Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

  • Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum


As a design weakness in the Titan submersible and a possible cautionary sign to its passengers, Mr. Cameron cited its construction with carbon-fiber composites. The materials are used widely in the aerospace industry because they weigh much less than steel or aluminum, yet pound for pound are stronger and stiffer.

The problem, Mr. Cameron said, is that a carbon-fiber composite has “no strength in compression”— which happens as an undersea vehicle plunges ever deeper into the abyss and faces soaring increases in water pressure. “It’s not what it’s designed for.”


Probleem is blijkbaar dat het onzichtbaar 'aftakelt'. Daarmee dat ze verschillende keren er wel in geslaagd zijn om die diepte te bereiken maar telkens ging de kwaliteit van het composiet iets achteruit. En nu was het de keer te veel.
 
Ik voel mij daar ook niet slecht over hoor, ik heb gewoon de indruk dat er sommigen zich eerder goed over voelen, wat ik dan weer wat vreemd vind. We zitten hier allemaal in ons kapitalistisch systeem, en als ik bepaalde threads lees lijkt dat voor een groot deel van de posters ook wel zijn vruchten af te werpen.
We zitten natuurlijk niet in een systeem dat enkel gedefinieerd wordt door kapitalisme. We zijn ook democratisch en bureaucratisch. We leven in een enorm complexe samenleving die zichzelf enorm veel regels oplegt om te blijven functioneren en de wereld eerlijker te maken voor iedereen.

Als ik al leedvermaak zou voelen bij het overlijden bij de CEO (wat ik eerlijk gezegd intuïtief wel wat voel, ik kies mijn gevoelens zelf niet) dan is dat niet om zijn rijkdom, wel eerder om zijn meningen en overtuigingen inzake regelgevingen en bureaucratie. https://dailycaller.com/2023/06/21/ceo-missing-submarine-regulations-safe-stockton-rush/

Heel veel libertariers en puistige twintigers dwepen nog altijd met Ayn Rand en Atlas Shrugged. Dat boek is een masturbatorische fantasie over hoe afhankelijk onze maatschappij is van rijke ondernemers en 'vrije geesten', en over wat die allemaal niet nog meer zouden kunnen bereiken zonder de klauwen van de overheid. Dat dergelijke mensen dan misschien eerder eindigen als roze smurrie op de bodem van de oceaan in plaats van als god-achtige übermensen is misschien eens een reality check voor sommigen.
 
Ik vond Atlas Shrugged wel een fascinerende en goed geschreven ideeënroman. Ook al was ik niet met alles akkoord en wat het vaak nogal zwartwit.
 
Kans dat die lichamen gevonden worden is ook nihil als je dit filmpje ziet. Daar blijft niets meer van over.
Het zou zelfs een stuk heftiger zijn dan wat je daar ziet.
Letterlijke implosie waardoor er zelfs amper nog volledige wrakstukken over blijven.
Iemand zei het zo: "They won't find any bodies or even body parts because there aren't any. They haven't become bodies they've become the personification of the laws of physics." :unsure:
Zeer grellig.
 
Voor de kenners hier:

Communicatie zou enorm moeilijk geweest zijn en enkel mogelijk met een soort van beep of morse-achtig systeem voor zover ik begreep.
Hoe werd dat dan gedaan met die onbemande tuigen die in de jaren ervoor al die videobeelden van de Titanic hebben gemaakt? Aangezien ze die vaartuigen moesten kunnen besturen op basis van beelden, dan moet daar toch een semi-goede communicatie geweest zijn?

Een rechtstreekse kabel misschien, maar waarom deden ze dat dan met de titan niet?
 
Ne kabel heeft naar het schijnt ook veel nadelen.

Ge vangt er zeestroming mee
Kan overal in verstrengeld geraken, wanneer ge gaat duiken bij een wrak toch wel iets om serieus mee in overweging te nemen.
De logistiek van 4km kabel mee te pakken
 

Hier zie je hoe de echte pro's te werk gaan. Gecertificeerde subs van producent Triton, design van de romp is een (titanium) sfeer omdat je zo het best de krachten verdeelt. Dat heeft iets weg van een ruimteschip, de manier waarop men dat aanpakt (safety first), en eigenlijk is dat heel logisch want het is even gevaarlijk als er iets misloopt.

