Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

  • Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum
Er moet bij die duikboot toch meer als 1 baken zijn? Stel dat het toestel geimplodeerd is door de druk of een aanvaring, dan moet er toch zoiets zijn als een zwarte doos, die zelfstandig een noodsignaal kan uitzenden? Of hebben ze al die miljoenen uitgegeven en deze noodzakelijkheid over het hoofd gezien? Je bent blind aan het zoeken naar een naald in een hooiberg ter grootte van de mount everest...

En zou er zoiets bestaan als bij vliegtuigen die in de lucht tanken dat ze een klep hebben waarbij ze zuurstof extra kunnen bijgetankt krijgen, stel dat ze gevonden worden?? Ik vermoed dat dit laatste geen sinecure is met al die druk op die vaartuigen, maar lijkt me toch wel een mogelijkheid (die ze naar alle waarschijnlijkheid ook niet zullen hebben voorzien) :unsure:
 
Ik vraag me vooral af of die veiligheidssystemen ooit getest zijn op die diepte. Hoe haal je in godsnaam iets van op 3,5km diepte terug naar boven zonder motoren?
Wat ballast lossen, gaat er niet voor zorgen dat je naar boven gaat he, daarvoor is de druk boven u veel te groot.
 
Ik vraag me vooral af of die veiligheidssystemen ooit getest zijn op die diepte. Hoe haal je in godsnaam iets van op 3,5km diepte terug naar boven zonder motoren?
Wat ballast lossen, gaat er niet voor zorgen dat je naar boven gaat he, daarvoor is de druk boven u veel te groot.
Normaal pomp je zuurstof in de ballasttanks en duw je het water eruit maar of dat bij 300+bar zo evident is weet ik nu ook niet.
Iets afwerpen zou ook kunnen werken. De druk is groot boven u, maar ook onder u, en naast u,... maw geen effect naar buyoancy
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij ook betrekkelijk... saai?

Pikzwarte zee op 4000m; een verroest schip dat totaal niet lijkt op de Titanic zoals je het herinnert vanop foto's of de film.
En het is niet dat je een mooi overzichtsshot beeld krijgt, want pikzwarte zee.
En aan de binnenkant een kijkje nemen, kan ook niet.

Ok, misschien 'het gevoel' van bij de Titanic geweest te zijn, maar dat is het dan.

Dan zou ik veel liever eens de aarde vanuit de ruimte zien eigenlijk.
Is "whatever floats your boat" iets te vroeg? :unsure:

Ik zou de aarde ook eerder van de ruimte willen zien, maar de Titanic spreekt enorm tot de verbeelding dus ik begrijp dat er wel mensen zijn die het van dichtbij willen zien. Ik zie het nog gebeuren dat indien de technologie het toelaat, je hele zeebodems kan afschuimen om zoek naar teloorgegane schepen (Slag bij de Marianen! Bismarck! Yamato!) maar dat lijkt me moreel ook dubbel: heel vaak gaat dat om oorlogsgraven. Moet je dat allemaal toegankelijk maken voor de eerste de beste die er geld tegenaan kan smijten?
 
Normaal pomp je zuurstof in de ballasttanks en duw je het water eruit maar of dat bij 300+bar zo evident is weet ik nu ook niet.
Welja, dat wil zeggen dat ge die ballasttanks in 300 bar overdruk zou moeten kunnen zetten om dat water naar buiten te duwen. Het zou mij nu toch wat verbazen dat die machinerie aanwezig is op zo'n boot. Ik denk eigenlijk dat in praktijk alle gebruikelijke reddingsmiddelen gewoon niet meer gaan werken vanaf een bepaalde diepte... Toch zeker in zo'n half geknutselde duikboot.
 
Ik ben technisch niet sterk, maar je kan met een gsm van 100 euro via Whatsapp de locatie van iemand tot op 20m(?) kennen. Het zal wel zo zijn, maar ik kan moeilijk geloven dat er geen manieren zijn om zo'n duikboot, zelfs op 4000 m diepte, traceerbaar te maken anno 2023.
 
Daarom dat de bathyscaaf een veiligere optie is. Gevuld met olie (en dus lichter dan water), maar olie is niet samendrukbaar dus je komt weg met een dunne romp. En dan ballast die met electromagneten vast hangt aan de romp. Om te stijgen los je de ballast en kom je automatisch langzaam omhoog. En als er een storing is stoppen de magneten ook, en kom je ook automatisch naar boven.

Tits: in theorie kan dat, het probleem is de afstand, de vele echo's die de zeebodem zal geven bij het gebruik van actieve sonar (de bekende "pingggggggg") en het zeer kleine volume van het vaartuig, waardoor de echo zeer klein is.
 
Ik ben technisch niet sterk, maar je kan met een gsm van 100 euro via Whatsapp de locatie van iemand tot op 20m(?) kennen. Het zal wel zo zijn, maar ik kan moeilijk geloven dat er geen manieren zijn om zo'n duikboot, zelfs op 4000 m diepte, traceerbaar te maken anno 2023.
Radiosignalen en water gaan niet goed samen . Of je moet enorm maar dan ook enorm laag gaan in frequentie (3-100hz) en dan haal je ook maar een paar 100 meter. Normaal gezien communiceren duikboten met akoestische signalen welke onder water wel kunnen propageren of stijgen ze en gebruiken ze hun antenne.
 
Ik moet eerlijk zijn: ik was van plan dit te posten

alsof die CEO mee zou varen als hij wist dat die duikboot geen veiligheidssystemen had en totaal niet geschikt was om zo diep te gaan. Je mag er toch wel van uitgaan dat die vaste werknemers ook graag terug boven water komen
en dan lees ik dit: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230620_96734368 en besef ik weer eens dat ik veel te goedgelovig ben ondanks dat ik al een cynische vent van 47 ben. :headshake:
Fuck zeg, als dit waar is. Altijd maar geld/imago of eenders wat van eigenbelang boven veiligheid van anderen (een beetje zoals in het verkeer dus). Als dit klopt dan is het enige rechtvaardige dat die CEO nu zelf ten onder is gegaan (pun intended) aan zijn slechte eigenschappen. Als ze hem toch nog bovenhalen, hoop ik dat zijn bedrijf (en hijzelf) voor alle kosten mogen opdraaien van de zoektocht.
 
Ik moet eerlijk zijn: ik was van plan dit te posten


en dan lees ik dit: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230620_96734368 en besef ik weer eens dat ik veel te goedgelovig ben ondanks dat ik al een cynische vent van 47 ben. :headshake:
Fuck zeg, als dit waar is. Altijd maar geld/imago of eenders wat van eigenbelang boven veiligheid van anderen (een beetje zoals in het verkeer dus). Als dit klopt dan is het enige rechtvaardige dat die CEO nu zelf ten onder is gegaan (pun intended) aan zijn slechte eigenschappen. Als ze hem toch nog bovenhalen, hoop ik dat zijn bedrijf (en hijzelf) voor alle kosten mogen opdraaien van de zoektocht.
De CEO hield met andere woorden de boot af voor extra veiligheidsmaatregels. Ik vermoed wel dat dit incident hem de moed in de schoenen deed zinken, want het zinkend schip verlaten was geen optie...
 
De CEO zijn eigen woorden: "You know, at some point, safety is just pure waste. I mean, if you just want to be safe, don't get out of bed, don't get in your car, don't do anything. At some point, you're going to take some risk, and it really is a risk-reward question."

Blijkbaar is het uitkijkraampje gebouwd voor de druk te weerstaan op maximaal 1300m diepte. OceanGate wou niet extra betalen voor een ontwerp dat geschikt is voor de benodigde 4000m diepte.
 
Blijkbaar is het uitkijkraampje gebouwd voor de druk te weerstaan op maximaal 1300m diepte. OceanGate wou niet extra betalen voor een ontwerp dat geschikt is voor de benodigde 4000m diepte.

Sorry voor deze mogelijks stomme vraag, maar ik heb het nieuws hierrond niet in detail gevolgd. Was dit dan eigenlijk de eerste keer dat deze duikboot op deze diepte dook? Ik kan me niet voorstellen dat niet eerst onbemand werd uitgetest of dat raampje en de rest van de duikboot tegen deze druk bestand is?
 
