Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

  • Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum
Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft.
Het is natuurlijk exact wat jij zegt, dit verhaal "spreekt aan". Enkele steenrijke mensen die in een experimentele duikboot naar de Titanic afdalen, waarna het contact wordt verbroken.

Anderzijds heb je dan "opnieuw" een schipbreuk van "the usual suspects". Het is ongeloofelijk cynisch eigenlijk, maar ik vrees dat mensen zo in elkaar zitten wanneer er geen rechtstreekse betrokkenheid is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft. Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden, maar zo veel aandacht hieraan...
Je hebt absoluut gelijk, maar zo werkt de media nu eenmaal. Dit is zo'n "script" waar mogelijks ooit een film over gemaakt kan worden, de zoveelste boot met vluchtelingen die zinkt op de middellandse zee, daar praat niemand nog over.
Komt enerzijds omdat dit meer uitzonderlijk is, maar ook omdat er hier nog "spanning" is he. Het kan zijn dat ze nog leven. Zag je destijds ook bij die kinderen die vastzaten in die grot bvb, daar ging ook veel aandacht naartoe. Maar als er een grote aardbeving is, valt die aandacht na een dag wel terug weg terwijl daar ook nog hopen mensen onder het puin zitten.
 
Ik zou wel graag niet te veel sensatiebelust speculeren. Het gaat wel om mensen.
Volgens de kranten:

Sensatiebelust? Gewoon realistisch, de kans dat die mensen nog in leven zijn én ze die op tijd gaan vinden is wrs nihil.

Gestikt: Er zou nog zuurstof zijn tot donderdagmiddag. Morgenmiddag. Je sterft ook niet van de honger op 4 dagen tijd. Er zou ook water aan boord zijn, dus dorst ook niet.

Er zou, ja.

Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft. Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden, maar zo veel aandacht hieraan...

Money talks. Een verroest schip overladen met arme schapen op zoek naar een beter leven dat vergaat vs. een handvol steenrijke mannen die voor hun parti plaisir even het verhaal van Jules Verne (wrs wel zonder inktvis) willen naspelen. Wat is er een media-/sensatie-waardiger verhaal?
 
Kan zijn dat ze nog in leven zijn, maar de kans dat men die duikboot nog tijdig vindt is toch bijzonder klein.

De oceaan is groot, en diep.
 
Gok ook op een structureel probleem, en ze zitten nu ergens vast op een belachelijke diepte.
Geen kans dat ze die optijd vinden. Of ooit nog vinden.
Zelfs al moesten ze die vinden. Hoe krijg je dat vaartuig terug naar boven :/
 
Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft. Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden, maar zo veel aandacht hieraan...

Dit verhaal spreekt tot de verbeelding hé. De Titanic. Miljardair. Speciale duikboot. Het is niet alsof dat dagelijks voorvalt.
Problemen met migrantenboten op de Middellandse Zee? Mensen zijn dat even beu als berichtgeving over de 100ste IS aanslag in Irak.
 
Dat ding gebruikt een logitech wireless controller om te besturen. :unsure:
Een werknemer werd ontslagen nadat hij opmerkte dat de ramen niet geschikt zijn voor zulke dieptes
Hoe meer informatie er uitkomt over het bedrijf hoe slechter het lijkt

Hopelijk dat ze de mensen nog levend terugvinden maar die kans is wel bijzonder klein
 
Je hebt absoluut gelijk, maar zo werkt de media nu eenmaal. Dit is zo'n "script" waar mogelijks ooit een film over gemaakt kan worden, de zoveelste boot met vluchtelingen die zinkt op de middellandse zee, daar praat niemand nog over.
Komt enerzijds omdat dit meer uitzonderlijk is, maar ook omdat er hier nog "spanning" is he. Het kan zijn dat ze nog leven. Zag je destijds ook bij die kinderen die vastzaten in die grot bvb, daar ging ook veel aandacht naartoe. Maar als er een grote aardbeving is, valt die aandacht na een dag wel terug weg terwijl daar ook nog hopen mensen onder het puin zitten.
Ik denk dat het ok wel niet louter komt door het straffer verhaal maar ook doordat dat we zelf onsympathiek uit dat verhaal komen. Het kan weinig mensen nog veel schelen, we zijn enorm voor sociale rechtvaardigheid maar is een algemene consensus over het oogluikend toestaan van de pushbacks en de akkoorden met schimmige regimes die het vuile werk voor ons opknappen om migratie in te dammen, da's een hypocriete houding waarmee liefst niet constant geconfronteerd worden, we focussen op liever op verhalen over onrechtvaardigheid waarbij andere mensen of groepen de schuldigen zijn en we onze verontwaardiging ongeremd kunnen laten gaan. Er is amper animo om dit probleem op te lossen, zelfs het verhaal dat de Griekse kustwacht ze waarschijnlijk heeft laten stikken veroorzaakt weinig deining.
 
