Filmreview: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Als er één groep superhelden is die de meest hechte groep vormt als beschermers van het universum, dan zijn het deze Guardians of the Galaxy wel. Een team dat geleid wordt door niemand minder dan Star-Lord, deinst voor niets of niemand terug en heeft sinds de eerste film in 2014 meerdere Marvel-fans hun harten veroverd. Het is ondertussen al de derde film in het rijtje en zoals velen weten is het ook de laatste. Doet deze afsluiter Marvel en het Guardians of the Galaxy-wereldje alle eer aan? Dat kom je hieronder te weten!

Ondertussen zitten we al bij de tweede cinemafilm uit Phase 5 van het Marvel Cinematic Universe. Deze film speelt zich dus een flink aantal jaar na de gebeurtenissen van Avengers: Endgame af waarbij de helft van het universum na vijf jaar terug uit de blip keert die Thanos veroorzaakte. Ik geef toe, sinds Avengers: Endgame en onder andere de introductie van de multiverse had ik het soms moeilijk om alles logisch aan elkaar te knopen. Maar een film zoals Guardians of the Galaxy Vol. 3 zorgt er zonder enige complexe boodschap voor dat ik niet in de war geraak en de avonturen van deze superhelden voor de volle 100% kan volgen. Uiteraard is het altijd gemakkelijker met wat voorkennis, maar dat is bij elke film of serie van Marvel het geval.

Guardians-of-the-Galaxy-2.jpg

One last time

De Guardians proberen zich opnieuw thuis te voelen in Knowhere. Ze hebben deze gekocht van The Collector en omgebouwd tot hun eigen thuisbasis. Eerder viel Thanos deze plaats binnen tijdens Avengers: Infinity War om de Reality Stone te bemachtigen. Sindsdien is er veel gebeurd, zowel bij de Guardians als bij het hele Marvel Cinematic Universe. We kennen van elk personage wel wat, maar toch weten we nog niet zo heel veel over Rocket, de strijdlustige racoon, of is het een das? Daar pikt deze film toch behoorlijk wat op in. Wat volgt? Een emotioneel en geladen visie op Rockets verleden. Met heel wat aangrijpende flashbacks doorheen de film zien we hoe Rocket vroeger in handen was van een intergalactische geneticus met de naam High Evolutionary. Hij probeerde een perfecte samenleving te creëren en gebruikte hier ook allerlei proefdieren voor, waaronder onze lieftallige racoon Rocket. Nog voor een laatste keer zien we de Guardians meestrijden tegen de High Evolutionary en zijn onderdanen, met de hoop dat het verleden zich niet opnieuw afspeelt zoals Rocket die gekend heeft.

De meest meeslepende en emotionele Guardians of the Galaxy-film van de hele trilogie.


Waarschijnlijk is dit niet helemaal het laatste wat we van de Guardians te zien krijgen, maar wel van de regisseur. James Gunn werd immers ontslagen na Guardians of the Galaxy Vol. 2 nadat hij aankondigde dat hij gevraagd werd bij DC Comics. Maar toch kon Marvel Gunn niet loslaten en lieten ze hem nog een laatste keer volledig losgaan met Vol. 3. Ik kan alleen maar zeggen dat er niemand anders is die deze film zo goed had kunnen doen slagen. Wat mij betreft mag James Gunn op beide oren slapen, want het was daarbovenop de meest meeslepende en emotionele Guardians of the Galaxy-film van de hele trilogie.

Guardians3_RocketGroot.png

I am Groot!

Hoewel de spotlight vooral gericht is op Rocket, moeten de andere personages zeker niet onderdoen. Star-Lord, Gamora (al is het een alternatieve versie), Drax, Mantis, Nebula en Groot krijgen elk hun verdiende ode. Elk van hen krijgt een belangrijk aandeel in de twee en half uur durende film vol spetterende actiescènes die heel mooi en gedetailleerd in beeld gebracht worden. De special effects van deze Guardians of the Galaxy Vol. 3 zijn bewonderingswaardig, en vooral in IMAX is dit hele avontuur een streling voor het oog.

Natuurlijk zijn we bij Guardians of the Galaxy gewoon dat de soundtrack nogal een alternatief kantje heeft, en dat is bij deze niet anders. De originele soundtrack gecomponeerd door Tyler Bates komt hierdoor maar amper voor, en dat vind ik persoonlijk jammer. Desalniettemin zorgt het excentrieke karakter van de soundtrack voor een opzwepende en dynamische film zonder enig saai moment.

Ten slotte is het ook fijn dat het einde van deze trilogie plaats maakt voor het introduceren van nieuwe personages in het universum. Adam Warlock krijgt een kleine rol, nadat hij op het einde van Guardians of the Galaxy Vol. 2 al heel even voorkwam in de mid-credit scène. Hij lijkt op een soort van mix tussen Superman en Black Adam, maar meer weten we nog niet van hem. Hoogstwaarschijnlijk komen we meer over hem te weten in een van de volgende Marvel-projecten.

Conclusie

Na een aantal minder onthaalde Marvel-films, ben ik zeker dat James Gunns laatste Marvel-film op heel wat positieve feedback zal kunnen rekenen. Guardians of the Galaxy Vol. 3 is een emotionele rollercoaster, en ik geef toe dat ik voor de eerste keer na Avengers: Infinity War echt heel emotioneel werd door de kracht van het verhaal en de zoals altijd overtuigende acteerprestaties. I am Groot! Euh ik bedoel: Ga dat zien!

Pro

  • Emotioneel geladen
  • Prachtige special effects
  • Meeslepend verhaal
  • Goede acteerprestaties
  • Gefilmd met IMAX-camera

Con

  • Originele soundtrack kwam niet genoeg voor
  • Het einde van de trilogie
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

3 mei 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Komedie
  4. Scifi

Speelduur

150 minuten

Regie

James Gunn

Cast

Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Bradley Cooper, Vin Diesel, Karen Gillan, Pom Klementieff, Sean Gunn

Uitgever

Disney
 
Terug
Bovenaan