Omgaan met de nieuwe vriend van (schoon)zus(broer)

Hey iedereen,

Bedankt voor jullie tips en kijk op de zaak. Vorige week heb ik dus mijn bezorgdheden besproken met mijn zus. Het was een goed gesprek en ze stond erg open voor mijn kijk op de zaak. Na dat gesprek was ik er dus vrij gerust in dat ze niet in zeven sloten tegelijk zou lopen.

Het akkevietje over mijn wagen is iets waar ze me over volle lijn gelijk in gaf en wat ik zeker nog met persoon in kwestie moet opnemen. De bezorgdheid over de financiële situatie heeft ze binnengepakt en kwam voor haar als een redelijke verrassing omdat ze het onderling nooit over geld hebben. Mijn zus was dan ook niet helemaal op de hoogte van zijn situatie maar vond dat het ondertussen wel tijd werd om er ’s achter te polsen. Ze verzekerde me ook dat haar vriend geen noemenswaardige informatie heeft over haar situatie en dat ze gemeenschappelijke financiële engagementen voorlopig nog afhoudt. Zo had hij bijvoorbeeld gesuggereerd om een gemeenschappelijke bankrekening te openen maar dat vindt zij in dit stadium van de relatie compleet overbodig.

Ze heeft ook doorgevraagd naar mijn mening over hem en daarop heb ik dan een aantal van zijn onwaarschijnlijke verhalen aangehaald. Dat was een beetje schrikken voor haar want zij had die grootspraak nooit in die mate opgemerkt.

Ik was dan ook gerustgesteld na dat gesprek. Echter, ze heeft me later, na een gesprek met hem, gebeld en dat van die fantastische verhalen zou ik fout begrepen hebben of die waren zo niet bedoeld… Over de andere zaken bleef ze me wel steunen.

Een dag later kom ik haar vriend onverwachts tegen (zonder haar) in een zomerbar waar ik met een collega was. Haar vriend kijkt me recht in de ogen en loopt me vervolgens straal voorbij terwijl ik met uitgestoken hand “dag X” zei. Ik vermoed dat hij mijn interpellatie dus niet erg kon appreciëren, wat wel logisch is natuurlijk.

Maar het wordt erger :rolleyes:

Gisteren had ik mijn broer, zus en de peter (en uiteraard de partners + alle kinderen) van mijn dochter uitgenodigd voor haar verjaardagsdrink. Daarbij vroeg ik me dus af of mijn zus haar vriend nog zou komen nadat die me twee dagen eerder straal negeerde. En ja, meneer was erbij en deed alsof er niks was gebeurd. Was het niet omdat mijn vriendin me er op voorhand op had gewezen dat ik niks mocht doen om de sfeer voor mijn dochter te verpesten, had ik me niet kunnen inhouden.

Als klap op de vuurpijl merkte ik op dat hij een horloge van mijn zus droeg. Dat horloge was oorpsronkelijk van haar overleden vriend (nu ongeveer 18 jaar geleden), die het van zijn grootouders had gekregen en dat uiteindelijk bestemd is voor hun zoon. Mijn zus wou dat altijd geven als haar zoon zou afstuderen als aandenken aan zijn vader die hij eigenlijk nooit heeft gekend (hij was heel klein toen die is overleden). De zoon weet ook nog niets van dat horloge. Nu, voor jullie beginnen fantaseren, het is geen klok die een half huis kost hoor. Het heeft wel iets van financiële waarde (en onbetaalbare emotionele waarde) maar is vooral een object dat aan mijn neefje toebehoort. Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom die vriend van mijn zus dat horloge ook maar zou durven dragen in publiek. Bovendien dan nog bij de familie van zijn lief, die allemaal op de hoogte zijn van het verhaal erachter.

Ik vrees dus dat de neurotransmitters het vermogen om rationeel te denken bij mijn zus nog steeds aan het bypassen zijn…:rolleyes::)

Zelf moet ik oppassen om hier niet te hard op te focussen denk ik. Ik wil mijn zus uiteraard alle steun geven, ook al vind ik haar vriend maar een eikel. Anderzijds begin ik momenteel het gevoel te hebben dat haar vriend mij en mijn broer begint uit te dagen. Enfin, niet eenvoudig.
Ik heb met je te doen. Vooral omdat je er waarschijnlijk geen reet aan kan doen. Liefde is blind en van dat soort professionele charlatans zijn hun hele leven al bezig met mensen inpakken. Elke nadrukkelijke zet die jij doet helpt hem namelijk om haar te isoleren. Dat uitdagen is ook zuiver om jullie straks af te kunnen schilderen als de boeman. Die hoopt op een reactie van jullie die hij dan kan kaderen in zijn plan. Uw zus gaat ongetwijfeld een heleboel tijd en middelen kwijt zijn aan die mens op het einde van de rit, als ze er ooit vanaf geraakt. En jullie mogen nu half opkijken tegen elk familiefeest.

Je kan enkel je zus steunen en hopen dat ze zelf de juiste klikken maakt.

Ik hoop voor jou dat ik de bal helemaal mis sla want het is echt miserabel voor alle betrokken partijen.
 
Ik heb met je te doen. Vooral omdat je er waarschijnlijk geen reet aan kan doen. Liefde is blind en van dat soort professionele charlatans zijn hun hele leven al bezig met mensen inpakken. Elke nadrukkelijke zet die jij doet helpt hem namelijk om haar te isoleren. Dat uitdagen is ook zuiver om jullie straks af te kunnen schilderen als de boeman. Die hoopt op een reactie van jullie die hij dan kan kaderen in zijn plan. Uw zus gaat ongetwijfeld een heleboel tijd en middelen kwijt zijn aan die mens op het einde van de rit, als ze er ooit vanaf geraakt. En jullie mogen nu half opkijken tegen elk familiefeest.

Je kan enkel je zus steunen en hopen dat ze zelf de juiste klikken maakt.

Ik hoop voor jou dat ik de bal helemaal mis sla want het is echt miserabel voor alle betrokken partijen.
Thanks en ik moet inderdaad afstand nemen om een averechts effect te voorkomen. Niet eenvoudig want wie doet nu zoiets als een horloge van een overleden partner dragen? Ik zou daar zelfs niet aan denken. Er staat in mijn living een enorm lelijk beeldje dat mijn vriendin heeft gekregen van een overleden vriendin. Ik heb die vrouw zelf nooit gekend (is overleden voor ik mijn vriendin heb leren kennen) maar dat beeldje is belangrijk voor mijn vriendin dus heb ik het allergrootste respect voor dat misbaksel :)
 
Hey iedereen,

Bedankt voor jullie tips en kijk op de zaak. Vorige week heb ik dus mijn bezorgdheden besproken met mijn zus. Het was een goed gesprek en ze stond erg open voor mijn kijk op de zaak. Na dat gesprek was ik er dus vrij gerust in dat ze niet in zeven sloten tegelijk zou lopen.
Maar toch blijft ze partij kiezen voor hem.
Het akkevietje over mijn wagen is iets waar ze me over volle lijn gelijk in gaf en wat ik zeker nog met persoon in kwestie moet opnemen.
Probleem is dat je te lang gewacht hebt met hem daarover aan te spreken. Door niet onmiddellijk te reageren heb je hem een lijn laten overschrijden.
De bezorgdheid over de financiële situatie heeft ze binnengepakt en kwam voor haar als een redelijke verrassing omdat ze het onderling nooit over geld hebben. Mijn zus was dan ook niet helemaal op de hoogte van zijn situatie maar vond dat het ondertussen wel tijd werd om er ’s achter te polsen. Ze verzekerde me ook dat haar vriend geen noemenswaardige informatie heeft over haar situatie en dat ze gemeenschappelijke financiële engagementen voorlopig nog afhoudt. Zo had hij bijvoorbeeld gesuggereerd om een gemeenschappelijke bankrekening te openen maar dat vindt zij in dit stadium van de relatie compleet overbodig.

Ze heeft ook doorgevraagd naar mijn mening over hem en daarop heb ik dan een aantal van zijn onwaarschijnlijke verhalen aangehaald. Dat was een beetje schrikken voor haar want zij had die grootspraak nooit in die mate opgemerkt.

Ik was dan ook gerustgesteld na dat gesprek. Echter, ze heeft me later, na een gesprek met hem, gebeld en dat van die fantastische verhalen zou ik fout begrepen hebben of die waren zo niet bedoeld… Over de andere zaken bleef ze me wel steunen.
Uiteraard heeft ze dat verteld en is die kerel nu super pissed op jou.
Een dag later kom ik haar vriend onverwachts tegen (zonder haar) in een zomerbar waar ik met een collega was. Haar vriend kijkt me recht in de ogen en loopt me vervolgens straal voorbij terwijl ik met uitgestoken hand “dag X” zei. Ik vermoed dat hij mijn interpellatie dus niet erg kon appreciëren, wat wel logisch is natuurlijk.
Was uiteraard een uitstekende kans om hem aan te spreken en te vragen wat de bedoeling is..
Maar het wordt erger :rolleyes:

Gisteren had ik mijn broer, zus en de peter (en uiteraard de partners + alle kinderen) van mijn dochter uitgenodigd voor haar verjaardagsdrink. Daarbij vroeg ik me dus af of mijn zus haar vriend nog zou komen nadat die me twee dagen eerder straal negeerde. En ja, meneer was erbij en deed alsof er niks was gebeurd. Was het niet omdat mijn vriendin me er op voorhand op had gewezen dat ik niks mocht doen om de sfeer voor mijn dochter te verpesten, had ik me niet kunnen inhouden.
Zeer frustrerend om dergelijk persoon in je woning te hebben.
Als klap op de vuurpijl merkte ik op dat hij een horloge van mijn zus droeg. Dat horloge was oorpsronkelijk van haar overleden vriend (nu ongeveer 18 jaar geleden), die het van zijn grootouders had gekregen en dat uiteindelijk bestemd is voor hun zoon. Mijn zus wou dat altijd geven als haar zoon zou afstuderen als aandenken aan zijn vader die hij eigenlijk nooit heeft gekend (hij was heel klein toen die is overleden). De zoon weet ook nog niets van dat horloge. Nu, voor jullie beginnen fantaseren, het is geen klok die een half huis kost hoor. Het heeft wel iets van financiële waarde (en onbetaalbare emotionele waarde) maar is vooral een object dat aan mijn neefje toebehoort. Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom die vriend van mijn zus dat horloge ook maar zou durven dragen in publiek.
Indien dit echt het horloge is dan zou ik eens zeer goed praten met je zus. Die kerel kan perfect spullen/geld afhandig maken zonder dat ze ooit een gezamelijke rekening openen.
Bovendien dan nog bij de familie van zijn lief, die allemaal op de hoogte zijn van het verhaal erachter.

Ik vrees dus dat de neurotransmitters het vermogen om rationeel te denken bij mijn zus nog steeds aan het bypassen zijn…:rolleyes::)

Zelf moet ik oppassen om hier niet te hard op te focussen denk ik. Ik wil mijn zus uiteraard alle steun geven, ook al vind ik haar vriend maar een eikel. Anderzijds begin ik momenteel het gevoel te hebben dat haar vriend mij en mijn broer begint uit te dagen. Enfin, niet eenvoudig.
Uiteraard daagt hij uit. De auto, het horloge, de zomerbar...
 
Blijf vooral contact houden met uw zus zodat ze een uitweg heeft moest ze wél het licht zien. Want dat is wat dat soort types na een tijd ook doen: Inpalmen en isoleren van vrienden en familie. Als het niet fysiek is, dan mentaal. En dat maakt het niet evident om bij haar aan de alarmbel te trekken want de grens tussen een gesprek dat bij haar binnenkomt en een gesprek dat haar bruggen laat opblazen kan klein zijn.
 
1 oplossing in mijn ogen: zeer hard afdreigen (fysiek of met financiële middelen) tot op het randje want er is toch geen weg terug, zo hard escaleren in de gedachte dat hij dan wel inbindt en zijn plaats kent.

Ale als hij denkt dat je deze ook waar kunt maken natuurlijk, moet geloofwaardig zijn.
Ik hoop dat die kerel toch een beetje onder de indruk dan is van u en een toontje lager gaat zingen. Ik ben vooral bezorgd om uw neefje.

Een gewone relatie opbouwen is helaas niet meer mogelijk met zo'n individu.
 
1 oplossing in mijn ogen: zeer hard afdreigen (fysiek of met financiële middelen) tot op het randje want er is toch geen weg terug, zo hard escaleren in de gedachte dat hij dan wel inbindt en zijn plaats kent.
Sorry, maar dat moet je vooral niet doen. Ten eerste al omdat je in gerechtelijke moeilijkheden kan komen en ten tweede omdat dat soort types vaak rekent op isolatie en een 'het is ons versus de rest' verhaal.

Er staan veel assumpties in de volgende tekst. Ik ken uiteraard het hele plaatje niet, dus ik zeg niet dat het sowieso zo dramatisch is als dat ik het voorstel.

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van zeer normale mensen (dit zeg ik omdat er vaak ten onrechte gedacht wordt dat enkel de zogezegde simpele zielen zich laten inpakken op die manier) die ten prooi vallen aan van die manipulatoren, en het slachtoffer isoleren en er voor zorgen (of het doen uitschijnen) dat het slachtoffer enkel en alleen maar kan steunen op de manipulator en al de rest tegen 'hun' is, is zowat een van de meest gebruikte technieken.

Die vriend 'zeer hard beginnen afdreigen' is dus iets waarmee je gewoon recht in zijn kaarten speelt, want dan wordt het wel heel gemakkelijk om @ThomasMore af te schilderen als irrationele boeman.

Hoe dan ook: liefde is blind, en er zijn spijtig genoeg mensen die dat maar al te goed weten en daar gretig gebruik van maken. Frontaal in de aanval gaan is geen goed idee, maar ik kan wel aanraden om gewoon heel neutraal vragen te stellen over hoe zij zich bij bepaalde zaken voelt. Niet in groep, natuurlijk, maar discreet. Bij dat horloge kon je bijvoorbeeld vragen 'wat vind jij er van dat hij dat draagt?' Ook af en toe eens vragen hoe het gaat met haar enzovoorts. Enfin, eigenlijk wat je al hebt gedaan: op een vriendelijke en niet-confronterende manier haar een beetje helpen om zich misschien toch vragen te stellen bij bepaalde gedragingen. Soms begint het dan beetje bij beetje door te sijpelen.

Belangrijk hierbij is dat je haar zelf tot inzichten laat komen en niet met zware woorden strooit waarbij je haar afschildert als slachtoffer, want dat kan averechts werken. Gewoon laten zien dat je er bent voor haar, en dat ze met je kan praten wanneer ze daar nood aan heeft.

Sowieso is dit een lastige situatie en kan het pijnlijk zijn om gewoon te laten begaan, maar er is een zeer dunne lijn tussen het steunende familielid blijven en er 'over gaan' tot het punt waarbij die kerel zijn kans ziet om je bij het groepje irrationele haters te zetten.
 
Heel dat gedoe met dat horloge is van dat typisch manipulatief inpalmgedrag. Dat is subtiel over grenzen gaan waar je niet over hoort te gaan. En zo wordt de grens systematisch verlegd. Dat is heel het ding met dat soort types, dat is niet in één keer, dat zou opvallen, maar langzaamaan en voordat je het doorhebt zit je er middenin en geraak je er moeilijk uit omdat je geïsoleerd bent van je omgeving. Vandaar dat dat contact houden zo belangrijk is. Idem met dat rijden met de auto, dat is grenzen aftasten en verleggen.
 
1 oplossing in mijn ogen: zeer hard afdreigen (fysiek of met financiële middelen) tot op het randje want er is toch geen weg terug, zo hard escaleren in de gedachte dat hij dan wel inbindt en zijn plaats kent.

Ale als hij denkt dat je deze ook waar kunt maken natuurlijk, moet geloofwaardig zijn.
Ik hoop dat die kerel toch een beetje onder de indruk dan is van u en een toontje lager gaat zingen. Ik ben vooral bezorgd om uw neefje.

Een gewone relatie opbouwen is helaas niet meer mogelijk met zo'n individu.
Dus je gaat iemand die in het slechtste geval een vrouw wil isoleren zodat ze enkel hem vertrouwt wat fysiek intimideren, zodat hij extra munitie heeft om die vrouw wijs te maken dat haar broers toch echt onredelijk zijn en hem niet moeten. Ja dat gaat goed gaan denk ik.

Allez in welke niet-Hollywoodwereld ga je je nu laten afdreigen door je schoonbroer, en dan maar kappen met je (lange) relatie, waar je (als de vermoedens hier kloppen) een hoop voordelen wil uithalen? Ik vermoed dat @ThomasMore geen deel uitmaakt van een of andere Albanese of Tsjetsjeense misdaadfamilie.
 
Dus je gaat iemand die in het slechtste geval een vrouw wil isoleren zodat ze enkel hem vertrouwt wat fysiek intimideren, zodat hij extra munitie heeft om die vrouw wijs te maken dat haar broers toch echt onredelijk zijn en hem niet moeten. Ja dat gaat goed gaan denk ik.

Allez in welke niet-Hollywoodwereld ga je je nu laten afdreigen door je schoonbroer, en dan maar kappen met je (lange) relatie, waar je (als de vermoedens hier kloppen) een hoop voordelen wil uithalen? Ik vermoed dat @ThomasMore geen deel uitmaakt van een of andere Albanese of Tsjetsjeense misdaadfamilie.
Niet kappen met de relatie, maar hopelijk wel inbinden van het ongewenste gedrag.
Maar soit, ik vrees dat niets uithaalt bij zo'n types
 
Allez in welke niet-Hollywoodwereld ga je je nu laten afdreigen door je schoonbroer, en dan maar kappen met je (lange) relatie, waar je (als de vermoedens hier kloppen) een hoop voordelen wil uithalen? Ik vermoed dat @ThomasMore geen deel uitmaakt van een of andere Albanese of Tsjetsjeense misdaadfamilie.
Haha. Nope, geen enkele history of violence hier.

Ik geloof inderdaad ook dat druk zetten of fysiek afdreigen net een omgekeerd effect heeft en de situatie enkel maar kan laten escaleren. Iets waar niemand bij gebaat is. De partnerkeuze van je familie of vrienden moet je nu eenmaal aanvaarden en ondergaan. In de ideale wereld zou ik niet liever hebben dat de partners van familie of vrienden me als persoon liggen. Dat maakt de tijd die je met je naasten doorbrengt alleen maar aangenamer. Echter, mijn zus kiest voor iemand en die persoon moet haar liggen en hoeft niet noodzakelijk compatibel te zijn met haar familie of vrienden. Ook voor een partner van vrienden of familie die me persoonlijk minder ligt zal ik altijd moeite doen om er op een aangename en vriendelijke manier mee om te gaan.

Echter, de persoon in kwestie stelt zich wel heel erg bezitterig op. De vraag waar ik mee worstel is waarom hij zich in zo'n prille relatie allerlei zaken toe-eigent? Is dat pure lompheid of zitten er kwaadaardige motieven (met zijn schulden op de achtergrond..) achter? Daar ben ik niet uit... Ik hoop het eerste maar vrees het laatste, omwille van een aantal aanwijzingen die ik eerder heb vermeld. Vandaar ook mijn bezorgdheid dat die nieuwe partner een mogelijk tijdbom is die niet enkel het mentale welzijn maar ook de financiële slagkracht van mijn zus kan ondermijnen.

Zij ziet dit op het moment niet en door de chemische reactie die verliefdheid veroorzaakt in haar hersenen is het zeer moeilijk om haar het potentiële gevaar te laten inzien. Ik bedoel maar, iedereen aan wie ik het voorbeeld van mijn wagen of dat horloge heb verteld reageert met ongeloof of afkeurend. "Allé gij, straf zeg. Waarom doet die zoiets???" Zo'n zaken zijn dus gewoon 'not done'. Ook ben ik ervan overtuigd dat mijn zus dezelfde reactie zou hebben moest ze zo'n verhaal te horen krijgen. Alleen gaat het nu over haar partner die goed voor haar zorgt, waar ze mee kan lachen, dezelfde interesses heeft, lief is, ... Bon, dan kijk je anders naar een persoon he.

Soit, een beetje de macho gaan uithangen tegen die kerel om de eer van mijn zus hoog te houden is niet mijn stijl. Lijkt me trouwens ook zeer denigrerend naar mijn zus toe en is me iets te patriarchaal :)
 
Laatst bewerkt:
Zij ziet dit op het moment niet en door de chemische reactie die verliefdheid veroorzaakt in haar hersenen is het zeer moeilijk om haar het potentiële gevaar te laten inzien.
En als die kerel echt een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft is hij niet in staat inzicht te hebben in zijn eigen gedrag. Erop kloppen, gesprekken aangaan enzoverder hebben dan geen zin. Het enige wat werkt is heel duidelijke grenzen stellen.
Alleen gaat het nu over haar partner die goed voor haar zorgt, waar ze mee kan lachen, dezelfde interesses heeft, lief is, ...
Laat ons vooral hopen dat hij dat blijft voor haar en dat het gewoon een eikel is die jou niet ligt en bizarre normen en waarden heeft. Als die mens echt één of andere stoornis heeft die in de DSM-V te vinden is zal hij niet lief blijven.
 
Dat is subtiel over grenzen gaan waar je niet over hoort te gaan
Je bent zeer vriendelijk :)

Subtiel zou ik dat niet noemen:

- Ongevraagd met de wagen van de broer van je nieuw lief (van een paar maanden) gaan rijden terwijl je die broer hoop en al 4 à 5 keer in je leven hebt ontmoet...

- Een horloge dat heeft toebehoord aan de overleden partner van je nieuw lief (en overleden vader van je nieuw lief haar zoon) rond je pols knallen om er voor haar familie mee rond te paraderen...

Ik vind dat nu toch niet zo subtiel maar echt wel flagrante overschrijdingen van de sociale norm die stelt dat je respect moeten hebben voor eigendom van anderen. In beide gevallen vind ik dat hij zich zaken toe-eigent die toebehoren aan de entourage van zijn lief: de broer, de zoon, ... Ik snap dat echt niet en vind beide gevallen een teken van een zeer bizar sociaal kader dat hij hanteert. Ik geloof trouwens ook dat dat gedrag aan de basis ligt van zijn schulden. Die heeft immers lak aan alles en neemt zijn eigen norm als de enige waarheid. Verhalen als: "ik heb een maat met een kledingwinkel en die geeft me elk jaar een factuur voor X duizend euro om binnen te brengen..." tonen dat aan. Nu hij doorheeft dat ik weet over zijn schulden krijg ik zulke praatjes niet meer te horen.

Geen idee of zulk gedrag een teken is van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Ik vind het wel ergerlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel er vooral mee dat hij dingen doet waar hij mee wegkomt, niemand die superverontwaardigd doet en zegt van "buiten gij en dat ik u nooit meer zie". Hij heeft met die auto gereden en is er indertijd niet over aangesproken geweest. Hij draagt dat horloge en niemand zegt daar wat van. Hij komt weg met dat gedrag en de volgende keer gaat dat weer een stapje verder want de tolerantiegrens verschuift omwille van de goeie vrede.
 
Wat zegt je zus over dat horloge?

Anyway, ge hebt het aangesproken en het betert niet.
Daarmee is de kous af.

Laat je zus haar plan maar trekken vanaf nu.
 
Laat je zus haar plan maar trekken vanaf nu.
Te vertalen naar: "Isoleer haar gewoon zelf, is ineens minder moeite voor hem."
Topadvies!
Denk je dat ze dan nog banden zal komen aanhalen als de relatie stopt? Gegarandeerd van niet. Soms moet je gewoon op je tanden bijten als het gaat om iemand waar je veel om geeft.
 
Vraag me ook af wat je zus van dat horloge verhaal vindt?

Heeft ze uit eigen beweging dat horloge aan hem gegeven om te dragen of heeft hij dat horloge zelf zien liggen en maar gedragen.
 
Laatst bewerkt:
Te vertalen naar: "Isoleer haar gewoon zelf, is ineens minder moeite voor hem."
Topadvies!
Denk je dat ze dan nog banden zal komen aanhalen als de relatie stopt? Gegarandeerd van niet. Soms moet je gewoon op je tanden bijten als het gaat om iemand waar je veel om geeft.
Ik interpreteer het toch anders hoor. Je kan ook gewoon zeggen van "ach, ik heb haar gewaarschuwd en ze doet er niks mee. Dan trek ik het mij niet meer aan."
 
Terug
Bovenaan