Dat ding gebruikt een logitech wireless controller om te besturen. :unsure:
Een werknemer werd ontslagen nadat hij opmerkte dat de ramen niet geschikt zijn voor zulke dieptes
Hoe meer informatie er uitkomt over het bedrijf hoe slechter het lijkt

Hopelijk dat ze de mensen nog levend terugvinden maar die kans is wel bijzonder klein

Tjah als er niets gebeurt is er geen haan die ernaar kraait.
Nu wellicht een tragisch voorval en alles is er slecht aan..
Typisch de kudde mentaliteit.
De mensen die aan boord zijn waren wel degelijk op de hoogte van de risico's, achteraf moet je dan niet komen zeveren.
Dat is in het leven is vele gevallen zo, wie niet durft zal nooit ver springen maar het risico zal je er altijd moet bijnemen.
 
Een duikboot werkt met dat principe als hij actief zijn ballast kan regelen, maar om van op grotere diepte naar boven te komen, moet hij minder ballast hebben, en ze gaan die natuurlijk niet terug vol pompen om dan op 100m diepte te blijven hangen.
Die kloppen, geluid gaat effectief heel snel door water he. Als ze met metaal op metaal aan het beuken zijn, kan dat met een gevoelige microfoon wel opgevangen worden, lijkt me. Dat is gewoon een heel herkenbaar patroon dat je kan vinden he.

Maar... buiten "ze leven nog" ben je daar niet veel mee vooruit. Je kan wat navigeren met uw microfoon en op basis van volumen wat afleiden, maar dat is volgens mij maar beperkte hulp.
Hoe ze typisch duikboten opsporen in een militaire setting is om boeien met microfoons in het water te droppen uit vliegtuigen en boten en dan te luisteren of je iets hoort dat op een duikboot lijkt, dus ik durf te vermoeden dat het hier nu ook wel over iets gelijkaardig gaat, ze zullen dus wel een hoop boeien in het water hebben en met triangulatie de bron van het geluid kunnen localiseren.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Sonobuoy
 
Laatst bewerkt:
Hoe ze typisch duikboten opsporen in een militaire setting is om boeien met microfoons in het water te droppen uit vliegtuigen en boten en dan te luisteren of je iets hoort dat op een duikboot lijkt, dus ik durf te vermoeden dat het hier nu ook wel over iets gelijkaardig gaat, ze zullen dus wel een hoop boeien in het water hebben en met triangulatie de bron van het geluid kunnen localiseren.
Het is exact dit wat ze nu gebruikt hebben inderdaad.
 
Tjah als er niets gebeurt is er geen haan die ernaar kraait.
Nu wellicht een tragisch voorval en alles is er slecht aan..
Typisch de kudde mentaliteit.
De mensen die aan boord zijn waren wel degelijk op de hoogte van de risico's, achteraf moet je dan niet komen zeveren.
Dat is in het leven is vele gevallen zo, wie niet durft zal nooit ver springen maar het risico zal je er altijd moet bijnemen.

Tja. Play stupid games, win stupid prizes.

Ik heb medelijden met de mensen aan boord maar zoals @StevenP aanhaalt vind ik toch ook dat er hier disproportioneel veel aandacht aan wordt geschonken.
 
Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft. Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden, maar zo veel aandacht hieraan...
Want de vluchtelingen wisten niet op voorhand waar ze aan begonnen? En wat de eventuele risico's konden zijn?
 
Want de vluchtelingen wisten niet op voorhand waar ze aan begonnen? En wat de eventuele risico's konden zijn?
De vluchtelingen weten dat misschien wel soms, maar doen dat meestal omdat de situatie in eigen land nog veel gevaarlijker is.


Toch nog iets anders dan een miljardair die absurde uitstapjes moet verzinnen om geboeid te blijven... Met alle respect.
 
Ik denk dat het ok wel niet louter komt door het straffer verhaal maar ook doordat dat we zelf onsympathiek uit dat verhaal komen. Het kan weinig mensen nog veel schelen, we zijn enorm voor sociale rechtvaardigheid maar is een algemene consensus over het oogluikend toestaan van de pushbacks en de akkoorden met schimmige regimes die het vuile werk voor ons opknappen om migratie in te dammen, da's een hypocriete houding waarmee liefst niet constant geconfronteerd worden, we focussen op liever op verhalen over onrechtvaardigheid waarbij andere mensen of groepen de schuldigen zijn en we onze verontwaardiging ongeremd kunnen laten gaan. Er is amper animo om dit probleem op te lossen, zelfs het verhaal dat de Griekse kustwacht ze waarschijnlijk heeft laten stikken veroorzaakt weinig deining.

In een context rond zinkende (duik)boten, het woord deining - he top en neer gaan van de golven - gebruiken verdient toch een pluim voor de mooie dubbele bodem!

On a serious note:
Ik voel me wat die hypocrisie betreft in deze niet aangesproken. Die hypocrisie is inderdaad het gevolg van een politieke "top" die nog wilt pretenderen bepaalde mensenrechten te respecteren, en het recht op asiel in stand houden voor wie daar écht recht op heeft - en op zich is dat nobel, maar wat mij betreft: in de eigen regio-, maar er bovendien niet in slaagt illegale (massa)migratie die het publiek écht beu is, in te dijken en de (legale) migratie uit het verleden succesvol te integreren. Interessant interview in De Morgen met Mark Elchardus over (het gefaalde) Brussel daarover deze week.

Zorg ervoor dat die bootjes voor migranten absoluut niet meer renderen: illegaal Europa binnenkomen zou moeten betekenen dat je naar het Australisch model afstand doet van élk recht op asiel. Zet daar dan maar een "eerlijke" loterij met aanmelding aan de buitengrenzen tegenover.
Denk dat je héél wat animo gaat voor vinden bij de gewone Europeanen. De hypocrisie zit dus eerder bij de politiek.

De vergelijking met de duikboot is natuurlijk uitnodigend: 5 vs. 700, megarijk versus betrekkelijk arm, beiden vermist en mogelijks sterven op zee...
maar één is een scenario dat slechts één keer enkele tientallen jaren voorkomt, het één is een scenario dat we tientallen keren (te veel) zien op één jaar. Op een gegeven moment loopt de vergelijking mank natuurlijk.

Ik voel me schuldiger/hypocrieter over de zeldzame aardmetalen in mijn elektronica, dan dat ik mij ethisch aangesproken voel over de situatie rond het massagraf aan (illegale) migranten dat de Middellandse Zee intussen aan het worden is.

De vluchtelingen weten dat misschien wel soms, maar doen dat meestal omdat de situatie in eigen land nog veel gevaarlijker is.


Toch nog iets anders dan een miljardair die absurde uitstapjes moet verzinnen om geboeid te blijven... Met alle respect.

Dit is dan weer de discussie over door hoeveel veilige landen je mag/moet reizen vooraleer je de onveiligheid in je eigen land ontvlucht bent.
 
De vluchtelingen weten dat misschien wel soms, maar doen dat meestal omdat de situatie in eigen land nog veel gevaarlijker is.


Toch nog iets anders dan een miljardair die absurde uitstapjes moet verzinnen om geboeid te blijven... Met alle respect.
Dat weet ik, maar het ging over de opmerking: "Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden"
 
Dat weet ik, maar het ging over de opmerking: "Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden"
Uiteraard is dat heel erg voor hun en hun nabestaanden, ongetwijfeld.
 
Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft. Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden, maar zo veel aandacht hieraan...
 
Als ze varen boven het wrak van de Titanic en ze hebben een probleem zou het dan niet kunnen dat de duikboot in het ruim van het gezonken schip bevindt en dat daardoor niemand hen vindt omdat ze rond de Titanic zoeken maar niet erop of erin? Als ge de documentaire op YouTube bekijkt zijn er toch grote gaten in het schip al dan niet man gemaakt ...
 
Tjah als er niets gebeurt is er geen haan die ernaar kraait.
Nu wellicht een tragisch voorval en alles is er slecht aan..
Typisch de kudde mentaliteit.
De mensen die aan boord zijn waren wel degelijk op de hoogte van de risico's, achteraf moet je dan niet komen zeveren.
Dat is in het leven is vele gevallen zo, wie niet durft zal nooit ver springen maar het risico zal je er altijd moet bijnemen.
Lijkt mij sterk dat de mensen aan boord op de hoogte waren dat het glas waarmee de duikboot was uitgerust eigenlijk enkel bestand was tot dieptes van 1300m. Terwijl de titanic op een diepte ligt van 4000m...

Enfin de CEO zal er wel van op de hoogte van geweest zijn natuurlijk, maar die kon het hem geen kloten schelen als je het verhaal bij elkaar puzzelt.
 
Terug
Bovenaan