Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

  • Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum
GPS-signalen gaan ongeveer 3 tot 30cm diep..

Ik zou het echt enorm frappant vinden als ze deze mensen levend terugvinden. Ik hoop natuurlijk van wel.

Ook al localiseer je die duikboot nu, als hij niet op het oppervlak dobbert.. krijg je die toch nooit tijdig geborgen?
 
Hou maar eens je GSM onder water en kijk hoe lang er nog internetverbinding is. Die verlies je normaal bijna direct.
Op 3800m diepte is dat nog eens een compleet ander verhaal. Ze kunnen beter kloppen op de wand van de duikboot om kenbaar te maken waar ze zijn.
Wat wel logischer zou zijn, zou een externe "speaker" die automatische piepjes geeft he. Kloppen op een wand is nogal arbeidsintensief en verbruikt veel zuurstof.
 
Als er een goeie afloop van is, hebben ze alvast een soundtrack voor de film: "Ik moest kloppen, want de GPS doet het niet"

Als een vliegtuig blijkbaar "iets wit" (kan natuurlijk ook een walvis zijn) gezien zou hebben, dan zou dat toch niet op 3,8km diepte zijn? Kan het dat dat héél langzaam oomhoog komt of dat het gewoon op bvb 100 meter diepte blijft hangen?
Als hij zonder motor tot 100m diepte kan stijgen, dan zal hij ook wel gewoon door stijgen (een vliegtuig gaat volgens mij ook geen 100m diep kunnen kijken hoor, ik gok eerder 10m diep).
Het lijkt me in elk geval quasi onmogelijk dat ze die nog levend gaan boven halen. Zelfs al vinden ze hem, er is geen enkele boot in de buurt die hem op die diepte kan gaan halen he.
 
Als hij zonder motor tot 100m diepte kan stijgen, dan zal hij ook wel gewoon door stijgen (een vliegtuig gaat volgens mij ook geen 100m diep kunnen kijken hoor, ik gok eerder 10m diep).
Het lijkt me in elk geval quasi onmogelijk dat ze die nog levend gaan boven halen. Zelfs al vinden ze hem, er is geen enkele boot in de buurt die hem op die diepte kan gaan halen he.
op 3km diepte idd wss niet, maar ook niet op 200m diepte?

(en werkt een duikboot niet volgens het principe van een lift, dat hij ergens "halfweg" blijft hangen indien er niet specifiek actie ondernomen wordt)? Want 3,8km diepte én (als het klopt) kloppen horen, dat lijkt me ook incompatibel?
 
Wat wel logischer zou zijn, zou een externe "speaker" die automatische piepjes geeft he. Kloppen op een wand is nogal arbeidsintensief en verbruikt veel zuurstof.
Ik denk dat een externe speaker gewoon onmogelijk is. Het gaat hier over extreme dieptes met bijhorende extreme druk.. denk dat fysica daar beneden een nog grotere rol speelt :p
 
Hoelang duurt zo'n duik normaal naar de Titanic h/t?

Bestaat dat duikbootje niet meer, waarmee regisseur en natuurliefhebber James Cameron naar het diepste punt van de aarde heeft gedoken?
 
op 3km diepte idd wss niet, maar ook niet op 200m diepte?

(en werkt een duikboot niet volgens het principe van een lift, dat hij ergens "halfweg" blijft hangen indien er niet specifiek actie ondernomen wordt)? Want 3,8km diepte én (als het klopt) kloppen horen, dat lijkt me ook incompatibel?
Een duikboot werkt met dat principe als hij actief zijn ballast kan regelen, maar om van op grotere diepte naar boven te komen, moet hij minder ballast hebben, en ze gaan die natuurlijk niet terug vol pompen om dan op 100m diepte te blijven hangen.
Die kloppen, geluid gaat effectief heel snel door water he. Als ze met metaal op metaal aan het beuken zijn, kan dat met een gevoelige microfoon wel opgevangen worden, lijkt me. Dat is gewoon een heel herkenbaar patroon dat je kan vinden he.

Maar... buiten "ze leven nog" ben je daar niet veel mee vooruit. Je kan wat navigeren met uw microfoon en op basis van volumen wat afleiden, maar dat is volgens mij maar beperkte hulp.
 
