Square Enix stelt eindejaars line-up voor tijdens Square Enix Plays 2022

Op donderdag 15 september stelde Square Enix haar eindejaars line-up voor aan de gamepers en een aantal sociale mediafiguren tijdens een speciaal evenement in Londen . BeyondGaming was ook uitgenodigd en dus mocht ik met de Eurostar afzakken naar Woolwich Works in Londen voor Square Enix Plays 2022.

Wie het nieuws rond Square Enix een beetje volgt, weet dat de gamegigant haar westerse takken, waaronder Crystal Dynamics en Eidos, van de hand heeft gedaan om te focussen op haar Japanse projecten en het indieplatform Square Enix Collective. Dat het evenement volledig met een Japans sausje werd overgoten, was bijgevolg niet verwonderlijk. De zaal was bekleed met Japanse kerselaars, er was een winkeltje met Japanse lekkernijen, als lunch werd onder andere sushi en yakitori geserveerd en zelfs het grondplannetje bevatte Japanse namen, die we gelukkig konden ontcijferen met behulp van een legende. Verder op het menu: heel wat JRPG's en hack and slash-titels van Japanse makelij.

SE Plays 2022 (2).jpg


De buitenbeentjes

Toch was het niet één en al Japan dat de klok sloeg. Op het event waren namelijk ook twee spellen speelbaar van westerse ontwikkelaars. Zo waren zowel PowerWash Simulator als Life is Strange: Arcadia Bay Collection aanwezig. Die eerste verschijnt namelijk later dit jaar op Nintendo Switch en de PlayStation-consoles nadat het spel deze zomer is verschenen voor Xbox en pc (lees onze review). Met Life is Strange: Arcadia Bay Collection banen de geremasterde versies van Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm zich ook eindelijk een weg naar de Nintendo Switch. Lang hoef je hier trouwens niet op te wachten, want de collectie verschijnt volgende week al.

Life is Strange: Arcadia Bay Collection was echter niet de enige port van een moderne klassieker die binnenkort op Nintendo's console verschijnt. Vanaf 6 oktober zal je namelijk ook aan de slag kunnen gaan met NieR Automata: The End of YoRHa Edition. Deze cultklassieker van Yoko Taro en PlatinumGames verscheen oorspronkelijk in 2017 en de kans is groot dat je hem al gespeeld hebt op een ander platform. Toch is het fijn dat de Switch-eigenaars niet langer uit de boot vallen. Bovendien zijn zowel NieR Automata als Life is Strange speelbaar in native vorm op de console en dus niet via een app met een cloudversie, iets waarvoor Square Enix toch wel een applausje verdient. Het nadeel is wel dat beide titels grafisch moeten inboeten ten opzichte van de pc- en de andere consoleversies. Zeker in docked modus kwamen de titels niet bepaald tot hun recht.


Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion (13 december)

Van de andere aanwezige spellen, is het waarschijnlijk Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion dat het meeste bijval zal vinden bij ons. Ook op het event was dit veruit de populairste titel. Final Fantasy blijft een grote naam in de gamewereld en zeker deeltje zeven is een van de meest geliefde titels in de reeks. Na het succesvolle eerste deel van de remake van Final Fantasy VII, besloot Square Enix om ook Crisis Core: Final Fantasy VII, dat werd uitgebracht in 2007 voor de PlayStation Portable, een nodige oppoetsbeurt te geven. Het spel maakt deel uit van de bredere Final Fantasy VII remake en geldt als een soort van prequel op de nieuwe trilogie om spelers vertrouwd te maken met het verhaal van Zack, die een belangrijke rol lijkt te spelen in Final Fantasy VII Rebirth.

Hoewel ik initieel twijfelachtig stond tegenover deze PSP-remake, wist de hands-on mij aangenaam te verrassen. Zowel de gameplay als de graphics leunen nauw aan bij Final Fantasy VII Remake en het spel kreeg een nieuwe soundtrack en volledig ingesproken dialogen. Aan de personagemodellen en de animaties tijdens de tussenfilmpjes merk je echter wel dat het om een opgepoetste versie van een ouder spel gaat. Maar laat dit de pret vooral niet bederven.


Star Ocean: The Divine Force (27 oktober)

Van de ene JRPG gaan we naar de andere, want naast Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion was ook het nieuwste deel in de Star Ocean-reeks speelbaar. Star Ocean: The Divine Force belooft ons opnieuw een grootschalig epos voor te schotelen dat sciencefiction met een traditionele fantasiesetting vermengt. De demo van het spel liet me onder meer een ruïne verkennen waar ik het mocht opnemen tegen een eerste baas, maar ook de typische weidse velden en een middeleeuws dorpje passeerden de revue. Aangekomen in dit dorpje moest ik de controller helaas weer afgeven, maar ik kijk er alvast naar uit om deze wereld verder te verkennen.

Star Ocean: The Divine Force moet het duidelijk doen met minder budget dan Crisis Core, wat zich vooral laat zien in de graphics. Maar hopelijk weet de titel dit meer dan goed te maken met de gameplay en world building. Het spel heeft alvast enkele leuke mechanismen in petto voor de speler, die zowel handig zijn tijdens de gevechten als tijdens het verkennen van de wereld. Sinds kort is er trouwens een demo beschikbaar van Star Ocean: The Divine Force en je kan dus zelf al even proeven van deze wereld.


Dragon Quest Treasures (9 december)

Dragon Quest Treasures is dan weer een spin-off van het gelauwerde Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. Deze Switch-exclusive draait rond Erik en zijn jongere zus Mia. In Dragon Quest XI waren zij nog teamgenoten van de protagonist, maar nu krijgen ze hun eigen avontuur. Het spel neemt ons mee naar hun jeugdjaren waarbij ze na een vreemde ontmoeting worden meegenomen naar Draconia, een wereld vol met schatten. Toevallig is het hun droom om de grootste schattenjagers ooit te worden, dus dat komt eventjes goed uit!

Zoals de titel doet vermoeden, legt het spel een grote nadruk op het zoeken naar en het opgraven van schatten. de talloze monsters die deze franchise rijk is, zijn deze keer niet enkel je tegenstanders maar ook je kompanen die je helpen tijdens de gevechten. Het eerste dat in mij opkwam tijdens het spelen was schattig, maar misschien iets te eenvoudig en aan de performance lijkt er ook nog wat te moeten worden gesleuteld. Maar er lijkt wel potentieel in de titel te schuilen. Hopelijk is deze terugkeer naar de wereld van Dragon Quest XI de moeite waard voor de fans.


Valkyrie Elysium (29 september)

Een andere geliefde franchise die na vele jaren nog eens een nieuw deel krijgt, is de Valkyrie-reeks. De laatste volwaardige entry in deze reeks dateert intussen alweer van 2009 met het Nintendo DS-spel Valkyrie Profile: Covenant of the Plume. In Valkyrie Elysium kruipen we opnieuw in de huid van een walkure om de bevelen van de All-father Odin uit te voeren om zo de redding te zijn van een verdoemde wereld. Maar in tegenstelling tot de eerdere delen in de reeks, is er deze keer een grote verandering in de gameplay: in plaats van turn-based gameplay worden we nu getrakteerd op een heuse actie-RPG.

Fans van de serie hadden misschien liever de klassieke gameplay gezien, maar ontwikkelaar Soleil lijkt er alvast in geslaagd te zijn om de hack and slash-gameplay voldoende diepgang te geven dankzij de mogelijkheid om verschillende soorten Einherjar, NPC-krijgers die je bijstaan in het gevecht, op te roepen, vijanden zwaktes te geven tegen bepaalde vormen van elementaire magie en bepaalde wapentypes, en de mogelijkheid om tijdens het vechten te wisselen tussen twee wapen. Valkyrie Elysium speelde erg fijn en wist mij net als Star Ocean: The Divine Force aangenaam te verrassen met zijn gevechtssysteem. Wil je zelf eens van de actie proeven, dan kan je dit vandaag nog doen. Het toeval wil dat Square Enix namelijk op dezelfde dag als het evenement de demo online gooide.


Harvestella (4 november)

Naast gekende franchises, bracht Square Enix ook één gloednieuwe IP naar het event. Met Harvestella probeert de uitgever zich op de markt van de farming simulator-RPG's te gooien. Vooral voor de fans van Rune Factory lijkt dit een titel te worden om in het oog te houden. Op basis van wat ik kon spelen, lijkt Harvestella een goede balans te vinden tussen het farmen en het role-playing. Het begin van het verhaal wist alvast de nodige intrige op te roepen. De enkele gevechten die ik heb gedaan, stelden wel wat teleur vanwege hun simpliciteit. Hopelijk weet het spel hier later voldoende diepgang aan toe te voegen. Verder zijn de typische ingrediënten van het farming sim-genre aanwezig, zoals je personage dat met geheugenverlies arriveert in een pittoresk dorpje en een eigen stekje krijgt met een stukje land om te bewerken.

Harvestella verschijnt zowel op pc als op Nintendo Switch en de demo was speelbaar op Nintendo Switch. Deze versie lijkt helaas wel de mindere versie van de twee te worden, want de resolutie was een zware opdoffer, zeker in docked modus. Op pc zal de visuele pracht waarschijnlijk meer tot zijn recht komen, want het spel wist mij desondanks te verbazen met enkele adembenemende scenes.


Romancing Saga - Minstrel Song- Remastered (1 december)

In de aanloop naar de Tokyo Game Show, dat plaatsvond op hetzelfde moment als dit event, kondigde Square Enix ook Romancing Saga - Minstrel Song- Remastered aan en uiteraard kond dit spel niet ontbreken op het event. Romancing SaGa verscheen oorspronkelijk op de Super Famicom in Japan in 1992 en kreeg in 2005 een remake voor PlayStation 2 met Romancing Saga - Minstrel Song-. Tot nu was het spel niet beschikbaar in Europa, maar met de onlangs aangekondigde remaster van Romancing Saga - Minstrel Song- zullen wij eindelijk het eerste deel van de Romancing SaGa kunnen ontdekken. De remaster leek alvast mooi tot zijn recht te komen op de Nintendo Switch en de liefhebbers van old-school JRPG's zullen alvast blij zijn dat ze deze klassieker eindelijk kunnen ontdekken.

Tot slot was ook nog The DioField Chronicle speelbaar. Gezien ik al een uitgebreide preview van dit spel heb geschreven en het spel intussen beschikbaar is, heb ik deze titel op het event links laten liggen. Binnenkort zal je trouwens mijn review van deze tactische RPG kunnen ontdekken. Vreemd genoeg was er van Tactics Ogre: Reborn geen spoor te bekennen. Deze titel staat nochtans gepland voor een release op 11 november. Maar zelfs zonder deze titel, schotelde Square Enix ons een mooi aanbod voor de komende maanden voor en waar vooral de fans van JRPG's en Switch-eigenaars naar kunnen uitkijken. Eindigen doen we met nog enkele sfeerbeelden van het evenement.

 
Terug
Bovenaan