De Titan was amateurisme. Dat blikje hierboven is trouwens aluminium, terwijl de Titan gemaakt was uit koolstofvezelcomposiet. Het verschil is dat dat composiet niet vervormd, maar direct in duizenden scherpe stukjes breekt. Zie hier (rond 04:46):

Dus ja, er zijn geen lichamen meer. Mogelijks wat kleine stukjes hier en daar die al verspreid zijn en deels opgegeten door vissen :puke:
Eigenlijk is dat hypothetisch, want er gebeurt vanalles tegelijkertijd:
- vele kleine stukjes composiet die aan een gigantische snelheid de passagiers doorboren
- plotse toename luchtdruk, dus vermoedelijk ontploffen de longen van de passagiers?
- door de toename in druk zou de temperatuur ook plots extreem hoog worden, dus de zuurstof ontbrandt en de passagiers worden opgebrand
- water met een druk die 400 keer hoger is dan wat we gewend zijn drukt de passagiers samen
Allemaal zeer morbide - gelukkig is het zo snel dat ze niet eens beseften dat er iets gebeurd was. Maar de clue is dat er in alle gevallen weinig zal overschieten :unsure:
 
Het zou zelfs een stuk heftiger zijn dan wat je daar ziet.
Letterlijke implosie waardoor er zelfs amper nog volledige wrakstukken over blijven.
Iemand zei het zo: "They won't find any bodies or even body parts because there aren't any. They haven't become bodies they've become the personification of the laws of physics." :unsure:
Zeer grellig.
Enerzijds gaan de brokstukken van hun duikboot ze al in kleine stukjes snijden. Moest er nog een deel over blijven, dan zal het drukverschil tussen binnen en buitenkant van het lichaam zijn werk ook nog eens doen...
Er gaat volgens mij letterlijk niks identificeerbaar over schieten.
 
Kunnen ze die brokstukken echt niet op een andere manier bergen dan zo open en bloot? Leuk voor die families zeg...
 
Kunnen ze die brokstukken echt niet op een andere manier bergen dan zo open en bloot? Leuk voor die families zeg...
Auto’s die perte totale gereden zijn tegen een boom worden ook gewoon weg getakeld terwijl iedereen het kan zien hoor. Je hebt toch al ontelbare beelden in het nieuws gezien van auto’s die gereduceerd zijn tot het formaat van een schoendoos.
 
Auto’s die perte totale gereden zijn tegen een boom worden ook gewoon weg getakeld terwijl iedereen het kan zien hoor. Je hebt toch al ontelbare beelden in het nieuws gezien van auto’s die gereduceerd zijn tot het formaat van een schoendoos.
Klopt, maar dat is op de plaats van het ongeval, dit is de berging van de wrakstukken in de haven...
 
Een aantal van die zaken die ze teruggevonden hebben lijken op de elektronica die in de staart zat. Daarnaast een groot deel van de buitenkant bedekking. Dan de 'neus' en een ring die waarschijnlijk vastzat aan de carbon fiber hull.
 
Men heeft "vermoedelijke menselijke resten" teruggevonden in de wrakstukken.

M.a.w. het is op het eerste zicht niet eens duidelijk of het menselijke resten zijn of niet... :unsure: Het zullen kleine stukjes zijn denk ik
 
Men heeft "vermoedelijke menselijke resten" teruggevonden in de wrakstukken.

M.a.w. het is op het eerste zicht niet eens duidelijk of het menselijke resten zijn of niet... :unsure: Het zullen kleine stukjes zijn denk ik
Ik vermoed ook dat effectieve "vlees"-stukjes gewoon is opgegeten door vissen ondertussen?
 
beetje oud nieuws ondertussen, dus geen idee of er nog interesse is, maar hier een filmke van een doctor-ingenieur die een structural analyses doet van de Titan


TL;DW
- 3 zwakke plekken: viewport, een gelijmde verbinding tussen de titanium ring en de carbonfibre cilinder, en het midden van de romp.
- Max stress dat het aankon: 42MPa - de druk op het niveau waar ze naar toe doken: 40MPa; dus net binnen de limiet
- de implosie gaat zo snel gegaan zijn dat ze het nooit gezien of gevoeld hebben.
 
beetje oud nieuws ondertussen, dus geen idee of er nog interesse is, maar hier een filmke van een doctor-ingenieur die een structural analyses doet van de Titan


TL;DW
- 3 zwakke plekken: viewport, een gelijmde verbinding tussen de titanium ring en de carbonfibre cilinder, en het midden van de romp.
- Max stress dat het aankon: 42MPa - de druk op het niveau waar ze naar toe doken: 40MPa; dus net binnen de limiet
- de implosie gaat zo snel gegaan zijn dat ze het nooit gezien of gevoeld hebben.

Crazy die maximum stress. De basisregel voor drukvaten in die sector is factor 4. De Titan zou dus moeten gebouwd geweest zijn met 160 MPa.
 
Terug
Bovenaan