnse generaal zei enkele dagen geleden dat de ratio 7 Russen voor 1 Oekrainer is.
Dat wil nog altijd zeggen 130 Oekraïners gisteren.
Opnieuw, info van Oekrainse zijde, net zoals de 1k gesneuvelde russen/dag

De waarheid zullen we mogelijks nooit weten en onafhankelijke bronnen zijn er m.i. (nu) niet, maar het zou me verbazen moesten deze ook cijfers ook niet kloppen.

Ze kunnen uiteraard ook moeilijk anders, als ze toegeven dat de ratio vb 2 Russen voor 1 Oekrainer is, is de rekensom voor de volgende mobilisatie van Rusland snel gemaakt.

Hoewel ik ook geen betrouwbare info heb ga ik ervan uit dat de "waarheid" toch eerder bij 2/3 op 1 zal liggen en dat het aantal gesneuvelde russen misschien de helft is van wat officieel vermeld is.
 
Opnieuw, info van Oekrainse zijde, net zoals de 1k gesneuvelde russen/dag

De waarheid zullen we mogelijks nooit weten en onafhankelijke bronnen zijn er m.i. (nu) niet, maar het zou me verbazen moesten deze ook cijfers ook niet kloppen.

Ze kunnen uiteraard ook moeilijk anders, als ze toegeven dat de ratio vb 2 Russen voor 1 Oekrainer is, is de rekensom voor de volgende mobilisatie van Rusland snel gemaakt.

Hoewel ik ook geen betrouwbare info heb ga ik ervan uit dat de "waarheid" toch eerder bij 2/3 op 1 zal liggen en dat het aantal gesneuvelde russen misschien de helft is van wat officieel vermeld is.
Uiteindelijk maakt de hoeveelheid niet uit, het is geen numbers game in gesneuvelden dat zal bepalen wie de oorlog wint. De Noord-Vietnamezen verloren véél meer soldaten dan de Zuid-Vietnamezen en de Amerikanen tesamen, maar ze hebben wel de eindoverwinning behaald. Het gaat erom wie de wilskracht van de vijand kan breken en/of de mogelijkheid tot oorlogsvoeren kan ontnemen.
 
Opnieuw, info van Oekrainse zijde, net zoals de 1k gesneuvelde russen/dag

De waarheid zullen we mogelijks nooit weten en onafhankelijke bronnen zijn er m.i. (nu) niet, maar het zou me verbazen moesten deze ook cijfers ook niet kloppen.

Ze kunnen uiteraard ook moeilijk anders, als ze toegeven dat de ratio vb 2 Russen voor 1 Oekrainer is, is de rekensom voor de volgende mobilisatie van Rusland snel gemaakt.

Hoewel ik ook geen betrouwbare info heb ga ik ervan uit dat de "waarheid" toch eerder bij 2/3 op 1 zal liggen en dat het aantal gesneuvelde russen misschien de helft is van wat officieel vermeld is.
Ja, ik zeg toch zelf dat het van een Oekraïnse generaal komt ?!

Is dat 100% betrouwbaar? Natuurlijk niet, maar beter dan niets. (Hoeveel soldaten zitten er in een gepantserd voertuig opgeblazen door een drone? 1, 2 , 3 ...7?)

Gezien de filmpjes de laatste tijd denk ik dat de ratio toch hoger kan liggen. Het lijken geen man tegen man gevechten te zijn, maar echte slachtingen door artillerie en drones.
 
Op de Russische staatmedia zijn ze, weer lekker stoer aan het doen. Men spreekt daar nu over de mogelijkheden om na Oekraïne, ook oa Duitsland en Portugal te bevrijden van de nazi's.

Nu ja, de oorlog moet verkocht geraken aan Jan Modaal. De nazi's zijn de slechterikken. :unsure:
 
Op de Russische staatmedia zijn ze, weer lekker stoer aan het doen. Men spreekt daar nu over de mogelijkheden om na Oekraïne, ook oa Duitsland en Portugal te bevrijden van de nazi's.

