Album of the week My Chemical Romance - The Black Parade (2006)

Killjoy

Redacteur
Tijdens je leven vorm je gaandeweg je eigen soundtrack en op je pad zijn er vele platen die het auditieve behang vormen van het huis dat je voor jezelf bouwt. Dat maakt één specifieke plaat kiezen ietwat een bitch, omdat er bij elke fase in je leven een ander album was dat het meest bleef kleven. Toen ik in de kunstrichting zat op school dweepten we allemaal met Tori Amos, An Pierlé en Nick Cave, het vroegere werk van Radiohead en Muse. Duisternis en theatraliteit was altijd al een dingetje tijdens het opgroeien. Er zijn uiteindelijk een hele resem albums die door de jaren heen zijn blijven kleven en waar ik nog regelmatig naar terug grijp. Dit had net zo goed over Silent Alarm van Boc Party, Californication van Red Hot Chili Peppers of Meds van Placebo kunnen gaan. Dat lijken me echter redelijk veilige keuzes en laat me dan maar, nu de ijskappen smelten, kiezen voor iets polariserend. Laat ons gaan voor My Chemical Romance.

Ik heb My Chemical Romance, My Chem, MCR of hoe je het ook wil noemen leren kennen in 2005 toen ik tijdens een verjaardagsfeestje een meisje met ravenzwart haar en wasbeerogen spotte. Nou wil ik niet zeggen dat ik een type heb, maar meisjes die op een volgroeide Wednesday Addams leken waren indertijd wel een zwakke plek. Uiteraard geraak je aan de praat en kom je uit op likes en dislikes en via haar kwam ik bij de eerste twee albums van My Chem terecht waarbij vooral het tweede album Three Cheers For Sweet Revenge voelde als bliksem die inslaat. Het openingsnummer Helena sloeg in als een ton stenen. Dit was donker, theatraal, maar ook enorm catchy en rockend. Dat album is tot op deze dag nog steeds mijn favoriete album ooit gemaakt. Is het emo? Goh, ik zou zeggen van niet. Het is niet omdat muziek een emotionele kern heeft dat je er het labeltje emo op moet kleven, daar is My Chemical Romance als band te veelzijdig voor. We gaan deze week echter voluit voor The Black Parade. Waarom? Omdat dit album voor de band de lat hoger legde en algemeen gezien wordt als hun beste werk. My Chemical Romance is altijd al een ambitieuze band geweest die voluit gaat in alles. Albums zijn geen losse verzameling nummers maar een coherent geheel met een achtergrondverhaal, de emoties zijn groot, de gitaren groter. Het is echt een love it or hate it dingetje wat zich ook reflecteerde rond 2007 toen ze door de leden van een Engels muziekmagazine verkozen werden tot beste band van het jaar en tegelijk ook als slechtste. Je moet het maar doen.

my chem.jpg


Maar goed zonnestraaltjes, laat ons er even onbevangen voor gaan zitten en ons openstellen voor een album dat je met de beste wil van de wereld geen emo meer kan noemen. The Black Parade is een Rock Opera zoals Pink Floyd ze vroeger maakte, die het verhaal vertelt van een patient die sterft op de kankerafdeling van een ziekenhuis en zijn hele leven aan zich voorbij ziet flitsen. Heeft dat veel belang voor de appreciatie van de muziek? Hoegenaamd niet. Dit is een album dat constant refereert naar de (glam)rock van de jaren zeventig en tal van weinig subtiele knipogen bevat naar het werk van Alice Cooper, Sabbath, Queen en T.Rex. Probeer niet echt rekening te houden met wat ik er van vind voor je het gaat beluisteren, maar for now vind je hieronder mijn eerste reacties/gevoelens bij de nummers op het album uit de losse pols.




The end
De intro van het album en de portier aan de hospitaaldeur om je te laten weten dat het een bombastisch ritje belooft te worden. Heerlijk hoe dit naadloos overgaat in....
Dead!
De beginnende gitaarriff is het geluid van een hartslag die stopt. Wat voor een energiek nummer als dit behoorlijk grappig is. Eveneens grappig is de hommage van gitarist Ray Toro aan Woody Woodpecker in de gitaarsolo in de brug. eens je het hoort valt het niet meer te on-horen.

This is how i dissapear
GO!! Dit nummer heeft een begin dat je meteen bij je nekvel grabbelt en verder gaat in een nummer dat drijft op een gitaarlijn die springt en stuitert. Ik hou enorm hard van de emotionele brug van dit nummer met zanger Gerard Way die alle frustraties van het hoofdpersonage uitschreeuwt.

The sharpest lives
Sharpest Lives heeft wederom een erg springerig rifje gekoppeld met sterk drumwerk, maar het heeft ook een erg gelaagde tekst gekregen van Way en een refrein dat catchy als f**** is. I like to burn all the empires, so bright the sun is ashamed to rise and be.

Welcome to the black parade
He, laat ons even voor een anthem gaan. Kalm beginnen op de piano en dan via een opbouwende drum..zoals die van een aankomende parade..openbarsten in iets dat bombastisch en rockend is. Het is zo Queen dat zelfs Bryan May er fan van was. yup. Ironisch genoeg was dit lang één van mijn minst favoriete nummer van het album. Door de jaren heen, met het verliezen van een ouder, heeft dit nummer echter een diepere betekenis gekregen voor me. Will carry on, we'll carry on. Vuistje in de lucht en gaan

I don't love you
Tijd voor een powerballad of een valse trage? Zeker wel. Alleen is het tekstueel pure onversneden haat.

House of Wolves
Die drumintro die overgaat in de scheurende gitaren van Toro en Iero en de manische zang van Way maken dit een enorm fun nummer dat lekker los gaat. Kort en krachtig.

Cancer
Okay, een echte trage nu, en een pianoballad no less. Wederom tekstueel erg donker en vindingrijk. Dit is gewoon deprimerend spul, maar dat krijg je uiteraard wanneer je het zingt vanuit het perspectief van een palliatieve patient die verbitterd is.

Mama
Tijd om de fun en insanity er terug in te brengen met een nummer dat wederom voluit de kaart van het theatrale trekt. Het heeft iets speels en donkers, een gekke gitaarriff en een brug die het nummer haast doet ontsporen...om te eindigen in een samenzang met Liza Minelli. Dit is geschift creatief spul dat misschien het punt is waarop je ofwel verliefd wordt op dit album of volledig verloren bent.

Sleep
He, weer een trage....o Holy shit!! Sleep bombardeert je meteen met een wall of sound. Voor extra effect is het heerlijk om dit met headphones te luisteren en Way in de bridge onder alle gitaren "Wake up" te horen schreeuwen met alles wat hij in zich heeft, alsof het hoofdpersonage uit alle macht probeert uit een nachtmerrie wakker te worden.

Teenagers
Teenagers is een tikje rommelig, maar je kan niet ontkennen dat het een verdomd catchy ding is.

Disenchanted
Dit is misschien mijn minst favoriete nummer op het album. Niet verschrikkelijk, maar net iets te melodramatisch na al het voorgaande

Famous Last Words
Laat ons er maar gewoon uitknallen met een "bang". Je voelt gewoon de opbouw naar die heerlijk exploderende riff. Tekstueel weet het ook het narratief van het album netjes te eindigen met een soort gevoel van aanvaarding.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de bandnaam, maar heb het altijd wat vermeden. Ik associeer het met wasbeeroogjes en emo-shizzle, maar ik was in die tijd meer into pandabeeroogjes en nihilistische shizzle. Maar dat even terzijde gezet heb ik wat nummertjes opgezet en ik vind het niet eens zo slecht. De jongere ik had dit nog oké gevonden voor de blekkie-periode doorbrak. De 15 jarige Avondland begon zijn muzikale ontdekkingstocht met Blink 182 en Sum 41 en daar had dit perfect bij gepast, al zou dit via een liefje moeten geweest zijn want mijn onbewuste toxische mannelijkheid had een bandnaam als "My Chemical Romance" ongetwijfeld geklasseerd als iets voor emomeisjes. Het liefje van die tijd had het meer voor HIM.

Wat me wel opvalt: véél muziekclipjes van dit album te vinden op Youtube.
 
Oh boy, ik vrees dat dit de eerste AOTW gaat zijn, waar ik niets aan zal vinden. Ik heb zowat dezelfde associatie als @Avondland, maar heb wel degelijk ooit de moeite gedaan om dit te proberen.
Nu bon, zoals steeds gaan we het aan met open mind, en koppelen we hier wel terug .

Overigs wel een heel heel goede en gedetailleerde openingspost :thumb:.

(Ik ben bijna bij met alle AOTWs, nu nog een moment vinden om alles neer te pennen. Dus met een beeeeeeeetje chance kan ik deze zelfs doen binnen de week :woohoo:)
 
Over de middag eerste luisterbeurt gedaan.
Het is niet mijn ding, dat is zeker en het lijkt allemaal dezelfde brij (maar dat zeiden ze ook van mijn AOTW).
Ik kan het wel opzetten als achtergrond muziek, het is niet echt aandacht trekkend.
 
Ik zeg het, ik had voor een veilig album kunnen gaan zoals Californication of Silent Alarm...maar where's the fun in that? Dit is iets dat niet bij iedereen in de smaak gaat vallen (omdat muziek heerlijk subjectief is), maar je weet nooit...misschien zijn er mensen hier die een ontdekking doen😅

Voor full disclosure, ik ben ondertussen al ruim vijftien jaar samen met "het meisje met de wasbeeroogjes" en de dochter is zo obsessed met My Chem dat ze volgend jaar naar Diitsland trekt voor hun reunie concert en dat hier nog elke week op ligt. Ik kan dat nauwelijks nog subjectief zien...mss ben ik geindoctrineerd😁
 
Ik heb het hier eens opgelegd en, toegegeven, iets te weinig aandacht kunnen geven. Nu zeg ik misschien iets totaal verkeerds, maar dit klonk voor mij vaak als weinig merkwaardige punk rock / alternatieve rock? Hier en daar wat interessantere stukken maar zoals gezegd, ik moet het nog een keer met extra aandacht beluisteren. Vocaal is het in elk geval m'n ding niet. Niet storend of zo, gewoon niet het soort zang dat voor mij een serieuze meerwaarde biedt.

Wel, na Jane's Addiction's Stop! opnieuw een nummer dat ik herken uit Guitar Hero 2. En opnieuw een titel die je blijkbaar moet roepen: Dead! Speciaal.
 
Grotendeels niet mijn ding. Iets te melodramatisch en pathetisch. Doet me dikwijls denken aan dingen als Rise Against en Sum 41, maar die hebben een iets punkerigere stijl die mij meer ligt. En daar speelt nostalgie sowieso een grote rol in, terwijl deze groep me vooral doet herinneren dat de clip van Welcome To The Black Parade indertijd veel te veel werd gedraaid op MTV en ik had een gloeiende hekel aan dat nummer. Nu nog steeds, zo blijkt!

Qua concept albums over iemand met terminale kanker verkies ik dan toch Hospice van The Antlers, maar dat is een ander beestje :unsure:



House of Wolves is wel een topnummer. Ik zat te dansen in mijn stoel.
 
Zalige keuze. :biglaugh:

Ik ken enkel de nummers Teenagers en Welcome To The Black Parade. Oprecht benieuwd naar de rest van het album wel, want ik was vroeger niet zo into MCR. HIM heb ik vroeger ook een kans gegeven en zelfs een album van gekocht denk ik, maar uiteindelijk is dit een stijl die ik snel beu geraak, dus na enkele luisterbeurten laat ik die nummers/die albums links liggen.
 
Hmm karma is een bitch, zit ik Killjoy wat af te jagen komt hij toch wel met My Chemical Romance op de proppen zeker.

Maar bon, plichtsbewust als ik ben, heb ik het album eens opgezet. Ik heb er wel eerst voor gezorgd dat er geen scherpe voorwerpen in de buurt waren en gelukkig maar want na twee nummers kreeg ik het al lastig om m'n polsen niet over te snijden.

Ik ken My Chemical Romance eigenlijk enkel van The Black Parade en Teenagers kwam me ook vaag bekend voor. De band doet wat denken aan Green Day x Queen x Pink Floyd - The Wall , enorm theatrale, bombastisch punk gedrenkt in zwaarmoedigheid. Echter wel een anorexia-dieet versie want ik vind het allemaal wat magertjes.

Credit where credit is due dus uiteraard wel pluspunten voor het feit dat ze het geprobeerd hebben, wat ze gefabriceerd hebben is wel degelijk origineel en vraagt wat ballen om het te proberen. Helaas is het niet aan mij besteed maar ik kan wel begrijpen dat mensen hier graag naar luisteren!

House of Wolves is wel een topnummer. Ik zat te dansen in mijn stoel.

En zoals utred aangeeft is House Of Wolves best een leuk nummer, deed me vaag wat aan de Mad Caddies denken maar dan zonder vrolijke trompetten.

Ik ben ook eens door hun debuut geskipped en dat lag me iets beter, wat Rise Against vibes.
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Amaaaaaaaaaai, ik denk niet dat er veel albums zijn die ik beter ken dan deze.

Het jaar is 2006, 4G en wifi zijn onbestaande en de enige manier dat ik toegang heb tot internet is via de bibliotheek. Gelukkig zijn er de geweldige muziekzenders TMF en JIM TV en het ingenieuze teletekst waar de muziekliefhebbers onder ons reeds de 5 volgende liedjes in de rij te weten konden komen. Welcome To The Black Parade stond zowat om de 10 liedjes terug op en ik probeerde steevast op die momenten het bakje in handen te krijgen. Als tiener was dit gewoonweg het coolste wat er bestond.

Al vlug wou ik onafhankelijk zijn van TMF en JIM Tv, de oplossing was vanzelfsprekend. Het album kopen met dezelfde naam zodat ik deze in mijn blauw grijze radio kon opleggen, of nog beter, in mijn discman in mijn broek met extreem grote zakken. Op mijn kamer is dit album grijsgedraaid en ongeveer vorig jaar heb ik er nog een vijftal keer naar geluisterd. Een groot stuk zal nostalgie zijn, er bestaan betere bands maar het statuut dat ze hebben bij veel metalliefhebbers vind ik dan ook weer overdreven.

Het is een goeie rock emo band en that's it, ze zijn heel geliefd bij tieners en bij volwassenen die op het juiste moment tiener waren.

Mijn favorieten zijn:
- House of Wolves
- Famous Last Words
- Welcome To The Black Parade
 
Ha My Chemical Romance, voor mij net als een hoop anderen hier vooral nostaligie tussen de SUM 41's en de Blink182's.
Tegenwoordig is mijn smaak wat diverser geworden en komen bovengenoemde artiesten niet echt meer voor in mijn dagelijkse playlists.
Een degelijke (tiener) plaat, maar niet (meer) mijn meug...
 
Ook een album uit mijn CD collectie.
Ga er niet veel woorden aan vuil maken.
Topkeuze,het kan me zeker en vast bekoren.
Dit is een album dat je meer dan eens in uw leven beluisterd moet hebben.
Wel het enige album van MCR dat ik heb gekocht.
Titelsong,I Don't Love You en Famous Last Words behoren tot mijn favoriete songs.
 
Ik zeg het, ik had voor een veilig album kunnen gaan zoals Californication of Silent Alarm...maar where's the fun in that? Dit is iets dat niet bij iedereen in de smaak gaat vallen (omdat muziek heerlijk subjectief is), maar je weet nooit...misschien zijn er mensen hier die een ontdekking doen😅
Zolang niemand gaat afkomen met de Black Eyes Peas ben ik hier akkoord mee.


Het jaar is 2006, 4G en wifi zijn onbestaande
Ik weet wel dat het dichterlijke vrijheid is, maar wifi bestond toch al een 10 jaar eerder, en 4G rond die tijd (2005 dacht ik).
giphy-4.gif
 
Niet iets wat ik op mijn leeftijd nog voor de leut ga opzetten, maar wel iets dat de 16-jarige LTJ wel eens beluisterde. Maar dat was dan vooral omdat de wijvekens met polkadot-rokken, fluo armbandjes en Eastpack-rugzakken ook naar MCR luisterden en we dan een gespreksonderwerp hadden om het ijs te breken. Dat diene zanger toch redelijk wat babyvet heeft in zijn gezicht, vindeni? Want als er iets was dat de 15-jarige LTJ graag deed, was het wel muilen met wijvekens met polkadot-rokken, fluo armbandjes en Eastpack-rugzakken. Aan de schoolpoort. Mooie tijden. Die muziek pakte ik er dan wel bij.

Soit, vanavond dat toch maar eens opzetten for the sake of the topic. TO SEE A MARCHING BAND.

edit: ik herinner mij dat forumlid June hier keigrote fan van was destijds. Zit zij hier nog?
 
Laatst bewerkt:
Want als er iets was dat de 15-jarige LTJ graag deed, was het wel muilen met wijvekens met polkadot-rokken, fluo armbandjes en Eastpack-rugzakken. Aan de schoolpoort. Mooie tijden. Die muziek pakte ik er dan wel bij.

:bow::rofl::bow::rofl::bow:

Was uw vrouw en moeder van uw dochter dan ook een wijveke met polkadot-rokken, fluo armbandjes en Eastpack-rugzakken?
 
Ik was er wel fier op dat ik mijn zwarte Eastpackrugzak (met leren onderkant, want die waren cooler) helemaal zelf heb kunnen voorzien van patches - waaronder een gigantische Iron Maidenpatch over de schouderband. Aanvankelijk liep ik ook rond met een rastapolsbandje, maar die heb ik al snel ingeruild voor een pentagram rond de nek die ik later nog eens heb ingeruild voor een fraai Thorhamertje.

Ach en wee, waar zijn die tijden heen!
 
:bow::rofl::bow::rofl::bow:

Was uw vrouw en moeder van uw dochter dan ook een wijveke met polkadot-rokken, fluo armbandjes en Eastpack-rugzakken?

:D nee, dat was zo niet haar ding toen, denk ik.

Ik was er wel fier op dat ik mijn zwarte Eastpackrugzak (met leren onderkant, want die waren cooler) helemaal zelf heb kunnen voorzien van patches - waaronder een gigantische Iron Maidenpatch over de schouderband. Aanvankelijk liep ik ook rond met een rastapolsbandje, maar die heb ik al snel ingeruild voor een pentagram rond de nek die ik later nog eens heb ingeruild voor een fraai Thorhamertje.

Ach en wee, waar zijn die tijden heen!

Damn, nostalgie! Patchkes opnaaien of met veiligheidsspelden vastmaken. En idd al dat soort brol bestellen uit de Large :D
 
Ik moet bekennen dat ik enigszins moest fronsen toen ik de titel van deze thread zag. Ook mijn fronske zelf trok spontaan samen. Dat gezegd zijnde ga ik het album toch een eerlijke kans trachten te geven later deze week.

Ik hoop enkel dat mijn fronske zich niet té zeer terug ontspant tijdens het luisteren. :unsure:

edit: ik herinner mij dat forumlid June hier keigrote fan van was destijds. Zit zij hier nog?
Twijfelachtig, ik denk dat die al van TNG-tijden niet meer actief is.
 
Echt lang geleden dat ik deze nog gehoord heb! *Flashback naar snotneusje van 13-14, eerste vriendje, nog lang geen weet van stoner & doom en hard psychdelics enz*
Ik was meer voor de wat hardere "I'm not okay (I Promise)", dat was wel de enige single die ik kende buiten dit album.
Geen supergrote fan of zo, maar slecht vond ik het ook niet. Ik weet nog dat mijn pa vond dat het titelnummer iets had van Queen. (EDIT: hij was zoals gedacht niet de enige.) Hij vond het wel leuk.
 
Terug
Bovenaan