Klopgeluiden gehoord:


Wat ik mij zat te bedenken, als die mannen effectief nog leven, in wat een helse omstandigheden moet dat zijn seg.. pipi en kaka bijvoorbeeld... Met 5 op een hoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Sorry voor deze mogelijks stomme vraag, maar ik heb het nieuws hierrond niet in detail gevolgd. Was dit dan eigenlijk de eerste keer dat deze duikboot op deze diepte dook? Ik kan me niet voorstellen dat niet eerst onbemand werd uitgetest of dat raampje en de rest van de duikboot tegen deze druk bestand is?
Het is niet omdat het 1 succesvolle duik doet, dat het daarom veilig is. Er wordt in het design ook rekening gehouden met slijtage tgv de overmatige druk. Stressfractruren

Je wilt namelijk ook dat uw tweede ,... nde duik nog altijd veilig verloopt.

Als je dan ook geen controle wil doen na x duiken... ysja niet slim.
 
Ik denk dat ge u op zulk moment niet echt zorgen maakt om uwe Pippi of kaka…er zijn andere dingen dan die veel belangrijker zijn …overleven bv en dat ge dan uwe Pippi moet opdrinken en in de stank van uwe kak moet zitten ….zo be it . ;)

Kan alleen niet begrijpen waarom ze zo gene positie locator hebben ingebouwd of een noodzendertje…ze doen het wel in zwarte dozen van een vliegtuig …
 
Radiosignalen en water gaan niet goed samen . Of je moet enorm maar dan ook enorm laag gaan in frequentie (3-100hz) en dan haal je ook maar een paar 100 meter. Normaal gezien communiceren duikboten met akoestische signalen welke onder water wel kunnen propageren of stijgen ze en gebruiken ze hun antenne.
Ik dacht dat geluid en water juist wel goed samen gaan ….daarom dat ze het zingen van een walvis km’s ver kunnen horen . ;)
Ook sonar werkt met geluid. ;)
 
Ik dacht dat geluid en water juist wel goed samen gaan ….daarom dat ze het zingen van een walvis km’s ver kunnen horen . ;)
Ook sonar werkt met geluid. ;)
Geluid wel, maar radiogolven niet. Dus Radar gaat niet.
SONAR zal wel werken, maar als uw "ping" 4km boven u zit, en je moet gaan zoeken naar iets dat in verhouding een naald in een hooiberg is, is dat ook vrij nutteloos. Geen idee of er daar walvissen zitten, maar die zijn bvb al groter dan die duikboot he.
 
Ik dacht dat geluid en water juist wel goed samen gaan ….daarom dat ze het zingen van een walvis km’s ver kunnen horen . ;)
Ook sonar werkt met geluid. ;)
Radiosignalen zijn geen geluidsgolven. De ene is elektromagnetische golf en de andere is een mechanische golf. Gps werkt met elektromagnetische golven. Mss dat ze met een soort van echolocatie de duikboot kunnen vinden maar zoals mrfingers al aanhaalde het is geen grote duikboot.
 
Kan alleen niet begrijpen waarom ze zo gene positie locator hebben ingebouwd of een noodzendertje…ze doen het wel in zwarte dozen van een vliegtuig …
Hou maar eens je GSM onder water en kijk hoe lang er nog internetverbinding is. Die verlies je normaal bijna direct.
Op 3800m diepte is dat nog eens een compleet ander verhaal. Ze kunnen beter kloppen op de wand van de duikboot om kenbaar te maken waar ze zijn.
 
Hou maar eens je GSM onder water en kijk hoe lang er nog internetverbinding is. Die verlies je normaal bijna direct.
Op 3800m diepte is dat nog eens een compleet ander verhaal. Ze kunnen beter kloppen op de wand van de duikboot om kenbaar te maken waar ze zijn.
Als er een goeie afloop van is, hebben ze alvast een soundtrack voor de film: "Ik moest kloppen, want de GPS doet het niet"

Als een vliegtuig blijkbaar "iets wit" (kan natuurlijk ook een walvis zijn) gezien zou hebben, dan zou dat toch niet op 3,8km diepte zijn? Kan het dat dat héél langzaam oomhoog komt of dat het gewoon op bvb 100 meter diepte blijft hangen?
 
Terug
Bovenaan