Loodgieterij-topic

Als het een wachtbuis is kan je toch wachten met effectief aan de collector aan te sluiten? Veel koppelingen voor op een collector zijn met o-ringen, dus is te zien wat voor koppeling het is.

Het was een wachtbuis, maar de douche op zolder is geplaatst, dus die mag aangesloten worden.
Ik zou er ook nog een kraantje willen op steken om toe te draaien moest er iets lekken boven.
Waar kan ik dat best bestellen?
Welk merk is het best?
 
rare issue gehad met cv installatie van de zomer

(ik copy paste even van een andere forum, ergens van augustus/sep)


kheb een vailliant ecotec pro 286 met doorstromer. (2.5 jaar oud, ter vervanging van een monster van een vloermodel)


sinds een maandje ongeveer moest ik de kraan openzetten eventjes om de druk te verhogen (1keer per week)

deze zakte op een week tijd van 1.6 +- naar 0.8. dit werd erger tot deze week het op een 6 tal uren zelfs volledig op 0

komt te staan (met foutcode tot gevolg)

kraan paar seconden terug openzetten lost dit natuurlijk weer op.



nu ik vraag me dan af, als er waterverlies is, naar waar loopt dit dan??

ik heb gisteren smorgens de douche niet genomen, druk omhoog laten komen door water bij te vullen

nadien savonds bij het thuiskomen, staat alles terug op 0.0 bar.

cv staat gewoon af,
(nog warm weer , dus nog geen verwarming nodig)

geen warm water gebruikt geweest


ik heb visueel gezien nergens lekken aan mn chaufages.
(de buizen lopen onder het huis door, is een oud huis, dus ik kan niet 100 % zeggen of er ergens een buis doorgeroest is of zo)

als je de in en uitvoer dicht draait aan de ketel, dan blijft de ketel op zicht goed op druk , als ik dan enkele uren later
de kranen terug openzet (aan en retour op de cv ketel aansluiting) dan hoor je het water droppen, en komt de druk op 0

einde copy paste

nu het straffe was ik mocht van de verzekering een lekdetectiebedrijf contacteren... de dag datk toestemming kreeg(heeft een 10tal dagen geduurt...)
was het probleem weg.. en de mensen van lekdetectie raadden me dan aan om het gewoon op te volgen natuurlijk, vermits
ze ter plaatse nie direct iets kunnen betekenen...
ergens toch een mini scheurtje of zo ?
 
rare issue gehad met cv installatie van de zomer

(ik copy paste even van een andere forum, ergens van augustus/sep)


kheb een vailliant ecotec pro 286 met doorstromer. (2.5 jaar oud, ter vervanging van een monster van een vloermodel)


sinds een maandje ongeveer moest ik de kraan openzetten eventjes om de druk te verhogen (1keer per week)

deze zakte op een week tijd van 1.6 +- naar 0.8. dit werd erger tot deze week het op een 6 tal uren zelfs volledig op 0

komt te staan (met foutcode tot gevolg)

kraan paar seconden terug openzetten lost dit natuurlijk weer op.



nu ik vraag me dan af, als er waterverlies is, naar waar loopt dit dan??

ik heb gisteren smorgens de douche niet genomen, druk omhoog laten komen door water bij te vullen

nadien savonds bij het thuiskomen, staat alles terug op 0.0 bar.

cv staat gewoon af,
(nog warm weer , dus nog geen verwarming nodig)

geen warm water gebruikt geweest


ik heb visueel gezien nergens lekken aan mn chaufages.
(de buizen lopen onder het huis door, is een oud huis, dus ik kan niet 100 % zeggen of er ergens een buis doorgeroest is of zo)

als je de in en uitvoer dicht draait aan de ketel, dan blijft de ketel op zicht goed op druk , als ik dan enkele uren later
de kranen terug openzet (aan en retour op de cv ketel aansluiting) dan hoor je het water droppen, en komt de druk op 0

einde copy paste

nu het straffe was ik mocht van de verzekering een lekdetectiebedrijf contacteren... de dag datk toestemming kreeg(heeft een 10tal dagen geduurt...)
was het probleem weg.. en de mensen van lekdetectie raadden me dan aan om het gewoon op te volgen natuurlijk, vermits
ze ter plaatse nie direct iets kunnen betekenen...
ergens toch een mini scheurtje of zo ?
Als je in een paar seconden van 0.8 naar 1.6 gaat is uw expansievat plat, en veel keur dat de cv overdrukklep in de ketel lekt. Deze zit meestal in een afvoer waardoor je niet ziet dat ie lekt.
 
Het was een wachtbuis, maar de douche op zolder is geplaatst, dus die mag aangesloten worden.
Ik zou er ook nog een kraantje willen op steken om toe te draaien moest er iets lekken boven.
Waar kan ik dat best bestellen?
Welk merk is het best?
https://www.verwarming-shop-online....an-1-2M-x-M24-(Met-O-ring)-Zwarte-Hendel.html deze zijn nog goeie, kan je normaal direct onderaan uw alpex op aansluiten met zo een koppeling https://sanitair-webwinkel.be/index...QYECw3uvF13IaU9Y5RQUitDOszgz9WWBoCTVMQAvD_BwE

Heb je geen vlas en vet of speciaal materiaal voor nodig.
 
Als je in een paar seconden van 0.8 naar 1.6 gaat is uw expansievat plat, en veel keur dat de cv overdrukklep in de ketel lekt. Deze zit meestal in een afvoer waardoor je niet ziet dat ie lekt.
Dinsdag komt de onderhouds man. Ik laat t checken. Thx voor de feedback
 
Wat heeft de voorkeur?

Door het ontbreken van thermostaat in huis hebben we een nieuwe ketel en radiatoren geplaatst met thermostatische kranen.

De afregeling hiervan steekt tegen...

Is het beter om een systeem te plaatsen zoals tado met slimme thermostatische kranen, een draadloze thermostaat of een bedrade thermostaat.

Mijn voorkeur gaat uit naar een een systeem dat op termijn ook kan samenwerken met de airco's die er komen.
 
Wat heeft de voorkeur?

Door het ontbreken van thermostaat in huis hebben we een nieuwe ketel en radiatoren geplaatst met thermostatische kranen.

De afregeling hiervan steekt tegen...

Is het beter om een systeem te plaatsen zoals tado met slimme thermostatische kranen, een draadloze thermostaat of een bedrade thermostaat.

Mijn voorkeur gaat uit naar een een systeem dat op termijn ook kan samenwerken met de airco's die er komen.
Nog altijd best dat je de ketel kunt stilleggen als er nergens vraag is. Tado thermostaat zelf is bedraad, nog altijd best indien mogelijk om bedraad te gebruiken.
 
Ik ben aan het vechten met mijn wasmachine (kreng geeft e20 fouten) en ik zag dat het aanvoerkraantje daarvan lekte/versleten is.

Das gewoon zo een nieuw kraantje kopen en wat doe je er dan best tussen? Teflon niet dacht ik.


En voor de leek, best gewoon het kraantje eerst demonteren en dan meenemen om het juiste te vinden?
 
Ik ben aan het vechten met mijn wasmachine (kreng geeft e20 fouten) en ik zag dat het aanvoerkraantje daarvan lekte/versleten is.

Das gewoon zo een nieuw kraantje kopen en wat doe je er dan best tussen? Teflon niet dacht ik.


En voor de leek, best gewoon het kraantje eerst demonteren en dan meenemen om het juiste te vinden?
Ik zou water afzetten. Kraan losdraaien en meenemen naar de brico of gamma etc. Die zullen we zeggen of er nog teflon rond moet of zo
 
Ik ben aan het vechten met mijn wasmachine (kreng geeft e20 fouten) en ik zag dat het aanvoerkraantje daarvan lekte/versleten is.

Das gewoon zo een nieuw kraantje kopen en wat doe je er dan best tussen? Teflon niet dacht ik.


En voor de leek, best gewoon het kraantje eerst demonteren en dan meenemen om het juiste te vinden?
Zo een schell kraantje is vrij standaard. Heeft een 1/2” aansluiting, gewoon uitdraaien en nieuw indraaiden.
Normaal zit er een dichting reeds op. Anders beetje loctite en beuken maar.
 
Nog altijd best dat je de ketel kunt stilleggen als er nergens vraag is. Tado thermostaat zelf is bedraad, nog altijd best indien mogelijk om bedraad te gebruiken.
Het zal wel mogelijk zijn met het nodige geslijp...

Nuja, badkamer is eruit gegooid en de voegen zijn weggeslepen dus een sleufke voor ene thermostaat zal ook nog wel lukken zeker?
 
Zo een schell kraantje is vrij standaard. Heeft een 1/2” aansluiting, gewoon uitdraaien en nieuw indraaiden.
Normaal zit er een dichting reeds op. Anders beetje loctite en beuken maar.
Wasmachine is met dubbeldiensttkraan met 3/4 uitgang, niet schellkraan.
 
Blauw emmertje staat onder sanitaire klep, heeft geen invloed op cv. Op die pomp staat een knopje, druk eens enkele keren op het middenste knopje tot het 3de lichtje rechts brandt met onderaan het grafiekje met de schuine streep oplicht. Ik denk wel dat het aan het expansievat zal liggen.
Dank voor de uitleg! Tip van de pomp moet ik nog eens testen, wil eerst de handleiding van dat ding eens lezen zodat ik snap wat er aan het gebeuren is 😁

“ik denk wel dat het aan het expansievat zal liggen”, wat bedoel je dan? De druk die geleidelijk aan zakt, of dat er enkele radiatoren weinig warm worden?

Wat ik intussen al gedaan heb is de radiatoren eens ontlucht (overal meteen water dus zat nergens lucht op) en de druk bijgevuld tot 1,7bar.
Geen verschil te merken, radiatoren blijven gelijkaardig werken en we geraken niet boven 20gr in huis.

Aan alle radiatoren merk ik dat de leidingen heet zijn. Echter wordt bv die van de keuken met moeite lauw dus het water geraakt er gelijk gewoon niet in. Bij andere (enkele in de woonkamer, handdoekradiator in de badkamer) worden lauw maar ook niets in vergelijking met een van de radiatoren in de living die wel heet wordt.

In de keuken heb ik nu eens de kraan afgedraaid en ik merk dat dat pinnetje quasi niet beweegt. Ik kan het met een tang wel ronddraaien (niet dat dat een nut heeft?) en ik kan het minder dan een mm induwen, meer niet.
Ik heb gelezen dat dat pinnetje vlot zou moeten bewegen, maar dat je het er zeker niet uit mag trekken want dat je dan gesjareld bent? Dat durf ik dus niet 😁
Kan dit een van de problemen zijn en zoja, is dit werk voor de loodgieter?


Ik moet maandag sowieso eens bellen om te vragen wanneer de mazoutketel moet worden onderhouden, want van de vorige eigenaars heb ik geen attesten gekregen.

EDIT: bij nader inzien is het pinnetje er al volledig uit, met de tang kan ik het volledig induwen. Dat werkt dus perfect..
De achterkant van de radiator is ook matig warm, voorkant koud. Het is dus toch iets anders.
 
Laatst bewerkt:
@Plutus Uw pomp staat op de allerlaagste stand, krijgt het water wss niet genoeg rond. Daarmee van stand verzetten :p

Expansievat is waarschijnlijk oorzaak van druk die zakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan