Klimaatthread (en wereldweer)

Ik ga al beginnen met te zeggen dat ik het helemaal krijg van hoe 'het kapitalisme' de schuld van global warming in de schoenen van de gewone burger probeert te schuiven ('moesten we nu allemaal minder vlees eten, dan...' terwijl 1 cruiseschip genoeg is om miljoenen vegans te counteren qua uitstoot) maar er zijn natuurlijk ook wel verschillende soorten reizen.

Dat men nog steeds op reis moet kunnen gaan op de traditionele manier 'naar de zon' (of enfin, binnen een paar jaar gaan we in de zomer misschien richting Finland en Schotland met die belachelijke temperaturen in de traditionele vakantielanden) om te relaxen is natuurlijk zo, en familie gaan bezoeken in andere landen enzovoorts moet allemaal betaalbaar blijven, maar ik vind persoonlijk wel da vliegreizen echt ongelofelijk decadent aan het worden zijn.

Van die destination weddings, bijvoorbeeld. Met zijn allen het vliegtuig in om dan in het zuiden van Frankrijk te trouwen en dan een dag later terug te vliegen. Snel het vliegtuig nemen naar Barcelona om te gaan shoppen. Feestweekend in Ibiza met het vliegtuig. Ik ken zelfs via-via iemand die een vliegtuig heeft genomen om ergens in Spanje een tweedehands luxehorloge te gaan kopen en ophalen omdat dat goedkoper was dan verzekerd verzenden. Veel gekker moet het niet worden.

Hoe daar precies iets aan moet gedaan worden zonder ook mensen te straffen die voor minder potsierlijke redenen het vliegtuig nemen, dat weet ik niet, en het is ook zo dat er niet veel alternatieven zijn (die nachttreinen zijn in veel gevallen te duur en belachelijk omcomfortabel, bijvoorbeeld) maar het begint wel hoe langer, hoe gekker te worden met die vliegreizen.

Groot gelijk, maar de initiele reactie betrof "waar kunnen we in de zomer nog voor een normale zonvakantie naartoe?" en niet die speciallekes die je aangeeft, en die zeer zeker meer negatieve impact hebben.
 
Europa wil gewoon heiliger als de paus zijn.
Zolang vooral Asia/N-Amerika niet drastisch wil meegaan in het milieu vriendelijker worden, dan krijg je dat hier niet aan de mensen uitgelegd dat je moet blauw betalen voor al deze 'milieu taksen'.
Idem met hun idioot plan voor elektrische auto's.
En hier beleven we tot nu toe een normale juli maand, wat ok is voor mij. Nog dikke 3 weken en je zal al terug goed zien dat het vroeger donker zal worden. De 'dying daylight' komt terug om de hoek kijken..
 
Kijk ik lees hier toch wat.
Heiliger dan de paus, het doet economisch geen pijn en daarom veranderen we niet...
Er zijn echt ongelofelijk veel regeltjes in europa gekomen om de klimaatdoelstellingen te halen (of toch ten minste te proberen)
Beginnend bij de belgische woning markt. EPB regulatie. Veel geluk om nog een energievretende woning/verbouwing te plaatsen.
Verbod op gasketels komt eraan in belgie zoals in nederland en duitsland al het geval is.
De niet residentiele renovatiemarkt wordt (mits fondsen) gepushed om een CRREM te ondergaan om te onderzoeken wat er nu kan bespaard worden om aan de 2050 doelstellingen te voldoen. Verder heb je nog steeds in het nieuwbouwen van niet residentiele gebouwen ook de EPB regels naast de BREAAM (europa) en LEED (US) certificaten waar , laat ons eerlijk zijn, de bouwheren hun verhuur of verkoopprijs kunnen op enten.
Verder nog de F-gas regelgeving om alle fabrikanten die koelgassen gebruiken hun producten te laten aanpassen zodat ze met een lagere GWP kunnen werken.
Verder zetten we volle bak in op groene energie (zonnepanelen, windmolens, waterstof), proberen we het wagenpark van europa zo groen mogelijk te maken tegen 2035.
De wil van de instellingen is er zeker wel maar het is een enorme tanker om te keren. Dat duurt gewoon even.
Wat betreft het gedrag persoonlijk van de mensen denk ik dat er ,buiten het reisverkeer, al redelijk wat zaken zijn waar de overheid al sturende maatregelen getroffen heeft. (wonen, werken, energietransitie)
Er kan daar zeker nog wat in gewonnen worden maar ik denk dat de meeste mensen wel overschatten hoe 'prive vervuiling' in het globale plaatje zich verhoudt.
 
