Ik wil graag even dieper ingaan op de relevantie van deze band (niet specifiek op dit album). Dit niet alleen om
@Gavin de mond te snoeren, maar vooral om zelf te begrijpen
waarom in godsnaam dit album, en de band over het algemeen, zo populair waren tijdens het hoogtepunt van de Pop/punk/emo periode in de jaren 00'. In een Album of the Week thread lijkt het mij interessant om ook zulke argumenten naar boven te halen, anders glijden we af in een louter subjectivistische manier om kunst te ervaren.
Zoals Kid_C al aanhaalde, was er reeds een emo beweging in de jaren '90. Echter was de muziek volledig anders, en was emo op dat moment totaal geen cultureel fenomeen. Ook het verschil in lyrics is trouwens goed merkbaar: Bij MCR en verschillende andere bands in dat genre na 2002 zie je de lyrics alsmaar wanhopiger en donkerder worden, tegen het masochistische aan. Dit was niet zo in de jaren '90. Daar gebeurde alles veel subtieler. De muziek was grungey, en dynamisch. Er was ook geen cultureel 'emo' fenomeen, mensen kleedden zich best normaal tijdens zulke concerten.
Waarom die extreme stijlverandering?
Even terug in de tijd: De belangrijkste catalyst voor de geboorte van MCR was de terroristische aanslag op 9/11. Gerald Way, de zanger van MCR, heeft alles live vanop een boot zien gebeuren. Naar aanleiding hiervan besloot hij een bandje te vormen. De rest is geschiedenis.
Het muziekgenre dat daaruit ontstond, werd een 'esthetische, collectieve uiting van rouw door de witte middenklasse'. Millenials waren na 9/11 in rouw, maar keerden zich ook tegenover de conservatieve waarden van hun ouders en het systeem. En ook de overheid, die niet luisterde naar de stem van de jeugd, zette alleen maar aan tot een grotere afkeer. Waar kon de jeugd dan nog terecht, in al haar verwarring, dan in de muziek? Daarom ook dat het directe karakter van punk en hardcore een belangrijk element werd in de muziek na 2001, en niet meer de grunge (zie Sunny Day Real Estate, Mineral,...).
Het succes van de nieuwe beweging kwam dus zeker niet uit de lucht vallen. En dit zowel in Amerika, waar veruit de meeste nieuwe 'Emo' bands vandaan kwamen, maar ook in vele andere landen, die allemaal indirect meerouwden met de VS. Maar er was ook een keerzijde, want vele marketingbedrijven en artiesten maakten misbruik van dit rouwgevoel.
Not-so-critically speaking, emo is but the lovechild of American neoliberalism and the remainders of the D.C. hardcore punk scene in the 80s and 90s. Add the uncertain period of transition from 90s’ multiculturalism to contemporary identity politics, an ever-growing internet sphere, and, of course, the constant reminder that 9/11 happened and you should be grieving. The unsurprising result is a youth subculture that throve in the white American suburbs as well as it did in most American-influenced countries. Punk rock but still shopping at malls, DIY but only on Myspace, depressed but always self-satirising: some might deem emo culture as a failed youth movement, too lazy to be punk, too odd to be pop. Ironically enough, it did eventually overflow into the mainstream, forever engraving the social implications of studded belts and heavy eyeliner into our collective consciousness.
Il Pop della notizia
www.sistemacritico.it
Net zoals de Japanners na WOII collectief gingen vluchten in manga en anime om van hun schuldgevoel af te geraken, gebeurde dit ook met de jonge Amerikanen. De muziek deed jongeren vluchten naar zichzelf. Het 'ik' primeerde in de teksten, het 'geheel' werd volledig onbelangrijk. Daarom ook dat de teksten extreem persoonlijk aanvoelen. En of je de muziek nu goed vind niet of niet, doet er weinig toe denk ik. Ik heb zelf heel weinig met 'The Black Parade'. Echter, de historische waarde van de ganse emo beweging, die na Obama's boodschap van hoop rond 2009 een stille dood stierf, mag niet onderschat worden.
En iedereen hier die naar dit soort muziek heeft geluisterd tijdens zijn tienerperiode, beseft ook wel een beetje waar ik het over heb denk ik
/rant