Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

goh ja. Vroeger werd er ook gepest maar het filmen om een soort van street cred te vergaren zorgt denk ik wel voor een aanwakkerend effect. Sociale media verbannen of op zijn minst limiteren zou al niet slecht zijn. Een wij tegen zij sentiment counteren zou ook wel al helpen.
Tis ondertussen al een klein beetje wereldnieuws aan het worden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230818_93458124
Een repost van het account "EndWokeness". Kan de media stoppen met elke scheet die op Twitter/X komt, een eigen artikel te geven? Hoe relevant is Musk überhaupt nog.
 
Een repost van het account "EndWokeness". Kan de media stoppen met elke scheet die op Twitter/X komt, een eigen artikel te geven? Hoe relevant is Musk überhaupt nog.
ah oef. tis van een X-account met een dubieuze naam. fake nieuws dan? :unsure:
Kzou zeggen schrijf een mail naar het nieuwsblad. Ik bepaal namelijk niet welke nieuwtjes zij als 'click genererend' beschouwen.
 
Nog een kleine bijdrage voor wat het waard is: ik hoor van vrienden die leerkracht zijn dat veel tieners tegenwoordig met een soort 'mocro accent' praten, ongeacht hun afkomst. Blijkbaar is dat een trend.

Een collega uit regio Utrecht update me regelmatig op de nieuwe straattaal die zijn zoon nu weer gebruikt. Je zou stilaan kunnen zeggen dat het een volledig andere taal is. En dit zijn dan de blankste meest typische "hollanders" die je je kan inbeelden.
Dat was dertig jaar geleden al zo hoor :)
 
ah oef. tis van een X-account met een dubieuze naam. fake nieuws dan? :unsure:
Kzou zeggen schrijf een mail naar het nieuwsblad. Ik bepaal namelijk niet welke nieuwtjes zij als 'click genererend' beschouwen.
Je moet je niet aangevallen voelen?
Ik duid de context hoe Musk er op is uitgekomen (via "EndWokeness") en geef algemeen mijn visie op Twitter/X/Media als aanvulling op jouw post, niet als tegenspraak ofzo? :unsure:
Vindt dat een relevante aanvulling, geeft meteen weer vanuit welke invalshoek hij reageert.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie de relevantie niet om over die pestende ettertjes hun etnische afkomst te speculeren. Je kan ze labelen als pestende ettertjes die dringend een stevig lesje mogen krijgen. Via de daartoe bestemde instanties uiteraard, niet via een zelf georganiseerde publieke wraakactie.

Dit gezegd zijnde, vorige week op vakantie in Frankrijk lag ik op een strand met wat verderop voetballende jongetjes van een jaar of 12. Na een gemene tackle draaide dat daar ook uit op een gevecht waarbij er eentje bedolven werd onder wat klappen. De snelheid waarmee dat escaleerde was enorm. Echter, na een luid "arrêtez, çà suffit" te roepen bedaarden de gemoederen. Ik heb van alle omstaanders exact drie volwassen zien reageren, inclusief mezelf en waaronder geen enkele ouder van die gastjes. Wat ik niet begrijp is dat er bij die voorvallen in Zelzate of Antwerpen geen enkele volwassene omstaander zou zijn geweest? Ik bedoel, die gastjes zijn 12-14... een leeftijd waarop ze meestal toch nog onder de indruk zijn van een volwassene die zijn stem verheft.
 
anders enkel de blonde mensen met blauwe ogen?
Insinueer je nu dat mijn stelling een racistische insteek heeft? Het gaat mij gewoon om een gebrek aan kunde/verantwoordelijkheid bij bepaalde mensen. En of die nu wit of bruin zien dat maakt geen hol uit.

Nu ben ik echt in een alternate reality aangekomen. Toch?
Als ik tegenwoordig de krant of het internet opensla voel ik me precies al in een alternatieve realiteit. Elk kind dat hier op de wereld wordt gezet, vertegenwoordigt een bepaalde kost aan de maatschappij. Wat heb je er in godsnaam aan als maatschappij om een boel scheef of volledig onopgevoede kinderen te kweken die later zelf geen steentje bijdragen, of sterker nog een negatieve impact hebben op die maatschappij?

En vertel nu eens waarom het precies normaal is om als wensouders gescreend te worden om een kind te kunnen adopteren, maar waarom je als biologische verwekker vrijuit je gang mag gaan?
 
En vertel nu eens waarom het precies normaal is om als wensouders gescreend te worden om een kind te kunnen adopteren, maar waarom je als biologische verwekker vrijuit je gang mag gaan?
Omdat het voor de maatschappij een te grote kost is om een gemeentelijk ambtenaar bij elke coitus aanwezig te laten zijn om te zien of er wel een rubber om de flubber is... :unsure:

Alle gekheid op een stokje.. hoe verbied je iemand kinderen te hebben? Hoe bekrachtig je zo iets? Opgelegde abortus? Steriliseren? afstaan voor adoptie? Een kindertax? De verwekker betaalt als je geen groene kaart hebt om een kind op de wereld te zetten? Zeer dystopisch allemaal... Elke regel is hartverscheurend en kan je gewoon niet maken.
 
Laat ons wel wezen, zo'n dingen gebeurden 30 jaar geleden ook, alleen werd het niet gefilmd en op sociale media gepost.
Wat ik me vooral afvraag is, wat bezielt mensen om anderen te pesten, laat staan met fysiek geweld trachten te onderdrukken of de bovenhand te halen... Meestal gaat het om zelf meer sociaal aanzien/respect te krijgen binnen een groep. De mens is en blijft toch een vies wezentje vaak...
 
Laat ons wel wezen, zo'n dingen gebeurden 30 jaar geleden ook, alleen werd het niet gefilmd en op sociale media gepost.
Wat ik me vooral afvraag is, wat bezielt mensen om anderen te pesten, laat staan met fysiek geweld trachten te onderdrukken of de bovenhand te halen... Meestal gaat het om zelf meer sociaal aanzien/respect te krijgen binnen een groep. De mens is en blijft toch een vies wezentje vaak...
ja en nee. Het digitale aspect (zoals hierboven al aangehaald) maakt het allemaal nog wat erger. Waar je vroeger mogelijks naar een nieuwe school ging, van lager naar middelbaar of van middelbaar naar hoger onderwijs liet je je problemen voor een groot deel achter. Dat is nu niet meer het geval.
 
Wat ik niet begrijp is dat er bij die voorvallen in Zelzate of Antwerpen geen enkele volwassene omstaander zou zijn geweest? Ik bedoel, die gastjes zijn 12-14... een leeftijd waarop ze meestal toch nog onder de indruk zijn van een volwassenen die zijn stem verheft.
Wat heb je er bij te winnen als volwassene? Niks. Omgekeerd is de kans aanzienlijk dat er eentje een mes bij heeft of dat ze in groep sterker zijn als jij. Je spreekt over een 14-jarige alsof ie 7 is.
Dus nee, ik zou mij daar niet in mengen, zo naïef ben ik niet.
 
Wat heb je er bij te winnen als volwassene? Niks. Omgekeerd is de kans aanzienlijk dat er eentje een mes bij heeft of dat ze in groep sterker zijn als jij. Je spreekt over een 14-jarige alsof ie 7 is.
Dus nee, ik zou mij daar niet in mengen, zo naïef ben ik niet.
Ik heb het ooit gedaan, ongeveer.

Ik passeerde toevallig 2 Allochtone gastjes van geschat 12j die een blank gastje aan het intimideren waren. Ze hadden zijn pet en rugzak vast en waren op hem aan het schoppen.

Het enige wat ik deed wat stoppen met stappen en ze even aankijken, van zodra die 2 mij zagen lieten ze alles vallen en liepen ze weg.

Het blanke gastje mompelde heel verlegen "bedankt" en spurtte ook weg, in de andere richting.
 
Wat heb je er bij te winnen als volwassene? Niks. Omgekeerd is de kans aanzienlijk dat er eentje een mes bij heeft of dat ze in groep sterker zijn als jij. Je spreekt over een 14-jarige alsof ie 7 is.
Dus nee, ik zou mij daar niet in mengen, zo naïef ben ik niet.
Je zou een wereld van verschil kunnen maken voor het slachtoffer? JIJ hebt er inderdaad niets bij te winnen, maar moet dat dan?

Wat een egoïstische samenleving zijn we toch geworden.
 
Ik heb het ooit gedaan, ongeveer.

Ik passeerde toevallig 2 Allochtone gastjes van geschat 12j die een blank gastje aan het intimideren waren. Ze hadden zijn pet en rugzak vast en waren op hem aan het schoppen.

Het enige wat ik deed wat stoppen met stappen en ze even aankijken, van zodra die 2 mij zagen lieten ze alles vallen en liepen ze weg.

Het blanke gastje mompelde heel verlegen "bedankt" en spurtte ook weg, in de andere richting.
Goed dat je tussenbeide komt als paar gastjes andere gastje intimideren. De bijvoeglijke naamwoorden in je post lijken me wel overbodig...
 
Je zou een wereld van verschil kunnen maken voor het slachtoffer? JIJ hebt er inderdaad niets bij te winnen, maar moet dat dan?

Wat een egoïstische samenleving zijn we toch geworden.
Idd, gewoon hoofd draaien en doorlopen is toch het laatste wat je doet als je ook maar een beetje rechtvaardigheidsgevoel hebt.

Dat je jezelf niet in gevaar wilt brengen kan ik best begrijpen maar er zijn toch heel wat andere manieren waarop je in zo'n situatie kan helpen.

Als je zo'n gevecht passeert met de wagen zou je bijvoorbeeld kunnen stoppen, de politie bellen en duidelijk beschrijven hoe ernstig het eraan toe gaat. Je brengt jezelf daar niet mee in gevaar.
 
Goed dat je tussenbeide komt als paar gastjes andere gastje intimideren. De bijvoeglijke naamwoorden in je post lijken me wel overbodig...
Als die de situatie schetsen zoals ze was, wat is het probleem dan? Waarom is het schijnbaar altijd relevant om bij een schietincident te vermelden dat het om een blanke agent gaat die een zwarte man doodgeschoten heeft, maar is het bij zo'n filmpjes van zinloos geweld en pestgedrag not done om de afkomst van de betrokkenen te vermelden?
 
Laat ons wel wezen, zo'n dingen gebeurden 30 jaar geleden ook, alleen werd het niet gefilmd en op sociale media gepost.
Wat ik me vooral afvraag is, wat bezielt mensen om anderen te pesten, laat staan met fysiek geweld trachten te onderdrukken of de bovenhand te halen... Meestal gaat het om zelf meer sociaal aanzien/respect te krijgen binnen een groep. De mens is en blijft toch een vies wezentje vaak...

Er waren vroeger quasi iedere paar weken vechtpartijtjes aan het busstation na de middelbaar school uren. zelf ook een keer slaag gekregen als 12-13 jarige van een 20jarige die nog op het middelbaar zat :p.


Toen waren er geen smartphones natuurlijk om alles te filmen. :p
 
anders enkel de blonde mensen met blauwe ogen?
Zeer trieste uitspraak dat elke vorm van toekomstige discussie over dit onderwerp dood heeft gemaakt. Proficiat... ik had het enkele post geleden al voorspeld dat nog maar het proberen bespreekbaar maken van geboortebeperking direct zou worden afgestraft. Ik heb nog getwijfeld om zelf zo ver te gaan als het gaan vergelijken met Hitler te voorspellen, maar had gehoopt dat ik daar fout zou zitten. En we zijn een pagina verder en het staat hier al zwart op wit.
 
Terug
Bovenaan