Album of the week My Chemical Romance - The Black Parade (2006)

Je moet het maar durven: verwijzen naar een magistrale groep als Pink Floyd en zeggen dat dit een rock opera is zoals zij deze wisten maken. Daarmee leg je de lat wel erg hoog. En misschien startte ik ook daardoor met een volledig verkeerde verwachting, want qua concept-album mogen ze van mij al blij zijn als ze de schoenen van Pink Floyd mogen kussen. Ok, het heeft een thema, maar om nu te zeggen dat het een muzikale reis is als The Wall. Nah, verre van. Niet dat het slecht is, maar grotendeels komen ze imo toch over als een groep kwade pubers die een wall of sound met zich meebrengen. Terwijl dat PF juist bewezen heeft dat in Rock Opera less soms more is. Emo? Ja toch wel. Beste band? Nah. Slechtste band? Nah.

Mama en Teenagers vond ik wel goed vanwege het meer speelse in de muziek. Dat speelse was ook wel in andere liedjes te horen, maar werd dan verzopen door de wall of sound. Blood was een volledige verrassing en bracht de variatie die meer had moeten voorkomen.
 
Heb em ondertussen ook uit. Ik moet zeggen dat ik redelijk aangenaam verrast ben. Qua 00's punk kende ik blink 182 en sum 41 wel maar dit was toch iets anders. Het gaat hard maar de riffs zitten best wel goed, naar het einde werd het wel wat minder. Met momenten werd het ook gewoon iets te schreeuwerig in de vocals, het zit wel wat op de lijn met 'te veel' wat cool is tot ze daar ook over gaan. Qua lyrics klopt het wel in zijn geheel, alle clichés die je kan bedenken over teenage anxiety worden wel afgevinkt.
 
Oh boy, dat is ballen hebben. Wel goeie powermove tussen alle cerial metal mannetjes hier.

In tegenstelling tot sommige anderen hier had ik op de leeftijd dat ik had toen het album uitkwam er zelfs niet naar geluisterd voor in een griet haar broek te geraken. En ik was echt een bronstig kereltje toen... Dus in dat opzicht ben ik wel toleranter geworden. Ik heb zelfs uw album 2 keer beluisterd, zonder enige belofte van een tiet of een poes. Maar kijk, het concept is wat het is, maar ik vind toch dat @BlackOccult mij een tiet foto mag sturen op moeilijke momentjes zoals deze week, om het leed wat te verzachten. Want na het beluisteren van dit album voel ik dat mijn testosteron orgaan dat in het verval zit toch een kleine opkicker heeft gekregen. De angsty teenager Polle steekt ineens terug de kop op na het beluisteren van dit album. En laat ons eerlijk zijn, dat wil niemand.

Al bij al viel dit nog wel mee, en ik moet zelfs zeggen dat ik het niet persé slecht vind. Het is wel écht super cliché, maar echt cliché. Voor mij speelt het vlot weg als achtergrond muziek. De eerste keer dat ik het album beluisterd heb was op mijn werk in de achtergrond. De tweede keer was met koptelefoon, en dat ging toch een beetje moeizamer. Vooral omdat het gewoon veel van hetzelfde is in mijn oren.
Zitten hier en daar wel een paar heel catchy rifkes in. En wat ook heel vreemd is, is dat ik bij twee nummers spontaan de tekst begon mee te zingen. Ik steek het op het jeugdhuis waar ik vroeger zat. En aloewel ik daar verantwoordelijk was voor de muziek gedurende heel veel jaren, heb ik nooit zelf dat album gekocht :wtf: Laten we het steken op de Stubru complitie cd's, en niet op mijn geweldige smaak van als ik +- 18 was.

Muzikaal, niet overdreven slecht. Super cliché. Redelijk ok productie gewijs. Album art trekt op niks.

Ik snap de keuze nostalgisch gewijs, ik vind het ook een heel grappige keuzen om mensen door hun strot te rammen. Ik kan al niet wachten tot @Nahrtent 51mins van zijn leven moet geven om dit album te beluisteren.
Het is mss zelfs een betere keuze provocatie gewijs dan 1 of ander obscuur noise album of breakcore album.
 
Leuke nostalgia trip! Welcome to the Black Parade was een nummer dat anderhalf decennium geleden vaak op stond bij mij, naast Helena en I'm Not Okay. In die tijd had ik lang haar en was de hele wereld tegen mij gekeerd. Het hele album nu beluisteren is leuk voor de nostalgische waarde, maar vandaag de dag doet het mij niet meer dan dat.
 
Ik snap de keuze nostalgisch gewijs, ik vind het ook een heel grappige keuzen om mensen door hun strot te rammen. Ik kan al niet wachten tot @Nahrtent 51mins van zijn leven moet geven om dit album te beluisteren.
Haha nee. Ge kunt komen zeveren van "open geest" zoveel ge wilt, als ge zelf nul de botten moeite hebt gedaan voor de rest moet ge ook niet te veel verwachten he. Anderen zijn blijkbaar aangenamer of vergevingsgezinder dan ikzelf daaromtrent, maar ik zal wel een andere zinvolle invulling zoeken voor die 51 minuten. En in tegenstelling tot vorige week ben ik deze keer vooral erg dankbaar dat ik mijn principiële 'Get Out of Jail Free'-kaart kan bovenhalen.

Pro memorie:
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen die op voorhand zijn naam opgeeft, ook wel meedoet en luistert naar de keuzes van de rest, zo is er toch een minimum van participatie, natuurlijk mogen ook mensen die zich niet hebben opgegeven in de keuzethread meedoen met het wekelijks luisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet het maar durven: verwijzen naar een magistrale groep als Pink Floyd en zeggen dat dit een rock opera is zoals zij deze wisten maken. Daarmee leg je de lat wel erg hoog. En misschien startte ik ook daardoor met een volledig verkeerde verwachting, want qua concept-album mogen ze van mij al blij zijn als ze de schoenen van Pink Floyd mogen kussen. Ok, het heeft een thema, maar om nu te zeggen dat het een muzikale reis is als The Wall. Nah, verre van. Niet dat het slecht is, maar grotendeels komen ze imo toch over als een groep kwade pubers die een wall of sound met zich meebrengen. Terwijl dat PF juist bewezen heeft dat in Rock Opera less soms more is. Emo? Ja toch wel. Beste band? Nah. Slechtste band? Nah.

Mama en Teenagers vond ik wel goed vanwege het meer speelse in de muziek. Dat speelse was ook wel in andere liedjes te horen, maar werd dan verzopen door de wall of sound. Blood was een volledige verrassing en bracht de variatie die meer had moeten voorkomen.
The Wall is zo eentje die vaak ter sprake komt hier en bij de vrienden/collega's. Het concept vind ik heel goed en het album vind ik tien keren beter dan deze AOTW(sorry als ik hier iemand mee beledig :unsure: ), maar ik mis daar precies wat. Ik hoop dat ooit een moderne producer zoals pakt 'floating points' iets gelijkaardig maakt. De feel van 'The Wall' ligt me niet meteen, maar het verhaal wel als je begrijpt wat ik daarmee wil zeggen.
 
Muziek vergelijken met The Wall van Pink Floyd is zo'n beetje als Marcel Proust zwieren bij een recente roman. Soms gaat die vergelijking op, maar meestal is dat een marketingtruc om zoveel mogelijk hype te genereren.
 
Haha nee. Ge kunt komen zeveren van "open geest" zoveel ge wilt, als ge zelf nul de botten moeite hebt gedaan voor de rest moet ge ook niet te veel verwachten he. Anderen zijn blijkbaar aangenamer of vergevingsgezinder dan ikzelf daaromtrent, maar ik zal wel een andere zinvolle invulling zoeken voor die 51 minuten. En in tegenstelling tot vorige week ben ik deze keer vooral erg dankbaar dat ik mijn principiële 'Get Out of Jail Free'-kaart kan bovenhalen.

Pro memorie:
Ja lap zeg, mij quoten terwijl ik zelf de laatste paar weken niks gepost heb (wel geluisterd!, op ramses shaffy na)
 
Haha nee. Ge kunt komen zeveren van "open geest" zoveel ge wilt, als ge zelf nul de botten moeite hebt gedaan voor de rest moet ge ook niet te veel verwachten he. Anderen zijn blijkbaar aangenamer of vergevingsgezinder dan ikzelf daaromtrent, maar ik zal wel een andere zinvolle invulling zoeken voor die 51 minuten. En in tegenstelling tot vorige week ben ik deze keer vooral erg dankbaar dat ik mijn principiële 'Get Out of Jail Free'-kaart kan bovenhalen.

Pro memorie:

Dat sommige muziek hoegenaamd uw ding niet is, dat is subjectief en net het leuke. Het zou maar saai zijn moest iedereen hetzelfde luisteren. Ik wist op voorhand dat ik met deze een knuppel in het hoenderhok ging gooien, dus by all means..zet alle get out of jail free kaarten in die je wil.

Zit je echter te bitchen nu omdat ik in de vorige topics niet gereageerd heb? Mijn oprechte excuses dan maar dat ik deze topics wat uit het oog verloren was en pas aan herinnerd werd toen Shifty me tagde (Redelijk druk gehad als ik die kaart dan mag trekken). Ik had geen idee dat dat nog een grotere Faux pas was dan voor My Chemical Romance opteren.😅
 
Fall Out Boy, Silverchair, Bush, Imagine Dragons; een halve MTV clip was genoeg om vooroordelen te hebben; te gelikt, ze hadden een advocaat voordat ze deftige songs hadden, de naam verschijnt te vaak in de roddelkolommen, etc. Maar we gaan het een kans geven... Nog nooit eerder actief beluisterd.
 
Sorry, maar dit is totaal niks voor mii :unsure:
Typische commerciele 'radiomuziek' met schrille stem.
No offence....just different strokes.
 
Laatst bewerkt:
Zit je echter te bitchen nu omdat ik in de vorige topics niet gereageerd heb? Mijn oprechte excuses dan maar dat ik deze topics wat uit het oog verloren was en pas aan herinnerd werd toen Shifty me tagde (Redelijk druk gehad als ik die kaart dan mag trekken). Ik had geen idee dat dat nog een grotere Faux pas was dan voor My Chemical Romance opteren.😅

Bwa, dat is zoals reeds aangehaald door @Nahrtent wel gewoon het concept van dit allemaal dus.... Rare kaart om te trekken ma bonne
 
Bwa, dat is zoals reeds aangehaald door @Nahrtent wel gewoon het concept van dit allemaal dus.... Rare kaart om te trekken ma bonne

Welke kaart? Dat ik het redelijk druk gehad heb de laatste maanden en deze topics dus gewoon uit het oog verloren was tot ik zondag getagd werd? Tja, dat is wat er gebeurt is. Dat is mijn fout. Ik kon ook gewoon gezegd hebben...woopsie, vergeten en geen tijd in een uitgebreide openingspost gestoken hebben. Misschien was dat beter geweest wel :D

Kunnen we nu verder gaan met op My Chemical Romance haten? :cool:
 
ben feitelijk blij da mensen albums gelijk dit durven posten. niks aantrekken van sociale druk enzo. moet ge ballen voor hebben.
Zeker dat, ben ik al een pak gerust gesteld voor oktober!

Btw, na MCR gisteren de eerste keer te beluisteren, sprong Black Veil Brides op. Ken jij die, @Killjoy? Ik heb daar meer naar geluisterd dan naar MCR. Lijkt mij ook "meisjes-met-wasbeeroogjes"-approved. :tongue:
 
Ik heb hier helaas geen voeling mee. Ik ken de band van naam maar heb er nooit naar geluisterd, ook vroeger nooit een poppunk fase gehad zoals sommigen hier. Het is me allemaal wat te bombastisch en melodramatisch en vooral te glad geproduceerd. Ze spelen geregeld luid en snel, maar ik mis een ruw kantje. Dit is eerder muziek voor in een arena dan voor in een kleine kelder te spelen, qua punk verkies ik het tweede.

Ik kan ergens wel begrijpen waarom dit bij andere mensen kan aanslaan, er is nagedacht over de stijl en esthetiek van de band, op dat vlak klopt het plaatje wel. Het is ook nooit echt slécht en er zit wat redelijk catchy muziek tussen. Maar voor mij komt het een beetje over als een Disney-versie van Misfits die Queen coveren :unsure:

Ik gebruik nog altijd dezelfde Eastpak rugzak van toen ik 14-15 was :coolbrows: Die vergezelt me nog als ik eens een uitstap naar een stad maak. Heb er wel nooit van die patches op gehad, zo cool was ik niet.
 
Terug
Bovenaan