Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Geen enkel land kan zulke verliezen blijven incasseren.

Gemiddeld waren er 5000 doden en gewonden/dag in WWII bij de geallieerden : dat is over alle gevechten heen : Europa, Afrika, Azië en met de nodige invasies zoals D-Day, in Italië of Iwo Jima

Dus 20% van die gemiddelde voor 1 land die met moeite een meter vooruitgaat en zelfs nog binnen bevoorradingsbereik liggen van hun eigen land.
 
Geen enkel land kan zulke verliezen blijven incasseren.

Gemiddeld waren er 5000 doden en gewonden/dag in WWII bij de geallieerden : dat is over alle gevechten heen : Europa, Afrika, Azië en met de nodige invasies zoals D-Day, in Italië of Iwo Jima

Dus 20% van die gemiddelde voor 1 land die met moeite een meter vooruitgaat en zelfs nog binnen bevoorradingsbereik liggen van hun eigen land.
Maar in hoeverre zijn die cijfers van Kiev te betrouwen? Dat Rusland véél verliezen heeft voor een minimale vooruitgang is geweten, maar het is toch geweten dat die dagelijkse cijfers opgeklopt zijn. Je hebt wel gelijk dat je maar zoveel verliezen kan lijden tot een breekpunt wordt bereikt, maar als je kijkt naar het waanzinnige dodental dat de Sovjetunie* heeft geleden om nazi-Duitsland terug te dringen zal er nog veel bloed vloeien tot de wapens zwijgen.

*De "meat grinder" bij Rhzev had naar schatting 1 à 2 miljoen dode Sovjetsoldaten "opgeleverd" tussen februari 1942 en maart 1943 voor Duitsland zich uiteindelijk georganiseerd (doch brutaal tegen de bevolking en met verschroeide aarde) terugtrok. Maar een voorbeeld hoe de USSR kanonnenvoer bleef aanvoeren voor amper vooruitgang, net zoals dat nu gebeurt bij Bakhmut.
 
Ik reken 910 doden en gewonden : Oekraïnse cijfers spreken enkel over doden.
Zelfs als het een overschatting is van doden dan is 910 doden en gewonden nog heel veel.

Offficieel is het nog altijd maar een special operation en is er geen oorlogsverklaring.
De situatie in WWII is niet vergelijkbaar en ik vermoed niet dat Poetin erin gaat slagen miljoenen troepen te verspillen zonder algemene mobilisatie voor een special operation.

Ja Oekraïne lijdt ook verliezen maar een goed cijfer voor Rusland zou 3-1 zijn dus 3 Russische doden voor 1 Oekraïnse : met dit in gedachten vallen de Oekraïnse slachtoffers nog mee wetende dat zij wel mobilisatie enzo doen.
 
Ik reken 910 doden en gewonden : Oekraïnse cijfers spreken enkel over doden.
Zelfs als het een overschatting is van doden dan is 910 doden en gewonden nog heel veel.

Offficieel is het nog altijd maar een special operation en is er geen oorlogsverklaring.
De situatie in WWII is niet vergelijkbaar en ik vermoed niet dat Poetin erin gaat slagen miljoenen troepen te verspillen zonder algemene mobilisatie voor een special operation.

Ja Oekraïne lijdt ook verliezen maar een goed cijfer voor Rusland zou 3-1 zijn dus 3 Russische doden voor 1 Oekraïnse : met dit in gedachten vallen de Oekraïnse slachtoffers nog mee wetende dat zij wel mobilisatie enzo doen.
De slachtofferaantallen gaan we uiteindelijk pas achteraf weten en misschien nog niet snel. Rusland gaat wel anders om met soldaten dan het Westen, dus wat is "teveel" voor Moskou en wat is "teveel" voor Westerse analisten? De oorlog zal stoppen als een van beide partijen geen oorlog meer kan voeren en de wilskracht gebroken is. Ondanks berichten dat de moraal onder Russische troepen zeer laag ligt, is er nog altijd geen sprake van grootschalige vaandelvlucht.

Dat kan nog altijd gebeuren: als het Russische offensief zo faliekant misloopt of als het Oekraïense tegenoffensief zeer succesvol is. Dan kan het front als een kaartenhuisje in elkaar storten. De komende maanden zullen wel bepalend zijn, denk ik.
 
Tenzij Rusland plots goed geworden is in organisatie en hun bevelstructuur heeft aangepast verwacht ik niet veel van het groot offensief. Ze gaan wel land nemen maar steden vermoed ik niet en verrassingsfactor is er ook niet.

Alle westerse militaire strategisten gaan wel mooi raad geven aan Oekraïne over hoe ze het best ermee omgaan en zich eigenlijk moeten voorbereiden op een tegenoffensief van zodra Russisch offensief stilvalt.
 
Tenzij Rusland plots goed geworden is in organisatie en hun bevelstructuur heeft aangepast verwacht ik niet veel van het groot offensief. Ze gaan wel land nemen maar steden vermoed ik niet en verrassingsfactor is er ook niet.

Alle westerse militaire strategisten gaan wel mooi raad geven aan Oekraïne over hoe ze het best ermee omgaan en zich eigenlijk moeten voorbereiden op een tegenoffensief van zodra Russisch offensief stilvalt.
Westerse intel en Westerse wapens niet vergeten, toch cruciale factoren voor het succes dat Oekraïne tot hiertoe heeft geboekt.
 
Tenzij Rusland plots goed geworden is in organisatie en hun bevelstructuur heeft aangepast verwacht ik niet veel van het groot offensief. Ze gaan wel land nemen maar steden vermoed ik niet en verrassingsfactor is er ook niet.
Welk groot offensief ?
Voor zover ik weet heeft nog geen enkele hoge Russische militair of-functionaris daarover gesproken.
 
Blijven beuken om moraal te breken is waarschijnlijk het doel.
Aan manschappen geen gebrek blijkbaar in Rusland...

Zelenski heeft al een internationale mediacampagne op poten gezet om buitenlands geld aan te trekken.
Misschien nu een mediacampagne om buitenlandse rekruten aan te trekken...
Tja, buitenlandse rekruten....er zijn er een handjevol maar veel animo om te gaan sneuvelen voor Oekraïene en de "westerse waarden" is er niet.
De 2 Belgische militaire vrijwilligers zijn intussen ook beiden gesneuveld.
 
Welk groot offensief ?
Voor zover ik weet heeft nog geen enkele hoge Russische militair of-functionaris daarover gesproken.




 
Welk groot offensief ?
Voor zover ik weet heeft nog geen enkele hoge Russische militair of-functionaris daarover gesproken.
Moeten die daarover spreken via Westerse mediakanalen? Er is al lang sprake van een militaire opbouw en er is tijdsdruk om het offensief te beginnen voor Westerse tanks beginnen toestromen. Dat is militaire logica.
 
Moeten die daarover spreken via Westerse mediakanalen? Er is al lang sprake van een militaire opbouw en er is tijdsdruk om het offensief te beginnen voor Westerse tanks beginnen toestromen. Dat is militaire logica.
Natuurlijk is er sprake van een militaire opbouw; intussen hebben de nieuwe recruten hun opleiding afgewerkt en die brengt men nu naar het front.
Of dit zal resulteren in een nieuw groot offensief of als men zal verder gaan in de huidige 14-18 strategie (maar met meer manschappen en rotatie vd bestaande troepen) blijft afwachten.
Persoonlijk zou ik eerder gokken dat men verder gaat met de huidige strategie mits men voor een groot offensief (Blitzkrieg-style) toch wel een gebrek heeft aan a) luchtoverwicht en b) een tekort aan gemechaniseerde eenheden en tanks.
Een nieuw offensief zie ik enkel nuttig om een nieuw front te openen en zo Oekraïense eenheden weg te krijgen uit de Donbas.
 
Maar in hoeverre zijn die cijfers van Kiev te betrouwen? Dat Rusland véél verliezen heeft voor een minimale vooruitgang is geweten, maar het is toch geweten dat die dagelijkse cijfers opgeklopt zijn. Je hebt wel gelijk dat je maar zoveel verliezen kan lijden tot een breekpunt wordt bereikt, maar als je kijkt naar het waanzinnige dodental dat de Sovjetunie* heeft geleden om nazi-Duitsland terug te dringen zal er nog veel bloed vloeien tot de wapens zwijgen.

*De "meat grinder" bij Rhzev had naar schatting 1 à 2 miljoen dode Sovjetsoldaten "opgeleverd" tussen februari 1942 en maart 1943 voor Duitsland zich uiteindelijk georganiseerd (doch brutaal tegen de bevolking en met verschroeide aarde) terugtrok. Maar een voorbeeld hoe de USSR kanonnenvoer bleef aanvoeren voor amper vooruitgang, net zoals dat nu gebeurt bij Bakhmut.

Hoezo is het geweten dat die dagelijkse cijfers opgeklopt zijn? Zijn daar effectief bewijzen voor? Gewoon uit nieuwsgierigheid, want tegenwoordig is het bijna een automatisme "oh die cijfers zijn opgeklopt".

Imo is het belangrijker om het aantal Oekrainse verliezen daar tegenover te zetten, 1000 Russische doden klinkt "positief" maar als Oekraine op dezelfde dag er ook 700-1000 verliest, wint Rusland alsnog wegens de grotere troepenmacht.
Zeker gezien we de laatste dagen toch meer nieuwsberichten zien verschijnen over demotivatie langs Oekrainse zijde wegens grote verliezen.
 
Ja Oekraïne lijdt ook verliezen maar een goed cijfer voor Rusland zou 3-1 zijn dus 3 Russische doden voor 1 Oekraïnse : met dit in gedachten vallen de Oekraïnse slachtoffers nog mee wetende dat zij wel mobilisatie enzo doen.
Oekraïnse generaal zei enkele dagen geleden dat de ratio 7 Russen voor 1 Oekrainer is.
Dat wil nog altijd zeggen 130 Oekraïners gisteren.
 

Rusland blijft Polen bedreigen (dit is al tientallen keren gebeurd sinds de oorlog begonnen is) en zou dus nog steeds intenties hebben om Polen binnen te vallen als en nadat men de overwinning behaalt in Oekraïne.

Maar hoe realistisch is dat in praktijk (op middellange termijn)? Polen is een EU land, dus dan zou Rusland meteen een oorlog ontketenen met heel de EU?
 

Rusland blijft Polen bedreigen (dit is al tientallen keren gebeurd sinds de oorlog begonnen is) en zou dus nog steeds intenties hebben om Polen binnen te vallen als en nadat men de overwinning behaalt in Oekraïne.

Maar hoe realistisch is dat in praktijk (op middellange termijn)? Polen is een EU land, dus dan zou Rusland meteen een oorlog ontketenen met heel de EU?
En met de NAVO, want is een NAVO-lid. Totaal niet realistisch.
 

Rusland blijft Polen bedreigen (dit is al tientallen keren gebeurd sinds de oorlog begonnen is) en zou dus nog steeds intenties hebben om Polen binnen te vallen als en nadat men de overwinning behaalt in Oekraïne.

Maar hoe realistisch is dat in praktijk (op middellange termijn)? Polen is een EU land, dus dan zou Rusland meteen een oorlog ontketenen met heel de EU?

Zelfs NATO-land : Rusland kan nog niet winnen tegen NATO-materiaal laat staan dat ze effectief tegen een NATO leger zouden staan.
Dit is stoerdoenerij waar zelfs een Poetin niet gek of dement genoeg voor is.
 

Rusland blijft Polen bedreigen (dit is al tientallen keren gebeurd sinds de oorlog begonnen is) en zou dus nog steeds intenties hebben om Polen binnen te vallen als en nadat men de overwinning behaalt in Oekraïne.

Maar hoe realistisch is dat in praktijk (op middellange termijn)? Polen is een EU land, dus dan zou Rusland meteen een oorlog ontketenen met heel de EU?
Hij wil hier gewoon inspelen op de angst die bij Polen, logisch gezien de recente geschiedenis, nog steeds leeft tav Rusland en de angst dat, opnieuw logisch gezien de recente geschiedenis, het westen hen gewoon laat vallen als het er uiteindelijk op aankomt.
 

Rusland blijft Polen bedreigen (dit is al tientallen keren gebeurd sinds de oorlog begonnen is) en zou dus nog steeds intenties hebben om Polen binnen te vallen als en nadat men de overwinning behaalt in Oekraïne.

Maar hoe realistisch is dat in praktijk (op middellange termijn)? Polen is een EU land, dus dan zou Rusland meteen een oorlog ontketenen met heel de EU?
Op (middel)lange termijn kan ik niets met zekerheid zeggen, maar dit is gewoon een big dick contest waar Poetin wil laten zijn dat hij de grootste heeft. Een rechtstreekse confrontatie met de NAVO betekent zijn ondergang én mogelijk een nucleaire escalatie.
 
Hij wil hier gewoon inspelen op de angst die bij Polen, logisch gezien de recente geschiedenis, nog steeds leeft tav Rusland en de angst dat, opnieuw logisch gezien de recente geschiedenis, het westen hen gewoon laat vallen als het er uiteindelijk op aankomt.

Dus het land dat meeste materieel stuurt naar Oekraïne, meeste druk zet op andere landen om nog meer te sturen, praktisch hand heeft omgewrongen van Scholz om Leopards te sturen naar Oekraïne ga je nog meer bang maken voor Rusland??

Lijkt me geen goeie zet :)
 
Dus het land dat meeste materieel stuurt naar Oekraïne, meeste druk zet op andere landen om nog meer te sturen, praktisch hand heeft omgewrongen van Scholz om Leopards te sturen naar Oekraïne ga je nog meer bang maken voor Rusland??

Lijkt me geen goeie zet :)
Ik denk dat het niet zozeer proberen angst of ontzag af te boezemen is hoor.
Ik denk dat ge dit soort uitlatingen van "randfiguren" perfect kunt plaatsen in meer druk opvoeren op de wig die er nu al is tussen de actieve/militante en de passieve/afwachtende EU-leden (mss niet de beste woordkeuze maar wist het ff niet beter te omschrijven).
IC: Polen nog wat meer redenen/excuses geven om druk te zetten op Duitsland in de hoop dat er iets barst.

En gegeven de bron kan Rusland achteraf perfect doen alsof ze nooit iets gezegd, beweerd, gedaan,... hebben want laten we een kat een kat noemen, zo'n Kadyrov heeft eigenlijk niet gek veel meer te betekenen zeggen dan Ivan de borsjtboer vanachter de hoek.
 
Terug
Bovenaan