Loontrekkende vs ambtenaar

Vlaanderen, Brussels gewest, federaal,... krijgen allemaal verlof tussen kerst en nieuw.
Zogenaamd voor de feestdagen die op zondag vallen.
Dat noem ik nu niet echt de uitzondering.

Bedrijfswagens daarentegen, dat is wel vrij uitzonderlijk. (Misschien 1% van alle ambtenaren tesamen. In zo'n wegenwachtfunctie of zo'n duistere mini-agentschap voor scheepvaart ofzo :p.)
zogenaamd voor de feestdagen die op zondag vallen? Dus het zijn gewoon feestdagen die verlaat opgenomen worden (waar men recht op heeft) en dus geen extra verlofdagen bovenop die 35?

Nee dat komt er bij, daarnaast kunnen ze ook nog eens dagen overzetten (zonder dat ze voor april opmoeten): https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/verloven-en-afwezigheden/jaarlijkse-vakantie

Ze hebben wel 2e pensioenpijler (of veel hoger pensioen indien vastbenoemd) en gaan veel sneller met pensioen

bedrijfswagens bestaan ook bij ambtenaren, die kunnen ook promotie maken, ...
Er staat in uw link dat ze vrijaf krijgen, akkoord. Maar volgens mij gaat dat af van hun 35 dagen.
En dat 2de pensioenpijler bestaat maar van 2019 blijkbaar. Héél recent.
Bedrijfswagens? neen
Promotie? ook niet.

Er staat in uw link dat ze vrijaf krijgen, akkoord. Maar volgens mij gaat dat af van hun 35 dagen.
Bedrijfswagens? neen
Promotie? ook niet.
bedrijfswagens uitzonderlijk.

Promotie natuurlijk wel he. Waarom zouden ambtenaren niet in aanmerking komen voor promotie? Dit veronderstelt ntl dat er een functie vacant staat (op een hoger niveau) waarvoor men zich kandidaat stelt.

Bedrijfswagens? neen
Promotie? ook niet.
Nee die gaan daar niet vanaf
Welke ambtenaar was vroeger niet vastbenoemd (na bepaalde periode)? Die hun pensioen ligt veel hoger dan privé, gemiddelde extra per maand 2e pijler is nog geen 100 euro

https%3A%2F%2Fstatic.hbvl.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F05%2F11%2F4ed86be1-c0de-49cf-9377-38368140c267.jpg

Bedrijfswagens: zijn er weldegelijk bij ambtenaren (ken vlaams ambtenaar met bmw 5 en die zijn voorganger betaalde zelfs geen VAA :rofl:)
Promoties: uiteraard dat die bestaan.(vriendin is net gepromoveerd)

Statutaire ambtenaren bestaan niet meer in Vlaanderen. Je komt opnieuw iets af met zaken die passé zijn.
Vandaar dat 2de pensioenpijler voor ambtenaren maar bestaat vanaf 2019.
Bedrijfswagen: 1 uitzondering zien en "ja ambtenaren krijgen bedrijfswagen" concluderen? Hoeveel % van ambtenaren hebben een bedrijfswagen tegenover de privé?
Promotie zal inderdaad veranderen van job zijn, geen loonopslag na een evalutiatiegesprek.

zogenaamd voor de feestdagen die op zondag vallen? Dus het zijn gewoon feestdagen die verlaat opgenomen worden (waar men recht op heeft) en dus geen extra verlofdagen bovenop die 35?
Zo wordt dat uitgelegd. Enfin. Dit jaar is enkel 21 juli en 2 november in het weekend wat niet effen uitkomt want drie werkdagen dit jaar tussen kerst en nieuw

Statutaire ambtenaren bestaan niet meer in Vlaanderen. Je komt opnieuw iets af met zaken die passé zijn.
Bedrijfswagen: 1 uitzondering zien en "ja ambtenaren krijgen bedrijfswagen" concluderen? Hoeveel % van ambtenaren hebben een bedrijfswagen tegenover de privé?
Promotie zal inderdaad veranderen van job zijn, geen loonopslag na een evalutiatiegesprek.
Statutaire bestaan nog altijd (ze hebben recent nog heel wat mensen vastbenoemd)
Nieuwigheden gaan pas in vanaf 1/1/2025, 2e pensioenpijler wordt 5% bv (in privé is dat vaak lager, gemiddelde in 2019 was 3
5% en als uw brutoloon dan ook lager is...)

Leraren zijn nog altijd vastbenoemd (Ook al zijn meeste geen ambtenaar, ze hebben wel quasi alle voordelen van ambtenaren)

Bedrijfswagens kunnen aan elke werkende toegekend worden, overheid is daar geen uitzondering op
Maar daar bestaan ze minder omdat loonkost voor hen weinig uitmaakt, vloeit toch gewoon terug naar hun

En ook de loonschalen bestaan nog, elke x jaar opslag dus gegarandeerd!

(En aan federale overheid kan je zelfs op master-niveau betaald worden als je 4 vakken aan unif gedaan hebt, weet niet of dat in Vlaanderen kan)

(En aan federale overheid kan je zelfs op master-niveau betaald worden als je 4 vakken aan unif gedaan hebt, weet niet of dat in Vlaanderen kan)
specifiek wat dit betreft: ik neem aan dat je bedoelt dat je bij de federale overheid in aanmerking komt om een functie op master-niveau (A-niveau) uit te voeren wanneer je die 4 vakken hebt afgelegd?

Dat is niet hetzelfde als betaald worden op A-niveau voor eender welke functie die je uitvoert omdat je een paar vakken hebt afgelegd.

Mensen aangeworven in een "gezagsfunctie" worden nog altijd als statutair aangeworven.

Dus iedereen die een boete, pv,... kan schrijven.
Iedereen die een vergunning kan weigeren/toekennen.
Iedereen die bezwaren moet behandelen.
Iedereen die iets moet controleren.
Iedereen die bezig is met invordering
...

Dat is allesbehalve "bestaan niet meer" :p. Dat zou mij niet verbazen dat dat de helft van de jobs "gezagsfuncties" zijn bij de vlaamse overheid.

specifiek wat dit betreft: ik neem aan dat je bedoelt dat je bij de federale overheid in aanmerking komt om een functie op master-niveau (A-niveau) uit te voeren wanneer je die 4 vakken hebt afgelegd?

Dat is niet hetzelfde als betaald worden op A-niveau voor eender welke functie die je uitvoert omdat je een paar vakken hebt afgelegd.
Uiteraard
Maar je hebt dus geen universitair diploma nodig (zelfs geen bachelor) om A-niveau te bereiken wat ik toch frappant vond want voor mij is overheid toch vooral betaald worden volgens diploma

En over bedrijfswagens bij ambtenaren.

Er zijn 170 bedrijfswagens bij de federale overheid (65.000 ambtenaren in totaal)

Kwestie om een beetje perspectief bij te zetten :p.

Uiteraard
Maar je hebt dus geen universitair diploma nodig (zelfs geen bachelor) om A-niveau te bereiken wat ik toch frappant vond want voor mij is overheid toch vooral betaald worden volgens diploma

klopt. Is trouwens niet alleen op federaal niveau zo. Voor zover ik weet kan je ook op Vlaams en lokaal niveau tot een A-niveau bevorderen zonder dat daar een masterdiploma voor nodig is.

Hoe vaak dat in de praktijk voorkomt weet ik niet.

Mensen aangeworven in een "gezagsfunctie" worden nog altijd als statutair aangeworven.

Dus iedereen die een boete, pv,... kan schrijven.
Iedereen die een vergunning kan weigeren/toekennen.
Iedereen die bezwaren moet behandelen.
Iedereen die iets moet controleren.
Iedereen die bezig is met invordering
...

Dat is allesbehalve "bestaan niet meer" :p. Dat zou mij niet verbazen dat dat de helft van de jobs "gezagsfuncties" zijn bij de vlaamse overheid.
gezagsfuncties, Weeral een uitzondering. Hoeveel percent is dat weer van het totaal?
Ondertussen de gewone uitvoerende ambtenaren: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/0...benoemingennooitbewustderegelsover-1-3048129/

En wat is dit dan? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/27/vanaf-2024-geen-vastbenoemden-meer-bij-de-vlaamse-overheid/

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan