Series of the Year 2024 van de redactie

Banner_SOTY.jpg

Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd gaat, en dat kan ik alleen maar beamen. 2024 lijkt wel in een vingerknip voorbij te zijn gegaan. Ondertussen zijn we alweer enkele dagen in het nieuwe jaar en werd het hoofdstuk 2024 afgesloten ... of toch bijna. Onze redacteurs dienden nog een laatste keer hun hersenen te pijnigen en hun creatieve pen boven te halen om hun favoriete serie van het jaar door te geven.

Aeyenah

Kaos

Ik kijk sporadisch series, voornamelijk omdat ik vaak maar enkele afleveringen kijk en daarna vergeet of gewoon geen zin meer heb om verder te kijken. Dit maakt de drempel om aan een nieuwe serie te beginnen behoorlijk hoog. Toch heb ik onlangs Kaos gekeken, een Netflix-serie die me onverwacht aantrok. Waarom precies? Misschien was het de combinatie van Griekse mythologie en Jeff Goldblum, of het feit dat American Gods een van mijn favoriete series aller tijden is. Hoe dan ook, ik heb me laten meeslepen en, tegen alle verwachtingen in, de acht afleveringen volledig uitgekeken. Het nieuws dat een tweede seizoen werd geannuleerd, was dan ook een kleine teleurstelling. Misschien is dat ook wel een reden waarom ik zelden aan een serie begin.

Het verhaal draait om de goden van de Olympus, die zich bevinden in een wereld waar ze nog altijd worden vereerd, behalve door een handjevol sceptici. Zeus, gespeeld door Jeff Goldblum, ontdekt een rimpeltje op zijn voorhoofd, wat voor de almachtige god gelijkstaat aan een catastrofe. Deze ontdekking zet een keten van chaos in gang die niet alleen de goden, maar ook de stervelingen zal beïnvloeden.

De serie bevat veel personages en meerdere verhaallijnen, maar weet ondanks die complexiteit toch toegankelijk te blijven. Het is licht entertainment, maar schuwt tragedie en schokkende momenten niet. De combinatie van humor, mythologische verwijzingen en dramatische wendingen maakte het voor mij tot een serie die me van begin tot eind heeft weten te boeien.

Eervolle vermeldingen: Ripley, Baby Reindeer

Killjoy​

Baby Reindeer​

Toen ik een heel lieve, doch niet mis te verstane reminder kreeg om ein-de-lijk mijn beste serie voor 2024 door te geven, merkte ik tot mijn groot afgrijzen dat de beste dingen die ik dit jaar gezien heb ... eigenlijk spul van de voorbije jaren is dat ik moest inhalen. Dat komt omdat ik gewoon opgebrand ben door de Netflixes, Amazons en Disney Plussen van de wereld die de neiging hebben om de ene na de andere serie te cancelen. Streaming anno 2024 is meer dan ooit een kerkhof van onopgeloste cliffhangers en verhaallijnen die nooit resolutie gaan vinden, en ik ben het zat. Ik ben stukken selectiever geworden in mijn kijkgedrag.

Gelukkig waren er toch lichtpunten ... vooral in de vorm van limited series die hun verhaallijn netjes afgerond brachten. Begin, midden, einde. Ik had makkelijk de weergaloze acteerprestatie van Andrew Scott in het uiterst stijlvolle Ripley kunnen belichten, maar ik ga toch voor de hype van het voorjaar gaan, Baby Reindeer. De reeks begint nog semigrappig, met die rare Martha die rare streken uithaalt in haar puberale opdringerige verliefdheid op barman Donny, maar de trein ontspoort al snel richting duisternis. De lach vervaagt snel. Wat overblijft is een steeds drukkender voelend drama dat op rauwe manier de impact van stalking toont, maar ook de diepe wonden die seksueel misbruik achterlaat op slachtoffers. Ik heb weinig shows zo hard het tapijt van onder de kijker zien wegtrekken als Baby Reindeer in aflevering vier, en dat alleen al maakt het diep indrukwekkend spul en een tour de force van schrijver-hoofdacteur Richard Gadd. Baby Reindeer breekt je hart op de best mogelijke manier en doet iets dat anno 2024 belangrijker dan ooit voelt, het geeft het slachtoffer een stem die resoneert.

Eervolle vermeldingen: Bompa Bockie

Sassenach​

Máxima​

Toegegeven, ik heb dit jaar heel weinig series gekeken, en al zeker weinig series die in 2024 uitkwamen. 2024 was een jaar waarin ik mijn liefde voor boeken terugvond met alle gevolgen van dien voor mijn schermtijd. Degene die ik dan bekeek, waren de vertrouwde die ik al talloze keren zag, zoals Friends en The Big Bang Theory. Van de series die ik wél gezien heb, is Máxima mij bijgebleven. De serie werd gelanceerd in het voorjaar van 2024 en focust zich op het leven van de huidige Nederlandse koningin toen ze de Nederlandse koning Willem-Alexander leerde kennen. De serie heeft momenteel een seizoen bestaande uit zes afleveringen, maar een tweede seizoen werd al bevestigd.

Ik kijk graag naar royalty-series zoals The Crown, Die Kaiserin en Reign, en ook deze serie past mooi hierin thuis. Máxima is alles wat je verwacht van een royalty-serie. De serie kon duidelijk rekenen op het nodige budget om de uitwerking van het liefdesverhaal eer aan te doen. Delfina Chaves neemt hierin de rol van Máxima op zich, Martijn Lakemeier is koning Willem-Alexander, en het hoeft niet gezegd hoe goed de uiterlijke gelijkenissen zijn tussen beide acteurs en de personen die ze vertolken. Voor alle fans van een goeie royalty-serie raad ik Máxima zeker aan. Het liefdesverhaal van een (relatief) gewone Argentijnse vrouw die de volgende koningin van Nederland wordt, ideaal om je hart te verwarmen tijdens de iets koudere maandere. Ik tel ondertussen af naar het tweede seizoen

Eervolle vermeldingen: Not dead yet (Seizoen 2)

Sir. K​

Fallout​

Als er dit jaar één titel is waar ik niet moet over twijfelen voor de jaarlijstjes, dan is het voor mijn favoriete serie van 2024. Jup, Fallout heeft sowieso mijn verwachtingen meer dan ingelost. Hoewel ik nog niet alle games heb gespeeld, heb ik voldoende ervaring met de franchise om te weten dat de makers een heel respectabele adaptatie hebben neergezet, waarin de vibe van de videogames perfect naar voor komt. Maar vrees niet, ook mensen die nooit eerder een Fallout-titel speelden zullen zich zonder enige voorkennis perfect kunnen amuseren met deze postapocalyptische scifi-titel!

In Fallout komen we terecht in een postapocalyptische setting. Na een nucleaire ramp heeft het leven zich verplaatst naar bunkers. Al snel blijkt echter dat er meer aan de hand is en dat de bunkers zijn ontworpen als sociaal en psychologisch experiment. Hoewel het leven in de zogenaamde vaults de nieuwe standaard is, beslist hoofdrolspeelster Lucy tweehonderd jaar na de ramp om deze toch te verlaten en de meedogenloze woestenij van een verwoest Los Angeles in te trekken op zoek naar haar vader. Wat er exact volgt ga ik niet verklappen, maar ik kan je wel vertellen dat de filmsets en kostuums werkelijk prachtig zijn, dat de acteurs hun beste beentje voorzetten, er voldoende humor en actie aanwezig zijn en dat het verhaal meer dan voldoende boeit om al reikhalzend uit te kijken naar het volgende seizoen! Een absolute aanrader als je het mij vraagt!

Eervolle vermeldingen: Shōgun, 3 Body Problem

Joeri

Die Kaiserin (Seizoen 2)​

Dit jaar ga ik niet voor een nieuwe serie, maar wel een nieuw seizoen van een serie die reeds twee jaar geleden via Netflix werd uitgebracht. Toen gooide Die Kaiserin hoge ogen, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de serie toen links liet liggen. Aangezien mijn lodderig oog opmerkte dat Die Kaiserin in 2024 een nieuw seizoen zou krijgen, ging ik overstag. Samen met mijn vriendin keken we het eerste seizoen in zowat één ruk uit (er zijn maar zes afleveringen), waarna ook het tweede seizoen met evenveel afleveringen er in recordtempo aan moest geloven. Dat tweede seizoen gaat zonder introductie verder waar het eerste was geëindigd. Je krijgt geen overzicht te zien, waardoor er vanuit wordt gegaan dat je mee bent met het verhaal en weet wie wie is. Ondertussen zijn keizer Frans Jozef en Elisabeth (Sisi) getrouwd en hebben ze een kind, maar als meisje is die kleine koter geen troonopvolger. Het tweede seizoen start dan ook met een zwangere Elisabeth, waarbij deze keer nogmaals gehoopt wordt op een zoon.

Het eerste seizoen bevatte al wat drama en er wordt op dit elan voortgegaan. Het huwelijk loopt niet zoals verhoopt, er zijn politieke strubbelingen, de oorlog loert om de hoek en zoveel meer. Hoe dan ook wordt al snel duidelijk dat het verhaal van Elisabeths leven nog niet volledig is verteld, waardoor we dus vol verlangens kunnen uitkijken naar het derde seizoen. Die Kaiserin is trouwens net zoals The Crown gebaseerd op waargebeurde feiten, maar voegt natuurlijk ook nieuwe, niet echt gebeurde elementen toe. Nog een tip: bekijk Die Kaiserin met originele audio en dus niet met de Engelse dubs.

Eervolle vermeldingen: The Penguin, Shōgun

FreakyJP​

Shōgun

Veel series heb ik dit jaar niet gezien, maar er was één serie die ik moest en zou zien: de nieuwe adaptatie van James Clavells Shōgun. Het verhaal van Shōgun is gebaseerd op het levensverhaal van de Britse marineofficier William Adams die met zijn schip De Liefde aankwam in Japan in 1600 en een vertrouweling werd van de toenmalige Shōgun Ieyasu Tokugawa. De roman van James Clavell werd in 1980 al eens verfilmd als een miniserie, een verfilming die trouwer blijft aan het boek dan deze nieuwe verfilming trouwens. Maar, deze nieuwe interpretatie schakelde enkele versnellingen hoger wat betreft de productiewaarde, visuele stijl en rauwheid op vlak van de weergave van de tijdsperiode. Dit alles, samen met de fantastische acteerprestaties van zowat de hele cast, zorgden voor een aangrijpend stukje televisie.

Eervolle vermeldingen: Fallout, Dune: Prophecy

Quentin​

The Curse​

Deze pikzwarte satire van Nathan Fielder en Benny Safdie glipt nipt binnen in deze lijst omdat zijn laatste aflevering nog in januari 2024 uitkwam. Zo ook glippen de Siegels (gespeeld door een schandalig onauthentieke Emma Stone en meester van de cringe Nathan Fielder) - met al hun ouderlijk geld en hun gebrek aan schaamte – overal binnen waar ze eigenlijk niet thuishoren. Zoals de inheemse buurt die ze proberen te gentrificeren om aandacht te genereren voor hun tv-programma Fliplanthropy. Wanneer een jong meisje uit de buurt hen vervloekt, lijkt elk aspect van de productie – én het paar hun huwelijk – mis te lopen. Gaat het om een echte vloek, of bestaat er gewoon zoiets als karma? Van één ongemakkelijke, ongefilterde situatie naar de volgende, schetst The Curse een psychologisch portret van rechtschapenheid van jewelste. Welke humanistische grenzen zullen deze wannabe celebrities niet overschrijden om het te maken als hét filantropiekoppel van het moment? Kom voor het talent, blijf voor de onmiskenbare travestie van menselijk gedrag, en probeer jezelf maar te stoppen van "What the fuck" te herhalen bij het knettergekke einde.

Eervolle vermeldingen: Abbott Elementary (Seizoen 4), Industry (Seizoen 3)

iCruysberghs​

Baby Reindeer​

Dit jaar heb ik voor de verandering niet veel series gezien, maar van het handvol aantal is eentje blijven nazinderen. Baby reindeer. Een serie die per aflevering ongelofelijker werd en na de release nog wat controverse veroorzaakte. De reallife stalkster vond dat de serie onjuistheden toonde over haar personage. De hoofdrol is ook daadwerkelijk de man die dit waargebeurd verhaal beleefd heeft. Voor mij met voorsprong de beste serie van 2024. Alles klopte, van sfeerschepping tot cinematografie en acteerprestaties. Soms, héél soms, brengt Netflix nog eens een pareltje uit. Dit was er eentje!

Eervolle vermeldingen: Fallout, The Penguin

Fre1509​

Fallout​

Sinds de release van Fallout 3 in 2008 ben ik een grote fan van de games en de hele worldbuilding ervan. Al jaren wacht ik op een verfilming en eindelijk hebben we dit jaar een serie gekregen. Toen Amazon eerst aankondigde dat ze van Fallout een serie gingen maken, had ik geen hoge verwachtingen. Maar, mijn verwachtingen werden toch maar overtroffen. De cast is perfect voor de postapocalyptische wereld en het verhaal is typisch Fallout. Er is ook wat voor mensen die nog nooit een van de games gespeeld hebben aangezien we alles samen ontdekken met Lucy (Ella Purnell). Ik had niet verwacht dat de serie nog bloederiger kon zijn dan de game, maar dit is het wel. All around veel fun om eens passief de wereld van Fallout te ontdekken.

Eervolle vermeldingen: Avatar: The Last Airbender, Kobra Kai (Seizoen 6)

Terug
Bovenaan