Loodgieterij-topic

Bedoel je met overdrukventiel het ventiel op de cv of dat van de boiler? Als de druk maar zo traag zakt zal het expansievat misschien bijna leeg zijn, en als het effectief de cv-klep is die lekt kan dat wel verklaren waarom de druk zakt. Beste zou zijn, overdrukklep vervangen, en ondertussen expansievat controleren en indien nodig vervangen. Radiatoren die maar lauw worden kan ook van een versleten pomp voortkomen, is die vervangen 15j geleden of is het nog de originele?
Even wat foto’s getrokken voor de duidelijkheid.
Wanneer de pomp vervangen is weet ik niet, maar die ziet er zeker geen 40j oud uit.

Het is het ventiel rechts onderaan met het blauwe emmertje, vrij zeker dat het van de cv is gezien de vulslang op diezelfde leiding zit.
De boiler is het grote vat onder de ketel. Achteraan zit daar ook een ventiel aan - op de derde foto zie je een klein bleek emmertje dat er tussen gewrongen zit, maar dat is poederdroog.

 
Blauw emmertje staat onder sanitaire klep, heeft geen invloed op cv. Op die pomp staat een knopje, druk eens enkele keren op het middenste knopje tot het 3de lichtje rechts brandt met onderaan het grafiekje met de schuine streep oplicht. Ik denk wel dat het aan het expansievat zal liggen.
 
Laatst bewerkt:
We hebben een oude woning met toilet op gelijkvloers en op 1ste verdiep.

Die op het 1ste loopt niet goed af, het is te zeggen, het water komt totaal niet hoog bij doorspoelen, maar papier en uitwerpselen worden niet goed afgevoerd. Mijn inschatting als complete leek is dan dat er niet genoeg water wordt gebruikt. Vlotter van de stortbak staat vrij laag, maar is zo oud en aangekoekt met kalk dat ik die niet hoger krijg. Ik zou dus eerst jullie mening willen voor ik een nieuwe ga halen.

Soms ruiken we ook een afloopgeur in die badkamer, ergens een sifon die droogstaat lijkt me niet mogelijk omdat alles in gebruik is, tenzij het bad er geen zou hebben.
 
Als je vlotter niet meer hoog genoeg kan, blijft die eigenlijk gewoon doorlopen en eigenlijk zou hij dan moeten overstromen op de vloer. Normaal zit er daar wel een soort van regeling op om die bij te regelen.
Wat ook kan, is dat je doorvoer toe zit waardoor het water niet vlug genoeg eruit komt. Maar normaal sluit hij dan ook niet meer goed af en blijft hij ook stromen in het toilet

Een andere jachtbak is natuurlijk ook geen grote kost. Vanaf 30€ vindt ge dat al. Heel dat vlottersysteem kun je ook kopen maar voor die kleine meerprijs vind ik het veel makkelijker om dan volledig de jachtbak te vervangen.
Maar je kan altijd eens proberen met de jachtbak leeg te maken en opnieuw te vullen met heet water + een blokje wasmiddel voor de vaatwas. Baat het niet, dan schaadt het niet.
 
Had hier graag toch eens mijn ervaring gepost over onze regenwaterpomp. Wij hebben een grundfuss scala2, werd ons verkocht als super stille pomp.
Ja jongens dat ding maakt toch serieus wat geluid, ik zal daar echt een kast met isolatie moeten rondbouwen. Ik wil niet weten hoeveel geluid een niet stille pomp maakt :p
Misschien al dik spijt dat ik geen pomp in de put heb genomen
 
We hebben een oude woning met toilet op gelijkvloers en op 1ste verdiep.

Die op het 1ste loopt niet goed af, het is te zeggen, het water komt totaal niet hoog bij doorspoelen, maar papier en uitwerpselen worden niet goed afgevoerd. Mijn inschatting als complete leek is dan dat er niet genoeg water wordt gebruikt. Vlotter van de stortbak staat vrij laag, maar is zo oud en aangekoekt met kalk dat ik die niet hoger krijg. Ik zou dus eerst jullie mening willen voor ik een nieuwe ga halen.

Soms ruiken we ook een afloopgeur in die badkamer, ergens een sifon die droogstaat lijkt me niet mogelijk omdat alles in gebruik is, tenzij het bad er geen zou hebben.
vermoedelijk de pot zelf waar het water van de jachtbak in de wc komt die zal toegekalkt zitten, weinig meer aan te doen dan nieuwe wc zetten.
 
Had hier graag toch eens mijn ervaring gepost over onze regenwaterpomp. Wij hebben een grundfuss scala2, werd ons verkocht als super stille pomp.
Ja jongens dat ding maakt toch serieus wat geluid, ik zal daar echt een kast met isolatie moeten rondbouwen. Ik wil niet weten hoeveel geluid een niet stille pomp maakt :p
Misschien al dik spijt dat ik geen pomp in de put heb genomen
Voordeel van die grundfos pompen is dat ze watergekoeld zijn en je ze dus volledig moogt inpakken met isolatie in principe.
 
Werken aan de badkamer begonnen. Wat hebben ze hier 40 jaar geleden toch maar uitgestoken. Gelukkig doen we nu alles wel op een logische manier.
 
