Jupiler Pro League 2023-2024

Wie wordt kampioen?


  • Totaal aantal stemmers
    187
  • Opiniepeiling gesloten .
Had Sportingboy niet laten vallen dat er ook beelden zijn van De Mil en Vrancken die de remise bedisselen?
Filip Joos is redelijk hard te keer gegaan, maar had wel een punt, ook omtrent de onderbelichte rol van de scheids. Die had m.i. ook moeten ingrijpen, door rood te geven.
 
Je hebt LET TER LIJK gezegd dat je tegen alle vormen van tijdrekken bent maar dat je deze specifieke situatie niet bestraft wil zien, want andere vormen van tijdrekken worden evenmin bestraft en zelfs becomplimenteerd. Jij bent diegene die ELKE vorm van tijdrekken gelijk trekt, zonder nuancering. Jij hebt LET TER LIJK gezegd dat de laatste 20 minuten in Ferencvaros EXACT DEZELFDE waren als in Westerlo - Genk, terwijl het matchverslag dat duidelijk tegenspreekt en jij achteraf jezelf corrigeert naar "bij wijze van spreken". Jij bent diegene die LET TER LIJK bepaalde statements maakt, maar dan wel met een waslijst aan whataboutisms afkomt.

Sorry als ik dan vraag om even zwart op wit te bevestigen dat je zo'n afspraken bestraft wil zien.

Overigens, hoe kan je even streng zijn voor elke vorm, als niet elke vorm hetzelfde is? We bestraffen toch ook niet elke overtreding op dezelfde manier? Een trek aan het shirt is een fout zonder kaart, tenzij in het strafschopgebied waar het geel kan worden in bepaalde context, een tackle langs achter met twee voeten vooruit is een rode kaart, etc. Gradaties, is je vast bekend.
We verwachten toch ook dat iemand met bijna 2 promille in het bloed en die aan 180 km/h de controle over het stuur kwijtraakt waardoor hij via een rotonde in een sporthal met kinderen gekatapulteerd wordt met zijn tweetonner, zwaarder gestraft wordt dan iemand die 5 km/h te snel rijdt (na correctie) in de bebouwde kom? Die advocaat gaat dan toch ook niet afkomen met het argument dat er andere mensen zijn die ongestraft te snel mogen rijden?


We kunnen hier eeuwig in cirkels draaien, maar ik verwacht wel dat ge op een eerlijke basis antwoordt naar mij. Meer specifiek had ik graag dat ge geen dingen verzint die ik niet gezegd heb of uw eigen assumpties maakt over wat ik impliceer wanneer ik iets zeg.

1. Wat de één classificeert onder "whataboutisme", classificeert de andere onder "consequentie". De één haalt uit de boodschap immers "NEE WIJ ZIJN PERFECT WANT ANDEREN MOGEN DAT OOK", de ander heeft als boodschap "NEE WIJ ZIJN NIET PERFECT MAAR ALS GE ZO WILT VUREN OP ONS VUUR DAN AUB OOK OP DE REST". Gij kunt dat niets verschillend vinden, maar ik vind dat een heel belangrijke nuance. Consequentie is op alle vlakken een probleem in het voetbal en dat vooral qua beoordeling inzake straffen door arbitrage, bond, ... En ik heb dat in de discussies over arbitrage en het respect naar hen toe al aangehaald dat ge nooit mensen op één lijn gaat krijgen qua hun gedragingen als ze niet het gevoel hebben dat iedereen (relatief gezien niet enkel situatie exact hetzelfde is) identiek beoordeeld wordt. En op hoe meer vlakken ge inconsequent zijt, hoe frustrerender het wordt voor partijen en hoe harder de reacties worden wanneer iets wel bestraft is. En dan is het heel makkelijk om blij klachten erover te wijzen naar whataboutisms ipv het gebrek aan consequentie te laken.

2. Nergens zeg ik dat Ferencvaros - Fiorentina "EXACT hetzelfde" is, dus ook de bewering dat ik dit letterlijk gezegd hebt, klopt niet. Ik heb gezegd dat het hetzelfde is, nl. twee ploegen die duidelijk niet meer voor meer dan het gelijkspel gingen. En dat was het ook. Ik vond het toch duidelijk dat ik dat bedoelde. Ik zeg dat op basis van de beelden die ik gezien heb, jij op basis van een matchverslag. Ik heb me dus nergens moeten corrigeren, want die slappe schoten kaderen voor mij niet binnen hetgeen dat jij wil aantonen. (en uiteraard kunt ge nu gaan afkomen dat de schoten niet EXACT dezelfde snelheid en richting en draai hadden als de pass van Madsen, maar een goed verstaander weet exact wat ik bedoel) Ook hier is het duidelijk een geval van een verschil qua "hoe" en niet qua "wat". Jij vindt die uiterlijke schijn belangrijker dan hetgeen er in se gebeurt. Ik niet. Dat zal dan wel gewoon een harde lijn zijn waarin wij van mening verschillen.
Maar los daarvan (en dat vind je wel degelijk terug in mijn posts) haalde ik dat voorbeeld in eerste instantie aan om de bewering te counteren dat wij compleet los zouden gaan als ons zoiets overkomt. We hebben toen allemaal gejammers dat dat gebeurd is, maar we hebben ook allemaal op voorhand al rekening gehouden met dat scenario. Die avond hebben we vooral geklaagd over onze eigen fouten in de Conference League en in ons transferbeleid en zijn we nergens gaan afgaan over hoe die match geëindigd is. Geef ons twee penalty's niet in een beslissende match en wij gaan los ja. Volg de regels totaal niet als arbitrage en praat dat goed zonder straf en wij gaan los ja. Maar voor zoiets? Nee, daar gaan wij geen straffen en ontslagen en eender wat voor eisen. Als ze nu hiermee verder blijven gaan en er gebeurt iets soortgelijks binnen pakweg een jaar elders? Dan zult ge ons inderdaad horen.

3. Waar zeg ik dat alles exact dezelfde straf moet krijgen? Ik zeg in een vorige post letterlijk dat niet alles van dezelfde grootte-orde is en haal dan wel aan dat nu niet iedereen exact hetzelfde even erg vindt. Sommige mensen stoort het ultiem hard dat er salonremises zijn, anderen stoort het ultiem hard dat er kaarten aangenaaid wordt, spelers blessures faken, ... Wat ik zeg is dat ik het hypocriet vindt dat men een heksenjacht start voor het één, maar andere dingen vlakaf negeert en in occasionele gevallen het zelfs ophemelt als zijnde "ervaren" of "leep". Maar nergens zeg ik dat alles exact dezelfde straf moet krijgen. Nergens.

4. En qua straffen? Als ze op het einde besluiten geen zak meer te doen en dat is een spur of the moment (zoals in zoveel matchen gebeurd is) dan vind ik inderdaad dat er niet bestraft moet worden. Wil je Madsen en Kayembe een schorsing van een paar weken geven omdat zij veruit het dwaaste zijn, go ahead. Maar een hele shit starten van coaches buiten te willen laten smijten of te vragen naar mogelijke puntenaftrek of eender wat ik op verschillende plaatsen op het web zie, vind ik inderdaad ronduit ridicuul als andere vormen van een gebrek aan fair-play zelfs helemaal niet bestraft worden (en voor de slechte verstaander: Nee, dat betekent niet dat al die vormen dezelfde straf moeten hebben.) Maar als er voor deze speeldag Genk en Westerlo eens lekker rond de tafel of de webcam of de telefoon of de postduif zijn gaan zitten en hebben besproken wat er moet gebeuren en vooral wat daar tegenover staat, moogt ge eens verder kijken dan dat. En uiteraard zit ik niet bij die mensen aan tafel, maar zou me sterk lijken dat iets op voorhand afgesproken is gezien hoe obvious dit was. Maar ik zal me alvast indenken met dat ge dat uiteraard nooit kunt weten. Ik had ook nooit gedacht dat alles wat uit Propere Handen kwam, kon gebeuren. The modern world never ceases to surprise me.


Dit is mijn mening en ik vind niet dat ik ergens schandalige dingen zeg. Het is duidelijk dat ik u niet ga overtuigen en gij mij ook niet. Ik wil u dan ook gewoon laten zien dat hetgeen gij over mij beweert niet helemaal klopt en u nog eens extra (al vond ik het in eerste instantie al duidelijk genoeg) laten zien wat ik wel bedoelde. Ik ga alleszins ff niet rond dezelfde pot blijven draaien. Als er meer informatie vrijkomt, kan ik wel dingen aanpassen rond of toevoegen aan mijn mening. Maar dat is momenteel niet het geval.

Had Sportingboy niet laten vallen dat er ook beelden zijn van De Mil en Vrancken die de remise bedisselen?
Filip Joos is redelijk hard te keer gegaan, maar had wel een punt, ook omtrent de onderbelichte rol van de scheids. Die had m.i. ook moeten ingrijpen, door rood te geven.

Er is geen basis om rood te geven. Dat is net zoals wanneer ge de bal volgens fair play moet teruggeven aan de speler. Zijt ge geen POS doet ge dat, maar doet ge dat niet kunt ge er niet veel tegen beginnen.
Misschien dat ze nu wel bepaalde dingen gaan aanpassen aan de regels hierrond. Maar serieuze vraag: Kunt ge dat als KBVB of moet zoiets langs de FIFA gaan?
 
Had Sportingboy niet laten vallen dat er ook beelden zijn van De Mil en Vrancken die de remise bedisselen?
Filip Joos is redelijk hard te keer gegaan, maar had wel een punt, ook omtrent de onderbelichte rol van de scheids. Die had m.i. ook moeten ingrijpen, door rood te geven.
Rood geven? Voor wie? Voor wat?

Niet vergeten dat Visser op die moment allesbehalve zoveel 'informatie' had als wij nu hebben hé. Die weet op dat moment ook niet exact wat er gaande is, laat staan dat hij op de hoogte zou zijn (want dat is allesbehalve bewezen) dat er iets afgesproken zou geweest zijn.

Wat hij zeker had kunnen doen is even naar de twee coaches gaan en vragen om uitleg en dan wellicht beslissen dat er wel gewoon normaal verder gevoetbald hoort te worden.
 
Had Sportingboy niet laten vallen dat er ook beelden zijn van De Mil en Vrancken die de remise bedisselen?
Filip Joos is redelijk hard te keer gegaan, maar had wel een punt, ook omtrent de onderbelichte rol van de scheids. Die had m.i. ook moeten ingrijpen, door rood te geven.
Als er effectief bewijs is, zouden we het ondertussen al gezien hebben denk ik? Er zullen wel beelden zijn van de twee coaches die praten, maar die zijn er iedere match wel denk ik. Daar uit opmaken dat ze een remise bedisselen is een vrij grote stap :) Als er bewijs is, zullen we het tegen eind van deze week horen veronderstel ik, want het bondsparket heeft 7 dagen de tijd om actie te ondernemen.

Filip Joos heeft (bij mijn weten) de aanzet gegeven om de framing te veranderen van onsportief gedrag naar 'matchfixing', waardoor het een hele andere dimensie krijgt en wat uiteraard ook strafbaar is. Zijn "J'accuse" zorgt voor heel wat heisa die (volgens mij) buitenproportioneel is (vandaar ook dat ik het niet kon nalaten om te reageren :)). Want zomaar gratuit met dat soort beschuldiging rondstrooien is niet oké.
 
Als er effectief bewijs is, zouden we het ondertussen al gezien hebben denk ik? Er zullen wel beelden zijn van de twee coaches die praten, maar die zijn er iedere match wel denk ik. Daar uit opmaken dat ze een remise bedisselen is een vrij grote stap :) Als er bewijs is, zullen we het tegen eind van deze week horen veronderstel ik, want het bondsparket heeft 7 dagen de tijd om actie te ondernemen.

Filip Joos heeft (bij mijn weten) de aanzet gegeven om de framing te veranderen van onsportief gedrag naar 'matchfixing', waardoor het een hele andere dimensie krijgt en wat uiteraard ook strafbaar is. Zijn "J'accuse" zorgt voor heel wat heisa die (volgens mij) buitenproportioneel is (vandaar ook dat ik het niet kon nalaten om te reageren :)). Want zomaar gratuit met dat soort beschuldiging rondstrooien is niet oké.
Moet Joos begrijpen, ze hebben speciaal vanuit Argentinië gebeld e daarover.... :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
We kunnen hier eeuwig in cirkels draaien, maar ik verwacht wel dat ge op een eerlijke basis antwoordt naar mij. Meer specifiek had ik graag dat ge geen dingen verzint die ik niet gezegd heb of uw eigen assumpties maakt over wat ik impliceer wanneer ik iets zeg.

2. Nergens zeg ik dat Ferencvaros - Fiorentina "EXACT hetzelfde" is, dus ook de bewering dat ik dit letterlijk gezegd hebt, klopt niet.

3. Waar zeg ik dat alles exact dezelfde straf moet krijgen?

Allez dan, sorry dat ik dingen verzin.

We hebben dit seizoen gewoonweg hetzelfde meegemaakt, nl. met Fiorentina - Ferencvaros. Dit was een salonremise van 20 minuten.

Je hebt inderdaad "gewoonweg hetzelfde" gebruikt ipv "exact hetzelfde". En zonder hoofdletters daarbovenop. I stand, nogmaals, corrected.

Maar dat verandert niets aan mijn visie dat ik wil dat ze even streng zijn op alle vormen van "gebrek aan fair play".

Je zegt dat ze even streng moeten zijn op alle vormen van gebrek aan fair play. Daar heb ik inderdaad de assumptie gemaakt dat je doelt op de straf die daaraan gegeven dient te worden. Mijn excuses daarvoor, jij doelt dus op iets anders. Kan je dat even toelichten aub?
 
Een wedstrijd doodmaken als je aan het winnen bent en 3 punten binnen haalt is toch nog iets anders dan bij elk 1 punt eens knipogen naar elkaar en afspreken van te stoppen met shotten?

Als Genk hier 5-1 voorstaat in minuut 85 en het tempo gaat dan uit de match komt er ook geen drama van hè.
Tuurlijk niet want dan is het sportieve kalf voor Gent allang verdronken en liggen ze uit PO1 en zijn de 3 punten voor Westerlo ook niet meer haalbaar.

En bij die stand wil ik het ook wel eens zien dat een verdediger van Genk de bal heeft aan de aanvaller van Westerlo terwijl de eigen keeper niet in zijn doel staat.
 
Had Sportingboy niet laten vallen dat er ook beelden zijn van De Mil en Vrancken die de remise bedisselen?
Filip Joos is redelijk hard te keer gegaan, maar had wel een punt, ook omtrent de onderbelichte rol van de scheids. Die had m.i. ook moeten ingrijpen, door rood te geven.
Dat is wat iemand intern dus zei vanuit Westerlo. Ik heb die beelden zelf niet gezien. Maar die mens heeft daar wel een grote rol bij de club. Die zei dat de beelden zijn opgevraagd door het bondsparket en dat het vrijdag tot een officiële klacht zal komen. We zullen zien of dat waar is.
 
Het gaat om de laatste 5 minuten van de reguliere competitie, er komen een aantal vrije dagen aan, Westerlo is gered en wilt dit kunnen vieren, Genk staat met 10 man, zit in de CPO en wilt geen enkel risico meer nemen.
Er was sowieso 6 minuten extra tijd gegeven he. of ge nu niks doet om de ander het risico niet te laten lopen om uit PO1 te vallen, of nog 5 minuten voor de winst probeert te gaan, die 5 minuten gaan ze moéten wachten om te vieren.

en ge kunt harder vieren met een zege, dan met een afgesproken draw.
 
Matchfixing zoals Filip Joos in z'n rant aanhaalt is uiteraard zeer zeer strafbaar, maar dan moet het duidelijk zijn dat er afspraken gemaakt zijn over het resultaat van de match. Hij mag dan wel beweren dat hij uit de entourage van de bank (dacht dat hij dit zo had gezegd) heeft gehoord dat... Wel, doe dan als journalist je plicht en kom met bewijzen. Want ik denk dat zowel Westerlo als KRC Genk zelf ook dit ook heel graag zouden weten als er fraude werd gepleegd. Maar tot hier toe zijn er enkel (van enkelingen) wat gratuite betichtingen zonder enig bewijs. Want ik blijf er bij, als dit georkestreerd werd van op de bank, was het sowieso minder opvallend geweest.
Ik denk net dat het in het belang is van beide clubs dat ze minstens kunnen beweren van niets te weten en dat het niet bewezen zal worden of/dat er fraude gepleegd is. Als dat bewezen wordt hangen ze gewoon alletwee. Je kan dan wel zeggen dat het de trainers waren, maar die vertegenwoordigen uiteindelijk de club, dus die gaan ook gestraft worden.
Dus los van heel de discussie of het nu matchfixing is of niet denk ik dat er op 0,0 medewerking gerekend moet worden van beide clubs om aan te geven wat er gebeurd is. Het weten = schuld bekennen.
 
Kunnen/mogen we deels aanhalen dat de knieval voor de TV gelden ook een rol (geen hoofdrol uiteraard) speelt?
Herriner mij een tijd waarin de laatste 2 speeldagen, alle wedstrijden op hetzelfde moment plaatsvonden, dit om de invloed van gekende scores/standen op andere wedstrijd te proberen (met nadruk op proberen) beperken.

Natuurlijk met de smartphones, en andere beschikbare middelen kan je ook de vraag stellen of dat nog nut zou hebben.
 
Kunnen/mogen we deels aanhalen dat de knieval voor de TV gelden ook een rol (geen hoofdrol uiteraard) speelt?
Herriner mij een tijd waarin de laatste 2 speeldagen, alle wedstrijden op hetzelfde moment plaatsvonden, dit om de invloed van gekende scores/standen op andere wedstrijd te proberen (met nadruk op proberen) beperken.

Natuurlijk met de smartphones, en andere beschikbare middelen kan je ook de vraag stellen of dat nog nut zou hebben.
Goh, in dit geval niet he, beide wedstrijden werden op hetzelfde moment gespeeld, enkel een iets andere tijdlijn door extra tijd en dergelijke.
 
Je zegt dat ze even streng moeten zijn op alle vormen van gebrek aan fair play. Daar heb ik inderdaad de assumptie gemaakt dat je doelt op de straf die daaraan gegeven dient te worden. Mijn excuses daarvoor, jij doelt dus op iets anders. Kan je dat even toelichten aub?

Bezorg mij een job op de bond en ik zal een master plan opstellen over hoe om te gaan met een gebrek aan fair play en ik zal dan ook de verschillende vormen catalogiseren en bekijken welke straf we geven aan de hand van een basis die we leggen voor de laagste of hoogste vorm van dat gebrek aan fairplay.

Er wordt op het web gesproken over bvb puntenaftrek. Er wordt op het web opgeroepen tot ontslag van coaches of zelfs spelers. Er wordt opgeroepen tot lange schorsingen. En ik ben akkoord met dat er vormen zijn die lichter zijn dan andere vormen, dus is het logisch dat er ook straffen zijn die lichter zijn dan andere straffen. Maar toelichten over welke vorm ik welke straf zou geven, kan ik niet doen. Dat is niet mijn job. Maar zoals al gezegd: Zorg dat dat mijn job wordt en ik maak er asap werk van en zal jou dan ook als eerste op de hoogte brengen!

Ben je een ouder overigens? In dat geval zou je moeten weten dat "even streng zijn" niet samenvalt met alles exact dezelfde straf geven, maar vooral over niet bepaalde dingen met the complete fury of the gods bestraffen en andere dingen compleet door de vinger zien maar wel een strengheid toepassen met een evenredigheid die identiek is aan de evenredigheid van de zwaarte van hetgeen er gebeurd is (en die bij identieke fouten ook identiek is naargelang van wie de fouten maakt). Indien niet heb je dan nu iets bijgeleerd. In dat eerste geval vind ik je wel een beetje flauw doen, in dat tweede geval kan je er zelf niet veel aan doen dat de exacte betekenis van die term niet helemaal doordrong.
 
Goh, in dit geval niet he, beide wedstrijden werden op hetzelfde moment gespeeld, enkel een iets andere tijdlijn door extra tijd en dergelijke.
Doelde het eerder algemeen maar inderdaad je blijft met zaken zitten zoals extra tijd,...
Vandaar even de vraagstelling of terug gaan naar die "tijd" kan helpen.
 

Ongewoon voor Joos. Basically een uitgebreide versie van "Sorry. Ik sta achter veel wat ik gezegd heb, maar ben er toch wat te ver in gegaan".
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Kunnen/mogen we deels aanhalen dat de knieval voor de TV gelden ook een rol (geen hoofdrol uiteraard) speelt?
Herriner mij een tijd waarin de laatste 2 speeldagen, alle wedstrijden op hetzelfde moment plaatsvonden, dit om de invloed van gekende scores/standen op andere wedstrijd te proberen (met nadruk op proberen) beperken.

Natuurlijk met de smartphones, en andere beschikbare middelen kan je ook de vraag stellen of dat nog nut zou hebben.
Ik denk net dat het deze afloop heeft gekregen omdat er, met nog 5 minuten te spelen, het bericht binnen kwam dat Charleroi verloren had en Westerlo dus gered was. Opluchting, gelatenheid en decompressie dus.
 
Beerschot heeft net 4-3 verlore van Westerlo in een vriendschappelijke wedstrijd. Straf, er stond nochtans niks op het spel en toch deden die mannen moeite...

Hadden schrik dat gij commentaar ging geven...

Hopelijk komt er op het EK een moment dat gelijkspelen een gunstigere uitslag voor de Belgen is, dan winnen. Zullen zien wat de reacties hier, en in de media dan gaan zijn.
 
Er is geen basis om rood te geven. Dat is net zoals wanneer ge de bal volgens fair play moet teruggeven aan de speler. Zijt ge geen POS doet ge dat, maar doet ge dat niet kunt ge er niet veel tegen beginnen.
Misschien dat ze nu wel bepaalde dingen gaan aanpassen aan de regels hierrond. Maar serieuze vraag: Kunt ge dat als KBVB of moet zoiets langs de FIFA gaan?
Overtredingen die met een waarschuwing bestraft worden

Een speler wordt gewaarschuwd (gele kaart), indien hij schuldig is aan:
• onsportief gedrag

Waarschuwingen wegens onsportief gedrag
zich gedraagt op een wijze die een gebrek aan respect voor het spel vertoont


2 waarschuwingen (geel) = rood dus er is wel een basis om rood te geven
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
200K
Deleted member 14
D
Terug
Bovenaan