Klimaatthread (en wereldweer)

Hitterecords gebroken in Marokko: voor het eerst meer dan 50 graden gemeten in Agadir

Turkije registreert recordtemperatuur van 49,5 graden

Door vele natuurbranden, overstromingen en hittegolven zou je het bijna vergeten, maar op Antarctica gaat het ook goed fout

Verder vers van de pers:
Hawaii
+ noodweren in Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië...

Optimisten, waar zitten jullie?

--
En hier nu weer:
 
Laatst bewerkt:
Hitterecords gebroken in Marokko: voor het eerst meer dan 50 graden gemeten in Agadir

Turkije registreert recordtemperatuur van 49,5 graden

Door vele natuurbranden, overstromingen en hittegolven zou je het bijna vergeten, maar op Antarctica gaat het ook goed fout

Verder vers van de pers:
Hawaii
+ noodweren in Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië...

Optimisten, waar zitten jullie?

--
En hier nu weer:
Tis naar de kloten en te laat.
Ik ben verre van een groene, maar Greta gaat toch nog gelijk krijgen;
‘Het enige wat jullie doen is maar praten en blijven dromen over eeuwige economische groei’.

Mensen die nu nog kinderen op de wereld zetten ….
 
Tis naar de kloten en te laat.
Ik ben verre van een groene, maar Greta gaat toch nog gelijk krijgen;
‘Het enige wat jullie doen is maar praten en blijven dromen over eeuwige economische groei’.

Mensen die nu nog kinderen op de wereld zetten ….
serieus ? mensen blamen die kinderen op de wereld zetten ? In Agadir was het 35 graden als men die melding deed van 50 graden , die 50 graden is een momentopname vermoedelijk in Agadir provincie , waar er net ergens woestijn is . Zeker warm en al , maar men doet wel allemaal iets te hysterisch met al die doemberichten . Ik ben nog steeds overtuigd dat alles wel weer goed komt , deze zomer hier in België was ook vooral zeer Belgisch , met ups en downs .
 
serieus ? mensen blamen die kinderen op de wereld zetten ? In Agadir was het 35 graden als men die melding deed van 50 graden , die 50 graden is een momentopname vermoedelijk in Agadir provincie , waar er net ergens woestijn is . Zeker warm en al , maar men doet wel allemaal iets te hysterisch met al die doemberichten . Ik ben nog steeds overtuigd dat alles wel weer goed komt , deze zomer hier in België was ook vooral zeer Belgisch , met ups en downs .
Goh ja. Maar ik blijf erbij dat we gewoon met teveel mensen zijn op deze aardkloot.
Meer mensen = meer grondstoffen nodig, meer industrie, meer ontbossing, meer vervuiling….
 
serieus ? mensen blamen die kinderen op de wereld zetten ? In Agadir was het 35 graden als men die melding deed van 50 graden , die 50 graden is een momentopname vermoedelijk in Agadir provincie , waar er net ergens woestijn is . Zeker warm en al , maar men doet wel allemaal iets te hysterisch met al die doemberichten . Ik ben nog steeds overtuigd dat alles wel weer goed komt , deze zomer hier in België was ook vooral zeer Belgisch , met ups en downs .
Mensen die kinderen willen maken moeten niet verketterd worden, maar doen alsof het allemaal business as usual is met het klimaat is ook gewoon onzin. Iedereen die kijkt naar wereldwijde trends en data van de afgelopen jaren ziet gewoon dat er vanalles aan het verkeerd gaan is. Daar verandert een 'zeer Belgische' zomer (die ook weer gewoon records heeft gebroken) nogal weinig aan. Ja, je gaat nog gewone periodes hebben die binnen de normen vallen, maar er sneuvelen met de regelmaat van de klok wereldwijd records. Ook hier. Deze zomer nog.

Ik beweer hier niet dat de wereld binnen de tien jaar gaat vergaan, maar doen alsof er niks aan de hand is, is gewoon fout.
 
Klimaatverandering mag je niet zien als iets dat egaal voor elke regio opgaat. Sommige regio's zullen er zwaar van afzien, maar sommigen kunnen er misschien van profiteren. Dat is in het verleden ook al gebeurd. De vraag is in welke mate de mens kan omgaan met die klimaatomstandigheden. Regio's die al verzwakt zijn voor oorlog, conflict, corruptie, ... zijn er minder goed tegen gewapend dan een normaal werkende staat.
 
Klimaatverandering mag je niet zien als iets dat egaal voor elke regio opgaat. Sommige regio's zullen er zwaar van afzien, maar sommigen kunnen er misschien van profiteren. Dat is in het verleden ook al gebeurd. De vraag is in welke mate de mens kan omgaan met die klimaatomstandigheden. Regio's die al verzwakt zijn voor oorlog, conflict, corruptie, ... zijn er minder goed tegen gewapend dan een normaal werkende staat.
Tel daar dan, als het in bepaalde landen nog warmer gaat worden, nog de klimaatvluchtelingen bij en we worden gewoon overrompeld
 
Tel daar dan, als het in bepaalde landen nog warmer gaat worden, nog de klimaatvluchtelingen bij en we worden gewoon overrompeld
De vluchtelingen die tot hier komen zijn doorgaans een fractie van het aantal vluchtelingen dat in de buurlanden wordt opgevangen, vaak in erbarmelijke omstandigheden. Wat moeilijker te vatten is, in mijn ogen, is hoe mensen van bepaalde strekking iedere vorm van klimaatverandering lijken te ontkennen. Zonder klimaatverandering zijn de omstandigheden die ons bestaan mogelijk hebben gemaakt niet eens tot stand kunnen komen. We bestaan een tiende van een seconde op de 24u die deze aarde heeft doorstaan, met welke pretentie gaan we dan beweren dat klimaatverandering een hoax is? Over x aantal "seconden" kunnen we ophouden met bestaan, zomaar. Of sneller.

Eén supervulkaanuitbarsting en de mensheid kan weer in een evolutionaire bottleneck geraken. De zelfredzaamheid van jagers-verzamelaars zal dan groter zijn dan die van de gemiddelde moderne, geürbaniseerde westerling.
 
Ongeziene ontwrichting wacht ons op.
En adaptatie kost ook tijd en hopen geld. Zal maar weggelegd zijn voor een beperkt aantal regio's. De rest zal dikke pech hebben.

In Canada krijgt men de branden ook maar niet onder controle.
Het ergste van die branden is dat we die bomen juist nodig hebben om CO2 uit de lucht te halen.

Ik denk dat het in onze regio's dan nog meevalt voorlopig met die klimaatverandering. Er zijn sowieso al vrij weinig extreme weersomstandigheden bij ons. Al betekent dat niet dat het niet nog kan komen of dat we de zot moeten houden met het klimaat. Onze grootste zorg is niet de temperatuur maar perioden van overvloedige regen of droogte.
In Spanje, Italië, Frankrijk, ... zijn de gevolgen al groter. Temperaturen eind de 30°C kwamen vroeger 20-30 jaar geleden toch veel minder voor in Frankrijk, en 40°C dat was al zeker uitzonderlijk.
 
Laatst bewerkt:
Van nog maar net

“Megabrand” in noordoosten van Griekenland bijna onder controle, zo’n 81.000 hectare bos verwoest

naar

Griekenland zet zich schrap voor ongezien noodweer: al zeker één dode, beelden tonen hoe wagens in zee verdwijnen “en dit is nog maar het begin”

weermodellen voorspellen in 48 uur evenveel regen als in één jaar tijd en meer. :eek2:


De komende dagen wordt alvast nog erger, het weer schuift niet op.


Het mag stilaan een objectief feit worden. We zijn meer dan ferm ******.


---

 
Al Bayda in Libie heeft op 24u blijkbaar 441 mm regen over zich heen gekregen terwijl de jaarlijkse hoeveelheid normaal een 340mm is.
 
Ik leef nog niet lang genoeg om te ervaren dat het gemiddeld warmer is dan vroeger. Als experten dat zeggen geloof ik dat wel, maar ik merk dat in praktijk (nog) niet. Maar ik vind wel dat we veel meer extremen horen. Je kan dan wel zeggen dat de rol van social media hier ook een rol speelt om het nieuws sneller verspreid te krijgen maar toch. Ik hoor nu meer over extreme regen, extreme droogte, extreme sneeuwval, exterme koude, extreme hitte,... Zijn er nog mensen die dit zo aanvoelen?
 
Ben er 38, in mijn jeugd had ik toch elk jaar sneeuw in de winter. Wat al niet meer elk jaar is. Nog 4 duidelijke seizoenen, nu is dat ook al anders.
 
Temperaturen van >35 graden in grote delen van Frankrijk zijn nu precies schering en inslag, in mijn jeugd was dat toch zeldzamer.
En nu een hittegolf in september bij ons.
 
Ik ben geboren in de eerste helft van de jaren '90 en ik herinner me toch nog vrij goed hoe dagen van boven de 30 graden in mijn kindertijd als iets relatief uitzonderlijk werden bekeken. Ook temperaturen van boven de 25 graden werden, hoewel die uiteraard meer voorkomend waren dan die van 30+, toch al wel als 'heet' bekeken door de meeste mensen. Tegenwoordig is 25+ al vrij normaal en van 30+ kijkt niemand meer op.

Ook winters voelen voor mij helemaal anders aan. Toen ik een kind was waren die naar mijn gevoel veel kouder en sneeuwde het bijvoorbeeld veel vaker. Nu voelt de winter toch echt dikwijls aan als een soort herfst 1.5 vind ik.

Enfin, om maar te zeggen dat ik voor mezelf in de praktijk wel degelijk een verschil merk met pakweg mijn laatste jaren op de lagere school, ook al zijn die nog niet zo enorm lang geleden. Dat van die extremen heb ik ook al gemerkt, en me de bedenking gemaakt of dat nu echt vaker voorvalt of dat gewoon een hot topic is, maar als je dan kijkt naar de cijfers zie je toch dat het wel degelijk meer lijkt voor te vallen.

Ik heb het nogal gezegd, maar ik vind dat allemaak vrij zorgwekkend.
 
Ik ben geboren in de eerste helft van de jaren '90 en ik herinner me toch nog vrij goed hoe dagen van boven de 30 graden in mijn kindertijd als iets relatief uitzonderlijk werden bekeken. Ook temperaturen van boven de 25 graden werden, hoewel die uiteraard meer voorkomend waren dan die van 30+, toch al wel als 'heet' bekeken door de meeste mensen. Tegenwoordig is 25+ al vrij normaal en van 30+ kijkt niemand meer op.

Ook winters voelen voor mij helemaal anders aan. Toen ik een kind was waren die naar mijn gevoel veel kouder en sneeuwde het bijvoorbeeld veel vaker. Nu voelt de winter toch echt dikwijls aan als een soort herfst 1.5 vind ik.

Enfin, om maar te zeggen dat ik voor mezelf in de praktijk wel degelijk een verschil merk met pakweg mijn laatste jaren op de lagere school, ook al zijn die nog niet zo enorm lang geleden. Dat van die extremen heb ik ook al gemerkt, en me de bedenking gemaakt of dat nu echt vaker voorvalt of dat gewoon een hot topic is, maar als je dan kijkt naar de cijfers zie je toch dat het wel degelijk meer lijkt voor te vallen.

Ik heb het nogal gezegd, maar ik vind dat allemaak vrij zorgwekkend.
Volgens het KMI
https://www.meteo.be/nl/klimaat/kli...onderlijke-gebeurtenissen/decennium/1971-1980
5-9-1973 : Deze maand september begint zeer zacht. In Ukkel meten we vandaag al de hoogste temperatuur met 31,2°C
Waarmee ik niet wil zeggen dat de aarde niet opwarmt maar vroeger hadden we ook van die uitschieters. De algemene temperatuur stijgt over een geheel jaar dat is correct maar we kunnen toch moeilijk zeggen dat vroeger het in de zomer constant 25°C was, in de winter zeker -10°C en er lag dan elke dag sneeuw.

Trouwens wat betreft sneeuw. De laatste echt koude winter moet denk ik 2009-2010 geweest zijn maar die was dan ook wel stevig.
https://www.meteo.be/nl/klimaat/kli...onderlijke-gebeurtenissen/decennium/2001-2011
4-12-2010: De minimumtemperatuur daalt tot –13,6°C in Middelkerke. Dit is één van de laagste minima aan de kust tijdens een decembermaand en dit sinds het begin van de metingen in 1901.
31-12-2010: Na meer dan een eeuw sneuvelt het record van het aantal sneeuwdagen in Ukkel (49 dagen in 1906). Het afgelopen jaar telden we in Ukkel maar liefst 53 dagen met sneeuwval (normaal: 19 dagen).
Over het algemeen ligt belgie in een gemiddeld klimaat met neerslag het hele jaar en is sneeuw eerder een uitzondering door de nabijheid van de noordzee. Als we in Belgie sneeuw hebben komt het meestal door een koude oostelijke stroming. Dit kan 'ook' een gevolg zijn van klimaatopwarming wanneer wereldsystemen zoals de polar vortex, golfstroom en Noord atlantische oscilatie verstoord geraken.
 
Laatst bewerkt:
Waarmee ik niet wil zeggen dat de aarde niet opwarmt maar vroeger hadden we ook van die uitschieters.
Ja, en nu hebben we er meer en stijgt dat aantal nog vrijwel elk jaar. Dat wordt gecombineerd met 'normale' temperaturen die ook hoger en hoger komen te liggen. Het is de frequentie, intensiteit, en duur van die uitschieters wat het opvallend maakt, niet het feit dat ze er überhaupt zijn.

Je bedoelt het vast niet zo, maar 'vroeger hadden we ook uitschieters/warme periodes' is een van de meest typische zinnetjes waar ontkenners van de klimaatverandering mee over de brug komen, vandaar dat ik toch even een antwoord geef.

De algemene temperatuur stijgt over een geheel jaar dat is correct maar we kunnen toch moeilijk zeggen dat vroeger het in de zomer constant 25°C was, in de winter zeker -10°C en er lag dan elke dag sneeuw.
Nee dat kunnen we moeilijk zeggen en dat zeg ik dan ook niet. Dat er meer sneeuw was, en dat het kouder was, dat zeggen we.
 
Terug
Bovenaan