Kinderen en schermtijd

Mijn kinderen kregen toegang tot schermtijd (tablet, gsm, console, tv, etc)

  • Onder 2 jaar

    Stemmen: 26 60,5%
  • Vanaf 2 jaar

    Stemmen: 9 20,9%
  • Vanaf 3 jaar

    Stemmen: 4 9,3%
  • Vanaf 4 jaar

    Stemmen: 2 4,7%
  • Ouder

    Stemmen: 4 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    43
Onze zoon is net drie jaar geworden en kijkt geregeld YOutube via tv, of speelt spelletjes op de iPad.

We hebben hier geen specifieke regels/tijden over, op die leeftijd is dat sowieso nog moeilijker te begrijpen denk ik. Wel letten we er natuurlijk op om in te grijpen als we merken dat hij té lang er mee bezig zou zijn, al valt dat niet zo vaak voor en gaat hij zelf ook weer spelen terwijl Youtube gewoon nog op de achtergrond speelt. Bovendien merken we dat hij ook wel dingen leert vanuit de filmpjes die hij bekijkt.

Op de iPad houdt hij zich vooral bezig met spelletjes van Duplo, waaronder digitale versies van Duplo-sets die hij zelf heeft wat z'n fantasie bij het fysieke spelen ook weer aanwakkert.

Belangrijkste lijkt me zowel nu als op oudere leeftijd dat er een gezonde balans blijft bestaan tussen digitaal, en andere zaken.
 
Ze kunnen niet rap genoeg mee zijn met de laatste technologieën vind ik. Dat zal ze in een later stadium een grote voorsprong geven.


Laat uw kinderen zoveel mogelijk los op die tablets, en zeg ze dat ze deze stream volgen:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb filmpjes van waggelende baby zoontjes die mijn gsm komen afsnoepen. Dat was dan meer om knots boenk mee te doen maar de interesse was er :)
Nu is het eigenlijk hun hobby maar ze doen er wel effectief ‘hobby’ dingen op. De oudste maakt basis levels van eigen spelletjes en de jongste heeft een muziek app gevonden waar hij muziek op kan nadoen. Voor 10 en 6 vind ik dat best knap en ok.
Ik ben minder fan van Youtube omdat die specifieke kinder-minded YTers het soms moeilijk maken om uit te leggen waarom zij vooraf toegang/massa speelgoed/speciale merch etc hebben. Moet je direct een les Influencer Economics proberen geven. Maar aan de andere kant spreken ze nu al beiden super goed Engels bovenop Nederlands dus dat is eigenlijk ook wel positief voor later.
 
Mijn dochter is maar 4 maanden, dus schermtijd is nog geen topic dat ter discussie ligt. Als kind keek ik zelf heel vaak TV en nu vandaag hoeft die niet elke dag aan te staan, maar mijn vrouw kijkt wel dagelijks TV en vaak naar "trash-TV" op TLC en MTV. Een mens heeft escapisme nodig, maar ik weet niet of ik mijn dochter daarmee wil confronteren. Dus we gaan wat moeten zien hoe we daarmee omgaan. Het gaat anno 2021 ook om meer dan TV, natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Mijn dochter is 6 maanden en onze kinderarts zei om TV zoveel mogelijk te beperken tot 1 jaar. Soms kijkt ze eens 20 min ofzo mee met ons, maar we proberen er dus actief op te letten voorlopig.
 
Hier heeft de zoon wel een tijdje iets meer de tablet gevraagd, want 'de dokter had gezegd dat dat moest'.
De oogarts had inderdaad gezegd dat elke dag even op de tablet voor zijn aandoening wel goed was. Dat had hij dus wel onthouden, maar dat hij voorzichtig moest zijn met zijn bril, dat heeft die volgens mij niet gehoord :D.
 
Dochter van 3,5 en zoon van 2.
Kijken vaak in de avond half uur tot uur tv of youtube via ps4. Beide kan de dochter zelf opzetten en bedienen dus doen ze onder hun samen en kijken ze wat ze willen.
In het weekend kijken ze soms is langer, ook wat naargelang het weer.

Maar als we zeggen laatste filmpje dan zetten ze het nadien zonder zeuren af.
We laten ze wel niks zien een half uur voor het slapen.
 
Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?

Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
Wij kijken zelf ook een pak minder tv dan voor de geboorte van ons zoontje. Voordien stond de tv tijdens het koken en eten aan op de achtergrond, bijvoorbeeld de herhaling van de slimste mens, blokken en het journaal. En nadien quasi heel de avond. Nu kijken we pas tv als ‘t kleintje gaan slapen is, da’s nu al geruime tijd 1 á 2 afleveringen van the walking dead.

We kiezen er bewust voor ons zoontje geen tv te laten kijken. Hij is nu 13 maand. Hij heeft genoeg speelgoed om zich mee bezig te houden en wij zijn ook veel met hem bezig. Bij de onthaalmoeder wordt voor zo ver we weten ook geen televisie gekeken.
Als we eten, zit hij samen met ons aan tafel en eet gewoon wat mee. Als we ergens naartoe gaan, neem ik wat speelgoed mee. Toen wij klein waren en bv op restaurant gingen, kreeg je een kleurplaat en wat - potloden en hield je u zo bezig en dat ging perfect. Dus in dat opzicht zijn we dat ook niet van plan om hem onze smartphone of een tablet te geven. De enige uitzondering die we maken is videobellen met de meter of de peter. We zijn niet heiliger dan de paus en wellicht veranderen we wel nog van mening maar nu nog niet 🤷🏻‍♀️
 
Voor ik kinderen had, had ik daar een uitgesproken mening over namelijk schermtijd zoveel mogelijk beperken en zo lang mogelijk uitstellen.
Ik ben er al op teruggekomen 🙈
Mijn aapje is van oktober 2 en kent ondertussen tv, tablet en gsm al goed. Gsm is er wat ingeslopen mede door corona, omdat de grootouders in het begin niet langs konden komen ben ik begonnen met videobellen. Mijn ouders verblijven ook regelmatig in het buitenland dus dat videobellen is er wel ingebleven dus als hij me met mijn gsm ziet wilt hij vaak toch de gsm hebben om te videobellen of om zichzelf te zien op film. Met dan ook wel een driftbui als hij de gsm niet krijgt.
Tablet kent hij van in het weekend als hij veel te vroeg wakker is bij ons in bed te mogen liggen en dan kijkt hij wat filmpjes op de Ketnet app terwijl wij een half uur, uur snoezelen.
En als ik alleen ben met hem en hij fel aan me hangt waardoor ik moeilijk kan koken of wat huishoudelijk werk doen dan zet ik de tv aan op Ketnet of disney.
Ik maak er wel een zaak van als ik ergens heen ga waar we moeten wachten dat ik speelgoed meeneem en geen gsm geef. Ik wil toch dat als we ergens zijn waar hij niet kan rond springen en lawaai maken dat hij zichzelf kan bezig houden met speelgoed, kleuren, autootjes...Dat lukt gelukkig wel heel goed.
Maar ik vind het wel een moeilijke, die schermtijd.
 
Mijn dochter is maar 4 maanden, dus schermtijd is nog geen topic dat ter discussie ligt. Als kind keek ik zelf heel vaak TV en nu vandaag hoeft die niet elke dag aan te staan, maar mijn vrouw kijkt wel dagelijks TV en vaak naar "trash-TV" op TLC en MTV. Een mens heeft escapisme nodig, maar ik weet niet of ik mijn dochter daarmee wil confronteren. Dus we gaan wat moeten zien hoe we daarmee omgaan. Het gaat anno 2021 ook om meer dan TV, natuurlijk
Bijna een jaar later: we zetten die af en toe wel voor de tablet als we iets in huis gedaan willen krijgen. Een hangerig kind aan je broek hebben terwijl je het eten klaarmaakt is niet zo aangenaam. Combinatie eten en tablet doet dan wonderen.
 
Voor ik kinderen had, had ik daar een uitgesproken mening over namelijk schermtijd zoveel mogelijk beperken en zo lang mogelijk uitstellen.
Ik ben er al op teruggekomen 🙈
Mijn aapje is van oktober 2 en kent ondertussen tv, tablet en gsm al goed. Gsm is er wat ingeslopen mede door corona, omdat de grootouders in het begin niet langs konden komen ben ik begonnen met videobellen. Mijn ouders verblijven ook regelmatig in het buitenland dus dat videobellen is er wel ingebleven dus als hij me met mijn gsm ziet wilt hij vaak toch de gsm hebben om te videobellen of om zichzelf te zien op film. Met dan ook wel een driftbui als hij de gsm niet krijgt.
Tablet kent hij van in het weekend als hij veel te vroeg wakker is bij ons in bed te mogen liggen en dan kijkt hij wat filmpjes op de Ketnet app terwijl wij een half uur, uur snoezelen.
En als ik alleen ben met hem en hij fel aan me hangt waardoor ik moeilijk kan koken of wat huishoudelijk werk doen dan zet ik de tv aan op Ketnet of disney.
Ik maak er wel een zaak van als ik ergens heen ga waar we moeten wachten dat ik speelgoed meeneem en geen gsm geef. Ik wil toch dat als we ergens zijn waar hij niet kan rond springen en lawaai maken dat hij zichzelf kan bezig houden met speelgoed, kleuren, autootjes...Dat lukt gelukkig wel heel goed.
Maar ik vind het wel een moeilijke, die schermtijd.
Herkenbaar (er op terugkomen vanaf je zelf kinderen hebt).
Onze zoontjes hebben een iCloud account (zodat ik die tablets kan linken aan de mijne) en de opa's en oma's bellen nu af en toe rechtstreeks naar die accounts, dat is er ook wat ingeslopen met de hele Corona situatie.

Zoals ik hier al eens heb gezegd beperken wij niet per sé actief die schermtijd, maar ik zie dat ze genoeg variatie hebben (ze kijken eens op de tablet, maar daarna gaan ze puzzelen, kleuren, ...).
 
Inderdaad @exCite ik probeer het ook zo te doen.
Ik merk soms wel dat hij er te afhankelijk van wordt of bij het thuis komen van de crèche al direct begint te zeuren om ' filmpjeeuh kijkeeuuuu' dan schroef ik het wat terug en maak ik meer tijd om samen wat te ontspannen met boekjes of zo.
 
Hier is de zoon 1,5 jaar. TV ligt hier nooit aan als hij wakker is (terwijl die vroeger constant stond te spelen). Hij kijkt enkel Tiktak of Bumba als hij moet aerosollen bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Inderdaad @exCite ik probeer het ook zo te doen.
Ik merk soms wel dat hij er te afhankelijk van wordt of bij het thuis komen van de crèche al direct begint te zeuren om ' filmpjeeuh kijkeeuuuu' dan schroef ik het wat terug en maak ik meer tijd om samen wat te ontspannen met boekjes of zo.
Ja, onze jongste wordt soms zelfs rustig van eventjes wat TV/tablet te kijken als hij een zware dag heeft gehad op school, elk kind is daar ook weer anders in he.

Wat wij nu wel sinds enkele weken doen is 's avonds wat minder de TV standaard opzetten, wij hebben zelf het lezen terug wat "ontdekt" en dat zorgt er precies wel voor dat zij ook sneller een boekje pakken of wat gaan kleuren.
 
Sinds kort beginnen wij de iPad met bumba eventjes te gebruiken als wij aan het eten zijn.
Onze kleinen is 10 maand.
We hebben het zo lang mogelijk uitgesteld en zullen er actief op blijven letten. Nu hij ziek is, is hij iets hangerig waardoor je 's avonds niet gedaan krijgt voor hij in zijn bed ligt. Die 20-30min schermtijd zijn er verademing momenteel.

Als het niet nodig is, zijn mat op en spelen ;-)
 
Vroeger heel streng in. Tot ik de kleine eens de tablet gaf en ik plots fits had dat ik 2 uren heb kunnen doordoen in het huishouden.
Dan is de verleiding natuurlijk groot.

Maar, het liep uit de hand. Vluchtig eten om op die tablet te kunnen enz.

Nu enkel in het weekend wanneer haar broertje in bed zit.
 
Daar heb ik ook schrik voor.

We zijn aan het twijfelen om hen elk een tablet te kopen, ze zijn bijna 6 en 4 jaar.
Vrees is dat ze er ook teveel naar zullen kijken en dat het een verslaving wordt.
Aan de andere kant krijgen ze in de klas soms oefeningen/spelletjes op tablet en ik wil hen er ook aan laten wennen.

En iets kopen voor hen als cadeau om erna te zeggen dat ze er max een uur mogen naar kijken per dag vind ik ook maar sneu.

Damned if you do, damned if you don't. :tongue:
 
Goh, hier gebeurt dat ook wel eens dat ze boos worden omdat ze dan geen tablet mogen kijken, maar ze beginnen door te hebben dat dat er voor zorgt dat ze minder mogen kijken.
Zo vluchtig eten om te kunnen kijken en dergelijke pakt hier niet, dan mogen ze alsnog aan tafel blijven zitten.
 
Terug
Bovenaan