Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

  • Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum
Ja goed, je hebt helemaal gelijk dat dit contract van een heel andere grootorde is.

Maar hoeveel mensen lezen een bijsluiter voor medicatie op voorschrift?
En dat terwijl er ook zeer ernstige complicaties kunnen optreden. Je vertrouwt op het doktersadvies en de apotheker.

Ik laat mijn klanten in de tattooshop ook altijd een document ondertekenen waar een hele lijst aan mogelijke complicaties instaat. 3/4 leest dat niet en kruipt zo snel mogelijk in die stoel. Ze vertrouwen op de ambacht en/of schatten het risico op complicatie enorm laag in.

Again: das een heel ander gewicht van contract, maar als je kop daar op dat moment gek gemaakt wordt van excitement en ze verzekeren je dat het een formaliteit is, dan kan ik er absoluut inkomen dat ze dat sneller ondertekenen dan hun lief is.

Ik snap dus @Soeplepel ergens wel en ik kan echt wel aannemen dat veel van die rijke stinkerds daar heel naief mee omspringen.
ik lees de bijsluiter van mijn medicatie wel, maar pak het toch, ondanks dat er ook bij staat dat ik er ziek van kan worden. Dat was ook met het Coronavirus. Bij sommige zaken wordt je namelijk gedwongen om die keuze te maken.
Ik vind dat ook weer van een andere grootorde dan dit doen voor uw plezier.

I.v.m. je tattooshop: dan geldt toch dezelfde regel: ze waren ingelicht over de risico;s. Als ze dan morgen een complicatie krijgen, dan was dat toch onderdeel van het risico? Als ze morgen dan toch een complicatie krijgen, ga je toch ook niet zeggen: ja, 't is mijn schuld en niet de uwe, hier is mijn geld? Dan zeg je toch ook: 'het staat er duidelijk in' en niet: 'ja, jullie zijn eigenlijk mijn slachtoffers en verdienen al mijn medelijden'. Jij licht hen in en zij nemen het risico, that's the deal. Dan is het achteraf spijtig als er toch complicaties zijn en ge hebt hen dat niet toegewenst, maar ik denk niet dat je dat uw document gaat verscheuren en hen gaat vergoeden voor de kosten. Risico - gevolg, het hoort bij elkaar.
Zo ook hier: groter risico - minder medelijden als dan de dingen misgaan.


Allez ja ergens weet ge wel dat er risico’s zijn maar als ge bijvoorbeeld iemand anders kent die is geweest en die zei dat het een toffe ervaring en dito organisatie is dan kijkt ge daar wel anders tegenaan denk ik.

Beetje gek ijk gaan canyonen. ge gaat naar een organisatie die dat doet en ge moet iets tekenen en ge denkt ‘ok zal wel’ en een uur later zijt ge op een rots aan het klauteren en zegt iemand die ge niet kent dat ge daar 10m naar beneden kunt springen, juist in dat stukske daar want daar is het water diep genoeg.

Dat is ook eigenlijk mega zot en best wel gevaarlijk maar toch doen duizenden mensen per seizoen dat.

Allemaal wel een stuk extremer natuurlijk, en dat zullen die deelnemers toch ook wel weten tot op zekere hoogte. Maar ze kunnen niet weten dat die organisatie nalatig was, en dat een duik op 4000m diepte op eigen risico is dat lijkt mij ook wel redelijk evident.
Als gij dan ook van die 10m springt en uw nek breekt omdat ge dat stukske mist, ga ik minder medelijden met u hebben dan met iemand die daar moet passeren om naar school te gaan en uitglijdt en zijn nek breekt. Ge neemt een groot risico voor uw plezier, dan weet ge dat ge gevaarlijk doet, ook al doen honderden voor u het ook.
Ik zal ook minder medelijden hebben met motorrijders die tegen 120km/h tussen 2 auto's op de autosnelweg tjeezen en zich verongelukken dan met een motard die zich aan de regels houdt en een ongeluk heeft. Of die mannen van Isle of Men: elke editie sterft daar wel iemand. Tja, ik wens die niet dood en ik vind het fascinerend om die bezig te zien, maar ze weten de risico's he. Daar heb ik ook maar weinig medelijden mee.
Ik vind echt dat er gradaties van medelijden zijn en het is totaal geen victim blaming (want daar ging het voor mij om) om weinig (en in sommige extreme gevallen zelfs geen) medelijden met hen te hebben.
 
Ik lees hier veel commentaar over het feit dat dit toestel niet gekeurd is. Maar kan dat überhaupt gekeurd worden?
Is er een keuringsinstantie die zoiets kan keuren?
 
Ik lees hier veel commentaar over het feit dat dit toestel niet gekeurd is. Maar kan dat überhaupt gekeurd worden?
Is er een keuringsinstantie die zoiets kan keuren?
ja, keurinsinstanties genoeg, maar ook loopholes genoeg

kheb de link hier al eerder gepost (maar het gaat natuurlijk rap)

While submersibles like Titan would have to comply with the Passenger Vessel Safety Act in the United States, the OceanGate vessel didn't do so because it was operating in international waters, Mercogliano said.

"The submersible industry is large, with many commercial vessels used in deep-sea drilling and cable laying," he said. "There are agencies, such as the American Bureau of Shipping that provide classification [third-party] oversight of submersibles and one of OceanGate's submersibles falls under ABS. However, Titan did not."

Titan was, by OceanGate's own admission, not classed—a process that assures ship owners, insurers, and regulators that vessels are designed, constructed and inspected to accepted standards.
 

't is dus bevestigd:
“Het gevonden puin is in overeenstemming met een catastrofaal verlies van de drukkamer”

OceanGate, het bedrijf achter de vermiste onderzeeër, liet voor de persconferentie al weten dat de passagiers “helaas overleden zijn”.

waarschijnlijk dus al voordat de zoekactie begonnen is, want ze hadden de implosie anders waarschijnlijk waargenomen.
 
Yup, toen ik mijn duikbrevet haalde, had mijn instructeur een leeg plastic flesje meegepakt om het effect te tonen van die waterdruk (op lucht in dat geval). Na een paar meter bleef van de lucht in dat flesje weinig over, echt compleet vacuum getrokken.

Dat is niet vacuüm trekken hè. Vacuüm trekken is de lucht eruit zuigen totdat er vanbinnen letterlijk niets meer is (en dus ook geen druk). Wat jij beschrijft is dat de lucht, en daardoor ook de fles, volledig samengedrukt wordt door de veel hogere waterdruk. Uiteraard kan de fles uiteindelijk ook scheuren en ontsnapt de lucht en wordt ze vervangen door het water.
Door een fles vacuüm te trekken, kan je wel een gelijkaardig effect simuleren zonder daarvoor te moeten gaan duiken, cfr dat tankwagen filmpje hierboven.
 
Dat is niet vacuüm trekken hè. Vacuüm trekken is de lucht eruit zuigen totdat er vanbinnen letterlijk niets meer is (en dus ook geen druk). Wat jij beschrijft is dat de lucht, en daardoor ook de fles, volledig samengedrukt wordt door de veel hogere waterdruk. Uiteraard kan de fles uiteindelijk ook scheuren en ontsnapt de lucht en wordt ze vervangen door het water.
Door een fles vacuüm te trekken, kan je wel een gelijkaardig effect simuleren zonder daarvoor te moeten gaan duiken, cfr dat tankwagen filmpje hierboven.
Ja, pardon, poor choice of words. Bedoelde dus samengeperst.
 
Zowel officiële instanties als "mensen in het duikmilieu" zoals oa James Cameron hadden een luid geluid overeenkomstig met een explosie of implosie waargenomen exact op het moment dat het contact werd verbroken met de Titan.

Eigenlijk waanzin dat er dan nog zulke middelen zijn ingezet terwijl ze eigenlijk al wisten dat ze dood waren. Wat heeft gans dat grapje gekost?
 
Zowel officiële instanties als "mensen in het duikmilieu" zoals oa James Cameron hadden een luid geluid overeenkomstig met een explosie of implosie waargenomen exact op het moment dat het contact werd verbroken met de Titan.

Eigenlijk waanzin dat er dan nog zulke middelen zijn ingezet terwijl ze eigenlijk al wisten dat ze dood waren. Wat heeft gans dat grapje gekost?
Op mijn meest cynische dag zou ik zeggen dat dat een doelbewuste mediastrategie was om bepaalde aandeelhouders/investeerders in het bedrijf een paar dagen de kans te geven om hun geld eruit te trekken.

Gelukkig is vandaag niet zo'n dag, en vermoed ik dat ze gewoon tot de laatste snik zijn blijven uitgaan van het meest optimistische/wenselijke scenario, tegen beter weten in.
 
Zowel officiële instanties als "mensen in het duikmilieu" zoals oa James Cameron hadden een luid geluid overeenkomstig met een explosie of implosie waargenomen exact op het moment dat het contact werd verbroken met de Titan.

Eigenlijk waanzin dat er dan nog zulke middelen zijn ingezet terwijl ze eigenlijk al wisten dat ze dood waren. Wat heeft gans dat grapje gekost?
Zou het? Dat zou toch wel frappant zijn dat ze al die middelen nog hadden ingezet terwijl ze wisten dat ze al dood waren. Dan hadden ze dat vermoeden toch eerder kunnen laten vallen en dat ze de zoektocht zouden verderzetten om de restanten terug te vinden. Mogelijk vermoedden ze het wel, maar kozen ervoor om hoopvoller te communiceren omdat je in dat geval nooit 100% zeker bent totdat je de brokstukken ziet liggen.
 
Toch vreemd dat er hier zo lacherig over gedaan wordt :unsure: . Precies of rijke mensen het verdienen.
Die zoon van 19, daar heb ik echt wel medelijden mee. Hij ging blijkbaar alleen maar mee, om vader te plezieren.

Er mee lachen moet je nu ook weer niet doen. Je kan discussieren over het risico dat ze namen ... maar het blijven mensen en de families blijven gebroken achter.
 
Toch vreemd dat er hier zo lacherig over gedaan wordt :unsure: . Precies of rijke mensen het verdienen.
Er word met de lagere klassen evengoed gelachen hoor. Maar met dit tragisch verloop was in real time te observeren, hoe weinig schuldgevoel er met gepaard ging.

Grotendeels aangestoken(voor mij persoonlijk zeker) door het bedrijf dat eigenlijk met veel flair stond te stoefen hoe weinig ze zich aan de traditionele veiligheidsnormen hielden. Dat filmpje waar een klant dat contract ondertekend en zijn eigen veiligheid weglacht bij die onderstreepte regel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor eventuele accidenten etc. Dat ze er dan ook met gaan weggeraken zou dan ook wel meer dan terecht zijn, wat hier geblabberd word over kleine lettertjes valt echt niet te vergelijken met een unieke operatie als deze.

En rijk volk is nu eenmaal ook niet erg makkelijk om empathisch voor te zijn. Ze geraken al met zoveel weg waar de gemiddelde mens in vele wereld delen maar van kan dromen. Heeft dus niet echt iets persoonlijk.
 
Die zoon van 19, daar heb ik echt wel medelijden mee. Hij ging blijkbaar alleen maar mee, om vader te plezieren.

Er mee lachen moet je nu ook weer niet doen. Je kan discussieren over het risico dat ze namen ... maar het blijven mensen en de families blijven gebroken achter.
Blijkbaar doodsbang, volgens zijn tante. Ik hoop voor de inzittenden dat de implosie totaal onverwacht en zonder besef is gebeurd. Benieuwd naar de oorzaak, als ze het al kunnen vinden.
 
Ik snap al niet wat een mens boeit om daar rond dat wrak te gaan hangen...
Daar zijn ook duizenden mensen verdronken he, maar is dat dan toch lang genoeg om er plezier reisjes naar te organiseren?
Hypociet in mijn ogen... maar kom, 'joepi' we hebben een boeg gezien van de titanic en een stuk traphall... ons leven is nu pas compleet!
 
Terug
Bovenaan