Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat ziet er... niet zo denderend uit.

"Exhausted Ukrainian troops complain they are already outnumbered and outgunned, even before Russia has committed the bulk of its roughly 200,000 newly mobilized soldiers. And doctors at hospitals speak of mounting losses as they struggle to care for fighters with gruesome injuries."

 
Dat ziet er... niet zo denderend uit.

"Exhausted Ukrainian troops complain they are already outnumbered and outgunned, even before Russia has committed the bulk of its roughly 200,000 newly mobilized soldiers. And doctors at hospitals speak of mounting losses as they struggle to care for fighters with gruesome injuries."

Mja, je hebt Rusland met een tekort aan materiaal, maar met een overschot aan soldaten.
En je hebt Oekraïne met binnenkort een overschot aan zwaar materiaal dat niet gebruikt kan worden door een tekort aan soldaten.
:unsure:
 
Die GLSDB's gaan voor Rusland een bijkomend logistiek probleem opleveren. Ze hebben zich moeten aanpassen aan HIMARS met bereik van 80 km, waardoor ze hun troepen moeilijker kunnen bevoorraden. Die nieuwe precisieraketten hebben een bereik van 150 km. Probleem is dat die pas in grote getallen gaan toekomen tegen de zomer, vermoedelijk zal Rusland daar wel op anticiperen. Het zal hun operationele slagkracht echter nog verder doen afnemen.

Ik verwacht dat Rusland nu een mokerslag probeert uit te delen, nu Oekraïne het momentum tijdelijk niet meer heeft en wacht op nieuw materiaal. En tegen de zomer is Oekraïne aan zet, op voorwaarde dat ze het Russische offensief goed kan doorstaan.
 

187 Duitse Leopard 1's naar Oekraïne. Er zullen in Europese stocks nog wel wat liggen zeker?
Staat wel iets meer.
Er zijn 187 oude leopard 1's in stock die ze eerst moeten oplappen.
Hoeveel er effectief verstuurd kunnen worden is onduidelijk.
Of het sneller is dan Leo 2 leveren is ook niet zeker.

Imo nog altijd geen goede ontwikkeling. Ik vind dat Duitsland nog altijd veel te traag werkt.
Het Leopard 1 model is ook een vergiftigd geschenk als Oekraïne overmoedig wordt.
Leopard 1 kan enkel dienen als ondersteuning van infanterie.
Deze mogen niet ingezet worden in directe confrontatie met Russische tanks. Daar zijn te oud en achterhaald voor.

Je kan zeggen dat het een begin is van de combined arms strategie die ze uiteindelijk gaan moeten ontwikkelen om Rusland te kunnen verslagen. Als ik dan hierboven lees dat personeel het probleem wordt dan mag die evolutie wel niet te lang duren.
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat Rusland nu een mokerslag probeert uit te delen, nu Oekraïne het momentum tijdelijk niet meer heeft en wacht op nieuw materiaal

Ik weet niet of dat zo goed aan het gaan is:
0uzg1jbiipga1.jpg


1030 man, 14 tanks, 28 gepantserde voertuigen. Dat is geen kattenpis!
Naar het schijnt ook voornamelijk met drones en artillerie uitgeschakeld, dus hopelijk met zo min mogelijk verlies van Oekraïnse manschappen.
 
Ik weet niet of dat zo goed aan het gaan is:
1030 man, 14 tanks, 28 gepantserde voertuigen. Dat is geen kattenpis!
Naar het schijnt ook voornamelijk met drones en artillerie uitgeschakeld, dus hopelijk met zo min mogelijk verlies van Oekraïnse manschappen.
Het gaat goed naar Russische normen he. Ze maken vorderingen, enkele honderden meters per dag? In ruil daarvoor sneuvelen er honderden "nutteloze" Russen (dat is de mening van de hoge piefen), per dag. 1000+ lijkt mij overdreven en een getal verzonnen door Oekraïne. Maar honderden per dag dat denk ik toch wel.

Men hoopt dat door het grote aantal (dode Russen) - dat men de oorlog zal winnen. En in het verleden is dat dikwijls ook waar gebleken.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dat zo goed aan het gaan is:
0uzg1jbiipga1.jpg


1030 man, 14 tanks, 28 gepantserde voertuigen. Dat is geen kattenpis!
Naar het schijnt ook voornamelijk met drones en artillerie uitgeschakeld, dus hopelijk met zo min mogelijk verlies van Oekraïnse manschappen.
De vraag is hoe betrouwbaar die telling natuurlijk is.
 
Het gaat goed naar Russische normen he. Ze maken vorderingen, enkele honderden meters per dag? In ruil daarvoor sneuvelen er honderden "nutteloze" Russen (dat is de mening van de hoge piefen), per dag. 1000+ lijkt mij overdreven en een getal verzonnen door Oekraïne. Maar honderden per dag dat denk ik toch wel.

Men hoopt dat door het grote aantal (dode Russen) - dat men de oorlog zal winnen. En in het verleden is dat dikwijls ook waar gebleken.
Kan goed zijn, maar die 14 tanks en 28 pantservoertuigen moeten toch pijn doen.
Russen hebben bijna zoveel tanks verloren als ze begin vorig jaar jaar in heel het leger in actieve dienst hadden.
 
Ik weet niet of dat zo goed aan het gaan is:
0uzg1jbiipga1.jpg


1030 man, 14 tanks, 28 gepantserde voertuigen. Dat is geen kattenpis!
Naar het schijnt ook voornamelijk met drones en artillerie uitgeschakeld, dus hopelijk met zo min mogelijk verlies van Oekraïnse manschappen.
Als Bakhmut valt zal het een Pyrrusoverwinning zijn. Ik weet niet of we die cijfers van Kiev moeten geloven, maar het is wel duidelijk dat de opmars traag en bloederig verloopt. Benieuwd welke snelheid dat langverwachte offensief gaat halen en vooral tegen welke kost.
 
Dat ziet er... niet zo denderend uit.

"Exhausted Ukrainian troops complain they are already outnumbered and outgunned, even before Russia has committed the bulk of its roughly 200,000 newly mobilized soldiers. And doctors at hospitals speak of mounting losses as they struggle to care for fighters with gruesome injuries."


Zijn boots on the ground nooit een optie - bvb. logistiek/medisch/technisch?

Oekraïne dat de oorlog full scale zou verliezen is geen optie voor het westen denk ik dan?
 
Zijn boots on the ground nooit een optie - bvb. logistiek/medisch/technisch?

Oekraïne dat de oorlog full scale zou verliezen is geen optie voor het westen denk ik dan?
Je zou denken dat het Westen er geld in blijft pompen - de oorlog wordt too big to fail? Maar als je kijkt naar Afghanistan is het zéker een mogelijkheid dat het Westen miljarden wegpompt in een zwart gat. De komende maanden gaan beslissend worden, zowel Rusland als Oekraïne gaan een slag uitdelen en eerst is Rusland aan zet. Of een van hen gooit de handdoek in de ring of we eindigen met een bevroren conflict. In het slechtste geval krijgen we een nucleaire escalatie en ik zal dan via bol.com nog rap rap wat preppershandboeken aanschaffen en een goeie naam bedenken voor mijn despotische post-apocalyptische roversbende.
 
Zijn boots on the ground nooit een optie - bvb. logistiek/medisch/technisch?

Oekraïne dat de oorlog full scale zou verliezen is geen optie voor het westen denk ik dan?

Nee, maar een Oekraine dat de 4 door Rusland geannexeerde gebieden uiteindelijk verliest misschien wel. Als Oekraïne daarna de vrijheid krijgt om zijn eigen toekomst en allianties te bepalen.
 
Nee, maar een Oekraine dat de 4 door Rusland geannexeerde gebieden uiteindelijk verliest misschien wel. Als Oekraïne daarna de vrijheid krijgt om zijn eigen toekomst en allianties te bepalen.

Wat houdt Rusland dan tegen om binnen een 7 jaar nog eens een beetje land te annexeren?
Rusland heeft ook al bewezen dan verdragen maar een vod papier zijn als het niet in hun kraam past.

Momenteel is iedere gewonnen meter door Rusland ongelofelijk kostelijk voor hen. Tenzij ze een doorbraak forceren gaat dit niet veranderen.
Ik zou ook denken dat Oekraïne al meerdere verdedigingslijnen heeft gebouwd waardoor het tactisch kan terugtrekken terwijl ze iedere meter afstraffen met artillerie.

De tanks gaan een ander dynamiek brengen voor Oekraïne en als tegen dan Rusland geen doorbraak heeft geforceerd dan vermoed ik dat de tij gaat keren.

We mogen ook niet vergeten dat sinds begin van oorlog Rusland geen enkele grote stad heeft veroverd hé.
Kherson werd hen gegeven.
 
Wat houdt Rusland dan tegen om binnen een 7 jaar nog eens een beetje land te annexeren?
Rusland heeft ook al bewezen dan verdragen maar een vod papier zijn als het niet in hun kraam past.

Momenteel is iedere gewonnen meter door Rusland ongelofelijk kostelijk voor hen. Tenzij ze een doorbraak forceren gaat dit niet veranderen.
Ik zou ook denken dat Oekraïne al meerdere verdedigingslijnen heeft gebouwd waardoor het tactisch kan terugtrekken terwijl ze iedere meter afstraffen met artillerie.

De tanks gaan een ander dynamiek brengen voor Oekraïne en als tegen dan Rusland geen doorbraak heeft geforceerd dan vermoed ik dat de tij gaat keren.

We mogen ook niet vergeten dat sinds begin van oorlog Rusland geen enkele grote stad heeft veroverd hé.
Kherson werd hen gegeven.

Ik ben ermee akkoord dat Rusland in zo'n geval inderdaad misschien opnieuw iets dergelijks probeert. En ik ben er ook mee akkoord dat dit vanuit het perspectief van Oekraïne onaanvaardbaar is.

Maar, het ging hier over hoe het Westen over de kwestie denkt. En hoewel het zo niet uitgesproken wordt, kan ik me best voorstellen dat dit één van de mogelijke scenario's is die men in het Westen binnenskamers als "aanvaardbaar" ziet. Maar nu nog niet. Eerst moet het Russische leger nog een tijd doorgaan metertje per metertje te winnen tegen onvoorstelbaar hoge kosten.
 
Het is weer hard gegaan gisteren:
910 manschappen
8 tanks
16 gepantserde voertuigen
4 artillerie systemen
1 luchtverdedigingswapen
1 vliegtuig
1 helicopter
3 UAV
5 voertuigen
3 speciale systemen
En hebben ze iets veroverd?
 
En hebben ze iets veroverd?
Blijven beuken om moraal te breken is waarschijnlijk het doel.
Aan manschappen geen gebrek blijkbaar in Rusland...

Zelenski heeft al een internationale mediacampagne op poten gezet om buitenlands geld aan te trekken.
Misschien nu een mediacampagne om buitenlandse rekruten aan te trekken...
 
Gisteren naar de State of the Union gekeken. Tevreden te zien dat de voltallige kamer recht stond bij het eerbetoon aan Oekraïne (vertegenwoordigd door de ambassadeur).
 
Terug
Bovenaan