Klimaatthread (en wereldweer)

Het artikel dateert sowieso 'reeds' van 2020.

Om te zeggen, op <= 3 jaar tijd worden we nu echt wel steevast geconfronteerd met de ene zondvloed en hittegolf na de andere. Records worden overal gebroken, hoeveelheden neerslag en temperaturen.
 
Maar ondanks dit alles is het artikel dat ik deelde dan toch door de peer review geraakt?
Dat kan wel goed zijn, maar je kan zelf ook zien dat hij in jouw artikel ook gewoon aan cherry picking doet (één van de dingen waarop terecht kritiek komt): als het gaat over extreme weersfenomenen zoals droogtes, overstromingen en orkanen wordt dat weerlegt door enkel maar de data van orkanen die in de VS aan land komen te nemen.

Om nog maar te zwijgen over deze zin:
Global death risk from extreme weather has declined 99% over 100 years and global costs have declined 26% over the last 28 years."
Dat zegt toch helemaal niks over het aantal extreme weerfenomenen? Bedenk je eens hoe mensen 100 jaar geleden leefden: de huizen (en stromkelders, als er die al waren) waren compleet anders gebouwd., en vooral waren er amper of geen voorspellingen over waar en wanneer orkanen aan land gingen komen. Niet dat dat laatste iets uit zou maken, want als men dat al wist was er geen manier om dat naar iedereen te communiceren, want er was geen radio, TV of internet. Ik zou misschien nog 100 redenen kunnen verzinnen waarom er vandaag minder doden vallen bij orkanen dan 100 jaar geleden (verzorging van gewonden bijvoorbeeld), maar ik denk dat het al redelijk duidelijk is dat een relatie leggen tussen het aantal doden en het aantal extreme weerfenomenen over een periode van 100 jaar wetenschappelijk gezien nogal rammelt.

Over het stukje van de gedaalde kosten ga ik niet eens beginnen, want daar zitten zoveel variabelen aan vast dat hetmogelijk nog droeviger is dan de eerste conclusie.
 
Maar ondanks dit alles is het artikel dat ik deelde dan toch door de peer review geraakt?
Peer review is toch niet heiligmakend?

Enfin, ik zet maar gewoon een kanttekening bij je post. Die Lomborg schrijft heus niet zo neutraal en objectief als je schijnt te denken, en als je hem hier dan komt posten dan vind ik het maar normaal dat er ook bij verteld wordt dat hij heel wat tegenwind krijgt. Ik zeg daarmee niet dat we moeten gaan doen alsof de wereld in vlammen gaat opgaan binnen tien jaar, maar Lomborg is toch wel wat te minimaliserend.

He does not support solar panels, saying they are "inefficient", which is "why you have to subsidise them", despite fossil fuels also being subsidised.
According to Reuters, "many nations, especially in the developing world where food and water supplies are most vulnerable to climate shifts projected by the U.N. panel of climate scientists, reject Lomborg’s views" that investment into technology is an adequate response to climate change.
Dit zie je (samen met wat ik al had gepost) bijvoorbeeld gewoon op Wikipedia.

Dr Wei Peng, of Penn State university and lead author of the study, said she and her colleagues were “frustrated with Lomborg’s misinterpretation of our study”.
He quoted Museveni as saying: “Africans have a right to use reliable, cheap energy.” But the full stop came too early. What Museveni actually said was: “Africans have a right to use reliable, cheap energy and doing so doesn’t prevent the development of the continent’s renewables.”
Dr Lomborg frequently complains about subsidies provided to new clean technologies, but he often fails to mention the scale of support that fossil fuels receive.
So it is clear that Dr Lomborg both misinterpreted the results of Professor Böhringer and co-authors and used them in ways that the authors warned against. Furthermore, Dr Lomborg has ignored subsequent research and evidence that the costs of reaching the EU’s target may not have been as expensive as suggested by the 2009 paper.
Dit komt uit de artikels.

---------

Dus sorry, maar die Lomborg is wat mij betreft toch niet helemaal te vertrouwen.
 
Dat kan wel goed zijn, maar je kan zelf ook zien dat hij in jouw artikel ook gewoon aan cherry picking doet (één van de dingen waarop terecht kritiek komt): als het gaat over extreme weersfenomenen zoals droogtes, overstromingen en orkanen wordt dat weerlegt door enkel maar de data van orkanen die in de VS aan land komen te nemen.

Om nog maar te zwijgen over deze zin:

Dat zegt toch helemaal niks over het aantal extreme weerfenomenen? Bedenk je eens hoe mensen 100 jaar geleden leefden: de huizen (en stromkelders, als er die al waren) waren compleet anders gebouwd., en vooral waren er amper of geen voorspellingen over waar en wanneer orkanen aan land gingen komen. Niet dat dat laatste iets uit zou maken, want als men dat al wist was er geen manier om dat naar iedereen te communiceren, want er was geen radio, TV of internet. Ik zou misschien nog 100 redenen kunnen verzinnen waarom er vandaag minder doden vallen bij orkanen dan 100 jaar geleden (verzorging van gewonden bijvoorbeeld), maar ik denk dat het al redelijk duidelijk is dat een relatie leggen tussen het aantal doden en het aantal extreme weerfenomenen over een periode van 100 jaar wetenschappelijk gezien nogal rammelt.

Over het stukje van de gedaalde kosten ga ik niet eens beginnen, want daar zitten zoveel variabelen aan vast dat hetmogelijk nog droeviger is dan de eerste conclusie.
Los van dat onderzoek, ook het onderzoek dat die link wel aantoont rammelt wat, zo was er niet lang geleden die onderzoeker wiens onderzoek in Nature gepubliceerd werd over de link tussen bosbranden en klimaatverandering en die achteraf toegegeven heeft dat ie het onderzoek bewust slechter gevoerd heeft zodat er een duidelijker link zou zijn tussen die bosbranden en klimaat omdat je met zo'n onderzoeken meer kans hebt om in Nature gepubliceerd te worden. Dat één foutief onderzoek ontkracht natuurlijk niet alles, maar het toont wel aan wat voor invloeden onderzoekers aanvoelen en je kan je afvragen welke resultaten zo nog scheefgetrokken geweest zijn.
 
Het artikel dateert sowieso 'reeds' van 2020.

Om te zeggen, op <= 3 jaar tijd worden we nu echt wel steevast geconfronteerd met de ene zondvloed en hittegolf na de andere. Records worden overal gebroken, hoeveelheden neerslag en temperaturen.

Dit is wat ik in mijn relatief kort leven tot nu toe ook ervaar. Door mijn werk kom ik over de hele wereld en daar hoor ik ook vaak "it's warmer here than usually", of "we haven't had this much rain in years", of "it's colder than normally". Ik ben nog niet oud genoeg om een trendlijn te zien van stijgende temperaturen over de ganse lijn gemiddeld maar ik merk zelf dat er meer extremen zijn. Meer hittegolven inderdaad, meer regen, meer sneeuw, meer vrieskou,...

Ongetwijfeld zal de mens één van de oorzaken zijn, net zoals el Niño, wisselende intensiteit van de zon,...

Zoals met alles (denk maar aan de Rusland - Oekraïne oorlog of nu Israël-Hamas) staat het internet ook vol onzinnige artikels over klimaat. Dat maakt niet het gemakkelijk als je er u wetenschappelijk en correct in wilt verdiepen.
 
Of hoe het al te laat is, maar men wilt het publiek geen wanhoop aanbrengen.


De taak moet dus zijn nog erger te vermijden voor zover we kunnen, daarom dat ambitie nodig blijft.
De nodige wanhoop zou de ambitie net stuwen.
 
Ik weet niet of we hier de politieke toer op mogen gaan (ik vind geen klimaattopic in pol&actua), maar man man wat erger ik me aan die klimaat top in Dubai.

Hoe sarcastisch wil je het hebben?
Die voorzitter (Sultan al-Jaber) die onverbloemd de klimaat top misbruikt om oliedeals te sluiten en om te zeggen dat fossiele brandstoffen een essentieel onderdeel zijn van de toekomst.
Nu ook De Croo die, net nadat België en Vlaanderen veroordeeld werden in het klimaatarrest en onze politici (Demir en ook De Croo zelf) er duidelijk niks mee gaan doen of het zelfs willen aanvechten, zegt dat het 'tijd is om woorden in daden om te zetten' en andere dooddoeners.

Straks gaan de onderhandelaars weer al juichend naar buiten komen met een of andere nieuwe deal om 'de opwarming te beperken tot 2 graden', zonder effectief zaken te implementeren waarmee we dat kunnen bewerkstelligen.

Het is echt een schertsvertoning. :shutup:

giphy.gif
 
Het is echt een schertsvertoning. :shutup:
Update

Complete ontgoocheling, een ramp

Onze jonge landgenoot Benjamin Van Bunderen Robberechts die als klimaatactivist in Dubai is, zegt: "Iedereen is depressief en boos. We dachten naïef dat deze COP wel zou kunnen slagen, maar dan zien we de basistekst…

--> Wat een verrassing. Wat had je dan verwacht Benjamin? :support:

Jammer genoeg gaan arme mensen over 30 jaar mogen bakken en braden bij 60 graden (piek hittegolven).
De elite gaat er zijn slaap niet voor laten. Tot zover de mensheid hé! Ieder voor zich aldus en ikke eerst .. de rest kan stikken ..

De bijbel krijgt vroeg of laat gelijk: "De wereld zal vergaan in vuur en vlam."
Ik ben ongelovig maar dat ene zinnetje heeft wel altijd indruk gemaakt op mij en ik heb dat altijd onthouden ergens in mijn achterhoofd.
 
Update

Complete ontgoocheling, een ramp

Onze jonge landgenoot Benjamin Van Bunderen Robberechts die als klimaatactivist in Dubai is, zegt: "Iedereen is depressief en boos. We dachten naïef dat deze COP wel zou kunnen slagen, maar dan zien we de basistekst…

--> Wat een verrassing. Wat had je dan verwacht Benjamin? :support:

Jammer genoeg gaan arme mensen over 30 jaar mogen bakken en braden bij 60 graden (piek hittegolven).
De elite gaat er zijn slaap niet voor laten. Tot zover de mensheid hé! Ieder voor zich aldus en ikke eerst .. de rest kan stikken ..

De bijbel krijgt vroeg of laat gelijk: "De wereld zal vergaan in vuur en vlam."
Ik ben ongelovig maar dat ene zinnetje heeft wel altijd indruk gemaakt op mij en ik heb dat altijd onthouden ergens in mijn achterhoofd.

Ook tijd voor een masterplan rond migratie dan.
Want ik krijg het vliegend schijt van mensen die denken dat wij hier weinig last gaan hebben van de klimaatverandering, naast wat sporadisch extreem stormweer of droogte. Al die 'arme mensen' gaan op de vlucht slaan als hun thuis niet meer leefbaar is (en geef ze maar eens ongelijk).

Het wordt me wat...
 
Ook tijd voor een masterplan rond migratie dan.
Want ik krijg het vliegend schijt van mensen die denken dat wij hier weinig last gaan hebben van de klimaatverandering, naast wat sporadisch extreem stormweer of droogte. Al die 'arme mensen' gaan op de vlucht slaan als hun thuis niet meer leefbaar is (en geef ze maar eens ongelijk).
En ik krijg het vliegend schijt van mensen die de gemiddelde Vlaming een schuldgevoel wil aanpraten.
De Vlaming die al zijn afval mooi sorteert, minder kinderen maakt als in vele andere landen (of als buitenlanders die naar hier komen), die zijn huis zo goed mogelijk isoleert en zonnepanelen legt, etc.

Vervolgens is het de generatie van Benjamin die meer reist als de vorige generatie, die van shoppen bij de Action en Zeeman een nationale sport hebben gemaakt. China, kinderarbeid? Dan interesseert het hun geen fuck hoor. Een broek voor 5 euro, jééj! En als het 3 druppels regent dan moet mama hen naar school voeren. Hypocriete vlegels.
 
En ik krijg het vliegend schijt van mensen die de gemiddelde Vlaming een schuldgevoel wil aanpraten.
En is dat dan gericht op de post waarop je reageert of staat dat er los van volgens u?

Want als dat als reactie er op bedoelt is : Dat is toch niet de boodschap die er staat?

Ik geef je groot gelijk dat een persoonlijk schuldgevoel aanpraten zinloos is en nergens toe leidt. Dat staat echter los van een beleid dat moet gevoerd worden in het algemene belang.
De Vlaming die al zijn afval mooi sorteert, minder kinderen maakt als in vele andere landen (of als buitenlanders die naar hier komen), die zijn huis zo goed mogelijk isoleert en zonnepanelen legt, etc.

Vervolgens is het de generatie van Benjamin die meer reist als de vorige generatie, die van shoppen bij de Action en Zeeman een nationale sport hebben gemaakt. China, kinderarbeid? Dan interesseert het hun geen fuck hoor. Een broek voor 5 euro, jééj! En als het 3 druppels regent dan moet mama hen naar school voeren. Hypocriete vlegels.
 
Ik zie eigenlijk ook niet hoe er tot een grondig akkoord gekomen kan worden. Velen zijn voor tot duidelijk wordt wie dat moet betalen. Ik heb net nog eens naar de cijfers gekeken om eens de evolutie van de laatste jaren te zien en dat is ontnuchterend. Op vijf jaar tijd is er in China het equivalent van een halve EU bijgekomen.

In 2022 waren de grootste uitstoters verantwoordelijk voor 29.16% (China), 11.19% (VS), 7.33% (India) en 4.8% (Rusland) van de totale uitstoot. Dan heb je nog een handjevol landen die rond de 1.75-2.5% zit en al de rest zit daar ver onder.

België zit aan 0.21%. Als je de volledige EU bijeen scharrelt kom je nog maar aan 6.3%. Zelfs al kijken in de EU alle neuzen in dezelfde richting om tegen pakweg 2050 "klimaat-neutraal" te zijn dan nog is dat een druppel op een hete plaat tegenover wat men in Azië en Afrika beslist te doen. Dan heb je al serieuze geo-engineering nodig.
 
Tuurlijk, en dan gaat Europa zichzelf in de voet gaan schieten en burgers de dieperik in duwen...
Europa stelt niets meer voor.
 
Dat het slecht gaat met het klimaat dat weet iedereen en ook dat er dringend actie moet genomen worden.

Ze praten over de stijging van de zeespiegel door het smelten van het ijs.
Ligt er dan echt zoveel water in dat ijs? Want ik denk dat voor een stijging van bijvoorbeeld 1 meter van de zeespiegel, dat men al miljarden liter nodig heeft . (De wereld bestaat uit ongeveer 70% zeespiegel, denk ik)
 
Als al het ijs van Groenland smelt dan stijgt de zeespiegel met 7 meter.Als Antarctica daar dan ook een steentje in bijdraagt,haal dan uw zwemvest maar al boven.
 
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat het verplichten van het plaatsen van een warmtepomp in een overgeïsoleerde woning in Vlaanderen nog gaat bijdragen als landen met een exponent aan inwoners er hun voeten aan vegen. Ik denk dat we in Vlaanderen en bij uitbreiding België en Europa al genoeg gedaan hebben/doen.

Dat nieuwe en opkomende economische en industriële grootmachten zoals China en India vinden dat ze zelf ook recht hebben op hun 'deeltje van de uitstoot' om op gelijke voet te komen met het westen is langs een kant wel te begrijpen. Het westen is rijk geworden in een tijdperk dat er nog niet over milieu laat staan het klimaat werd gesproken.

Dus in plaats van burgers in het westen nog meer op kosten te jagen door hen te verplichten van nóg meer energiebesparende maatregelen te nemen tot in het absurde toe, zou men beter die landen motiveren tot een vergroening van hun infrastructuur en industrie. Wij zijn hier bijvoorbeeld top in windenergie, waarom dat niet uitvoeren naar landen zoals China en India zodat we er zelf ook nog een graantje van meepikken.
 
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat het verplichten van het plaatsen van een warmtepomp in een overgeïsoleerde woning in Vlaanderen nog gaat bijdragen als landen met een exponent aan inwoners er hun voeten aan vegen. Ik denk dat we in Vlaanderen en bij uitbreiding België en Europa al genoeg gedaan hebben/doen.
Aangezien we allemaal naar de kloten gaan zou ik het nogal vreemd vinden om te zeggen dat we al genoeg hebben gedaan, terwijl het merendeel van de huizen nog altijd een erbarmelijk EPC heeft, en dan maar te hopen dat een ander het oplost. Daarbij, deel daarvan is ook gewoon geostrategische noodzaak lijkt me, we dansen als EU al genoeg naar de pijpen van schimmige regimes met olie en gas, en als die prijzen omhoog gaan schiet iedereen in paniek.
Dat nieuwe en opkomende economische en industriële grootmachten zoals China en India vinden dat ze zelf ook recht hebben op hun 'deeltje van de uitstoot' om op gelijke voet te komen met het westen is langs een kant wel te begrijpen. Het westen is rijk geworden in een tijdperk dat er nog niet over milieu laat staan het klimaat werd gesproken.

Dus in plaats van burgers in het westen nog meer op kosten te jagen door hen te verplichten van nóg meer energiebesparende maatregelen te nemen tot in het absurde toe, zou men beter die landen motiveren tot een vergroening van hun infrastructuur en industrie. Wij zijn hier bijvoorbeeld top in windenergie, waarom dat niet uitvoeren naar landen zoals China en India zodat we er zelf ook nog een graantje van meepikken.
Welke burgers kan je uiteindelijk op koste jagen, rijke westerlingen waar een armoededrempel wordt gehanteerd die in het merendeel van de wereld als luxe geldt, of een of andere arme Indiër of Chinees die uit zijn golfplaten kot met een brommer zijn gezin van 5 naar de stad vervoert?

Ik stel het voor als een karikatuur hé, maar uiteindelijk zijn we per hoofd nog altijd veel grotere uitstoters dan de landen die je aanhaalt. En zo'n land als China zal wel doen wat goed is voor China, en dat op een fractie van de tijd geregeld krijgen als wij, voordeel van een dictatuur te zijn. Maar die gaan zeker zich niets aantrekken van het vermanend vingertje van wat Europeanen, met een hogere gemiddelde uitstoot, die zelf hun burgers niet op kosten willen jagen maar dan wel een inspanning vragen.
 
Zoals voorspeld komt men al juichend buiten met een "historisch" akkoord :sarcastic:
Wat ik wel het meest frappant vind is dat er daar nog mensen durven te beweren dat we de opwarming gaan beperken tot 1,5 graden.


We hollen achter de feiten aan, dit akkoord had er 10-15 jaar geleden al moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan