Pyro en al die andere vuur- en bomtoestanden mogen -wat mij betreft- per direct verboden worden in stadions. En zwaar gesanctioneerd met levenslang stadionverbod. Hoe vaak gebeurt het niet dat er dan toch gegooid wordt naar het veld of andere vakken.
Dat soort gezever brengt geen sfeer, het houdt 'rustige' supporters en families weg. Ik snap niet goed waarom clubs daar niet zwaarder tegen in gaan. Haal die amokmakers allemaal weg en uw stadion zal daarna net zo goed gevuld zijn, maar dan met niet-criminelen.
In de jaren rond de eeuwwisseling bleef er geen enkele rustige supporter of familie weg owv pyro, hoor. Zo deed KRC ooit in een match tegen Anderlecht een oproep om zoveel mogelijk fakkels mee te nemen. Resultaat: ELK VAK stond vol met fakkels komende van onze harde kern over de gewone fanatieke supporters tot de rustige fan. En een extra weetje: De reden dat hier in eerste instantie een verbod op kwam was NIET owv gevaar, maar omdat de voetbalbond boos was dat de match tegen Anderlecht toen een dik kwartier tot een klein half uur later is moeten starten omdat het hele stadion vol rook zat. En NIE MAND die achteraf kwam klagen over teveel rook... Mensen kunnen gewoon tegen minder en minder. En nee, dat fabeltje dat massaal mensen wegblijven owv fakkels is een pure fabel. Supporters blijven weg owv een gebrek aan resultaten of een club die hen niet aanvoelt, maar niet omdat er een kleine harde kern wat fakkels in het rond zwaait.
Maar gij zijt wel de droomsupporter van anti-voetbalmensen als die in onze regering: Levenslang stadionverbod, pyro direkt associëren met criminaliteit, ... Als er niet teveel mensen zonder een greintje inzicht in het mooie aan voetbal zo dachten en jammer genoeg in beslissingsposities zaten, zou het lachwekkend zijn om zoiets te lezen.
Overigens zijn er in Scandinavië al testen geweest met koude pyro en werd daar samengewerkt met de (toch al in stadions aanwezige) brandweer om dit veilig en gecoördineerd te gebruiken. En dat is voor de meerderheid die pro-pyro is meer dan voldoende. Voor die kleine minderheid aan heethoofden (pun not intended) die zich niet met zoiets gecoördineerd bezig wil houden, moet je dan geen rekening houden. Want die houden zich inderdaad bezig met het gooien van fakkels en bommetjes en die mogen ze van mij WEL enorm zwaar straffen. Want het zijn door die kleine groep aan absolute idioten dat ik zever moet lezen zoals dit.
En dat clubs er niet zwaarder tegen in gaan, zou misschien toch een belletje moeten doen rinkelen dat het pyro-verhaal niet zo zwart-wit is als ge zou denken. En nee, dat is niet omdat we à la Napoli of Zuid-Amerika harde kernen hebben die de feitelijke leiders van voetbalclubs zijn.
Toch wel typisch aan deze tijden: Nuance is geen optie. Het is zwart of het is wit. Alles moet kunnen of niks moet kunnen. Een beetje verder nadenken om een zo groot mogelijk deel van de mensen tevreden te stellen, is onmogelijk.