Ik denk dat een externe speaker gewoon onmogelijk is. Het gaat hier over extreme dieptes met bijhorende extreme druk.. denk dat fysica daar beneden een nog grotere rol speelt :p
En echte speaker niet, maar uiteindelijk heb je gewoon iets nodig dat kan trillen op een hoge frequentie he. dus een soort van antenne die je kan laten trillen moet ook lukken.
Of een speaker die tegen de romp (aan de binnenkant) hangt, maar dan ben je wel potdoof als je in de duikboot zit :p
 
Hoelang duurt zo'n duik normaal naar de Titanic h/t?

Bestaat dat duikbootje niet meer, waarmee regisseur en natuurliefhebber James Cameron naar het diepste punt van de aarde heeft gedoken?
Deepsea Challenger was donated to Woods Hole Oceanographic Institution for the studies of its technological solutions in order to incorporate some of those solutions into other vehicles to advance deep-sea research.[43] On 23 July 2015, it was transported from Woods Hole Oceanographic Institution to Baltimore to be shipped to Australia for a temporary loan. While on a flatbed truck on Interstate 95 in Connecticut, the truck caught fire, resulting in damage to the submersible. The likely cause of the fire was from the truck's brake failure which ignited its rear tires. Connecticut fire officials speculated that it was a total loss to the Deepsea Challenger; however, the actual extent of the damage was not reported. The submersible was transported back to Woods Hole Oceanographic Institution after the fire.[44] As of February 2016, it had been moved to California for repairs.[45]

The Deepsea Challenger was exhibited in the Natural History Museum of Los Angeles County from 12 December 2022 to 20 February 2023.[46]
Dat was ook een kleinere duikboot voor 1 persoon, dus veel gaat die niet kunnen doen. Sowieso is het zoekgebied gigantisch ook.
 
Als er een goeie afloop van is, hebben ze alvast een soundtrack voor de film: "Ik moest kloppen, want de GPS doet het niet"

Als een vliegtuig blijkbaar "iets wit" (kan natuurlijk ook een walvis zijn) gezien zou hebben, dan zou dat toch niet op 3,8km diepte zijn? Kan het dat dat héél langzaam oomhoog komt of dat het gewoon op bvb 100 meter diepte blijft hangen?
Ze zijn niet gaan kijken want het gebonk was belangrijker toen, zal dus wel er niet op geleken hebben. Ze hoorden het gebonk uit een vliegtuig dacht ik, dat vind ik dan wel raar.

Nog even aanvullend
1 uur en 45 minuten na vertrek werd het contact met de duikboot verloren. Normaal duurt de expeditie 8 tot 10 uur: een tweetal uur om af te dalen, zo'n vier uur ter plaatse en zo’n twee uur om weer boven te komen.
 
Ze zijn niet gaan kijken want het gebonk was belangrijker toen, zal dus wel er niet op geleken hebben. Ze hoorden het gebonk uit een vliegtuig dacht ik, dat vind ik dan wel raar.
mss zal de info wel kloppen op zich, maar zal "horen" een vrije vertaling zijn van "opgevangen met een of ander toestel"

(ik denk dat het verstaanbaar is dat een journalist niet altijd de wetenschappelijke termen/instrumenten benoemt, voor een betere leesbaarheid)
 
Och, die zijn waarschijnlijk al lang dood. Als ze niet omgekomen zijn omwille van bv. een scheurtje en de gevolgen (die onderzeeër was experimenteel as fuck), dan wel ondertussen bijna zeker gestikt of omgekomen van de honger/dorst.

Sowieso blijft het wel cynisch om te horen dat er gesproken wordt over naar Mars en zo te gaan, terwijl we het bijzonder moeilijk hebben om te meten (laat staan weten) met wat er zich in de diepgelegen delen afspeelt ... van onze eigen planeet. Dat vliegtuig van Malaysia Airlines dat ook "ineens" spoorloos de zee in dook; hebben ze dat eigenlijk al kunnen lokaliseren na, wat is het, 4 jaar?
 
Zou me ook niet verbazen dat ze allemaal dood zijn door gewoon gek te worden.
De duikboot was zo klein dat er maar 1 persoon zijn benen kon strekken. je kan zelfs niet even rechtstaan.

Stel je voor dat je daar dan met 5 mensen vast zit op 3 KM diepte, in het donker, zonder communicatie, zonder wc, zonder voldoende eten en drinken, wetende dat je gaat sterven. De kans dat je dan rustig blijft lijkt me klein.
 
De enige kans die ze -volgens mijn mening- nog hebben is dat ze gewoon muurvast zitten ergens aan of rond de Titanic, ze niet in paniek geraken (Dat is niet evident), dat ze tijdig gevonden worden en dat een ander toestel hun kan loswrikken.

In alle andere scenario's zijn ze inderdaad gewoon morsdood (of ze gaan binnenkort overlijden). 99% kans aldus.

Dit is erg, maar ze kennen de risico's he.
 
Laatst bewerkt:
Zou me ook niet verbazen dat ze allemaal dood zijn door gewoon gek te worden.
De duikboot was zo klein dat er maar 1 persoon zijn benen kon strekken. je kan zelfs niet even rechtstaan.

Stel je voor dat je daar dan met 5 mensen vast zit op 3 KM diepte, in het donker, zonder communicatie, zonder wc, zonder voldoende eten en drinken, wetende dat je gaat sterven. De kans dat je dan rustig blijft lijkt me klein.

My claustrophobic ass could never. Even in een veel te kleine lift met te veel mensen of in een smalle grot gaan spelonken, tot daar aan toe, maar vele uren met 5 man in een kleine - experimentele - onderzeeër gaan zitten met een reële kans dat er iets misloopt zoveel km's onder water; daar zouden ze mij voor moeten betalen i.p.v. andersom. :ROFLMAO: Laat mij dan maar snorkelen in Sharm el Sheikh. :oi22:
 
Och, die zijn waarschijnlijk al lang dood. Als ze niet omgekomen zijn omwille van bv. een scheurtje en de gevolgen (die onderzeeër was experimenteel as fuck), dan wel ondertussen bijna zeker gestikt of omgekomen van de honger/dorst.

Sowieso blijft het wel cynisch om te horen dat er gesproken wordt over naar Mars en zo te gaan, terwijl we het bijzonder moeilijk hebben om te meten (laat staan weten) met wat er zich in de diepgelegen delen afspeelt ... van onze eigen planeet. Dat vliegtuig van Malaysia Airlines dat ook "ineens" spoorloos de zee in dook; hebben ze dat eigenlijk al kunnen lokaliseren na, wat is het, 4 jaar?
Ik zou wel graag niet te veel sensatiebelust speculeren. Het gaat wel om mensen.
Volgens de kranten:
- Er is een grote opsporings- en reddingsactie bezig die zich focust op een gebied van circa 20.000 vierkante kilometer, dat is een gebied anderhalf keer zo groot als Vlaanderen.
- Het is een race tegen de klok: de zuurstof aan boord raakt op. Om 5 uur woensdagochtend Belgische tijd had de onderzeeër naar schatting van de autoriteiten nog zo’n 30 uur zuurstof aan boord, ofwel tot donderdagmiddag.

Gestikt: Er zou nog zuurstof zijn tot donderdagmiddag. Morgenmiddag. Je sterft ook niet van de honger op 4 dagen tijd. Er zou ook water aan boord zijn, dus dorst ook niet.
 
My claustrophobic ass could never. Even in een veel te kleine lift met te veel mensen of in een smalle grot gaan spelonken, tot daar aan toe, maar vele uren met 5 man in een kleine - experimentele - onderzeeër gaan zitten met een reële kans dat er iets misloopt zoveel km's onder water; daar zouden ze mij voor moeten betalen i.p.v. andersom. :ROFLMAO: Laat mij dan maar snorkelen in Sharm el Sheikh. :oi22:
https://www.theguardian.com/world/2...-dies-mauled-by-shark-egyptian-red-sea-resort
 
Ik snap enerzijds waarom dit voorpagina nieuws is, live updates etc. krijgt: sensatie, inspelen op onze angsten als claustrofobie, guilt-trip van rijke mensen, titanic!, reddingsmissie, technisch ook nog interessant om over te speculeren, .... Nuchter bekeken zijn er vijf mensen vermist op zee. De vermiste kanaalzwemmer van gisteren is ook nog niet teruggevonden.

Beetje dubbel wel anderzijds dat een schipbreuk op de Middellandse zee van een paar dagen geleden met 100 (bevestigde) doden, waarschijnlijk 100 kinderen in het ruim, amper een voetnoot is.

Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee dat onze media hier zoveel aandacht aan geeft. Vijf mensen die heel goed wisten waar ze aan begonnen. Erg voor hun, en ook zij hebben familieleden en bekenden, maar zo veel aandacht hieraan...
 
Terug
Bovenaan