Omgaan met de nieuwe vriend van (schoon)zus(broer)

@Myllana

Ik rijd met een Volvo. Er zijn volgens mij maar twee manieren waarop je iemands anders eigendom kan gebruiken: expliciete toestemming of goed nabuurschap. Expliciete toestemming om wat te gaan cruisen had hij niet. Dus rest er enkel overmacht. Als hij mijn wagen aantrof pal voor een brandend huis dan zou ik nog dankbaar zijn dat die werd verplaatst om ruimte te maken voor de hulpdiensten en schade te voorkomen. Ik ga er echter niet vanuit dat zoiets zou hebben afgespeeld :)

Ik ben van het principe dat je iemand anders eigendom respecteert. Altijd.

@Vrouwtje Theelepel Ik zou de ergernis over mijn wagen rechtstreeks met hem willen opnemen. Dat is uiteindelijk niet iets waar mijn zus iets mee te maken heeft... De bezorgdheid neem ik uiteraard wel rechtstreeks met haar op. Alleen hangt die foemp altijd rond haar en wil dat wel face-to-face doen, op de manier die @Mulan deskundig heeft beschreven :)

@E_wout De man is een fantast maar ik vermoed nu wel niet dat het een oplichter is. De wijze waarop hij zich manifesteert is gewoon ergerlijk en lomp.

Ik heb gisteren trouwens een nieuwe red flag opgemerkt.

Ze kwamen even langs om Vinted pakjes af te leveren die mijn dochter tijdens onze vakantie op het adres van mijn zus had laten afleveren. Hoop en al een half uur gebleven en op die tijd krijg ik daar van hem een litanie te horen over banken en notarissen. Zijn bank had meneer laten weten dat het mandaat op zijn hypotheek zou worden gelicht. Gevolg, hij moet langs de notaris en dat ging hem dan nog's prijs van een akte kosten. Ik vroeg waarom zijn bank die beslissing had genomen en kreeg het hallucinante antwoord: 'omdat ze te koop staan'. We spreken hier over een Belgische grootbank waar het nieuws van een verkoop algemeen bekend zou zijn van zodra die info publiek wordt gemaakt. My two cents: de bank kiest eieren voor hun geld omwille van de fiscale schulden.

Om maar te zeggen: voor een oplichter lijkt hij me niet over de juiste competenties te beschikken :)
Alleen uw zus moet hem geloven en hem geld lenen hé, das evengoed oplichten.

Nu met zo'n concreet voorbeeld zou ik toch ook even uw zus aanspreken puur over dat financiële en wat hun afspraken zijn daarrond. Uw persoonlijke gevoelens rond hem en uw auto zou ik even achterwege laten. (Maar ik zie ook geen graten met naar hem eens een opmerking te maken van 'en wast fijn rijden met mijnen auto?' om hem dan duidelijk te maken dat dat niet oké is)
 
Blijven doorgaan op een onderwerp waar je zeker van bent dat je gelijk hebt, discussie winnen, naar uw auto stappen, met fles champagne binnenkomen en de fles sabreren gelijk ne pro.
En hopen dat het gedecapiteerde deel van de fles recht in zijn gezicht knalt :)
 
Eigenlijk is het wel een oplichter en ook een klaploper, als ik het allemaal zo een beetje lees. Met wat verwerft hij een inkomen? Welke eigendommen heeft hij precies? Wie betaalt de boodschappen? Ik ken de ergernissen omwille van een onaangepaste schoonbroer door en door. Probleem met zulke gasten is dat je initieel vriendelijk bent en ze binnenlaat in je friend-space, nadien is het moeilijk om ze er uit te krijgen, je zit dan ook nog met het probleem dat je zus en moeder het probleem niet zien en hem sympathiek vinden. Zelf heb ik ook een schoonbroer met wie ik niet omkan, het is dan nog de halfbroer van mijn vrouw. Dezelfde flags komen naar boven: andermans spullen niet respecteren, extreem domme klap zoals een puber van 16jaar, profiteren door telkens net voor etenstijd binnen te vallen, halve dag van mijn tijd verdoen voor advies, uiteindelijk alles beter weten en nog steeds veel praatjes ondanks de schulden. Zulke gastjes slagen er ook telkens in om iemand naar hun hand te zetten. Ik doe eigenlijk gewoon niet meer vriendelijk tegen hem, gewoon van gezicht laten druipen dat je hem niet moet.
 
- Heeft naar eigen zeggen een hoop bezittingen en wilt nog iets kopen met mijn zus, terwijl hij ook schulden heeft bij de fiscus. Zit dan ook te polsen om een appartementje van mijn ouders aan de kust over te kopen... Terwijl ik vermoed dat hij eigenlijk financiële problemen heeft. Hij is zelfstandige zonder vennootschap en ik hoop maar dat mijn zus geen gezamenlijke financiële engagementen aangaat of - erger nog - hem geld zou lenen.
Red alert, red alert.

Die wilt iets kopen met uw zus, op papier 50/50 maar zij moet voorschieten si en la want meneer zijn geld zit tijdelijk vast in de overname van Group W. Daarna komt de fiscus want meneer betaalt vermoedelijk geen reet, uitvoerend beslag en uw zus heeft mee aan zijn schulden betaald.

Fiscale schulden bij een dikke nek is altijd zwaar alarm. Ik moet daarvoor niets anders lezen. Ik ken het type door en door. Over de horizon, waar niemand kan zien, staan al zijn villa's en snelle wagens die hij heeft besteld. Maar in het hier en nu zit hij zo veel mogelijk van u te profiteren want hij is geen schop onder zijn kloten waard.

Ongeveer 3/4 van de Antwerpse 'ondernemers' is zo.
 
Wat een kwallevent zeg.
Ik zou mijn zus eens apart roepen en haar uitleggen dat er nog visjes in de zee zitten.
 
Haha wat een ongelofelijke eikel.

Als mijn zus met zo een figuur zou afkomen geef ik dat 2 weken eerdat hij afdruipt als mijn broer en ik hem voortdurend belachelijk gemaakt hebben tijdens de wekelijkse brunch hier :unsure:
 
Haha wat een ongelofelijke eikel.

Als mijn zus met zo een figuur zou afkomen geef ik dat 2 weken eerdat hij afdruipt als mijn broer en ik hem voortdurend belachelijk gemaakt hebben tijdens de wekelijkse brunch hier :unsure:
Of hij isoleert haar nog meer door 7/7 vriendelijk te zeggen dat het toch wel jammer is dat haar eigen familie er niet op vertrouwt dat ze haar eigen keuzes kan maken en dat ze zich als respectloze belachelijke pubers gedragen waardoor ze de wekelijkse brunch over slaat.
 
Of hij isoleert haar nog meer door 7/7 vriendelijk te zeggen dat het toch wel jammer is dat haar eigen familie er niet op vertrouwt dat ze haar eigen keuzes kan maken en dat ze zich als respectloze belachelijke pubers gedragen waardoor ze de wekelijkse brunch over slaat.
Zó achterlijk is mijn zus nu ook weer niet :laugh:
 
Achterlijk is veel gezegd, maar mensen met lager IQ (of misschien EQ) zijn volgens mij wel vatbaarder voor manipulatie.
Vatbaarder wil daarom niet zeggen dat een intelligent iemand het nauwelijks zal overkomen he.

En mij lijkt een hoog EQ net "gevaarlijker" dan een laag EQ om iemand efficiënt te kunnen manipuleren/isoleren net omdat ze sterker meevoelen met het "slachtoffer" dus de manipulator.
 
Vatbaarder wil daarom niet zeggen dat een intelligent iemand het nauwelijks zal overkomen he.

En mij lijkt een hoog EQ net "gevaarlijker" dan een laag EQ om iemand efficiënt te kunnen manipuleren/isoleren net omdat ze sterker meevoelen met het "slachtoffer" dus de manipulator.
Mweh mijn initiele reply was eigenlijk maar een beetje lollig bedoeld. Ik begrijp uw defensieve/geïrriteerde reacties niet echt.
 
Mweh mijn initiele reply was eigenlijk maar een beetje lollig bedoeld. Ik begrijp uw defensieve/geïrriteerde reacties niet echt.
Bwa,ik denk dat het defensieve komt omdat je lijkt aan te geven dat jouw zus slimmer is dan dat. En terwijl ik ook geloof dat goedgelovigheid het makkelijker maakt om gemanipuleerd te worden, denk ik dat iedereen onder de juiste omstandigheden wel gemanipuleerd kan worden hoor.

Verliefde mensen doen gewoon irrationele dingen.
 
Liefde maakt blind hé jongens.


Vermoedelijk zal een verliefdheidsgevoel de ene persoon mss wel sneller overkomen dan de andere, of dat dan met EQ of IQ te maken heeft weet ik niet, maar het kan wel iedereen overkomen.

En soms bij een persoon waarvan de naasten dan denken "wat ziet ze/hij toch in die idioot/trunte?". :tongue:

Om dan dat duidelijk te proberen maken kan effectief moeilijk zijn en kan je relatie met die persoon absoluut vertroebelen. Maar ik zeg het zelf in elk geval wel liever klaar en duidelijk met dat risico als gevolg, dan dat ik op elk feestje of bij elke bijeenkomst mijn kas zou moeten zitten opfretten. Ik kan het niet wegsteken als ik iemand echt een idioot of trunte vind of niet vertrouw.
 
Laatst bewerkt:
Liefde maakt blind hé jongens.


Vermoedelijk zal een verliefdheidsgevoel de ene persoon mss wel sneller overkomen dan de andere, of dat dan met EQ of IQ te maken heeft weet ik niet, maar het kan wel iedereen overkomen.

En soms bij een persoon waarvan de naasten dan denken "wat ziet ze/hij toch in die idioot/trunte?". :tongue:

Om dan dat duidelijk te proberen maken kan effectief moeilijk zijn en kan je relatie met die persoon absoluut vertroebelen. Maar ik zeg het zelf in elk geval wel liever klaar en duidelijk met dat risico als gevolg, dan dat ik op elk feestje of bij elke bijeenkomst mijn kas zou moeten zitten opfretten. Ik kan het niet wegsteken als ik iemand echt een idioot of trunte vind of niet vertrouw.
Ik steek daar zelden of nooit moeite in. Als iemand ‘verliefd’ is zien ze die zaken toch nooit, of in een ander daglicht als jij. En vaak komt dat over als een aanval, minstens een gebrek in vertrouwen in hun eigen inzicht. En dan is men eerder geneigd om zich nog harder in te graven ipv wat anders.

Als iemand in uw directe omgeving afkomt met een kwal van een mens, dan kan ge doorgaans maar hopen dat het zichzelf snel vanzelf oplost.
 
Hey iedereen,

Bedankt voor jullie tips en kijk op de zaak. Vorige week heb ik dus mijn bezorgdheden besproken met mijn zus. Het was een goed gesprek en ze stond erg open voor mijn kijk op de zaak. Na dat gesprek was ik er dus vrij gerust in dat ze niet in zeven sloten tegelijk zou lopen.

Het akkevietje over mijn wagen is iets waar ze me over volle lijn gelijk in gaf en wat ik zeker nog met persoon in kwestie moet opnemen. De bezorgdheid over de financiële situatie heeft ze binnengepakt en kwam voor haar als een redelijke verrassing omdat ze het onderling nooit over geld hebben. Mijn zus was dan ook niet helemaal op de hoogte van zijn situatie maar vond dat het ondertussen wel tijd werd om er ’s achter te polsen. Ze verzekerde me ook dat haar vriend geen noemenswaardige informatie heeft over haar situatie en dat ze gemeenschappelijke financiële engagementen voorlopig nog afhoudt. Zo had hij bijvoorbeeld gesuggereerd om een gemeenschappelijke bankrekening te openen maar dat vindt zij in dit stadium van de relatie compleet overbodig.

Ze heeft ook doorgevraagd naar mijn mening over hem en daarop heb ik dan een aantal van zijn onwaarschijnlijke verhalen aangehaald. Dat was een beetje schrikken voor haar want zij had die grootspraak nooit in die mate opgemerkt.

Ik was dan ook gerustgesteld na dat gesprek. Echter, ze heeft me later, na een gesprek met hem, gebeld en dat van die fantastische verhalen zou ik fout begrepen hebben of die waren zo niet bedoeld… Over de andere zaken bleef ze me wel steunen.

Een dag later kom ik haar vriend onverwachts tegen (zonder haar) in een zomerbar waar ik met een collega was. Haar vriend kijkt me recht in de ogen en loopt me vervolgens straal voorbij terwijl ik met uitgestoken hand “dag X” zei. Ik vermoed dat hij mijn interpellatie dus niet erg kon appreciëren, wat wel logisch is natuurlijk.

Maar het wordt erger :rolleyes:

Gisteren had ik mijn broer, zus en de peter (en uiteraard de partners + alle kinderen) van mijn dochter uitgenodigd voor haar verjaardagsdrink. Daarbij vroeg ik me dus af of mijn zus haar vriend nog zou komen nadat die me twee dagen eerder straal negeerde. En ja, meneer was erbij en deed alsof er niks was gebeurd. Was het niet omdat mijn vriendin me er op voorhand op had gewezen dat ik niks mocht doen om de sfeer voor mijn dochter te verpesten, had ik me niet kunnen inhouden.

Als klap op de vuurpijl merkte ik op dat hij een horloge van mijn zus droeg. Dat horloge was oorpsronkelijk van haar overleden vriend (nu ongeveer 18 jaar geleden), die het van zijn grootouders had gekregen en dat uiteindelijk bestemd is voor hun zoon. Mijn zus wou dat altijd geven als haar zoon zou afstuderen als aandenken aan zijn vader die hij eigenlijk nooit heeft gekend (hij was heel klein toen die is overleden). De zoon weet ook nog niets van dat horloge. Nu, voor jullie beginnen fantaseren, het is geen klok die een half huis kost hoor. Het heeft wel iets van financiële waarde (en onbetaalbare emotionele waarde) maar is vooral een object dat aan mijn neefje toebehoort. Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom die vriend van mijn zus dat horloge ook maar zou durven dragen in publiek. Bovendien dan nog bij de familie van zijn lief, die allemaal op de hoogte zijn van het verhaal erachter.

Ik vrees dus dat de neurotransmitters het vermogen om rationeel te denken bij mijn zus nog steeds aan het bypassen zijn…:rolleyes::)

Zelf moet ik oppassen om hier niet te hard op te focussen denk ik. Ik wil mijn zus uiteraard alle steun geven, ook al vind ik haar vriend maar een eikel. Anderzijds begin ik momenteel het gevoel te hebben dat haar vriend mij en mijn broer begint uit te dagen. Enfin, niet eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:
Hey iedereen,

Bedankt voor jullie tips en kijk op de zaak. Vorige week heb ik dus mijn bezorgdheden besproken met mijn zus. Het was een goed gesprek en ze stond erg open voor mijn kijk op de zaak. Na dat gesprek was ik er dus vrij gerust in dat ze niet in zeven sloten tegelijk zou lopen.

Het akkevietje over mijn wagen is iets waar ze me over volle lijn gelijk in gaf en wat ik zeker nog met persoon in kwestie moet opnemen. De bezorgdheid over de financiële situatie heeft ze binnengepakt en kwam voor haar als een redelijke verrassing omdat ze het onderling nooit over geld hebben. Mijn zus was dan ook niet helemaal op de hoogte van zijn situatie maar vond dat het ondertussen wel tijd werd om er ’s achter te polsen. Ze verzekerde me ook dat haar vriend geen noemenswaardige informatie heeft over haar situatie en dat ze gemeenschappelijke financiële engagementen voorlopig nog afhoudt. Zo had hij bijvoorbeeld gesuggereerd om een gemeenschappelijke bankrekening te openen maar dat vindt zij in dit stadium van de relatie compleet overbodig.

Ze heeft ook doorgevraagd naar mijn mening over hem en daarop heb ik dan een aantal van zijn onwaarschijnlijke verhalen aangehaald. Dat was een beetje schrikken voor haar want zij had die grootspraak nooit in die mate opgemerkt.

Ik was dan ook gerustgesteld na dat gesprek. Echter, ze heeft me later, na een gesprek met hem, gebeld en dat van die fantastische verhalen zou ik fout begrepen hebben of die waren zo niet bedoeld… Over de andere zaken bleef ze me wel steunen.

Een dag later kom ik haar vriend onverwachts tegen (zonder haar) in een zomerbar waar ik met een collega was. Haar vriend kijkt recht in de ogen en loopt me vervolgens straal voorbij terwijl ik met uitgestoken hand “dag X” zei. Ik vermoed dat hij mijn interpellatie dus niet erg kon appreciëren, wat wel logisch is natuurlijk.

Maar het wordt erger :rolleyes:

Gisteren had ik mijn broer, zus en de peter (en uiteraard de partners + alle kinderen) van mijn dochter uitgenodigd voor haar verjaardagsdrink. Daarbij vroeg ik me dus af of mijn zus haar vriend nog zou komen nadat die me twee dagen eerder straal negeerde. En ja, meneer was erbij en deed alsof er niks was gebeurd. Was het niet omdat mijn vriendin me er op voorhand op had gewezen dat ik niks mocht doen om de sfeer voor mijn dochter te verpesten, had ik me niet kunnen inhouden.

Als klap op de vuurpijl merkte ik op dat hij een horloge van mijn zus droeg. Dat horloge was oorpsronkelijk van haar overleden vriend (nu ongeveer 18 jaar geleden), die het van zijn grootouders had gekregen en dat uiteindelijk bestemd is voor hun zoon. Mijn zus wou dat altijd geven als haar zoon zou afstuderen als aandenken aan zijn vader die hij eigenlijk nooit heeft gekend (hij was heel klein toen die is overleden). De zoon weet ook nog niets van dat horloge. Nu, voor jullie beginnen fantaseren, het is geen klok die een half huis kost hoor. Het heeft wel iets van financiële waarde (en onbetaalbare emotionele waarde) maar is vooral een object dat aan mijn neefje toebehoort. Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom die vriend van mijn zus dat horloge ook maar zou durven dragen in publiek. Bovendien dan nog bij de familie van zijn lief, die allemaal op de hoogte zijn van het verhaal erachter.

Ik vrees dus dat de neurotransmitters het vermogen om rationeel te denken bij mijn zus nog steeds aan het bypassen zijn…:rolleyes::)

Zelf moet ik oppassen om hier niet te hard op te focussen denk ik. Ik wil mijn zus uiteraard alle steun geven, ook al vind ik haar vriend maar een eikel. Anderzijds begin ik momenteel het gevoel te hebben dat haar vriend mij en mijn broer begint uit te dagen. Enfin, niet eenvoudig.
Niet eenvoudig, al heb ik wel het gevoel dat je hebt gedaan wat je kon doen en het hier wat moet gaan loslaten.

movie-time-movie.gif
 
Terug
Bovenaan