Goh, het rijke gedeelte kan zich aanpassen, maar wil idd niet.
Maar dan nog, over welke termijn spreken we dan?
Eer alle industrie is omgezet? De logistieke ketting? En alles wat er komt bij kijken.
Vraagt enorme inspanningen en zeer veel geld.

Dan heb je het arme gedeelte. India, en delen van China, massieve uitstoters. Eer die deftig kunnen volgen.

Nah, het verdict lijkt me al duidelijk te zijn.
Het is een gigantische kost op korte termijn, wat ons op lange termijn veel miserie kan besparen. Maar er zijn er nog veel landen met oogkleppen op.. Ja, het westen kan dit niet alleen inderdaad. China en India denken alleen aan eigen gewin, zoveel is duidelijk. De rivieren steken daar vol plastic en van milieunormen hebben ze nog nooit gehoord. De boskap in Brazilië gaat ook door en de longen van de aarde worden stilaan ontnomen. Het Westen/Europa doet veel, maar de rest moet ook willen.
Er zijn echt ongelofelijk veel regeltjes in europa gekomen om de klimaatdoelstellingen te halen (of toch ten minste te proberen)
[..]
Er is zeker een inspanning geleverd, maar we gaan toch meer moeten doen dan dit.
Verder zetten we volle bak in op groene energie (zonnepanelen, windmolens, waterstof), proberen we het wagenpark van europa zo groen mogelijk te maken tegen 2035.
De wil van de instellingen is er zeker wel maar het is een enorme tanker om te keren. Dat duurt gewoon even.
Ik stel mij op zijn minst toch vragen bij de competentie van de instellingen. Er wordt inderdaad ingezet op groene stroom, maar tegelijkertijd een nieuwe kerncentrale bouwen is er te veel aan. De leidingen van Doel 5 zitten al deels in de grond, buiten modernisatie van de oude plannen kunnen ze bij wijze van spreken morgen al beginnen met de bouw. Maar neen, we gaan liever verder op gascentrales! En in Duitsland lekker kolen stoken. Of de energiecentrale in Rodenhuize, momenteel dient deze maar als back-up functie maar tot een paar jaar terug draaide deze op houtpellets die per schip vanuit Canada geïmporteerd werden. Groene energie!

Dan onze elektrische wagens die, met de ontginning van de nodige grondstoffen voor de batterijen op die manier al milieuvervuilend zijn, ook nog eens rondrijden op bovenvermelde 'groene' energie, dan vraag ik mij af in hoeverre de daling van de co2 uitstoot en fijn stof van het wagenpark dit compenseert. Echter ben ik geen expert dus zal ik hier het voordeel van de twijfel geven.
Er kan daar zeker nog wat in gewonnen worden maar ik denk dat de meeste mensen wel overschatten hoe 'prive vervuiling' in het globale plaatje zich verhoudt.
Hier geef ik u gelijk in, onze consumptie maatschappij is een grote factor hierin. Zeker nu alles globaler is geworden de laatste decennia en onze consumptiegoederen van ver buiten de landsgrenzen komen.
 
Heb het nog al eens gezegd maar we zijn nu precies zoals de kikker die langzaamaan wordt gekookt.
 
Het is een gigantische kost op korte termijn, wat ons op lange termijn veel miserie kan besparen. Maar er zijn er nog veel landen met oogkleppen op.. Ja, het westen kan dit niet alleen inderdaad. China en India denken alleen aan eigen gewin, zoveel is duidelijk. De rivieren steken daar vol plastic en van milieunormen hebben ze nog nooit gehoord. De boskap in Brazilië gaat ook door en de longen van de aarde worden stilaan ontnomen. Het Westen/Europa doet veel, maar de rest moet ook willen.

Er is zeker een inspanning geleverd, maar we gaan toch meer moeten doen dan dit.
Kon het niet beter zeggen. Het is een wereldwijd probleem en zolang niet heel de wereld zich erachter zet dan mogen wij hier in Europa alle inspanningen doen. Buiten Europa doen ze die wel teniet. Amerika doet enkel mee als het hen goed uitkomt, de Arabische wereld zegt: het is hier al warm, als het wat warmer wordt steken we wel wat airco's bij in onze wolkenkrabbers we hebben geld genoeg, en China en India doen nu de vervuiling grotendeels in onze opdracht...

Ik herinner mij enkele weken terug heruitzending van reizen waes in Bangladesh die ik toevallig deel van zag. Werd een afbraakwerf voor containerschepen getoond in een baai waar ge met de vuiligheid in het water een soep kon koken waar uw lepel recht in zou staan. Veiligheidsmaatregelen voor de mensen die de afbraak deden waren onbestaande, en daarbij nog de milieuramp voor de omwonenden die vrolijk hun bad namen en eten kookten in dat water. Reden: westerse schepen worden naar daar gestuurd en daar gesloopt want de kost omdat in het het Westen reglementair en volgens de milieuvoorschriften te doen zou XX-maal groter zijn. En dat is wel typerend voor ons hele consumptiemodel en economisch denken. Alles zo goedkoop mogelijk, wat de gevolgen zijn daar denken we niet over na. En al zeker niet over het milieu. En zolang grote bedrijven niet nog meer op hun plichten gewezen worden om in alle stappen van hun productie, eventueel bestraft worden voor niet genoeg inspanningen, gaat er toch echt niets veranderen. Ondanks de inspanningen die wij in Europa doen. Wij zullen het onze varkensboeren wel moeilijk maken met stikstofnormen, zolang we onze iPhone maar hebben die in China ergens geproduceerd wordt in een fabriek waar ze iedereen gaan gijzelen als er een corona-uitbraak is.
 
Kon het niet beter zeggen. Het is een wereldwijd probleem en zolang niet heel de wereld zich erachter zet dan mogen wij hier in Europa alle inspanningen doen. Buiten Europa doen ze die wel teniet. Amerika doet enkel mee als het hen goed uitkomt, de Arabische wereld zegt: het is hier al warm, als het wat warmer wordt steken we wel wat airco's bij in onze wolkenkrabbers we hebben geld genoeg, en China en India doen nu de vervuiling grotendeels in onze opdracht...

Ik herinner mij enkele weken terug heruitzending van reizen waes in Bangladesh die ik toevallig deel van zag. Werd een afbraakwerf voor containerschepen getoond in een baai waar ge met de vuiligheid in het water een soep kon koken waar uw lepel recht in zou staan. Veiligheidsmaatregelen voor de mensen die de afbraak deden waren onbestaande, en daarbij nog de milieuramp voor de omwonenden die vrolijk hun bad namen en eten kookten in dat water. Reden: westerse schepen worden naar daar gestuurd en daar gesloopt want de kost omdat in het het Westen reglementair en volgens de milieuvoorschriften te doen zou XX-maal groter zijn. En dat is wel typerend voor ons hele consumptiemodel en economisch denken. Alles zo goedkoop mogelijk, wat de gevolgen zijn daar denken we niet over na. En al zeker niet over het milieu. En zolang grote bedrijven niet nog meer op hun plichten gewezen worden om in alle stappen van hun productie, eventueel bestraft worden voor niet genoeg inspanningen, gaat er toch echt niets veranderen. Ondanks de inspanningen die wij in Europa doen. Wij zullen het onze varkensboeren wel moeilijk maken met stikstofnormen, zolang we onze iPhone maar hebben die in China ergens geproduceerd wordt in een fabriek waar ze iedereen gaan gijzelen als er een corona-uitbraak is.
Idd. Zolang enkel West-Europa de enige is die een gigantische kost op zijn bevolking wil verhalen, zal er niet veel veranderen. Is een speldenprik op de aardbol.
 
Idd. Zolang enkel West-Europa de enige is die een gigantische kost op zijn bevolking wil verhalen, zal er niet veel veranderen. Is een speldenprik op de aardbol.
Minder ontwikkelde landen hebben wel wat andere zorgen. Hier kan je zo'n geavanceerd afvalbeleid voeren, maar dat heeft geen zin in pakweg Nigeria of Bangladesh. Dat is ook een belangrijke nuance.
 
Minder ontwikkelde landen hebben wel wat andere zorgen. Hier kan je zo'n geavanceerd afvalbeleid voeren, maar dat heeft geen zin in pakweg Nigeria of Bangladesh. Dat is ook een belangrijke nuance.
Ik vind dat een wat makkelijk argument. Het afvalbeleid kan daar toch ook al wat verbeteren door mentaliteitswijziging (wat je moet nastreven dmv educatie) of door wetten aan te passen. Ik heb op verschillende plaatsen in India en de rest van Azië gezien dat het afvalbeleid het volgende is: 1) alles dumpen ergens op een gedesigneerde oever van de lokale rivier 2) periodiek met een bulldozer als de hoop te groot wordt alles in de rivier duwen. Als ze deze praktijk al eens bij wet zouden verboden in die landen en zeggen dat het op de gedesigneerde stortplaats moet blijven en bedekt worden met aarde of verbrand worden zou dat al een hele verbetering zijn. Ik zeg niet dat ze meteen de geavanceerde verbrandingsoven met warmterecuperatie en CO2 captatie moeten bouwen, maar het belangrijkste is dat ze stappen in de goede richting moeten zetten d.m.v. wetgeving en mentaliteitswijziging zoals wij dat ook hier hebben gekende in de jaren 70-80-90.
 
Minder ontwikkelde landen hebben wel wat andere zorgen. Hier kan je zo'n geavanceerd afvalbeleid voeren, maar dat heeft geen zin in pakweg Nigeria of Bangladesh. Dat is ook een belangrijke nuance.
Tis wel een rant tov woke maar dit filmpje legt vanaf minuut 6 keihard de vinger op de wonde.
Ge kunt mensen niet stoppen om rijker te worden en hun levensstandaard,die in india en minder china toch wel een lager liggen dan hier, te verbeteren.
Het enigste wat je kan doen is hopen op wetenschappelijke doorbraken zodat energie op een zo min mogelijk vervuilende manier bij de mensen geraakt.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen noodweer in Zwitserland, 1 dode en gewonden door (wellicht) een valwind.


 
Het zeewater bij Florida bereikt een temperatuur van maar liefst 38°C, een gevolg van de extreme temperaturen die er momenteel heersen. Normaal schommelt die temperatuur tussen 23°C en 31°C. Er wordt ook een actief orkaanseizoen voorspeld, omdat de Atlantische Oceaan genoeg energie bevat om die stormen te voeden. Ook het water van de Middelandse Zee is hoger dan gemiddeld, rond Italië zelfs 5°C meer dan normaal wat later dit jaar kan leiden tot stormweer en onweersbuien. Bij ons aan de Noordzee valt het dan weer mee.
 
En dat goeie nieuws blijft maar komen. :unsure:
Much of the Northern Hemisphere would be gripped by freezing temperatures; sea ice would creep south from the North Pole toward Europe. Rainfall would be affected across the planet, drying out some continents and soaking others.

“This would lead to dramatic change in every nation's ability to provide enough food and water for its population,” said Holliday.



Shit, ik haat koude.

 
Niet gezegd dat het veel kouder zou worden bij ons, het hangt er allemaal af van waar de wind komt. Het effect zou groter zijn in het hoge noorden. De effecten zouden onvoorspelbaar kunnen zijn, grote droogte op bepaalde plaatsen en veel regen op andere plaatsen.
Zolang de wind hier uit het westen komt zal het niet ijskoud worden, wat ik eerder zou verwachten is dat bij ons de opwarming vertraagt of tijdelijk ongedaan wordt gemaakt terwijl het wereldwijd wel opwarmt.

Ecosystemen zouden wereldwijd wel ontwricht kunnen worden als de AMOC er mee ophoudt.
 
Niet gezegd dat het veel kouder zou worden bij ons, het hangt er allemaal af van waar de wind komt. Het effect zou groter zijn in het hoge noorden. De effecten zouden onvoorspelbaar kunnen zijn, grote droogte op bepaalde plaatsen en veel regen op andere plaatsen.
Zolang de wind hier uit het westen komt zal het niet ijskoud worden, wat ik eerder zou verwachten is dat bij ons de opwarming vertraagt of tijdelijk ongedaan wordt gemaakt terwijl het wereldwijd wel opwarmt.

Ecosystemen zouden wereldwijd wel ontwricht kunnen worden als de AMOC er mee ophoudt.
Idd, meer westen winden in Winter en meer regen zou ook perfect kunnen!
 
2020: Coronapandemietje
2021: bestorming van het Capitool
2022: invasie van Oekraïne
2023: helse temperaturen en blijvende nucleaire dreiging
2024: ?
2025: de Golfstroom gooit den blok erop

The roaring twenties keep on delivering.
 
2020: Coronapandemietje
2021: bestorming van het Capitool
2022: invasie van Oekraïne
2023: helse temperaturen en blijvende nucleaire dreiging
2024: ?
2025: de Golfstroom gooit den blok erop

The roaring twenties keep on delivering.
Als je het over rampen hebt: 2024: Trump opnieuw verkozen. :unsure:


Nee, maar de snelheid waarmee er klimaatsgewijs gekke dingen gebeuren is toch wat beangstigend.
 
Terug
Bovenaan