Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

  • Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum
Deze namiddag is het zover. Toch ongelooflijk dat het met hedendaagse technologie zo moeilijk is ze te vinden, de oceanen blijven voor de mens toch best wel obscuur en onverkend op vele vlakken.
Blijkbaar toch een serieus falen van hardware, zonder al te veel backups, maar als je als joystick/controller een simpele Logitech F710 gebruikt verbaast het me niet.
Nochtans is die Logitech controller geen indicatie voor slechte hardware.
 
Dit is al even ridicuul als zeggen dat iedereen die aan de dop zit een profiteur is. Sinds wanneer is rijkdom iets vies geworden?
Dat zeg ik toch niet? Sinds de corona- en energiecrisis zijn er gewoon erg veel mensen die zwarte sneeuw hebben gezien terwijl er mensen nog rijker van zijn geworden (geld vloeit ergens naar toe). Dus moet je niet verbaasd zijn over de weinige sympathie die de slachtoffers hier kunnen opleveren. En ja, dat is gewoon omdat ze rijk zijn.

Persoonlijk kan het mij bitter weinig schelen hoor. Risico genomen en helaas verkeerd uitgepakt. Spijtig voor hen.
 
Moet ik mij slecht voelen over iemand (los van de stand van zijn bankrekening) die objectief gezien een heel groot risico heeft genomen en daarvan op de hoogte was? Moet ik mij slecht voelen over de motorrijder die zich tijdens de Isle of man TT te pletter heeft gereden? Of de kerel die strontzat achter een stuur kruipt en in het water rijdt en verdrinkt?

Eerlijk, dat kan mij geen **** schelen. We spreken hier niet over peuters met leukemie he.
Ik voel mij daar ook niet slecht over hoor, ik heb gewoon de indruk dat er sommigen zich eerder goed over voelen, wat ik dan weer wat vreemd vind. We zitten hier allemaal in ons kapitalistisch systeem, en als ik bepaalde threads lees lijkt dat voor een groot deel van de posters ook wel zijn vruchten af te werpen. Maar als iemand ver genoeg boven ons niveau van rijkdom staat, dus nog veel meer vruchten heeft kunnen plukken, dan zijn het minder leuke mensen. Uiteindelijk hebben die allemaal familie, en ik vermoed dat die zoon ook nog niet veel zal uitgestoken hebben buiten in de juiste familie geboren te worden. Stel nu dit soort redeneringen:
Dit zo hard. Denk je nu echt dat er empathie is voor mensen die steeds rijker en rijker worden op de kap van anderen?

Mensen zijn niet per sé jaloers, maar ook niet dom.
Dat is zeer waarschijnlijk wat men in pakweg Nigeria tegen elkaar zegt als ze een nieuwe scam lanceren om geld te kloppen uit de zakken van rijke Westerlingen, want die hebben toch genoeg en ze hebben Afrika bestolen. Ik vind beide argumenten nogal onzinnig.
 
Nochtans is die Logitech controller geen indicatie voor slechte hardware.
Deze in uw link werken via een kabel en vertrouwen niet op bluetooth, 4 km diep in de zee. An sich is zo'n gamecontroller inderdaad geen indicatie. Daar zitten miljoenen aan R&D achter en moeten weerstaan aan gortige kinderhanden. Ze hadden er trouwens meerdere. Ik denk dat dit nog een van minst amateuristische dingen is die ze gedaan hebben. Het drukvat gemaakt uit materiaal waarvan de hele sector zegt dat het niet sterk genoeg is daarentegen... en daar dan ook nog trots op zijn. En dan dat uitkijkvenster dat maar tot 1400 m gecertificeerd is. Stond dat in de waiver?

Letterlijk bij alles hebben ze de kantjes ervanaf gelopen. Zeer spijtig voor die mensen maar dit was een tikkende tijdbom.
 
Laatst bewerkt:
In de eerste paragraaf staat letterlijk dat ze die controller gebruiken voor de periscoop. En dat is het dan.

Precies toch iets anders als de stuurinrichting van uw volledige duikboot
Maar dat ondergraaft mijn stelling toch helemaal niet?
Die Xbox controllers komen ook in de plaats van iets dat eerst 38k dollar kostte.
 
kom zeg, wie van ons heeft de film Titanic nooit gezien? Zijt ge dan ook een ramptoerist?
Dan is Auschwitz of het Colosseum bezoeken ook ramptoerisme. Dat zijn gebeurtenissen die een stempel hebben gezet op de tijdlijn van de mensheid. De Titanic blijft fascineren ondanks dat ge nu cruiseschepen hebt die tig keer zo groot zijn. Dat mensen door zo'n verhalen geboeid blijven is toch normaal en als ge dan de kans krijgt in uw leven om dat eens te bekijken? Why not (allez, hier zag ik wel genoeg why not's, maar dat even terzijde)

Naar een film kijken is geen toerisme.
Auschwitz was geen "ramp", in tegenstelling tot het zinken van de Titanic, het ontploffen van de kerncentrale in Tsjernobyl enz.
Met het Colosseum weet ik niet waar je naartoe wilt.

Maar uiteraard is met een duikboot het wrak van de Titanic bezoeken zuiver ramptoerisme. Historisch ramptoerisme, ok, maar nog altijd ramptoerisme. Zoals je zelf zegt: mensen zijn gefascineerd door zo'n ramp, en willen het daarom met eigen ogen zien... m.a.w. als toerist.

(ik wil trouwens niet Auschwitz minimaliseren natuurlijk, maar ik bedoel dat dat geen accident was)
 
Ze hebben letterlijk een collega de laan uitgestuurd paar jaar terug las ik die al op de gebreken/gevaren gewezen had?
Tenzij dat fake news is, hoe kan je dan zeggen dat ZE gerust waren? :)

Overmoedig, geldnood of gewoon beetje loco denk ik dan.


Hoe meer er naar buiten komt des te meer ik denk dat LOCO de enige juiste term is:

Van zo'n video kan je toch niet anders dan boos worden. Iemand die denkt dat hij het middelpunt van het universum is en dat de regels niet op hem van toepassing zijn. Dat hij zelf risico's wil nemen met zijn veredelde badkuip, mij niet gelaten. Maar waar is de overheidsregulering die ervoor zorgt dat derde partijen beschermd worden van zulke figuren?
 
Naar een film kijken is geen toerisme.
Auschwitz was geen "ramp", in tegenstelling tot het zinken van de Titanic, het ontploffen van de kerncentrale in Tsjernobyl enz.
Met het Colosseum weet ik niet waar je naartoe wilt.

Maar uiteraard is met een duikboot het wrak van de Titanic bezoeken zuiver ramptoerisme. Historisch ramptoerisme, ok, maar nog altijd ramptoerisme. Zoals je zelf zegt: mensen zijn gefascineerd door zo'n ramp, en willen het daarom met eigen ogen zien... m.a.w. als toerist.

(ik wil trouwens niet Auschwitz minimaliseren natuurlijk, maar ik bedoel dat dat geen accident was)
Het hoeft geen accident te zijn om een ramp te zijn hoor. Genoeg rampen veroorzaakt door bewuste acties van mensen.
Waaronder Auschwitz.
 
Nee, ramptoerisme heeft er mee te maken dat ge dat oneerbiedig benadert. Auschwitz kan je bezoeken om er iets van te leren of je kan het als een pretpark benaderen. Dat maakt het verschil tussen ramptoerisme of gewoon toerisme. Ik denk dat de meeste mensen die naar een wrak duiken, dit juist met respect voor de gebeurtenis/plek doen en niet uit platte sensatie of voor hun instagram. Allez, ik hoop dat toch, want als ge ziet hoe rot die CEO was, ... Maar bijv. die kerel die met zijn zoon gegaan is, die was duidelijk gepassioneerd door de Titanic: dat is geen ramptoerist he, dat is iemand die zijn interesse wil eugh verdiepen.

Om even terug te komen op de film:
De Titanic film doet evengoed beroep op de sensatie van de ramp van Titanic. Dat mensen er naar kijken is dus door hun fascinatie voor die ramp. Heel die film weet ge waar het naar toe gaat leiden. Stel u voor dat de film net eindigt voor de aanvaring. er ging geen kat naar gezien hebben. Dus natuurlijk is het geen toerisme, maar het doet wel beroep op dezelfde sensatie/fascinatie. Dan is het hypocriet om zelf naar die film te zitten kijken, maar dan mensen die het wrak live willen zien als ramptoeristen te bestempelen. Het kan goed zijn dat gij met popcorn naar die film zit te zien, terwijl die mensen on site dikwijls juist meer respect en ontzag voor de gebeurtenis krijgen. (alhoewel ge natuurlijk ook altijd mensen hebt die nergens respect voor hebben)
Colosseum is zeker relevant aangezien dat een gebouw is waar veel mensen en dieren voor entertainment gestorven zijn. Het is dan wel geen ramp, maar ook een schandelijk gebeuren van tot wat mensen in staat zijn en daar gaan toeristen dan voor hun plezier naar kijken en selfies te nemen. Hoe onrespectvol...
Nee toch, al die dingen hebben een historische waarde en voor sommige is dat boeiend en die willen dat gezien hebben. Titanic heeft een historische waarde. Het heeft een verhaal en daarom gaan mensen er naar toe. Dat is geen plat ramptoerisme, maar geboeid zijn door geschiedenis of een historisch gebeurtenis en/of schepen.
Ik zou het bijv. ook wel willen zien, want ik ben van kinds af altijd al geboeid geweest door schepen. alsook door hoe de natuur verlaten menselijke constructies weer overneemt. Moest ik kans krijgen om het op een veilige manier te doen, ik deed het ook en dan heeft dat 0% te maken met de ramp en al het menselijke leed.
 
Definitie van ramptoerisme die ik online vind:
"het uit nieuwsgierigheid of sensatiezucht reizen naar een plaats waar een ramp heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld een ongeluk"

Maar bon, ik weet niet goed wat voor nut die discussie hier heeft.

Los daarvan heeft de Titanic niet bijzonder veel historische waarde, naar mijn mening. Zonder de film (=sensatie factor) zouden weinig mensen vandaag op de hoogte zijn van het verhaal van de Titanic.
 
Nee, ramptoerisme heeft er mee te maken dat ge dat oneerbiedig benadert. Auschwitz kan je bezoeken om er iets van te leren of je kan het als een pretpark benaderen. Dat maakt het verschil tussen ramptoerisme of gewoon toerisme. Ik denk dat de meeste mensen die naar een wrak duiken, dit juist met respect voor de gebeurtenis/plek doen en niet uit platte sensatie of voor hun instagram. Allez, ik hoop dat toch, want als ge ziet hoe rot die CEO was, ... Maar bijv. die kerel die met zijn zoon gegaan is, die was duidelijk gepassioneerd door de Titanic: dat is geen ramptoerist he, dat is iemand die zijn interesse wil eugh verdiepen.

Om even terug te komen op de film:
De Titanic film doet evengoed beroep op de sensatie van de ramp van Titanic. Dat mensen er naar kijken is dus door hun fascinatie voor die ramp. Heel die film weet ge waar het naar toe gaat leiden. Stel u voor dat de film net eindigt voor de aanvaring. er ging geen kat naar gezien hebben. Dus natuurlijk is het geen toerisme, maar het doet wel beroep op dezelfde sensatie/fascinatie. Dan is het hypocriet om zelf naar die film te zitten kijken, maar dan mensen die het wrak live willen zien als ramptoeristen te bestempelen. Het kan goed zijn dat gij met popcorn naar die film zit te zien, terwijl die mensen on site dikwijls juist meer respect en ontzag voor de gebeurtenis krijgen. (alhoewel ge natuurlijk ook altijd mensen hebt die nergens respect voor hebben)
Colosseum is zeker relevant aangezien dat een gebouw is waar veel mensen en dieren voor entertainment gestorven zijn. Het is dan wel geen ramp, maar ook een schandelijk gebeuren van tot wat mensen in staat zijn en daar gaan toeristen dan voor hun plezier naar kijken en selfies te nemen. Hoe onrespectvol...
Nee toch, al die dingen hebben een historische waarde en voor sommige is dat boeiend en die willen dat gezien hebben. Titanic heeft een historische waarde. Het heeft een verhaal en daarom gaan mensen er naar toe. Dat is geen plat ramptoerisme, maar geboeid zijn door geschiedenis of een historisch gebeurtenis en/of schepen.
Ik zou het bijv. ook wel willen zien, want ik ben van kinds af altijd al geboeid geweest door schepen. alsook door hoe de natuur verlaten menselijke constructies weer overneemt. Moest ik kans krijgen om het op een veilige manier te doen, ik deed het ook en dan heeft dat 0% te maken met de ramp en al het menselijke leed.
Over het algemeen ben ik akkoord, maar dat stuk rond het Colosseum niet. Ik ga daar naartoe vanwege de architectuur. Het maakt voor mij geen enkel verschil of daar nu gladiatoren gevochten hebben, of voetbalwedstrijden waren geweest.
 
Definitie van ramptoerisme die ik online vind:
"het uit nieuwsgierigheid of sensatiezucht reizen naar een plaats waar een ramp heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld een ongeluk"

Maar bon, ik weet niet goed wat voor nut die discussie hier heeft.

Los daarvan heeft de Titanic niet bijzonder veel historische waarde, naar mijn mening. Zonder de film (=sensatie factor) zouden weinig mensen vandaag op de hoogte zijn van het verhaal van de Titanic.
Er wordt vaak verteld over het hoge aantal doden. Echter is er in dezelfde week als dit duikbootongeval een scheepsramp geweest waar bijna de helft van het aantal doden van de Titanic waren, en dat is met moeite nog nieuwswaardig...
 
Over het algemeen ben ik akkoord, maar dat stuk rond het Colosseum niet. Ik ga daar naartoe vanwege de architectuur. Het maakt voor mij geen enkel verschil of daar nu gladiatoren gevochten hebben, of voetbalwedstrijden waren geweest.
wat bewijst dat niet elke site die bezocht wordt en waar veel doden zijn gevallen te maken heeft met ramptoerisme, maar ook vanwege andere redenen bezocht kan worden.
 
Er wordt vaak verteld over het hoge aantal doden. Echter is er in dezelfde week als dit duikbootongeval een scheepsramp geweest waar bijna de helft van het aantal doden van de Titanic waren, en dat is met moeite nog nieuwswaardig...

En er zijn gewoon bootrampen geweest (met vergelijkbaar aantal slachtoffers) die veel meer historische waarde hebben.
Bv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lusitania_(schip,_1907)
heeft bijgedragen aan de start van WO I

Maar daar is geen hollywood film van gedraaid met Leonardo Dicaprio en Kate Winslet.
 
De ironie valt me net op dat er over die voor vol Pakistanen amper iets wordt gezegd "want dat zijn maar vluchtelingen".
Klopt, kan je niet vergelijken. De ene boot is eentje die vol zit met mensen die quasi al hun geld uitgeven om met een boot naar een vreemd land te gaan in de hoop om daar wel een deftig leven te hebben, en de andere boot zat in de Middellandse zee.
 
Alleen is dit met een drukdifferentiaal van 1 bar tussen binnen en buiten (en die implosie is dan nog eens gefabriceerd door de tank bewust te verzwakken omdat die tankwagens best wel sterk zijn). Bij de duikboot was het drukverschil 200 bar. Het effect is veel catastrofaler dan de tankwagen.

Wat je hebt is dat op het moment van faling alle gas aan de binnenzijde van dat drukvat van 1 bar naar 200 wordt samengedrukt, wat als gevolg heeft dat de temperatuur plots stijgt van 15 naar ~5000 Celsius (adiabatische compressie, zelfde principe als een dieselmotor), aan een snelheid die sneller is dan dat de hersenen een prikkel kunnen verwerken. Ze gaan aan boord niet beseft hebben dat het drukvat het begeven had (misschien wel nog gezien dat het plexiglas barsten begon te vertonen in de seconden voor de implosie mocht dat voorgevallen zijn). Er was een acceleratie van de wand van 0kph tot 225kph in 0,02s, oftewel een versnelling van 3125 m/s.s. Die versnelling trekt letterlijk alles in frennen vaneen, en een naderingssnelheid van 450kph zorgt dat het puin nog verder versnipperd werd. Komt er nog eens bij dat dit onder water is, wat het effect nog veel destructiever maakt, vanwege de niet-comprimeerbaarheid van dat medium.

Van het drukvat (en alles wat erin zat) zal niets meer overblijven buiten dan de materialen die het taaist zijn (grote capaciteit om vervorming te absorberen), zoals de titanium uiteinden. Carbon is zeer stijf, maar versnippert bij faling. We zullen het waarschijnlijk nooit weten, maar het zal waarschijnlijk dat materiaal zijn dat gefaald heeft.
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar de 200 bar? De luchtdruk binnen is 1 bar, de buitendruk op 4000m diepte is ongeveer 400 bar? Is de implosie gebeurd tijdens de duik?
 
Die implosie was dan te vermijden als er een deftige checkup was van de duikboot ? Bedrijf volledig in de fout ?

Die Hamish Harding heeft wel een zot leven gehad , pas 58 geworden , maar wat die allemaal heeft meegemaakt , ook de Marianentrog bezocht oa . Men kan een docu maken van die man. He lived the life.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan