Kinderen en schermtijd

Mijn kinderen kregen toegang tot schermtijd (tablet, gsm, console, tv, etc)

  • Onder 2 jaar

    Stemmen: 26 60,5%
  • Vanaf 2 jaar

    Stemmen: 9 20,9%
  • Vanaf 3 jaar

    Stemmen: 4 9,3%
  • Vanaf 4 jaar

    Stemmen: 2 4,7%
  • Ouder

    Stemmen: 4 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    43

Sqarzz

Active member
Vanaf welke leeftijd hebben jullie de kinderen aan schermen blootgesteld? En ik bedoel actief en met regelmaat iets laten kijken, niet passief even mee voor TV. Als ik eerlijk ben is het iets waar ik in mijn pre-ouder tijdperk een beetje scheef naar keek, ouders die dit toelaten. Echter, als ik ouder en een ouder werd, is die mening toch wel veranderd. Uiteindelijk zaten wij als klein mannen ook veel voor de TV. Het is misschien gemakshalve, maar als je (meerdere) kinderen hebt is het een manier om toch dingen in het huis gedaan te krijgen. Of als je op restaurant (ja waar is de tijd) zat te wachten.. Tijd voor een poll!
 
Tijden zijn natuurlijk serieus veranderd.
Zijn er alternatieven? Ik kon wel buiten spelen als kind maar dat begon ook al te minderen.

TV? Ja maar ik keek enkel naar dingen die me interesseerden dus hele dagen doe je dat dan ook niet meer op den duur. In mijn tijd had je in de zomervakantie op Canvas sport. Interesseerde me toen niet en nu nog steeds niet. Nu met Netflix, Streamz, Disneyplus+,... kan je je hele leven vullen met TV kijken.

Het hangt ook van de leeftijd af. De kleinsten leren wel de taal en er zijn wel goede series. Neem als voorbeeld het 'stokoude' Er was eens... Als kind was in mijn nopjes als ik die intro hoorde :love:

Smartphones ben ik weer dan resoluut tegen. Die dingen zijn gemaakt om u verslaafd te maken (dopamine release). Hierbij komt dat de vele impulsen leiden tot een verminderde concentratieduur. Het lijkt me ook moeilijk te controleren wat ze ermee aanvangen. Laat staan dat ze bepaalde dingen niet kunnen plaatsen of er de impact van inzien.

Then again, ik ben geen ouder en gebruik mijn smartphone niet zo frequent. Dat verklaart misschien waarom ik nog op dit forum rondhang :unsure:
 
Op voorhand was ik ook tegen. Als ik ouders op restaurant zag die hun kind met een tablet entertainden, vond ik dat een vorm van 'u er gemakkelijk vanaf maken'.

Ik ben nu deels gedraaid. Thuis kan het, omdat wij anders nooit nog iets op tv kunnen kijken op een rustige zondagnamiddag (Kaatje en Bing geraak je beu). Op locatie is en blijft het daarentegen verboden, dan is sociaal zijn en eventueel boekjes de norm.

Gaat over een dochter van net geen 3j overigens. Ze heeft inderdaad al enorm veel geleerd uit Bing bijvoorbeeld, dus ik zie niet alleen nadelen. Ze speelt ook actief nog met echt speelgoed en de tablet is eerder uitzondering wanneer ze wat moe wordt.
 
Hier rond 2.5 aan toegegeven "uit gemak".
Ze kent heel wat programma's uit de crèche waar ze na het eten de kinderen voor tv zetten om kinderen te kunnen verluieren en in bed te steken.
Maar we merkten dat ze heel vaak extreem overprikkeld uit de crèche kwam. Vooral na een verplichte coronasluiting en 2 maand uitsluitend thuis geweest te zijn. Soms zette ze het al op z'n huilen en krijsen zodra ze op de parking in de auto werd gezet. Door haar met een beker melk en het tuutje voor tv te zetten, kwam ze terug tot rust én kon ik ongestoord aan mijn eten beginnen.
Sindsdien eigenlijk 's morgens een uurtje (waarbij ze ook wordt verfrist, kleren aan, ze af en toe wegloopt om iets te nemen om te spelen, recht springt om te dansen,...) en 's avonds na school en voor het slapengaan een half uurtje. Veel meer dan waar ik zelf principieel achter sta eigenlijk. Ik wil het graag afbouwen maar wil daarvoor wél meer daglicht zien eerst 😉

Geen tablet, pc of smartphone voor haar.
 
Laatst bewerkt:
Hier rond 2,5jaar ongeveer begonnen.
zoontje is zot van tractors en kranen. Laten we dan soms een half uurtje wat youtubefilmpjes zien op tv.
vaak vraagt hij dan na een kwartiertje om bumba of musti op te zetten voor zijn kleine zus (anderhalf).

Als we dan zeggen dat het genoeg geweest is, doet hij zonder problemen de tv uit.

Op verplaatsing wel nooit filmpjes (buiten de allereerste keer dat hij bij de kapper was).
 
Hier kijken ze veel naar TV vooral 's morgens en 's avonds uit gemak zucht.

Ze worden niet alle 4 op het hetzelfde moment wakker, om de eerste stil te houden, zodat de rest kan slapen, zetten we de tv op.

Savonds idem voor hen stil te houden om de mama niet te storen tijdens haar werk (logopediste)
 
Sindsdien eigenlijk 's morgens een uurtje (waarbij ze ook wordt verfrist, kleren aan, ze af en toe wegloopt om iets te nemen om te spelen, recht springt om te dansen,...) en 's avonds na school en voor het slapengaan een half uurtje. Veel meer dan waar ik zelf principieel achter sta eigenlijk. Ik wil het graag afbouwen maar wil daarvoor wél meer daglicht zien eerst 😉

Geen tablet, pc of smartphone voor haar.
1.5 uur per dag lijkt mij nu toch niet schadelijk? Zelf geen ouder, maar ik vraag mij wel af waar bij sommigen die afkeer van de tv vandaan komt? Pas op, uren voor de tv is uiteraard geen goed idee, zowel qua ontwikkeling als gebrek aan beweging, maar het is een deel van het leven ook uiteindelijk. Het is toch niet altijd realistisch om kinderen elk uur dat ze wakker zijn een interactieve en intellectueel uitdagende activiteit te geven? :)

Smartphones vind ik iets helemaal anders, daar je kinderen zo lang mogelijk van weghouden of er tenminste op toezien lijkt me wel een goed idee.
 
Hier was het vanaf 1,5 ongeveer. Het begon ‘s ochtends om het valiesje klaar te maken. Nu is het meestal ‘s ochtends een half uur TV voor de oudste (nu 5) zodat ik de boterhammen kan maken en de jongste (1,5) klaar kan maken. En ‘s avonds meestal nog een half uur voor het slapengaan. Overdag komt ook nog voor, maar de jongste kijkt dan niet eens, en de oudste begint meestal na een kwartier met iets anders te spelen. Maar de TV mag dan wel niet af...

GSM en tablet is nog veel te vroeg. Sinds kort mag de oudste af en toe een boekje op de tablet kijken in plaats van het boekje wat ik voorlees voor het slapengaan. Maar gelukkig heeft ze daar buiten dat boekje ook nog totaal geen interesse in.
 
1.5 uur per dag lijkt mij nu toch niet schadelijk? Zelf geen ouder, maar ik vraag mij wel af waar bij sommigen die afkeer van de tv vandaan komt? Pas op, uren voor de tv is uiteraard geen goed idee, zowel qua ontwikkeling als gebrek aan beweging, maar het is een deel van het leven ook uiteindelijk. Het is toch niet altijd realistisch om kinderen elk uur dat ze wakker zijn een interactieve en intellectueel uitdagende activiteit te geven? :)

Smartphones vind ik iets helemaal anders, daar je kinderen zo lang mogelijk van weghouden of er tenminste op toezien lijkt me wel een goed idee.
Het is 2u 😓
En op 13u wakker zijn is dat best wel veel. Ik kijk wel heel veel samen met haar. Zaken benoemen, vragen stellen, samen zingen en dansen,... Het is niet hersenloos voor tv dumpen, wat mijn geweten sust. En zijzelf maakt er niets van wanneer ik zeg: "na dit programma gaat de tv uit en gaan we...." wanneer dat zou veranderen en ze tv "eist" zou het principieel al een njet worden bij mij. Ik ga er ook ècht niet om liegen, dit doe ik voor mijn eigen gemak 🤷🏼‍♀️ Geen excuses dat het educatief verantwoord is, een culturele verrijking (ze kijkt tv in verschillende talen),... Het is gewoon efkes ontsnappen aan alle kleuterenergie 🤣
 
Ik heb er niet zo een groot probleem mee zolang ze maar andere dingen doen ook. Ze spelen nu graag minecraft op de PC, zolang dat ze kunnen stoppen wanneer we zeggen stop en het geen gezaag wordt als we nee zeggen mogen ze. Leer je zaken door met blokjes te spelen? Zeker maar je leert imo ook belangrijke dingen door op een pc dingen te kunnen en mogen proberen.

Spelen ook af en toe animal crossing op de switch en Overwatch.

edit: zijn 4 jaar oud
 
Eentje van 2,5 en bijna 5 hier. Ze keken beide voor hun 2 jaar beperkt tv (meestal Bumba , beer bo, twirlywhoos , tik tak of consoorten bij hun flesje 's avonds). En beide na hun 2 jaar ook een beetje op de tablet (Ketnet junior app bv).

Tijdens de schoolweek is het normaal 20- max 60 min tv 's avonds (jongste gaat vroeger slapen).
Op woensdagmiddag speelt de oudste ook al eens op de tablet of even tv (max 45 min) maar dat is niet standaard. Spelen op de tablet is vaak ook gewoon YouTube filmpjes kijken :') (kindertube).

In het weekend zien ze soms 's morgens wat tv en vaak kijken we samen een filmpje in de namiddag. Ook in de vakanties gebeurt dat vaker (vooral in de winter :p) De oudste heeft dan periodes dat hij elke dag voor de tablet vraagt of evengoed dagenlang niets.

Recent hebben we de oudste Mario kart laten spelen op de Wii dus dat wordt hier nu ook wel nog regelmatig gedaan :'). Ik sta ervan verbaasd hoe snel hij daarin vooruit gegaan is want echt gemakkelijk is dat ook niet.
Als hij alleen speelt (oefent :p) krijgt de jongste het tweede stuurtje zonder batterijen maar als hij met 1 van ons speelt krijgt de jongste nu de tablet want anders is het miserie.

Ze zijn niet gewend om buitenshuis op de tablet (of onze gsm?) te zitten. Alleen als we ver rijden laten we ze een filmpje zien (van jongsaf beide geen fan geweest van ver rijden. En een paar uur rijden met geween of geschreeuw raakt ge ook wel beu :v).

Ik vind dat ze soms wat veel schermtijd hebben maar langs de andere kant zijn de dingen die ze meestal kijken wel nog oké. Ze leren er duidelijk ook wel veel van (Dora, magische schoolbus, Storybots, twirlywhoos, allemaal tof).
Wij kijken zelf ook veel series en films dus het samen films kijken gedeelte is ook een stuk voor ons denk ik :D.
 
Bij ons (deze winter worden ze 11 en 7):

- tv enkel op woensdagnamiddag en in het weekend. Woensdagnamiddag zo van 17u tot 18u ongeveer, zaterdag ongeveer een uurtje in de voormiddag (rustig opstaan) en 's avonds ook ongeveer een uur. Af en toe wat meer, bvb om een film te bekijken.
- tablet: half uurtje in het weekend per kind
- laptop: quasi enkel voor de dochter, moet altijd iets educatiefs zijn of ze moet er iets van leren (photoshop, scratch, ...). Zoon vraagt er nog niet veel naar.
- gsm(bij ons gebruikt als thuistelefoon): zoon niet, dochter tot vorige zomer enkel als wij ergens naar toe gingen (toen nog max halfuurtje ofzo), vanaf dan af en toe om te whatsappen met een vriendinnetje van een kamp. Sinds enkele maanden breidt dit wel wat uit, om contact met grootouders te bewaren en haar al wat te leren omgaan ermee als ze volgend jaar haar eigen gsm krijgt

En ja, ze zijn jaloers als papa & mama zoveel achter schermpjes zitten :)
 
Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?

Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
 
Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?

Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
Dat is wij toch doen, ik denk niet dat ik in de laatste 4 jaar nog iets van koers gezien heb thuis
 
Hier zijn ze 3,5 en 6. Proberen gewoon voor een gezonde mix te zorgen tussen bewegen, spelen, buiten komen, tv kijken, ... We hebben ons nooit vastgepind op x aantal uur TV kijken op die dag en x aantal uur TV kijken die dag.

In de praktijk gebeurt dit vooral in het weekend in de voormiddag (vanaf het wakker worden) en 's avonds in de periode wanneer er eten gemaakt wordt. Niet nà 19u en niet 's morgens op weekdagen voor het naar schoolgaan, zijn eigenlijk de enige échte regels die we hebben. Er zijn zeker dagen bij dat ze gevoelsmatig teveel TV kijken, maar zo hard lig ik daar niet wakker van.

Tablet hebben we een paar maanden geleden geïntroduceerd, vooral omdat we onze oudste zoon er wat wilden mee kennis laten maken. De jongste krijgt die dan automatisch ook wel eens in zijn handen. Al bij al wordt die niet zo overdreven veel gebruikt. Meenemen op bezoek of op restaurant is niet de bedoeling.

De WII hebben we ook nog eens aangesloten, ook voor de oudste. Denk dat ik ook op 6 jaar met Gameboy begonnen ben destijds. Eigenlijk had hij er niet zoveel interesse in en na een paar dagen stond de WII er terug voor piet snot.
 
Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?

Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
Alleen al omdat er maar weinig geschikt is voor kinderen van 1 en 5. Dan kunt ge moeilijk Dexter gaan bingewatchen natuurlijk. Sport kijk ik wel nog op zondag, al is dat lang niet elke week. Maar zowiezo ga ik niet voor de TV hangen op elk vrij moment om geen voorbeeld te zijn.

Daarstraks vroeg de dochter of ik de TV wilde opzetten. Omdat die nog niet op had gestaan stemde ik toe, en toen ik hem op zette bleek hij nog op één te staan. De cross was er net op, en mijn dochter zei dat ik eerst naar de koers mocht kijken, en dat ze zelf wel even ging wachten.
 
Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?

Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
Hier op de gsm met volume op stil 🤣 vooral omdat het niet childproof is, hou nogal van drama, thriller,..
 
Terug
Bovenaan