Nu ja, de oorlog moet verkocht geraken aan Jan Modaal. De nazi's zijn de slechterikken. :unsure:
Hebben ze al gesproken over de Belgische Nazis ? Wat kramen die daar toch allemaal uit.
Ik vraag me af of die propagandashows eigl veel bekeken worden in Rusland . Gelooft de gewone Rus echt dat Europa vol met nazis zit ?
 
Volgens mij is het antwoord een dikke vette 'Ja'. (Of ze willen het niet weten he en doen gewoon mee uit schrik afgeluisterd te worden)

Als ik sommige artikels lees in de krant in België, over Jan Modaal, dan denk ik soms ook: Gelooft de gewone Belg echt zijn / haar eigen dikke vette onzin? En blijkbaar is het antwoord dan meestal verrassend genoeg ook een dikke vette 'Ja'. :tongue:

De intelligente(re) Rus die iets verder kijkt dan zijn of haar neus lang is, gelooft de staatsmedia natuurlijk niet.
Denk het toch niet hoor.
Had tijdje geleden gezien dat men aan gewone Russen vroeg over hun steun voor de oorlog. Van de diegene die antwoorden, was de steun hoog. Echter 90% antwoordde niet!
Waarom? Geen idee. (allee, wel enkele, maar niets met zekerheid)
Ik denk echt dat de Russen na +100 jaar uitgeteeld zijn op corruptie en/of berusten in hun (miserabele) lot.
 
Maar in hoeverre zijn die cijfers van Kiev te betrouwen? Dat Rusland véél verliezen heeft voor een minimale vooruitgang is geweten, maar het is toch geweten dat die dagelijkse cijfers opgeklopt zijn. Je hebt wel gelijk dat je maar zoveel verliezen kan lijden tot een breekpunt wordt bereikt, maar als je kijkt naar het waanzinnige dodental dat de Sovjetunie* heeft geleden om nazi-Duitsland terug te dringen zal er nog veel bloed vloeien tot de wapens zwijgen.

*De "meat grinder" bij Rhzev had naar schatting 1 à 2 miljoen dode Sovjetsoldaten "opgeleverd" tussen februari 1942 en maart 1943 voor Duitsland zich uiteindelijk georganiseerd (doch brutaal tegen de bevolking en met verschroeide aarde) terugtrok. Maar een voorbeeld hoe de USSR kanonnenvoer bleef aanvoeren voor amper vooruitgang, net zoals dat nu gebeurt bij Bakhmut.

Vertrouwen hebben en opkloppen van de cijfers zijn één ding natuurlijk, maar anderzijds denk ik dat d.m.v. de huidige technologieën er heel veel visueel geconfirmeerd wordt / kan worden door het ZSU (Oekraïnse leger).

Kijk bv. naar de oefening die Oryxspioenkop vorige jaar deed o.b.v. met open source data (internetfoto's) en dat is een gigantische lijst aan verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in het nieuws en mogen we zeker niet vergeten.


De Russische president Poetin heeft hoogstwaarschijnlijk toestemming gegeven voor de inzet van het wapen waarmee in 2014 vlucht MH17 is neergeschoten boven Oekraïne. Dat concludeert het
team dat onderzoek doet naar de betrokkenheid van Rusland bij het neerhalen van het toestel van Malaysia Airlines. Er zijn "sterke aanwijzingen".
Uit getapte telefoongesprekken tussen Russische overheidsmedewerkers blijkt volgens het onderzoeksteam dat de beslissing over militaire ondersteuning bij de president lag. In juni 2014 werd in Moskou een verzoek van de Russische separatisten besproken. Ze vroegen om luchtafweergeschut met een hoger bereik.
Er is volgens het Joint Investigation Team (JIT) concrete informatie dat dit verzoek is voorgelegd aan de president, en dat zijn beslissing positief was.
 
Vandaag in het nieuws en mogen we zeker niet vergeten.

