Kinderen en schermtijd

Mijn kinderen kregen toegang tot schermtijd (tablet, gsm, console, tv, etc)

  • Onder 2 jaar

    Stemmen: 26 60,5%
  • Vanaf 2 jaar

    Stemmen: 9 20,9%
  • Vanaf 3 jaar

    Stemmen: 4 9,3%
  • Vanaf 4 jaar

    Stemmen: 2 4,7%
  • Ouder

    Stemmen: 4 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    43
Zoontje van bijna 4 mag beperkt tv kijken (Netflix, Disney+ etc) en heeft verder niets en krijgt ook niets. Kleuren, knutselen, in zijn kamertje spelen is wat hij kan en mag doen, that's it.
Als we op visite gaan bij iemand neemt hij altijd zijn rugzakje mee met zijn dino's, autootjes, kleurspulletjes etc...
Krijg een punthoofd van kinderen (ongeacht de leeftijd) die aan tafel zitten met iPad of smartphone aan tafel.
 
Krijg een punthoofd van kinderen (ongeacht de leeftijd) die aan tafel zitten met iPad of smartphone aan tafel.
Je moet dat niet beperken tot kinderen :p

Hier mogen ze TV kijken tussen avond eten en bedtijd. In het weekend wat meer maar meestal staat dat te spelen terwijl ze iets anders doen.

Ze weten ondertussen ook wel goed genoeg dat als we zeggen nu is het gedaan want we gaan x of y doen. Als ze dan moeilijk doen is het gedaan met lachen.
 
Ik zit zelf ook maar al te vaak naar mijn smartphone te kijken tijdens het eten, dus ik ben daar geen heilige in. Toen ik alleen ging wonen had ik enkel een TV hangen in een aparte kamer en dat enkel om films te zien. Maar dat kreeg ik niet verkocht aan mijn vrouw die bij mij kwam wonen. :p
 
Uiteindelijk leren ze veel bij op een tablet ook. Maar ik wil een gezond evenwicht. Gewoon spelen zonder scherm erbij moeten ze ook goed, hun fantasie laten werken.

Sowieso is een tablet echt super om op restaurant te gaan. Dan weten ze: eerst op 't gemak apero bestellen. Als we onze drank hebben mag de tablet boven. Tijdens het eten tablet terug weg tot iedereen gedaan heeft, er na mag de tablet terug op tafel. Zo kunnen wij ook eens praten en wat langer blijven.
 
Krijg een punthoofd van kinderen (ongeacht de leeftijd) die aan tafel zitten met iPad of smartphone aan tafel
Toen mijn nichtje een jaar of 5-6 was had ik voor haar verjaardag een kei schoon roze koffertje gekocht en daarin zaten dan kleine spelletjes, papier, kleurtjes, schaartje...ik zei dat het was om mee te nemen als ze eens iets gingen eten, drinken of op bezoek ergens en ze keek me raar aan en zei letterlijk ' waarom moet ik dat meenemen als ik mijn gsm mag meenemen?' :help:
 
Ik snap trouwens niet dat iedereen zo tegen tablet op resto is? Het moet geen gewoonte zijn dat ze eten met tablet, maw thuis is dat niet OK. Maar op restaurant maakt het dat toch gewoon makkelijker voor iedereen? De kinderen zitten stil, de ouders kunnen genieten van hun eten, en de andere gasten worden niet gestoord. Als het ergens OK is, lijkt het mij op resto te zijn? 🤷‍♂️

Maar ik zie het verschil niet tussen tablet en puzzel/tekening/... . Het kan die van mij zijn, maar die gaat daar even hard in op waardoor er 0 interactie is.

Ik deel ook deze mening.

Als volwassene zou ik dat zelfs nog asocialer vinden dan op een gsm kijken als iemand zijn potloden en kleurboek bovenhaalt terwijl je er mee op restaurant gaat...
 
Wij zijn geen goede screen time ouders. Allebei de kinderen jong begonnen. Onze jongens spelen bijna altijd samen maar de inspiratie voor hun spelen ligt bijna compleet in de wereld van de YT, Roblox, Minecraft etc. Maar ze zijn er wel heel creatief mee. Ze proberen mods te maken, ze maken met Flipaclip hun eigen animaties. En ze spelen ook wel echt veel ‘gewoon’ dus het is niet dat ze ‘maar’ dat doen.
Jongste is zeven maar kan al twee jaar de maaltafels tot 14, kan tot de tweede en tot de derde berekenen tot in de 100, heeft een tijdje als kleuter zowel in het Spaans als in het Chinees kunnen tellen (we hebben daar een rem op gezet want we wisten niet direct of dat niet teveel taal was). Allemaal dingen die hij zichzelf aangeleerd heeft via het internet. Als je dat dan ziet als ouder… enfin, het is - geef ik grif toe - niet ideaal maar voor onze specifieke problematieken is het wel een hulp.
 
Wij zijn geen goede screen time ouders. Allebei de kinderen jong begonnen. Onze jongens spelen bijna altijd samen maar de inspiratie voor hun spelen ligt bijna compleet in de wereld van de YT, Roblox, Minecraft etc. Maar ze zijn er wel heel creatief mee. Ze proberen mods te maken, ze maken met Flipaclip hun eigen animaties. En ze spelen ook wel echt veel ‘gewoon’ dus het is niet dat ze ‘maar’ dat doen.
Jongste is zeven maar kan al twee jaar de maaltafels tot 14, kan tot de tweede en tot de derde berekenen tot in de 100, heeft een tijdje als kleuter zowel in het Spaans als in het Chinees kunnen tellen (we hebben daar een rem op gezet want we wisten niet direct of dat niet teveel taal was). Allemaal dingen die hij zichzelf aangeleerd heeft via het internet. Als je dat dan ziet als ouder… enfin, het is - geef ik grif toe - niet ideaal maar voor onze specifieke problematieken is het wel een hulp.
Ge moet u toch niet verantwoorden? Hier ook "te veel" schermtijd hoor. Belangrijkste is dat ze nog genoeg bewegen, ook ander speelgoed nog tof kunnen vinden, ...
Ik heb net de indruk dat wel wat ouders tegenwoordig precies denken dat ze CONSTANT zelf met hun kinderen moeten bezig zijn, nieuwe zaken moeten aanbieden, meespelen, ... Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Ik vind het ook gewoon belangrijk dat wij hier op een regenachtige zondag gewoon allemaal samen in de zetel kunnen "prakken" met een drankje, popcorn/chips en een film in plaats van constant "actief" bezig te moeten zijn, ze zijn soms al zo moe als ze thuiskomen van school, dat het dan zo wel eens eventjes iets anders mag zijn.

TL;DR don't feel bad, ge hebt aan niemand verantwoording af te leggen
 
Ge moet u toch niet verantwoorden? Hier ook "te veel" schermtijd hoor. Belangrijkste is dat ze nog genoeg bewegen, ook ander speelgoed nog tof kunnen vinden, ...
Ik heb net de indruk dat wel wat ouders tegenwoordig precies denken dat ze CONSTANT zelf met hun kinderen moeten bezig zijn, nieuwe zaken moeten aanbieden, meespelen, ... Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Ik vind het ook gewoon belangrijk dat wij hier op een regenachtige zondag gewoon allemaal samen in de zetel kunnen "prakken" met een drankje, popcorn/chips en een film in plaats van constant "actief" bezig te moeten zijn, ze zijn soms al zo moe als ze thuiskomen van school, dat het dan zo wel eens eventjes iets anders mag zijn.

TL;DR don't feel bad, ge hebt aan niemand verantwoording af te leggen
idd hier is dat ook zo en je mag nog de beste voornemens hebben dat je wil op dat vlak, na een tijd ga je toch moeten toegeven. Ze leren het zelfs op school.

En als ik terugkijk op mijn kindertijd. De uren dat ik achter mijn gameboy en nintendo versleten heb.. En eigenlijk spelen die van mij wel nog vaak buiten na school als het mooi weer is ook. Gewoon uit zichzelf.

Dat ze dan in de winter eens wat meer achter een scherm zitten.. Wat maakt het uit of ze nu een puzzle op de tafel maken of op een tablet. Ik merk zelfs dat onze oudste enorm veel punten voor zijn talen en ict heeft in school zonder dat hij er iets moet voor doen. Zelfs de kleinste die 9 is kan al vrij goed Engels.

Je hebt zo van die ouders die heel de vakantie de ene knutselactiviteit na de andere uitvinden om hun kinderen bezig te houden (en natuurlijk moet heel de wereld het zien via social media). Daar heb ik dan ook mijn bedenkingen over. Het is niet dat die van ons minder ontwikkeld zijn of slechtere punten hebben dan die kinderen.
 
Je hebt zo van die ouders die heel de vakantie de ene knutselactiviteit na de andere uitvinden om hun kinderen bezig te houden (en natuurlijk moet heel de wereld het zien via social media). Daar heb ik dan ook mijn bedenkingen over. Het is niet dat die van ons minder ontwikkeld zijn of slechtere punten hebben dan die kinderen.
Maar dan wel constant doodop zijn inderdaad.
Same here, ze kijken enorm graag op hun tablet/TV, maar zelfs als het slechter weer is komen die thuis van school en gaan die direct buiten spelen (of binnen), hangt compleet van dag tot dag af.

Zoals je zegt, de uren die ik voor TV/gameboy/... heb gezeten zijn niet te tellen denk ik.
 
Hier 10 en 13 is moeilijk hun regels opleggen als we zelf eigenlijk teveel voor een scherm zitten. We proberen wel te letten dat mijn zoon geen fortnite meer speelt.
 
Dochter van 2,5, de TV staat hier op wanneer wij aan het koken zijn of in het weekend 's ochtends.

We hebben een iPad maar daar mag ze soms op, ze speelt al eens graag met m'n Moog synthesizer app of de Ketnet Junior app, dat is zo zelden dat ik het niet eens in uren/week kan uitdrukken.

Voor sinterklaas heeft ze van haar grootmoeder een hoofdtelefoon van K3 gekregen "voor op de tablet" maar ik was daar was ik niet echt mee gediend. Heb dan maar m'n oude iPod van de zolder gehaald en vol K3 liedjes gezet :D.

De kinderen van m'n schoonzuster (tussen 5-10 jaar) zijn tablet zombies die zonder enige vorm van controle uren op die dingen verslijten. Soms staan er zo'n bedenkelijke zaken op hun tablets dat ik het onbegrijpelijk vind dat ze uberhaupt nog eentje hebben.

Uiteraard zal ze als ze ouder is ook meer op de iPad mogen maar daar zal ik alles toch nauwlettend in de gaten houden.
 
Wij zijn geen goede screen time ouders. Allebei de kinderen jong begonnen. Onze jongens spelen bijna altijd samen maar de inspiratie voor hun spelen ligt bijna compleet in de wereld van de YT, Roblox, Minecraft etc. Maar ze zijn er wel heel creatief mee. Ze proberen mods te maken, ze maken met Flipaclip hun eigen animaties. En ze spelen ook wel echt veel ‘gewoon’ dus het is niet dat ze ‘maar’ dat doen.
Jongste is zeven maar kan al twee jaar de maaltafels tot 14, kan tot de tweede en tot de derde berekenen tot in de 100, heeft een tijdje als kleuter zowel in het Spaans als in het Chinees kunnen tellen (we hebben daar een rem op gezet want we wisten niet direct of dat niet teveel taal was). Allemaal dingen die hij zichzelf aangeleerd heeft via het internet. Als je dat dan ziet als ouder… enfin, het is - geef ik grif toe - niet ideaal maar voor onze specifieke problematieken is het wel een hulp.

Idem hier.

Onze is nu net 3 geworden en die telt tot aan 10 in het nederlands en in het engels. Spreekt soms zinnen engels lol.
Allemaal van "steve and maggie" op youtube. Die zingt heel die liedjes mee in het engels.

Maar wij leren dan wel het nederlands er bij. Als hij dan zegt "it's a pumpkin" dan hebben wij heb wel geleerd dat dat een pompoen is bijvoorbeeld en nu begrijpt hij beide.
 
Als ik het hier zo lees zijn wij wel vrij terughoudend met schermtijd, maar daar verschiet ik niet van. De oudste is 4 en mag 's ochtends een kwartiertje TV kijken als er nog tijd over is, vooraleer hij naar school vertrekt. In het weekend kijkt hij 30-45min. Verder wordt thuis alleen per uitzondering TV gekeken. Bij de grootouders zijn de teugels al iets losser dusja..

De jongste van 16maand heeft totaal nog geen interesse in TV. Soms probeer ik hem even voor TikTak of Bumba te zetten wanneer het druk is, maar hij lacht eens als Bumba verschijnt en gaat dan vrolijk verder.

Schermtijd is natuurlijk veel meer als TV tijd. Ik heb er dan ook geen problemen mee dat er op school zaken als smartboards bij de kleuters wordt gebruikt, kan ik alleen maar toejuichen. Bij de schoonouders is er een tablet waar hij een halfuurtje op mag na het eten (+- 2x per week). Maar daar gaan niet zomaar alle apps op. Thuis zal nog lang geen tablet komen.

Op verplaatsing ben ik resoluut tegen schermen, gebeurd hier dus ook nooit. Ik heb dan ook een hekel aan 'schermzombies'. Hoe je tekenen of spelen aan tafel asocialer kan vinden als een tablet.. Al die smartphones aan tafel op restaurant of als je met kompanen op café zit vind ik trouwens ook not done. Een pest in de moderne maatschappij imo. Schermen komen hier ook niet in de auto.

Schermtijd evolueert ook met leeftijd, dus we zullen in de toekomst wel verder zien. Ik heb als kind heel veel schermtijd gekregen, maar ik kan toch concluderen dat dat toch niet altijd de beste manier is imo. De vergelijking met vroeger gaat ook niet altijd op, dat zijn ondertussen al compleet andere tijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan