Omgaan met de nieuwe vriend van (schoon)zus(broer)

ThomasMore

Well-known member
Hoe gaan jullie om met irritaties over de partners van (schoon)broers of (schoon)zussen?

De nieuwe vriend van mijn zus blijkt er eentje te zijn die graag opschept, maar het leeuwendeel van zijn verhalen aandikt of gewoon ronduit verzint. Nu kan ik dit nog wel plaatsen en van me afzetten als we elkaar zien, hoewel het behoorlijk irritant is. De relatie tussen hem en mijn zus is al twee keer onderbroken voor enkele weken binnen de afgelopen 7 maanden. Ze zijn nu recentelijk voor de derde keer samen. Ik kwam hierachter net voor een familiefeestje bij mij thuis, waar ze doodleuk vertelde dat het weer in orde was met haar vriend en dat hij aanwezig zou zijn. Hoewel ik dit niet leuk vond en hem eigenlijk zo weinig mogelijk wil zien, is het behoud van een goede relatie met mijn zus voor mij belangrijk. Dus ik hou het luchtig ten opzichte van haar vriend, ook al vond ik het niet leuk dat hij het hoge woord voerde in mijn huis.

Er is echter één voorval dat me heel erg stoort. Een tijdje geleden waren we op een feestje, en haar vriend ging een trui voor mijn zus uit mijn auto halen. Nadien merkte ik dat mijn auto niet meer op dezelfde plaats stond. Die kerel heeft er dus mee gereden. Ik heb daar geen uitleg over gekregen, en toen heb ik er ook niet naar gevraagd om de sfeer niet te verpesten. Een beetje later was het gedaan tussen hem en mijn zus dus heb ik hem er toen niet mee geconfronteerd.

Die man palmt trouwens alles vlotjes in bij mijn zus: haar woning, haar auto, haar spullen... Nu, dat moet zij weten en daar kom ik verder niet tussen, maar dat hij zich zomaar mijn wagen toe-eigent gaat me te ver.

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Hem confronteren of het blauw blauw laten om je zus/broer niet te kwetsen?


Regenerate response
 
Laatst bewerkt:
Dat had ik inderdaad beter gedaan maar paar dagen voordien had ik mijn zus verteld dat ik hij nogal vaak tegen mij opschepte en dat was niet zo goed binnengekomen. Daarom heb ik op het moment zelf niks verteld om niet op hem te bashen.
 
Dat had ik inderdaad beter gedaan maar paar dagen voordien had ik mijn zus verteld dat ik hij nogal vaak tegen mij opschepte en dat was niet zo goed binnengekomen. Daarom heb ik op het moment zelf niks verteld om niet op hem te bashen.
De inschatting is niet altijd makkelijk te maken uiteraard, ik kom gelukkig goed overeen met alle schoonbroers/zussen, waardoor ik de vraag makkelijk kan stellen.
 
Telkens stapje verder gaan als hij opschept tot hij het beu is, vaak de snelste oplossing. Of net het tegenovergestelde doen. Is even mee het klein kind uithangen maar werkt wel goed.
 
Dat van die auto zou ik toch de avond zelf al gevraagd hebben. Hoe kwam die trouwens aan uw autosleutels?
 
Dat van die auto zou ik toch de avond zelf al gevraagd hebben. Hoe kwam die trouwens aan uw autosleutels?
We waren samen op een feestje in openlucht en mijn zus wou haar trui uit mijn auto (ze waren meegereden). Hij is die dan gaan halen en had daarom de sleutels van de wagen. Doel was een trui uit de auto gaan halen dus ik ging er daarom niet vanuit dat hij er ook mee zou rijden. Op zich vind ik dat zeer vreemd. Zelf zou ik nooit zonder toestemming met iemands wagen rijden. Het is niet omdat je de sleutels krijgt om iets uit een wagen te halen dat je je daarom kan permitteren om er ook mee te rijden.
 
hoe oud is hij ?

45... oud genoeg om te beseffen dat je iemand anders zijn eigendom hoort te respecteren :)

Nog een beetje achtergrond wat ik zowat elke keer als ik hem zie te horen krijg:

- Wilt nieuwe wagen kopen en is het "altijd gewoon geweest van met een grote wagen te rijden". Dus gaat hij blijkbaar continu testrijden met grote SUV's. Heeft de fiscale deadline gemist maar dat is volgens hem niet belangrijk. Is onlangs met een Volvo C40 gaan rijden en dat was een bangelijke bak volgens hem (wel wat klein). Waarop ik zei: ah dan toch elektrisch aan het overwegen. Nee, nee was een benzinemotor waar hij mee had gereden, wat in die wagen niet bestaat. Ter info: als ik hem zie, rijdt hij of met de wagen van mijn zus of met een kleine stadswagen (die hij van zijn opdrachtgever mag lenen, met superveel reclame op) want zijn bolide staat blijkbaar al maanden in de garage (?).

- Is zich al een half jaar aan het inkopen in een bedrijf en heeft zich daarbij omringd door een legertje advocaten en zelfs een CEO van een investeringsbank. Terwijl het om een klein bedrijf gaat waarbij de balans volgens mij weinig ruimte laat voor een bijkomende vennoot. Dat is een bedrijf dat afhankelijk is van seizoenen en hij hoopte dus dat het voor de zomer in orde ging zijn anders zou de prijs hoger liggen. Alsof Plopsaland overnemen duurder zal zijn in de zomer versus de winter... :rolleyes: Quatsch verhaal dus.

- Heeft naar eigen zeggen een hoop bezittingen en wilt nog iets kopen met mijn zus, terwijl hij ook schulden heeft bij de fiscus. Zit dan ook te polsen om een appartementje van mijn ouders aan de kust over te kopen... Terwijl ik vermoed dat hij eigenlijk financiële problemen heeft. Hij is zelfstandige zonder vennootschap en ik hoop maar dat mijn zus geen gezamenlijke financiële engagementen aangaat of - erger nog - hem geld zou lenen.

- Voor de verjaardag van mijn vader waren we bij onze ouders en had ik voor de gelegenheid champagne meegebracht. Meneer had niks mee maar opent wel met veel show mijn champagne en bedient iedereen. Waarop mijn ma hem nog bedankte voor de champagne en hij repliceerde met 'graag gedaan'. Op zo'n een moment hou ik me in maar zou ik er niet beter iets van zeggen?

- Hij is zeer aanwezig maar opvallend stil als er een rekening te betalen valt. Ondertussen neem ik niet langer vanzelf de rekening op want de keren dat ik dat heb gedaan is er nooit een berichtje geweest genre "hoeveel moet ik je van dat etentje?". Ik heb ook de indruk dat mijn zus veel meer betaalt als hij. Maar bon, dat moet zij weten natuurlijk.

- Hij heeft ongevraagd wat klusjes gedaan in de woning van mijn zus en daarbij schade aangebracht.

- Hij kent ons 5 maanden en voelt zich momenteel al voldoende thuis om zijn mening te geven over zaken die hem geen bal aangaan zoals bvb. financiële regelingen van onze ouders. Mijn vriendin waar ik al jaren een relatie mee heb moeit zich niet met die zaken, net zoals ik dat niet doe met haar familiale zaken.

- Ah, hij eet ook als een boer. Genre een vork is voldoende voor alles en één elleboog mogen we comfortabel op de tafel laten rusten :)

- Hij maakt racistische opmerkingen, in die mate dat onze kinderen zich daaraan storen.

Soit, not my kind of person. Nu, het is mijn zus haar keuze en dat moet en wil ik dan ook respecteren. Echter, de bemoeienissen en het zich toe-eigen van mijn spullen storen me wel persoonlijk. Daarbij ben ik ook bezorgd over mijn zus en vrees ik dat ze wel 's een financiële kater kan overhouden aan die man. De vraag is: hoe in godsnaam breng ik zoiets aan zonder dat ik de indruk geef dat ik haar relatie afkeur.
 
Laatst bewerkt:
hoe in godsnaam breng ik zoiets aan zonder dat ik de indruk geef dat ik haar relatie afkeur.
Niet.

Wat niet wil zeggen dat je niet respectvol kan zeggen: "Zus, ik vertrouw jou en de enige reden waarom ik dit zeg, is uit liefde voor jou. Maar ik heb oprecht het idee (zonder uit te wijden zoals je hier doet, tenzij ze er oprecht om vraagt) dat hij financiële problemen heeft en manipulatief genoeg is om jou te betrekken in zijn problemen. Ik hoop oprecht dat je je voorzorgen hierin zal nemen. Je mag me altijd raad vragen, waarbij ik eerlijk en zonder verwijten mijn visie zal geven met als enige doel om jou te beschermen."
 
Klinkt als een fantast eerlijk gezegd, nu goed zolang die zus of schoonzus er geen graten in ziet kan je weinig doen. Als jullie relatie goed genoeg is (dit dan in het geval van een schoonzus, bij een zus zal dat wel), kan je de suggestie van Mulan volgen.
 
Of narcist. Bovenstaande voorbeelden doen mij zeer hard denken aan een figuur waar ik vanalles en nog wat werkgerelateerd mee heb zien mislopen en een best wel verwoestende impact heeft gehad op een bepaalde dienst hier, om nog maar te zwijgen over die zijn ex vrouw en kinderen. (incl. diagnose in een heel traject, 't is geen nattevingerwerk van mijzelf) Mocht het zo'n geval zijn: Geen millimeter meer in uw leven toelaten dan noodzakelijk is. En eigenlijk in alle andere gevallen ook als ik zo lees in uw relaas.
 
Klinkt als een fantast eerlijk gezegd, nu goed zolang die zus of schoonzus er geen graten in ziet kan je weinig doen. Als jullie relatie goed genoeg is (dit dan in het geval van een schoonzus, bij een zus zal dat wel), kan je de suggestie van Mulan volgen.
Het gaat over mijn zus. Ik merk op dat in de openingspost nog schoonzus stond (aangepast). Onderwerp van het topic: hoe vertel je directe familie zaken die je storen aan hun partners.
 
Het gaat over mijn zus. Ik merk op dat in de openingspost nog schoonzus stond (aangepast). Onderwerp van het topic: hoe vertel je directe familie zaken die je storen aan hun partners.
Dan kan je denk ik ongemakkelijke gesprekken wel voeren, zeker gezien de leeftijd. Het lijstje van vreemde incidenten lijkt uit jouw posts alleszins toch redelijk verontrustend. Cru gezegd, je hebt eikels, maar zaken zoals infeite liegen over je leven en met andermans pluimen gaan lopen vind ik wel opmerkelijk, in de negatieve zin.
 
Of narcist. Bovenstaande voorbeelden doen mij zeer hard denken aan een figuur waar ik vanalles en nog wat werkgerelateerd mee heb zien mislopen en een best wel verwoestende impact heeft gehad op een bepaalde dienst hier, om nog maar te zwijgen over die zijn ex vrouw en kinderen. (incl. diagnose in een heel traject, 't is geen nattevingerwerk van mijzelf) Mocht het zo'n geval zijn: Geen millimeter meer in uw leven toelaten dan noodzakelijk is. En eigenlijk in alle andere gevallen ook als ik zo lees in uw relaas.
Ik ben bezorgd en heb een heel goede band met mijn zus maar kan haar toch moeilijk vertellen dat ik vrees dat ze een narcist te pakken heeft?

Onze broer heeft trouwens dezelfde vermoedens als jij. Ook hij weet niet hoe dit aan te brengen.
 
Ik ben bezorgd en heb een heel goede band met mijn zus maar kan haar toch moeilijk vertellen dat ik vrees dat een narcist te pakken heeft gekregen?
Zeer moeilijk inderdaad om dat duidelijk te maken aan iemand die gevangen zit in het web van zo'n narcist. Die zijn zo manipulatief en weten het zo goed te spelen dat wie daar middenin zit constant aan zichzelf twijfelt. En voor de buitenwereld lijkt dat dan een toffe peer want daar hangen ze dan de joviale toffe gast uit.
 
Onze broer heeft trouwens dezelfde vermoedens als jij. Ook hij weet niet hoe dit aan te brengen.
Ik zou Mulan haar suggestie volgen, maar dan wel samen met je broer. Mama lijkt ook in de ban van deze eikel, dus mss eens bij je vader polsen wat zijn idee is? Ik lees toch een aantal red flags waardoor je taak als broer is om het tenminste aan te kaarten bij je zus. Daarna is het aan haar.

Problemen zou ik idd op het moment zelf benoemen. De 'hoho wat ben ik een stoere vent' verhalen wel laten passeren, want voor je het weet 'kan hij voor jou nooit goed doen' in de ogen van je zus. De auto is een gemiste kans, want compleet onaanvaardbaar en geen zinnig excuus voor mogelijk. Het racisme ook benoemen.
 
Terug
Bovenaan