[MCU] The Marvel Cinematic Universe

Ach kom, de film krijgt over vrijwel de hele lijn slechte reviews. En nee, niet enkel van die retarded anti-woke youtube kanalen. Dan vind ik het net zo belachelijk dat dit hier weer als verdediging wordt aangehaald.

@marcel nee, check de interviews van Larson tijdens die periode. Dat is de reden waarom veel mensen haar niet kunnen hebben.
Met die interviews was er niets mis. Misschien moet je het gezever van die retarded anti-woke youtube kanalen hier dan ook niet herhalen als je niet wil dat het daarover gaat.

Misschien kunnen we het terug over de film hebben. Ik vond ze dus, buiten het flauwe einde, wel tof. Meer verwacht ik niet van mijn Marvelfilms.
 
Ach kom, de film krijgt over vrijwel de hele lijn slechte reviews. En nee, niet enkel van die retarded anti-woke youtube kanalen. Dan vind ik het net zo belachelijk dat dit hier weer als verdediging wordt aangehaald.
Ach kom, 62% fresh... wil dus al de facto zeggen dat 6 van de 10 critics een positieve review gaven. Dus "over vrijwel de hele lijn slechte reviews" is factueel gewoon fout.
De audience score is dan zelfs nog 83%.

Ge moogt hem slecht vinden om welke reden dan ook, maar wel beetje serieus blijven hé.

@marcel nee, check de interviews van Larson tijdens die periode. Dat is de reden waarom veel mensen haar niet kunnen hebben.
Wat deed die dan? Ik heb daar precies nooit iets van gemerkt.
Pas op ik kijk nu ook niet speciaal interviews of volg de roddelpers, dus best mogelijk dat ik het gewoon gemist heb, en vandaar dus de vraag.
 
Ach kom, 62% fresh... wil dus al de facto zeggen dat 6 van de 10 critics een positieve review gaven. Dus "over vrijwel de hele lijn slechte reviews" is factueel gewoon fout.
De audience score is dan zelfs nog 83%.

Ge moogt hem slecht vinden om welke reden dan ook, maar wel beetje serieus blijven hé.


Wat deed die dan? Ik heb daar precies nooit iets van gemerkt.
Pas op ik kijk nu ook niet speciaal interviews of volg de roddelpers, dus best mogelijk dat ik het gewoon gemist heb, en vandaar dus de vraag.
Draait allemaal rond dit: https://web.archive.org/web/2018062...brie-larson-minority-film-critics-1202845853/
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Goh, woke of niet... Het mag progressief zijn, maar het verhaal moet nog goed blijven. Bij de reeks van Kamala Khan vond ik het nog redelijk, de andere reeksen al veel minder.
Ook de andere films na Endgame vond ik zeer pover op dat gebied. Captain Mavel kon me ook al niet bekoren destijds. De film staat daarbij apart van de actrice, want ze was inderdaad nogal wat aan het rondbazuinen. Het is niet omdat de mens niet leuk is, dat de film daarom niet ok is... Daar krijgt ze lijnen van andere mensen die ze moet zeggen. Hunger games ga ik ook gewoon zien, ondanks de vele slechte uitspraken van Rachel Zegler.

Deze ben ik niet gaan zien, omdat net als ik na Thor er geen enkele meer in de cinema ben gaan kijken, en daar ook geen spijt van heb. Eternals had ik al overgeslagen, en ook Doctor Strange, Black Panther en Antman niet naar de cinema geweest. Ze achteraf dan op Disney plus gekeken en blij toe dat ik tussendoor op mijn gsm andere zaken kon doen. Eens er terug betere verhaallijnen zijn, zal ik het wel terug een kans geven, maar net als het even duurde eerdat ze mijn vertrouwen verloren, zullen ze er ook voor moeten werken om het terug te winnen.

Op zich is het goed dat het publiek dat nog gaat kijken hem goed vindt, dat is een teken dat als ze tevreden zijn met deze opbrengst, dat ze deze richting uit kunnen blijven gaan. Al hoop ik dat, door niet te gaan kijken, het tij keert en ze terug betere verhaallijnen gaan volgen.
 
Marvel films zijn al vele jaren het cinematografische equivalent van de stationsroman. Verhaal trekt op niets en is onlogisch, acteerwerk/script trekt op geen kloten en OH NEE we moeten nog wat woke gedoe toevoegen of we zijn niet oscar-waardig! En eerlijk gezegd, komaan, ze zijn de laatste jaren gewoon écht dom. Daar is niets mis mee zoals bij The Exxpendables waarbij de satire hoog in het vaandel vliegt maar ze proberen een serieux aan te houden die totaal ongepast is voor de drab die ze maken.
Guardians of the Galaxy begreep dat wel een beetje.
 
Marvel films zijn al vele jaren het cinematografische equivalent van de stationsroman. Verhaal trekt op niets en is onlogisch, acteerwerk/script trekt op geen kloten en OH NEE we moeten nog wat woke gedoe toevoegen of we zijn niet oscar-waardig! En eerlijk gezegd, komaan, ze zijn de laatste jaren gewoon écht dom. Daar is niets mis mee zoals bij The Exxpendables waarbij de satire hoog in het vaandel vliegt maar ze proberen een serieux aan te houden die totaal ongepast is voor de drab die ze maken.
Guardians of the Galaxy begreep dat wel een beetje.
Hho.gif


Marvel was sinds de start "stationsroman" entertainment en elk jaar heeft al wel zijn stinkers en toppers gehad. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld No Way Home, Shang-Chi, GotG3 en Qauntumania, allemaal recente films, veel beter dan de eerste generatie marvel films zoals thor 2, captain america 1, Avengers en Ultron. Dat ze alsmaar minder verdienen is ergens normaal, zeker nu er geen overkoepelende arc is om ze samen te binden. Deadpool 3 en Fantastic 4 zullen het een stuk beter doen maar zullen ook niet meer de financiële hoogtes van endgame bereiken. Hoeveel een film opbrengt heeft niet veel met hun kwaliteit te maken en veeleer met marketing, naamsbekendheid en mainstream allure, getuige Jurassic World Dominion tov bijvoorbeeld Under the Skin.
 
Marvel was sinds de start "stationsroman" entertainment en elk jaar heeft al wel zijn stinkers en toppers gehad. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld No Way Home, Shang-Chi, GotG3 en Qauntumania, allemaal recente films, veel beter dan de eerste generatie marvel films zoals thor 2, captain america 1, Avengers en Ultron. Dat ze alsmaar minder verdienen is ergens normaal, zeker nu er geen overkoepelende arc is om ze samen te binden. Deadpool 3 en Fantastic 4 zullen het een stuk beter doen maar zullen ook niet meer de financiële hoogtes van endgame bereiken. Hoeveel een film opbrengt heeft niet veel met hun kwaliteit te maken en veeleer met marketing, naamsbekendheid en mainstream allure, getuige Jurassic World Dominion tov bijvoorbeeld Under the Skin.
Over het vette: daar ben ik het toch niet mee eens.
De overkoepelende arc is zelfs sterker dan in Phase 1. Want daar waren de mid/post credits scene's het enige wat de films verbond. Nu zijn ze veel meer verweven. Imo ligt daar de zwakte momenteel: het is té verweven: niet alleen de films maar ook de tv series. Het wordt teveel om ietwat casual te volgen.

Bijkomend: mensen lijken geen zin te hebben om tijd te "investeren" in nieuwe helden. Toen Iron Man en Thor uitkwamen waren die ook relatief onbekend bij het grote publiek. Doorheen alle voorgaande phases hebben ze zich opgewerkt tot geliefde characters en een sterk merk waar mensen een band mee hebben. Nu heb je een nieuwe lading helden, met wie die band nog moet worden opgebouwd. Klikt het niet meteen, dan wordt het moeilijk om je franchise succesvol uit te bouwen.

Zie naar de laatste Spiderman: die teert gewoon op dat nostalgisch gevoel en is daarom ook zo'n succes. Maar een andere cross over met Shang-Chi of Miss Marvell en 't zal een pak minder populair zijn. Al blijft Spidey wel een sterk merk en vertrouwd figuur.

Overigens wel mee eens dat het Post Endgame tijdperk wel leuke films voortbrengt. Shang-Chi is echt goed (op de final CGI battle na).
Die verdient imo een pak meer lof.
 
Ik denk dat ik Shang-Chi als losstaande film misschien wel de leukste van heel de MCU vond, terwijl het by far de film en personage was waar ik het minst van verwachtte of naar uitkeek.
 
@Creeping Death ik snap volledig wat je wil zeggen en ga ook akkoord. Prolly doesnt make sense maar alhoewel meer verweven is er nu minder samenhang? 🤔 Met Kang probeerde men eindelijk nog eens echt ergens naartoe te werken alhoewel dat nog niet echt begonnen is en nu waarschijnlijk ook weer een stille dood zal sterven. Ik heb het gevoel dat alle crossovers en verwevenheid vandaag er eerder inzit uit commerciele overweging. Subscribe to disney to find out the background details! Zelfs de multiverse angle die de laatste films deels verbindt is er een waar ik niet echt wild van ben. Tot voor kort wisten we niet van het bestaan ervan en ineens sukkelt iedereen op zijn eigen manieren om tussen werelden te hoppen of riften open te trekken of wat dan ook. Het voelt allemaal zo oppervlakkig en niet echt deel van een plan.
 
Ik begrijp wat je bedoelt. De verwevenheid was vroeger meer subtiel, en de team-ups iets om naar uit te kijken.
Inderdaad.
Precies of ze door hadden dat mensen graag superheld B zien opdagen in een film over superheld A.
Dat is waar tot een bepaald niveau. Maar dat hoeft zeker niet voor elke film én de film moet nog altijd over held A draaien en niet over held B (I'm looking at you Dr strange in the Multiverse of Madness).
 
Het politieke speelt wel degelijk een rol, maar net zoals in andere discussies op dit vlak is dat natuurlijk een moeilijk debat om te voeren omdat sommigen daar eveneens om politieke redenen ten alle kosten bepaalde realiteiten zullen ontkennen.

Disney heeft oorspronkelijk vanuit marketing overwegingen Marvel en Star Wars gekocht als "jongens"-merken om hun "prinsessen"-aanbod aan te vullen. Maar vervolgens zijn er langzaam maar zeker, zeker toen Marvel op z'n hoogtepunt kwam, vanuit politieke druk toch wijzigingen gekomen om het te "mannelijke" MCU te diversifiëren, en The Marvels is daar een uitstekend voorbeeld van hoe dat uiteindelijk faalt, en MCU is gegaan van een product voor een publiek van vnl. jongens/mannen waar meisjes/vrouwen ook van kunnen genieten, naar een product dat ze voor "iedereen" of zelfs andere groepen wouden maken, en dat vervolgens faalt. Je kan niet alle checkboxes tegelijk willen aftoetsen en nog een succesvol "product" krijgen denk ik dan (en laten we wel wezen, veel blockbusters zijn meer entertainmentproducten dan kunst, de occasionele Oppenheimer uitgezonderd).

Uiteraard staan zo'n problemen zelden op zichzelf. De nieuwe Star Wars trilogie is bijvoorbeeld heus niet alleen gefaald omwille van een vrouwelijk hoofdpersonage of meer diversiteit (integendeel: als al de rest op zich in orde was, was dat een meerwaarde geweest), maar je had eveneens géén overkoepelend plan, géén deftige nevenpersonages (Finn z'n arc had véél beter gekund), de immense gemiste kans om de originele cast tijdig samen te brengen, het kleineren van de jeugd "held" van velen, een verhaallijn die meer uit plotholes dan iets anders bestaat, ...

