Het is toch 35 dagen + tussen kerst en nieuw. Dat laatste dient als vervanging van feestdagen die niet op een werkdag vallen. Dat gaat niet van uw 35 dagen af. Alsook 4 extra feestdagen per jaar (Allerzielen, Koningsdag, Tweede Kerst en Vlaamse feestdag) tegenover privé.
Ik baseerde mij op hetgeen wat ik ooit eens opgezocht had. En de uitleg die ik toen gelezen had was degene die ik meldde. Het kan zijn dat de versie die er doorgekomen is effectief de versie is die je meldde. Maar zo kwam dat niet over in de uitleg die ik las onder vlaanderen. De verantwoording voor die 35 dagen verlof kwam toen letterlijk uit bij de dagen tussen kerstmis en nieuwjaar.
Ja er kan zijn dat er nog wat extra feestdagen zijn. Maar de koningsdag heb je niet bij de vlaamse regering, daar had je enkel de vlaamse feestdag. Of zo is het mij toch altijd vermeld. Of vergis ik mij met de nationale feestdag die je bij de federale krijgt maar niet bij de regionale?
Ik weet gewoon dat toen ik startte bij de overheid ik mij verwonderde over het feit dat ik geen verlof had de maandag na een feestdag, terwijl ik dat wel gewoon was vanuit de private sector. Al vond ik het persoonlijk nu ook niet zo erg dat dit er niet was. Ik vind en vond de versie met tussen kerstmis en nieuwjaar eigenlijk een veel betere oplossing.
Vriendin spreekt u tegen: 35 dagen, collectieve sluiting tussen kerst en nieuw is er buiten en ze werken 38u officieel dus geen ADV (op haar agentschap krijgen een aantal profielen 3 ADV dagen omdat er in september meer werk is)
Daarnaast nog dag van dynastie, 2 november en Vlaamse feestdag
Nu goed in de privé-sector zijn er ook met pak meer vakantiedagen dan de 20 wettelijke (ik heb er 48 waarvan 24 adv)
De verantwoording van het feit van die 35 of 36 dagen was als onderdeel van adv dagen - was toch ook onderdeel van de verantwoording naar IF die ik destijds gelezen had. Omdat men dit forfaitiseerden. Vroeger had de vlaamse overheid een gelijkaardig systeem als de federale en had je dus ADV dagen en uw wettelijke. Waarna men dit toen heeft gehervormd. Ben je zeker dat dat van die 3 ADV dagen bij de Vlaamse overheid koosher is ? Want dit lijkt mij een gunstmaatregelen die niet de basisregeling is.
Bij ons, en dat is de federale, gaat men uit van 40 uur. Met daarnaast incidentele andere overuren. Ik heb soms dagen van 11 u. Al moet ik eerlijk zijn dat ik sinds mijn ziekte dit heb ingedamd en dat ik nu geen weken meer draai van 60 - 80 uur. Mijn baas heeft besloten dat ze niet meer wilde meemaken waar ze zijn moeten doorgaan toen ik uitviel. Omdat ze het niet gebolwerkt kregen.
Hij meldde letterlijk : ik wist dat je veel deed. Maar nu ik zelf de impact zie naar de werklading en niet enkel op basis van uw toelichting en bespreking wist ik niet dat het zoveel was...
Hoog loon: Hangt af van de functie. Sommige worden onderbetaald, sommige worden (te) goed betaald voor hetgeen ze doen. Er zijn wat loononderzoeken geweest. functies met hogeschooldiploma's (niveau B) worden onderbetaald ten opzichte van de markt, A1 (standaardunief profiel) worden marktconform betaald, A2 (speciale diploma's , ingenieurs, functies met ervaring,...) zitten boven marktconform. (Was nu wel een onderzoek van jaren terug dus korrel zout of dit nog relevant is in 2024.)
Tijdens Copernicus omwenteling, wat ik dacht rond 2011 of zo was. Was A1 en A2 verloning goed. Al was die verrloning toen wel opgezet op basis van geen extralegale voordelen.
Voor de A1 verloning krijg je geen ingenieurs meer overtuigd om bij ons te gaan werken. Mensen met geschiedenis, pol en soc, etc... wel nog. Maar technische profielen nope. A2 lukt het nog. Al hebben wij vb veel applicaties van mensen die rond de 48-50 en 50+ zijn. Of zijn het mensen zonder ervaring, dus van de schoolbanken, waar je eigenlijk als entiteit 2 - 4 jaar tijd in steekt om ze efficiënt te krijgen (en de benodigde wetgeving in de pinken te hebben) waarna er veel dan terug ook vertrekt.
Niveau B is vooral onderbetaald doordat wij concurreren met het extralegaal voordeel van de wagen dat men in de private sector krijgt voor die profielen. En het feit dat in de private sector ze niet door verschillende hoops moeten springen om toch naar functies van niveau A te kunnen doorgroeien als ze capabel zijn. Zeker voor controlerende of technische profielen. Al hebben veel niet sexy jobs het ook niet echt makkelijk tegenwoordig. Veel die naar of in een burn out, bore out, depressie sukkelen.
En ik moet eerlijk zijn ik zou die hun job ook niet willen doen... zelfs niet voor A3 of A4 loon...
Bijna geen werkdruk: Heel functieafhankelijk. Er zijn er die het heel chill hebben (blijkbaar de vriendenkring van mac-bc

), er zijn er die het enorm druk hebben. (Sommgen zijn dagelijks beschikbaar, zelfs op langdurig verlof want als het misloopt, dan staat het voorpagina krant. En mag je het aan iedereen uitleggen.) Nog anderen weten direct dat een kleine fuckup direct 30.000 euro kost. Ik heb kabinetten gezien waar er bedden staan omdat je de laatste trein uit Brussel niet meer gaat halen door vergaderingen.
Wil je direct iedereen onder dezelfde noemer plaatsen, doe maar gerust. Realiteit is dat je niet voor iedereen onmiddelijk kan zeggen "GEEN WERKDRUK". Niet iedereen bij deloitte heeft een busy. Niet iedere bankier in New York werkt 60u per week,... (Twee kameraden die in NY gewerkt hadden. Die hadden een standaard 40u week.)
Veel hangt ook een beetje af van hoe hard je het u aantrekt.
Bovengemiddeld vakantie en feestdagen:
JUP, ik vind het ook vreemd dat sommigen durven te klagen over verlof. Moest ik als vakbond een geste moeten doen, ik zou toch wel die speciale feestdagen een keertje laten vallen (15 november bijvoorbeeld. Is dat nog relevant in 2024?)
Het probleem is dat dit toch nooit als genoeg gezien gaat worden of überhaupt geapprecieerd worden. Dus ik zie het nut er niet van in om al direct toegevingen te doen zonder nog maar de andere zijde te horen.
Kan ik daarmee leven... meh ja. Net zoals ik zou kunnen leven met een 10 -20% verlaging van het ambtenarenloon (al word ik er wel niet happy van). Maar als dat nodig is om het land te redden... waarom niet.
Maar de tekorten die we hebben. En het budget waarover het gaat... gaan we moeten snijden in de pensioen en de gezondheidszorg. Ook de bestaande pensioenen. Dat zijn zowat de kostendrijvende posten. Veel anderen is rommelen in de marge. Al ben ik een serieuze voorstander van een totale herfederalisatie. Een grotere focus op eenheidsworst en de boodschap te geven : het geld is op, dit doen we niet meer.
Maar zolang men blijft decentraliseren en meer zaken naar de regio brengt zie ik enkel de kostenposten en inefficiëntie stijgen.
Maar bon we zullen ondergaan wat er volgt.
Gegarandeerde indexaties
Iedereen krijgt indexatie. De timing hangt af van sector tot sector maar niet enkel de overheid krijgt 'snellere" indexatie. (behalve projectleiders in de bouw niet. Ik weet ook niet waarom die altijd als schorriemorrie worden betaald maar dat is niet de schuld van de staat

.)
Heb niet strikt gezien een probleem dat men de indexatie toepast elk jaar ipv zodra er een overschrijding is van 2%. Het enige waar ik minder happy van word is de verandering van de index door middel van een aftopping. Indien index meer dan x% stijgt, dan worden de bedragen boven Y niet geïndexeerd.
In de private sector boeit mij dat minder, aangezien je daar op tafel kan slaan. Bij de publieke sector heb ik het daar toch wat moeilijker mee... aangezien dat voor een inbalans gaat zorgen... en een aantasting van de koopkracht op lange termijn van publieke sectoren.
Buiten bij extreem misbruik:
Die cultuurwijziging moet er nog komen. Dat gaat nog jaren duren tegen dat dat à la privé is.
Maar het is eigenlijk wel zever dat statutairen moeilijker te ontslaan zijn. De regels zijn de facto dezelfde voor contractuelen en statutairen. (2 slechte evaluaties en je vliegt buiten.) Maar niemand wil daar tijd, energie insteken en HR is nog altijd quasi onbestaande bij de overheid. Die kennen vaak hun eigen regels niet waardoor het allemaal misloopt om iemand buiten te smijten.
Wij hebben er 3 buitengegooid in de laatste 2 jaar. Het neemt gewoon tijd in omdat men veel kansen wil geven. Juist omdat je ooit geïnvesteerd hebt in het opbouwen van menselijk kapitaal en het nogal destructief is om mensen met 10 - 30 jaar ervaring en kennis buiten te gooien.
Ik weet dat in de private sector, buiten KMO's dan toch, men ook niet zo geneigd is om dit te doen. Maar het kan gewoon. Je moet er als leidinggevende gewoon transparant justifiëren. Wat mij ook wel het minste lijkt dat je kan doen.
Die taalpremies doen het hem niet (Pakweg 220 euro bruto per maand als je quasi perfect tweetalig bent wat absoluut geen sinecure is om te behalen.). Brussels gewest betaalt wel goed voor een beetje de twee talen te kennen.) . Maar vaag is die toch niet?. Die is vrij transparant.
De rest is toch al verleden tijd. Er is zo'n tiental jaar geleden een grote schoonmaak op federaal vlak. Taalpremie is het enige wat nog bestaat denk ik op Vlaams en federaal vlak.
Men heeft in verleden de taalpremies aangepast. Toen zou ik mij nog de 3de versie zien halen. Maar die is er intussen niet meer. Enkel nog de makkelijke (20€ * index bruto); de gemiddelde (50 * index bruto - dewelke ik heb) en de volledige en perfecte tweetaligheid (110 * index bruto). Die taalpremie van +/-220€ bruto haal ik nooit van mijn leven. Schrijven zonder fouten... inclusief een dictee... nope...
De aannemer zal nooit de enige zijn met de nodige kennis en het materiaal om de taak uit te voeren en daarbij is de stad gehouden om de wetgeving overheidsopdrachten toe te passen en de markt te laten spelen. De stad kan dus letterlijk quasi alles doen behalve hetgene jij stelt.
Het opstellen van die aanbesteding om de x jaar en het opzetten van een controle van die werken kost geld, 10%? De tekst is niet perfect beschreven en de firma schrijft in met x-10% en draagt verrekeningen tijdens de werken aan voor +30%.
Daarnaast, door het feit dat je bespaart heb je die expertise niet meer in huis om enerzijds die teksten en procedures uit te schrijven noch heb je de kennis in huis om te bepalen of het werk dat die aannemer heeft uitgevoerd effectief die x-10% als waarde heeft. Of dat dit eerder X-60% is dat die heeft uitgevoerd waarvoor die dan nog die +30% bijvraagt.
Al is het wel zo dat je dat in de eerste 10 jaar niet gaan opmerken omdat in de meeste gevallen 1 van die mensen van het gemeentepersoneel nog wel in dienst zal zijn die die kennis heeft. Maar dat naarmate de tijd vordert die expertise verloren gaat en de hogervermelde lacunes naar boven komen. Met daarnaast het feit dat dat gemeentepersoneel pragmatisch keek naar hetgeen ze deden waardoor als ze het effectief 100% volgens al de regeltjes zouden moeten doen de actuele kost eigenlijk x *3 is. Maar doordat het gemeentepersoneel wist van dat geld is er toch niet, doen we enkel hetgeen praktisch te verantwoorden is of hoogstnoodzakelijk om alles te kunnen laten draaien. Maar zonder dat alles tip top is Net zoals dat een overheid zichzelf verzekert... omdat de afweging die in het verleden gemaakt is dat de kost van een incident te moeten dekken kostprijstechnisch lager is om vb bij een inslag van de bliksem een installatie te vernieuwen dan voor al de gebouwen voor de volledige overheid een verzekering af te sluiten.