Ik heb sinds jaar en dag een gloedhekel aan het stemgeluid van Cobain.
Ook de hele gitaarsound vind ik helemaal niet zo wauw. Al ken ik uiteraard niet veel nummers.

Maar bon, ik heb aan mezelf beloofd om elke artiest in deze topics een kans te geven dus ik zal de 3 albums eens opzetten.
 
Nevermind kwam uit toen ik 13 was en I was blown away.
Gedurende mijn puberjaren luisterde ik bijna dagelijks naar hun muziek.
Het was toen ook nog de tijd dat MTV uitsluitend muziekprogramma's had en ik nam toen ook alles wat er maar ivm Nirvana op MTV kwam op videocassetes op.
Ook alle artikels werden netjes uitgeknipt en gretig gelezen.
Ben zelf nog bezig geweest om alle teksten van de nummers op Nevermind proberen op te schrijven (dus na elke zin het nummer pauzeren en proberen uit te vissen wat er nu juist gezongen werd en dit opschrijven)
Om maar te zeggen dat ik redelijk zot was van hun.
Wat mij betreft zeker een classic artist. Vooral de impact die ze gehad hebben op de muziekscene niet onderschatten.
Nirvana was er op exact het goede moment om de toenmalige muziekscene eens goed een stamp onder hun kloten te geven en zorgde voor heel wat goede bands die plots aandacht kregen
 
Nirvana echt ontdekt rond mijn 20ste door een kameraad. Beste album vindt ik Bleach. Deze is toch een pak ruiger/harder dan de andere, met Floyd the Barber als beste song.

Smell's like teen spirit blijft denk ik voor vele een van de eerste songs die men kon spelen op gitaar (in mijn geval bas)

Nirvana is voor mij ook een poort geweest om andere bands te ontdekken: zoals de Pixies of The Melvins of zelfs The Beatles.

De liefde voor All-Stars, kapotte jeansbroeken, mijn haar wat laten groeien, kwam ook door hun.
 
Als puber nooit fan geweest, vreemd genoeg. Paar liedjes die ik wel goed vond, maar geen albums beluisterd.
Ben ze pas echt actief beginnen beluisteren na een nieuwjaarsconcert van Nier Van A.
 
Nirvana op mijn (toen nog) onbevuilde geest opgedrongen gekregen door @grungywout. Nooit de superfan geweest, maar wel altijd erg kunnen waarderen. Ondanks de weinige output, hadden ze wel een gigantische impact op de muziekwereld. Nirvana heeft daar echt een schokgolf door geduwd (cue discussie wie grunge nu eigenlijk gestart heeft).

2 favos songs:




Vooral vanaf 2:10 als hij zelf niet meer wat wat em aan het zingen is :laugh:.
 
Amai, jaren geleden dat ik nog volle Nirvana albums had opgezet (als puber zot gedraaid).
Net gestart met Bleach, de nostalgie :music:
 
Kende Nirvana alleen van hun populaire songs. Spijt dat ik ze nooit eerder heb beluisterd.

Bleach 8.5/10: De gitaren op 'School' en 'Love Buzz' doen hun werk der geneugte. De tekst van 'Floyd the Barber' :biglaugh:.
'Paper Cuts' is een piekfijne manier om je stem naar de verdoemenis te helpen. 'Negative Creep';
'Downer' en 'Big Cheese' zijn de andere aanraders.

Nevermind 8/10: 'Territorial Pissings' :music:. Ondanks de lugubere betekenis erachter, is 'Polly' te smaken.

In Utero 8/10: Van 'Radio Friendly Unit Shifter tot 'All apologies' (laatste drie) zijn de hoogtepunten van het album.

Enige liveshows aan te raden?
MTV unplugged zal volgen.
 
Deze ga ik even volgen, omdat ik werkelijk NIETS heb met Nirvana, maar andere grunge-bands (Dinosaur Jr., Teenage Fanclub) wel iets vind hebben.
 
Ze staan al lang op mijn lijstje van te beluisteren artiesten, dus dit topic is een excuus om de koe bij de horens te vatten.
 
Cobain zijn lijst van 50 favoriete albums is wel echt een heel mooie collectie aan klassiekers uit 80s underground (punk en aanverwanten). Vele bands die ik beter dan Nirvana vind.

Van de albums zelf vind ik In Utero hetgeen dat er uit steekt. Ik vind Nirvana ook veel beter dan de vele andere 13-in-een-dozijn grunge bands die in hun nazog zijn ontploft in de jaren 90,maar ze steken duidelijk af tegen de bands die hun inspiratie waren.
 
Vroeger nog vrij hard fan geweest, toen dan ook elk nummer vele keren beluisterd. Bleach heeft voor mij toch wel een paar klassiekers, net nog eens beluisterd, maar veel klink ook wel wat hetzelfde als je na jaren nog eens allemaal na elkaar hoort. Maar bv. Sifting, Floyd the Barber, Big Cheese, School doen het voor mij wel. Zal ook eens proberen Nevermind en In Utero opnieuw te beluisteren.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger vaak de kans gegeven maar nooit goed gevonden, buiten Smells Like Teen Spirit dan. Al is dat ook misschien 2 keer in het jaar dat ik dat eens op zet. Heb er nooit iets aan gevonden eerlijk gezegd.
 
Terug
Bovenaan