Terug naar The Marvels: waar liep het daar nog meer mis naast het politieke aspect?
  • Captain Marvel heeft destijds geprofiteerd van het perfecte moment om het ijzer te smeden wanneer het heet was, met een release tussen Infinity War en Endgame in. Met het gevoel dat je deze ook nog moest zien om in Endgame volledig mee te zijn.
    • The Marvels? Die wordt gereleased na een reeks van minder geslaagde MCU films én series - een overaanbod overigens - zonder een gevoel dat je deze gezien moet hebben.
  • Dat overaanbod mag nog wel eens op zich vermeld worden, waar je vroeger in het MCU kon "instappen" in elke film zonder alle vorige gezien te hebben, is dat nu écht niet meer het geval, en mensen die géén geïnvesteerde (super)fans zijn zoals ons haken dan logischerwijs af.
  • Captain Marvel 2 was in dat opzicht misschien ook een betere titel geweest, want The Marvels, wie zijn dat?
    • Enkel Captain Marvel is intussen wat bekend. De overige 2 hoofdrolspeelsters zijn afkomstig uit 2 Disney+ series, waarbij mensen die deze niet gezien hebben het gevoel hebben niet mee te gaan kunnen.
      • Photon? Wie is dat?
      • Ms. Marvel is dan nog één van de hoogtepunten van deze film.
  • (Dit sluit aan op het politieke, maar speelt ook op zichzelf mee) : geen enkel sterk mannelijk personage meer, voor again: een product dat Disney oorspronkelijk opkocht voor jongens/mannen.
    Daar waar in de eerste Captain Marvel Samuel L. Jackson nog een belangrijke rol had.
    • Nick Fury is intussen als personage ook alweer de grond in gereden door de schertsvertoning in Secret Wars en zijn verhaallijn in deze film stelt ook niet veel voor.
  • De advertenties/trailers voor deze film waren zéér wisselend, en zelfs op het einde gewoon misleidend (suggereren dat het voortbouwde op Endgame).
  • En dan nog even het zogezegde probleem rond Brie Larson: dat zie ik dan weer een pak minder.
    Er was op een gegeven moment enige discussie over haar relatie met haar medespelers na een interview met Chris Hemsworth erbij waarin ze niet overeen leken te komen, maar dat is een momentopname.
    Ik zie daar nog steeds een Oscar-winnende actrice, goede actrice, immens knappe vrouw... ik ben zonder meer fan. :love2:
    Maar mogelijks/helaas is dat nog steeds niet genoeg om een superhelden film op je eentje te dragen.
Als Grace Randolph, die voor het overige toch zéér pro-diversiteit in films is (borderline-activistisch en een weerspiegeling van de anti-woke haatkanalen op YouTube) dan mag er toch ook bij sommigen hier eens een belletje gaan rinkelen.
 
  • Captain Marvel 2 was in dat opzicht misschien ook een betere titel geweest, want The Marvels, wie zijn dat?
    • Enkel Captain Marvel is intussen wat bekend. De overige 2 hoofdrolspeelsters zijn afkomstig uit 2 Disney+ series, waarbij mensen die deze niet gezien hebben het gevoel hebben niet mee te gaan kunnen.
      • Photon? Wie is dat?
      • Ms. Marvel is dan nog één van de hoogtepunten van deze film.
Op de rest ga ik niet ingaan, want ik vond het gewoon een heel fijne film waarbij alleen het einde slecht uitgewerkt was, maar op dit punt heb je wel gelijk. Bij Dr. Strange 2 wist je ook niet waar de verhaallijn van Wanda's kinderen plots vandaan kwam als je WandaVision niet gezien had, maar The Marvels is voor mij toch nog meer de eerste film waar je op je honger blijft zitten als je de series niet gezien hebt*. Met de verhaallijn op zich ben je wel snel mee, maar het is al de kortste film uit de MCU, dus veel tijd voor character development is er niet voor Rambeau en Kamala. Die heb je wel al (in meerdere mate voor Kamala, in mindere mate voor Rambeau) gehad als je Ms. Marvel en WandaVision hebt gezien. Rambeau had natuurlijk wel al een introductie in de eerste Captain Marvel als kind, maar ik moet zeggen dat dat voor mij ook al ver zat.

Kamala Khan roept op een bepaald moment ook dat ze The Marvels vormen, alleen wordt Rambeau haar personage in de film of series nooit geassocieerd met de naam Captain Marvel (itt de comics). Ik denk zelfs niet dat Kamala in haar zoektocht naar een nickname op Photon of Spectrum is gekomen.

Captain Marvel 2 had inderdaad een veel logischere naam geweest, en zou misschien ook meer mensen naar de zalen hebben gelokt?


* Het is ook ergens de meest frustrerende als je alle series hebt gezien, want de events van Secret Invasion worden volstrekt genegeerd. Ergens blij mee, want ik vond die reeks echt sucken. Maar ook gek, gezien het de bedoeling is om van die Secret Invasion ook nog een film te maken.

Ik denk dat dat laatste ook het hele probleem begint te worden van de MCU. Doordat de samenhang tussen het beperkte aantal personages en de verhaallijnen eerder los was, was het makkelijker om alles redelijk congruent te houden. Nu is dat gewoon onmogelijk geworden. Je kan geen film of serie meer maken zonder te conflicteren met eerdere verhalen. Ze zien de multiverse als een manier om makkelijker nieuwe verhaallijnen en personages te creëren die niet conflicteren met de wereld die ze hebben geschapen in de MCU, maar naar mijn gevoel maken ze het er vooral verwarrender mee en moeilijker om te volgen en in te leven.
 
Op de rest ga ik niet ingaan, want ik vond het gewoon een heel fijne film waarbij alleen het einde slecht uitgewerkt was, maar op dit punt heb je wel gelijk.

Daarmee insinueer je natuurlijk dat ik op de rest geen gelijk heb :p.
De cijfers spreken echter wél in mijn voordeel: deze film is duidelijk gemaakt voor een vrouwelijker publiek, maar ze zijn er niet in geslaagd een meer vrouwelijk publiek aan te trekken, ondanks advertenties in die richting.

Bij Dr. Strange 2 wist je ook niet waar de verhaallijn van Wanda's kinderen plots vandaan kwam als je WandaVision niet gezien had, maar The Marvels is voor mij toch nog meer de eerste film waar je op je honger blijft zitten als je de series niet gezien hebt*. Met de verhaallijn op zich ben je wel snel mee, maar het is al de kortste film uit de MCU, dus veel tijd voor character development is er niet voor Rambeau en Kamala. Die heb je wel al (in meerdere mate voor Kamala, in mindere mate voor Rambeau) gehad als je Ms. Marvel en WandaVision hebt gezien. Rambeau had natuurlijk wel al een introductie in de eerste Captain Marvel als kind, maar ik moet zeggen dat dat voor mij ook al ver zat.

Kamala Khan roept op een bepaald moment ook dat ze The Marvels vormen, alleen wordt Rambeau haar personage in de film of series nooit geassocieerd met de naam Captain Marvel (itt de comics). Ik denk zelfs niet dat Kamala in haar zoektocht naar een nickname op Photon of Spectrum is gekomen.

Captain Marvel 2 had inderdaad een veel logischere naam geweest, en zou misschien ook meer mensen naar de zalen hebben gelokt?

Wat Doctor Strange 2 betreft heb je deels gelijk, maar daar was tenminste nog een poging tot uitleg. Ook die film werd echter vepest doordat op het laatste moment de female supervillain - die na het einde van WandaVision zelfs nog altijd géén duidelijke supervillain was - een redemption arc trachten te geven.

Captain Marvel 2 was véél duidelijker geweest, maar ook daar speelt het politieke aspect mee natuurlijk.
Ms. Marvel als sidekick was ruim voldoende geweest. Tegelijkertijd nog een nevenpersonage uit WandaVision erbij sleuren was echt niet nodig, plus ze allen op gelijke voet plaatsen (om politieke redenen) deed deze film oprecht pijn.

Marvel-adjacent op filmgebied: Spider-Man: Into the Spider-Verse heeft ook gewoon de gekende Spider-Man naam in de titel, ondanks meer diverse personages (waarvan de meesten wel tof zijn, de zwangere spider-vrouw vond ik dan weer onverantwoord, maar soit).

* Het is ook ergens de meest frustrerende als je alle series hebt gezien, want de events van Secret Invasion worden volstrekt genegeerd. Ergens blij mee, want ik vond die reeks echt sucken. Maar ook gek, gezien het de bedoeling is om van die Secret Invasion ook nog een film te maken.

Ik denk dat dat laatste ook het hele probleem begint te worden van de MCU. Doordat de samenhang tussen het beperkte aantal personages en de verhaallijnen eerder los was, was het makkelijker om alles redelijk congruent te houden. Nu is dat gewoon onmogelijk geworden. Je kan geen film of serie meer maken zonder te conflicteren met eerdere verhalen. Ze zien de multiverse als een manier om makkelijker nieuwe verhaallijnen en personages te creëren die niet conflicteren met de wereld die ze hebben geschapen in de MCU, maar naar mijn gevoel maken ze het er vooral verwarrender mee en moeilijker om te volgen en in te leven.

De vele tv-series hebben de Marvel-kijker gewoon uitgeput. Het feit dat buiten WandaVision en Loki de kwaliteit van de series gewoon uiterst laag was, hielp daar uiteraard ook niet aan.
 
Ms. Marvel als sidekick was ruim voldoende geweest. Tegelijkertijd nog een nevenpersonage uit WandaVision erbij sleuren was echt niet nodig
Rambeau is er niet zomaar bij gesleurd vanuit WandaVision, is een (en zowat enige) rechtstreekse link met de eerste Captain Marvel film. Alleen zat haar karakterontwikkeling van kind naar superheld (beperkt) in WandaVision.

De vele tv-series hebben de Marvel-kijker gewoon uitgeput. Het feit dat buiten WandaVision en Loki de kwaliteit van de series gewoon uiterst laag was, hielp daar uiteraard ook niet aan.
Ik heb toch ook intens genoten van Ms. Marvel, hoewel dat duidelijk op een jonger publiek mikte. En Hawkeye vond ik ook oprecht goed (en de beste serie van de MCU tot nu toe). Ik denk dat ze met die series poogden om andere genres en ook andere doelgroepen aan te boren (bvb Ms. Marvel -> tieners; She-Hulk -> fans van Sex and the City), maar dat de euhm "veelvraten" van de MCU die alles willen zien, maar eigenlijk niet tot de doelgroep behoren van elke individuele serie een beetje vervreemd zijn geraakt.
 
Rambeau is er niet zomaar bij gesleurd vanuit WandaVision, is een (en zowat enige) rechtstreekse link met de eerste Captain Marvel film. Alleen zat haar karakterontwikkeling van kind naar superheld (beperkt) in WandaVision.

In Captain Marvel was ze een klein kind... dat ze in WandaVision superkrachten kreeg door doorheen het krachtveld van Wanda te breken, vind ik toch maar een zwakke link meer met Captain Marvel haar krachten.

Ik heb toch ook intens genoten van Ms. Marvel, hoewel dat duidelijk op een jonger publiek mikte. En Hawkeye vond ik ook oprecht goed (en de beste serie van de MCU tot nu toe). Ik denk dat ze met die series poogden om andere genres en ook andere doelgroepen aan te boren (bvb Ms. Marvel -> tieners; She-Hulk -> fans van Sex and the City), maar dat de euhm "veelvraten" van de MCU die alles willen zien, maar eigenlijk niet tot de doelgroep behoren van elke individuele serie een beetje vervreemd zijn geraakt.

Hawkeye idd vergeten. Die was niet slecht, buiten dan helaas het einde waarbij de Kingpin toch duidelijk een ander personage dan die uit de Netflix Daredevil serie was, wat ik een gemiste kans vind.
 
In Captain Marvel was ze een klein kind... dat ze in WandaVision superkrachten kreeg door doorheen het krachtveld van Wanda te breken, vind ik toch maar een zwakke link meer met Captain Marvel haar krachten.
Dat is absoluut niet voldoende uitgediept in The Marvels inderdaad.

Hawkeye idd vergeten. Die was niet slecht, buiten dan helaas het einde waarbij de Kingpin toch duidelijk een ander personage dan die uit de Netflix Daredevil serie was, wat ik een gemiste kans vind.
Ik heb die Netflix reeksen nooit gezien.
 
Dat is absoluut niet voldoende uitgediept in The Marvels inderdaad.


Ik heb die Netflix reeksen nooit gezien.

Zonde, zeker Daredevill en Punisher zijn aanraders. De crossover van The Defenders is de moeite als aanvulling. Jessica Jones heb ik zelf enkel de eerste 2 seizoenen van gezien, eerste was wel héél goed, weet niet meer waarom ik daar destijds ben afgehaakt.
Luke Cage en zeker Iron Fist vond ik echt wel minder.

Volgens mij staan die nu zelfs op Disney+ dus go for it zou ik zeggen. Zeker Daredevil de eerste 2 seizoenen als je tijd beperkt is. Daarna kan je nog kiezen of je Daredevil of Punisher verder kijkt.
 
Terug
Bovenaan