Voordeel van die grundfos pompen is dat ze watergekoeld zijn en je ze dus volledig moogt inpakken met isolatie in principe.
Ga ik doen ook :p
Onze filter lekte trouwens een heel klein beetje waardoor die pomp gedurig terug moest opdrukken. Jongens tegen dat ik dat gevonden had...
 
Op dit soort momenten wou ik toch dat ik als kind had opgelet toen mijn vader iets deed in het huis.

Dus het toilet van hierboven, wou de waterafvoer afsluiten. Het hoekstopkraantje (naam moeten opzoeken) in de muur zat muurvast. Heb deze met een combinatietang dan willen draaien, nu lijkt het also die "zot" draait zonder er iets verandert aan de watertoevoer. Ik heb het afgebroken zeker? Ik vermoed dat het vast staat in de open positie door kalkaanslag?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zal inderdaad de kop losgekomen zijn. Kun je die eraf nemen? Eventueel kun je dan nog eens proberen op het staafje zelf, maar waarschijnlijk zal die zo vastgekalkt zijn dat je die ook gewoon kapot draait. Best de hoofdkraan toedraaien, een kraan beneden open zetten en een keer doorspoelen voor alle zekerheid. ;)

Of je neemt onmiddellijk de grove middelen en draait heel die kraan los. Wat hier misschien wel aan te raden is :)
Zo zit je dan ook helemaal in het nieuw :p
 
Nieuwbouwhuis van 2 jaar oud. Ik heb een DAB regenwaterpomp - DAB Easybox Mini 3
Die blijft soms wel 5-10 keer aan en uit slaan. Ik heb alle kraantjes op de collector toegedraaid, en dan nog blijft die aan en uit slaan. De pomp stopt bij 3.0 bar. Dan zie ik de druk zakken naar 2.7 bar op een tiental seconden tijd, en start de pomp weer.
Ik zie geen zichtbaar lek bij de pomp, en alle kraantjes staan toe. Dus wat kan ik nog proberen om te weten wat er mis is?
 
Waarschijnlijk zal inderdaad de kop losgekomen zijn. Kun je die eraf nemen? Eventueel kun je dan nog eens proberen op het staafje zelf, maar waarschijnlijk zal die zo vastgekalkt zijn dat je die ook gewoon kapot draait. Best de hoofdkraan toedraaien, een kraan beneden open zetten en een keer doorspoelen voor alle zekerheid. ;)

Of je neemt onmiddellijk de grove middelen en draait heel die kraan los. Wat hier misschien wel aan te raden is :)
Zo zit je dan ook helemaal in het nieuw :p
Ah crap, dit gaat nog leuk worden met mijn twee linkerhanden.
 
Nieuwbouwhuis van 2 jaar oud. Ik heb een DAB regenwaterpomp - DAB Easybox Mini 3
Die blijft soms wel 5-10 keer aan en uit slaan. Ik heb alle kraantjes op de collector toegedraaid, en dan nog blijft die aan en uit slaan. De pomp stopt bij 3.0 bar. Dan zie ik de druk zakken naar 2.7 bar op een tiental seconden tijd, en start de pomp weer.
Ik zie geen zichtbaar lek bij de pomp, en alle kraantjes staan toe. Dus wat kan ik nog proberen om te weten wat er mis is?
Werkt de interne terugslafklep in de pomp dan nog wel? Want indien niet dan is het normaal dat je via daar drukverlies hebt. Kan zijn dat daar wat vervuiling op die klepzitting zit.
 
Ah crap, dit gaat nog leuk worden met mijn twee linkerhanden.
In dat geval, ben je zeker dat je naar de juiste kant hebt gedraaid?? :p

Eerst proberen of je gewoon die kop eraf krijgt, deze kan met een schroef bevestigd zijn. Dat zou er een plastiek kapje in het midden ervan moeten zitten.
Dan kun je je tang op dat staafje zetten, niet opeens volle macht geven en die proberen open te forceren. Verschillende keren open en toe proberen te draaien, eventueel eens een tikje geven op de kop van die staaf en zo proberen om die kalkaanslag te 'breken'.

Als dat echt niet lukt, dan zullen het de grove middelen moeten worden. Maar dus zeker de hoofdkraan toe zetten en de druk van de leidingen halen door een kraan open te zetten (hoe lager deze in het huis zit, hoe beter)
 
Een kleine vraag voor de experts hier.
Ik moet een alpex wachtbuis aansluiten op de collectoren voor warm en koud water.
Is dat gewoon de hoofdkraan van het water toedraaien, een kraan ergens openzetten zodat de druk wegvalt en de stop die op de aansluiting van de collector zit losdraaien?
Moet er dan vlas+vet voorzien worden bij het indraaien van de koppeling op de collector?
 
Een kleine vraag voor de experts hier.
Ik moet een alpex wachtbuis aansluiten op de collectoren voor warm en koud water.
Is dat gewoon de hoofdkraan van het water toedraaien, een kraan ergens openzetten zodat de druk wegvalt en de stop die op de aansluiting van de collector zit losdraaien?
Moet er dan vlas+vet voorzien worden bij het indraaien van de koppeling op de collector?
Als het een wachtbuis is kan je toch wachten met effectief aan de collector aan te sluiten? Veel koppelingen voor op een collector zijn met o-ringen, dus is te zien wat voor koppeling het is.
 
Terug
Bovenaan