Ik snap dat ze dat onderzoeken voor een juridisch doel maar da's eigenlijk toch iets waar je wel kan van uitgaan en is ook helemaal zo spectaculair niet. Uiteraard gaat een president het licht op groen moeten zetten vooraleer geavanceerde raketten ingeschakeld worden voor een conflict waar ze enkel officieus en semi-incognito bij betrokken zijn. Het omgekeerde zou veel straffer zijn, dat dat zonder zijn medeweten gebruikt werd.

Da's een beetje als rapporteren dat we kunnen aantonen dat Scholz waarschijnlijk persoonlijk groen licht heeft gegeven om tanks naar Oekraïne te sturen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat ze dat onderzoeken voor een juridisch doel maar da's eigenlijk toch iets waar je eigenlijk wel kan van uitgaan en ook helemaal zo spectaculair niet. Uiteraard gaat een president het licht op groen moeten zetten vooraleer geavanceerde raketten ingeschakeld worden voor een conflict waar ze enkel officieus en semi-incognito bij betrokken zijn. Het omgekeerde zou veel straffer zijn, dat dat zonder zijn medeweten gebruikt werd.

Da's een beetje als rapporteren dat we kunnen aantonen dat Scholz waarschijnlijk persoonlijk groen licht heeft gegeven om tanks naar Oekraïne te sturen.

Idd, maar de pers verwoordt dat weer helemaal verkeerd in hun clickbait titels.

"'Sterke aanwijzingen' groen licht Poetin voor inzet raket die MH17 trof".

Als je dat in de vlugte leest (zoals de meeste mensen doen) lijkt dat alsof Poetin hoogstpersoonlijk de opdracht heeft gegeven om die raket richting dat vliegtuig af te vuren. Terwijl hij eigenlijk alleen heeft toegestemd om dat type wapens uit te delen aan de separatisten. Dat blijft wel onverantwoord natuurlijk, maar is toch nog een graad minder erg dan wat je uit de titel zou kunnen afleiden...
 
Stevige read, ook niet zeker of hij hier hoort of in het amerika topic.
https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream

Ikzelf heb doubts. Hoe dom kan je zijn als het initiële plan was om de bommen 48uur na de gemeenschappelijke militaire oefeningen te laten afgaan.
En het op afstand detoneren van iets dat 80meter onder water ligt is best wel moeilijk, radiosignalen werken niet. Er zullen mss andere manieren geweest zijn maar een boei droppen uit een vliegtuig lijkt me sterk.
1 anonieme bron voor dit journalistiek stuk maakt het ook gestoeld op los zand.

Journalist in kwestie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seymour_Hersh
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw, info van Oekrainse zijde, net zoals de 1k gesneuvelde russen/dag

De waarheid zullen we mogelijks nooit weten en onafhankelijke bronnen zijn er m.i. (nu) niet, maar het zou me verbazen moesten deze ook cijfers ook niet kloppen.

Ze kunnen uiteraard ook moeilijk anders, als ze toegeven dat de ratio vb 2 Russen voor 1 Oekrainer is, is de rekensom voor de volgende mobilisatie van Rusland snel gemaakt.

Hoewel ik ook geen betrouwbare info heb ga ik ervan uit dat de "waarheid" toch eerder bij 2/3 op 1 zal liggen en dat het aantal gesneuvelde russen misschien de helft is van wat officieel vermeld is.
Cijfers uit andere bronnen dan:
 
Paar random snippets uit het nieuws.

-Zelensky heeft vandaag een speech gehouden in het EU parlement, na zijn bezoeken aan Groot-Brittannië en Frankrijk lijkt het er sterk op dat straaljagers, en misschien zelfs langeasftandsraketten, niet veraf meer zijn.

-Er is gisteren een video uitgekomen waarop een Oekraïense soldaat een gevangene executeert.
Zeer kort clipje en zonder context ,maar het klinkt en lijkt wel echt.
Zou goed zijn als die soldaat zo snel mogelijk geïdentificeerd en berecht wordt.

-SpaceX heeft updates doorgevoerd zodat starlink niet meer met drones gebruikt kan worden.

-waarschijnlijk de eerste BMPT kill, wazig maar er is niks anders dat die vorm heeft.
 
Paar random snippets uit het nieuws.

-Zelensky heeft vandaag een speech gehouden in het EU parlement, na zijn bezoeken aan Groot-Brittannië en Frankrijk lijkt het er sterk op dat straaljagers, en misschien zelfs langeasftandsraketten, niet veraf meer zijn.

-Er is gisteren een video uitgekomen waarop een Oekraïense soldaat een gevangene executeert.
Zeer kort clipje en zonder context ,maar het klinkt en lijkt wel echt.
Zou goed zijn als die soldaat zo snel mogelijk geïdentificeerd en berecht wordt.

-SpaceX heeft updates doorgevoerd zodat starlink niet meer met drones gebruikt kan worden.

-waarschijnlijk de eerste BMPT kill, wazig maar er is niks anders dat die vorm heeft.
Volgens livuamaps heeft Wit-Rusland een Oekraïense drone bij de grens neergehaald.
 
-waarschijnlijk de eerste BMPT kill, wazig maar er is niks anders dat die vorm heeft.
Het vernietigen van een BMP-T72 is al bevestigt. Ik heb foto's zien verschijnen van het wrak.

Bij een russische aanval op een dorp genaamd Vuhledar, een dorp dat maar een fractie zo groot is als Bakhmut en nog minder strategische waarde heeft zijn 31 Russische voertuigen vernietigd op één dag tijd.

Verder lijkt de situatie in Bakhmut stilaan toch onhoudbaar te worden voor de Oekraïners. De laatste dagen zijn de Russen daar precies toch serieus aan het oprukken geweest waardoor de stad al voor 3/4 omsingeld is. De koppigheid van Zelenski gaat de verdediging daar vroeg of laat toch zuur opbreken lijkt me. Het Westen zegt nu al weken dat ze die stad moeten opgeven omdat die geen enkele strategische waarde heeft maar desondanks blijven de Oekraïners daar disproportioneel veel mankracht en materieel in pompen met enorme verliezen. Vanuit humanitair standpunt te begrijpen gezien de enorme hoeveelheid misdaden van het Russisch leger maar militair gezien een catastrofe.

Rheinmetall in Talks to supply Ukraine with Panther battle tanks
Rheinmetall zou eventueel de nieuwe KF-51 Panther willen leveren aan Oekraïne. Lijkt me toch straf om een gloednieuwe tank die vooralsnog door niemand is aangekocht te gaan leveren aan een land in oorlog. Ofwel hebben de ingenieurs zo veel vertrouwen in hun ontwerp dat ze dat willen leveren, ofwel gaat dit op een serieus financieel fiasco uitdraaien voor RM.
 
Laatst bewerkt:
Stevige read, ook niet zeker of hij hier hoort of in het amerika topic.
https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream

Ikzelf heb doubts. Hoe dom kan je zijn als het initiële plan was om de bommen 48uur na de gemeenschappelijke militaire oefeningen te laten afgaan.
En het op afstand detoneren van iets dat 80meter onder water ligt is best wel moeilijk, radiosignalen werken niet. Er zullen mss andere manieren geweest zijn maar een boei droppen uit een vliegtuig lijkt me sterk.
1 anonieme bron voor dit journalistiek stuk maakt het ook gestoeld op los zand.

Journalist in kwestie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seymour_Hersh
Hybride oorlogsvoering ten top door de gebruikelijke useful idiots. En velen trappen er weer met ogen open in.
 
Mijn gedacht over de cijfers:

Winteroorlog:
3 maand, 1 week, 6 dagen
126,875 - 167,976 Russische doden

De initiële troepensterkte van de Russen was wel een pak groter maar het verschil in tijdsduur is ook aanzienlijk.

En zelfs al zijn de cijfers die Oekraïne vrijgeeft te hoog hou er dan wel rekening mee dat ze non-combat deaths niet (kunnen) meetellen. Dit zou een mogelijke overdrijving wel eens vlotjes kunnen compenseren.

Grondigere argumentatie:

 
Terug
Bovenaan