Klimaatthread (en wereldweer)

Aangezien we allemaal naar de kloten gaan zou ik het nogal vreemd vinden om te zeggen dat we al genoeg hebben gedaan, terwijl het merendeel van de huizen nog altijd een erbarmelijk EPC heeft, en dan maar te hopen dat een ander het oplost. Daarbij, deel daarvan is ook gewoon geostrategische noodzaak lijkt me, we dansen als EU al genoeg naar de pijpen van schimmige regimes met olie en gas, en als die prijzen omhoog gaan schiet iedereen in paniek.

Welke burgers kan je uiteindelijk op koste jagen, rijke westerlingen waar een armoededrempel wordt gehanteerd die in het merendeel van de wereld als luxe geldt, of een of andere arme Indiër of Chinees die uit zijn golfplaten kot met een brommer zijn gezin van 5 naar de stad vervoert?

Ik stel het voor als een karikatuur hé, maar uiteindelijk zijn we per hoofd nog altijd veel grotere uitstoters dan de landen die je aanhaalt. En zo'n land als China zal wel doen wat goed is voor China, en dat op een fractie van de tijd geregeld krijgen als wij, voordeel van een dictatuur te zijn. Maar die gaan zeker zich niets aantrekken van het vermanend vingertje van wat Europeanen, met een hogere gemiddelde uitstoot, die zelf hun burgers niet op kosten willen jagen maar dan wel een inspanning vragen.
Eigenlijk allemaal wat naast de kwestie.

Wat ik zeg is dat nóg strengere normen voor nieuwbouw en renovatie echt niet iets is waar we nog meer progressie mee gaan boeken.

En arme burgers in China, Pakistan of India hoeven helemaal niet op kosten gejaagd te worden, heb ik overigens nergens beweerd.
 
Aangezien we allemaal naar de kloten gaan zou ik het nogal vreemd vinden om te zeggen dat we al genoeg hebben gedaan, terwijl het merendeel van de huizen nog altijd een erbarmelijk EPC heeft, en dan maar te hopen dat een ander het oplost. Daarbij, deel daarvan is ook gewoon geostrategische noodzaak lijkt me, we dansen als EU al genoeg naar de pijpen van schimmige regimes met olie en gas, en als die prijzen omhoog gaan schiet iedereen in paniek.

Welke burgers kan je uiteindelijk op koste jagen, rijke westerlingen waar een armoededrempel wordt gehanteerd die in het merendeel van de wereld als luxe geldt, of een of andere arme Indiër of Chinees die uit zijn golfplaten kot met een brommer zijn gezin van 5 naar de stad vervoert?

Eigenlijk allemaal wat naast de kwestie. Wat ik zeg is dat nóg strengere normen voor nieuwbouw en renovatie echt niet iets is waar we nog meer progressie mee gaan boeken.

Jullie hebben beiden gelijk.
Het is bijvoorbeeld inderdaad niet erg kostenefficient om hier bijvoorbeeld in warmtepompen te investeren (voor een al goed geïsoleerd huis), dat klopt. Maar het is ook juist dat wij wel degelijk verantwoordelijk zijn voor een groot stuk van de historische uitstoot, dat we daar erg welvarend door zijn geworden en dat we dus ook zullen moeten bijdragen aan de oplossing van het probleem.

De meest efficiente manier daarvoor is dat het Westen niet investeert in zijn eigen voorzieningen, maar in de hierboven genoemde landen zoals China en India. Met één euro investering daar kan je véél meer CO2 uit de lucht halen dan hier, gewoon omdat we hier al vrij ver aan het gaan zijn.

Het grote probleem is natuurlijk dat je dat politiek niet verkocht krijgt. Zelfs binnen Europa lukt dat niet, even een voorbeeld. Europa heeft indertijd het ETS systeem (CO2 emissie handel) opgezet met (onder andere) in het achterhoofd dat landen zo gemakkelijk kunnen investeren in andere landen in ruil voor CO2 uitstootrechten. De politiek heeft daar absoluut niets mee gedaan. Hier in België hebben we het plaatsen van zonnepanelen zwaar gesubsidieerd. Da's eigenlijk niet logisch, want een zonnepaneel in Spanje brengt 2x zoveel op als een zonnepaneel in Belgïe. Het was dus 2x efficienter geweest als België had geïnvesteerd in zonnepanelen in Spanje, maar daar koop je natuurlijk geen kiezers mee in België.
 
China heeft tegenwoordig een hogere uitstoot per capita dan België. Dat komt natuurlijk omdat veel productie daar zit maar die uitstoot zit nu daar en dat is ook weer een fijn probleem om op te lossen natuurlijk.
 
China heeft tegenwoordig een hogere uitstoot per capita dan België. Dat komt natuurlijk omdat veel productie daar zit maar die uitstoot zit nu daar en dat is ook weer een fijn probleem om op te lossen natuurlijk.
Ja logisch ook hé. Alles wordt ondertussen daar gefabriceerd. Van uw paraplu tot uw EV. Nogal wiedes dat ze dan ook meer uitstoten.

Voorts importeert China ook enorm veel fossiele brandstoffen, dus zij hebben dezelfde incentive om naar groene energie over te schakelen. Hence hun massale subsidies in EV, batterijen, rare earth minerals & zonnepanelen.
 
De wetenschappers en sommige politici weten wel hoe erg het zal zijn maar durven het niet te zeggen om geen paniek te zaaien (denk ik) (stijging zeespiegel, hittegolven en alle gevolgen van dien...).
Ik las ooit een tijdje geleden dat als het ijs zou smelten dat dat de golfstroom zou ontregelen en dat we het klimaat dat we hierdoor hebben, niet meer zullen hebben.
 
Ik las ooit een tijdje geleden dat als het ijs zou smelten dat dat de golfstroom zou ontregelen en dat we het klimaat dat we hierdoor hebben, niet meer zullen hebben.

Ik las 15 jaar geleden al dat wetenschappers en politici voorspelden dat binnen enkele jaren al het noordpoolijs gesmolten zou kunnen zijn. Die apocalyptische doembeelden lijken toch vooral te bestaan in theoretische modellen en steeds verder op te schuiven in de toekomst.
 
China heeft tegenwoordig een hogere uitstoot per capita dan België. Dat komt natuurlijk omdat veel productie daar zit maar die uitstoot zit nu daar en dat is ook weer een fijn probleem om op te lossen natuurlijk.
Ja het vuile werk wordt grotendeels daar gedaan.
De kleinste prul komt tegenwoordig van ginds, hier aangebracht met schepen waarvan de uitstoot wsl niet eens deftig wordt geregistreerd.
Hier klopt men op de borst. Minder uitstoot!
(Al hanteren we op zich wel betere normen, maar toch.)
 
Ik las 15 jaar geleden al dat wetenschappers en politici voorspelden dat binnen enkele jaren al het noordpoolijs gesmolten zou kunnen zijn. Die apocalyptische doembeelden lijken toch vooral te bestaan in theoretische modellen en steeds verder op te schuiven in de toekomst.

Denk dat er vooral onzekerheid is over mogelijke kantelpunten die de boel doen accelereren. (positive climate change feedback)

Als er van dat soort triggers zijn, dan kan het plots snel gaan.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231215_93282070

alle goede bedoelingen ten spijt maar opkomende landen zeggen echt 'fuck you ik ga mij economisch niet achterstellen' nadat de westerse landen wel allemaal de economische boom meegemaakt hebben op fossiele brandstoffen.
Inderdaad, wat nog schrijnender is, is dat deze logica gevolgd wordt door "extreem linkse" zijde. Zij zijn er van overtuigd dat inderdaad de "armere" landen mogen vrijgesteld zijn van het leveren van een klimaatinspanning tot ze de dezelfde economische rijkdom hebben verworven als de "westerse" landen, terwijl de insteek zou moeten zijn,, maak niet dezelfde fouten als het "westen" en ontwikkel dus duurzaam, nu.
Als de klimaatinspanning enkel vanuit Europa gaat komen, is het een maat voor niks. India & China zijn landen met miljarden mensen, en dus een ongeziene vervuilingsgolf zit eraan te komen (lees: is al bezig)
 

Daar aanhoudende droogte, hier blijft het maar regenen.

In de afgelopen drie jaar is er weinig tot geen regen gevallen in de regio.


Water aanvoeren met dieselschepen.

Hoe het alsmaar meer absurd wordt eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:

Daar aanhoudende droogte, hier blijft het maar regenen.

In de afgelopen drie jaar is er weinig tot geen regen gevallen in de regio.

Water aanvoeren met dieselschepen.

Hoe het alsmaar meer absurd wordt eigenlijk.
Het is goed mogelijk dat ze hier binnen een paar maand ook weer spreken van droogte. Nu zullen we hier wel enkele maanden verder kunnen qua grondwater ...

Het is toch wel typisch de laatste jaren dat het ofwel extreem nat of extreem droog is lange tijd aan een stuk.
Op een gegeven moment was er in de buurt van Valencia en Alicante vorig jaar ook een periode van extreme regenval, lijkt me dan dat Barcelona daarvan gespaard gebleven is.
 
Nog meer droogte:

Een van ’s werelds grootste steden heeft nog water voor enkele maanden


Het gaat te snel, de mensheid kan er niet op anticiperen.
 
Nog meer droogte:

Een van ’s werelds grootste steden heeft nog water voor enkele maanden


Het gaat te snel, de mensheid kan er niet op anticiperen.
De Mayabeschaving is ook tenondergegaan aan aanhoudende droogte door menselijke impact op de natuurlijke omgeving. Ironisch.
 
Terug
Bovenaan