Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

Dus die hadden allemaal een goede thuis? Of toch de meeste? Waarom zou je inbreken of overvallen of slagen en verwondingen toebrengen aan iemand als je 15 bent, als je thuis een gelukkige jeugd hebt?

Dat komt toch juist vanuit die frustratie, een gebrek aan een warme jeugd?

Oorzaken voor jeugddelinquentie zijn niet te verengen tot opvoeding of de thuissituatie. Er is al heel veel onderzoek naar gedaan, dus je vindt enorm veel modellen die deze criminaliteit proberen te verklaren. Je kan ervan uitgaan dat er een heleboel risicofactoren bestaan, waarvan het gezin er zeker eentje is. Geen ouderlijk toezicht, mishandeling, vechtscheiding, delinquente ouders, ...
Je hebt echter ook nog een hoop andere factoren, zoals de individuele (intelligentie, impulsiviteit, biologische factoren, antisociaal gedrag, ...), peer-gerelateerde (de bekende slechte vrienden, je populariteit op school, ...), of buurtfactoren (veel drugsgebruik in je wijk, weinig vrije tijdsactiviteiten in je stad, ....).

Er is veel samenhang en overlap tussen alle verschillende factoren, waardoor je niet kan stellen dat criminaliteit louter een gevolg is van een slechte jeugd. Het kan zeker een onderdeel ervan zijn (en vaak is het aanwezig), maar niet altijd.
Het voorbeeld dat ik het vaakst geef is drugsgebruik. De meeste mensen kunnen zich wel inbeelden of kennen verhalen van een gelukkig en 'normaal' gezin waar de zoon toch dagelijks of meermaals drugs gebuikt. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Of kinderen die mentale problemen hebben zoals trauma door pestgedrag of depressie. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Je voelt aan zulke voorbeelden dat er mogelijks een deel verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, maar dat zij zeker niet altijd de schuldige zijn of zelfs enige impact hierop kunnen hebben.

Mijn bericht was daarnaast voornamelijk gericht op de 'schijt opvoeding' en de 'verkeerde normen en waarden'. Er is een groot verschil tussen een gezin met 'verkeerde' pedagogische vaardigheden volgens de maatschappij en een gezin waar er intrafamiliaal geweld is. Beiden moeten bijvoorbeeld anders benaderd worden, maar bij beiden zie ik niet in hoe een monsterboete voor de ouders een meerwaarde is.

Zoals eerder gezegd is jeugddelinquentie een ingewikkeld thema. Niet enkel voor oplossingen, maar dus zeker ook voor oorzaken in beeld te brengen. We moeten daarom gewoon voorzichtig zijn om veralgemenende uitspraken te doen.
 
Het is niet omdat de pesters een andere afkomst hebben dat het automatisch racisme is. Waarom zou je dat ook roepen zonder er meer van te weten? Daarenboven lijken me hier veel zwaardere dingen aan de hand dan discriminatie.
Gho, racisme kan misschien niet de hoofdoorzaak zijn, maar als het gaat om allochtone jongeren die happy slapping doen, zullen ze toch niet vaak iemand van hun eigen etniciteit kiezen als slachtoffer. Nee, ze pakken een autochtoon slachtoffer, want wij zijn het (niet) meer gewoon om ons te verdedigen. Plus als de daders moslims zijn, is het slachtoffer een ongelovige en dan beschouwen zij het slachtoffer al sowieso als minderwaardig. Puur hyenagedrag dit.
 
Gho, racisme kan misschien niet de hoofdoorzaak zijn, maar als het gaat om allochtone jongeren die happy slapping doen, zullen ze toch niet vaak iemand van hun eigen etniciteit kiezen als slachtoffer. Nee, ze pakken een autochtoon slachtoffer, want wij zijn het (niet) meer gewoon om ons te verdedigen. Plus als de daders moslims zijn, is het slachtoffer een ongelovige en dan beschouwen zij het slachtoffer al sowieso als minderwaardig. Puur hyenagedrag dit.
Oké, dus of het racisme is, weten we niet echt. Zou me natuurlijk absoluut niks verbazen, maar daarvoor is wel context nodig. Hier wordt vaak gedaan alsof dat woord te snel wordt gebruikt, terwijl ik het hier echt wel te snel vind.

Het grappige is dat jouw post dat net weer wel is: "Want wij zijn het niet meer gewoon om ons te verdedigen". Wij als witte brave mensen tegenover de bruine vechtersbazen, is dat wat je hier bedoelt? Je legt ze ook dingen in de mond, over die minderwaardigheid, omdat jij denkt dat alle moslims dat denken.
 
Oorzaken voor jeugddelinquentie zijn niet te verengen tot opvoeding of de thuissituatie. Er is al heel veel onderzoek naar gedaan, dus je vindt enorm veel modellen die deze criminaliteit proberen te verklaren. Je kan ervan uitgaan dat er een heleboel risicofactoren bestaan, waarvan het gezin er zeker eentje is. Geen ouderlijk toezicht, mishandeling, vechtscheiding, delinquente ouders, ...
Je hebt echter ook nog een hoop andere factoren, zoals de individuele (intelligentie, impulsiviteit, biologische factoren, antisociaal gedrag, ...), peer-gerelateerde (de bekende slechte vrienden, je populariteit op school, ...), of buurtfactoren (veel drugsgebruik in je wijk, weinig vrije tijdsactiviteiten in je stad, ....).

Er is veel samenhang en overlap tussen alle verschillende factoren, waardoor je niet kan stellen dat criminaliteit louter een gevolg is van een slechte jeugd. Het kan zeker een onderdeel ervan zijn (en vaak is het aanwezig), maar niet altijd.
Het voorbeeld dat ik het vaakst geef is drugsgebruik. De meeste mensen kunnen zich wel inbeelden of kennen verhalen van een gelukkig en 'normaal' gezin waar de zoon toch dagelijks of meermaals drugs gebuikt. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Of kinderen die mentale problemen hebben zoals trauma door pestgedrag of depressie. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Je voelt aan zulke voorbeelden dat er mogelijks een deel verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, maar dat zij zeker niet altijd de schuldige zijn of zelfs enige impact hierop kunnen hebben.

Mijn bericht was daarnaast voornamelijk gericht op de 'schijt opvoeding' en de 'verkeerde normen en waarden'. Er is een groot verschil tussen een gezin met 'verkeerde' pedagogische vaardigheden volgens de maatschappij en een gezin waar er intrafamiliaal geweld is. Beiden moeten bijvoorbeeld anders benaderd worden, maar bij beiden zie ik niet in hoe een monsterboete voor de ouders een meerwaarde is.

Zoals eerder gezegd is jeugddelinquentie een ingewikkeld thema. Niet enkel voor oplossingen, maar dus zeker ook voor oorzaken in beeld te brengen. We moeten daarom gewoon voorzichtig zijn om veralgemenende uitspraken te doen.
Mijn bericht heeft weinig meerwaarde aan de discussie, maar wat een verademing dit te lezen @C11 .

Er heerst altijd een zekere vorm van verantwoordelijkheid bij de ouders van jeugdige daders. Maar er zijn voldoende situaties waarbij de negatieve spiraal te snel gaat waardoor er amper of geen vat meer op te krijgen is.

Niet iedereen met een ongelukkige jeugd wordt een crimineel
Niet iedereen met een gelukkige jeugd ontloopt het criminele milieu.

Beide zaken vallen voor en er is geen eenduidige oorzaak te vinden jammer genoeg.
 
Oorzaken voor jeugddelinquentie zijn niet te verengen tot opvoeding of de thuissituatie. Er is al heel veel onderzoek naar gedaan, dus je vindt enorm veel modellen die deze criminaliteit proberen te verklaren. Je kan ervan uitgaan dat er een heleboel risicofactoren bestaan, waarvan het gezin er zeker eentje is. Geen ouderlijk toezicht, mishandeling, vechtscheiding, delinquente ouders, ...
Je hebt echter ook nog een hoop andere factoren, zoals de individuele (intelligentie, impulsiviteit, biologische factoren, antisociaal gedrag, ...), peer-gerelateerde (de bekende slechte vrienden, je populariteit op school, ...), of buurtfactoren (veel drugsgebruik in je wijk, weinig vrije tijdsactiviteiten in je stad, ....).

Er is veel samenhang en overlap tussen alle verschillende factoren, waardoor je niet kan stellen dat criminaliteit louter een gevolg is van een slechte jeugd. Het kan zeker een onderdeel ervan zijn (en vaak is het aanwezig), maar niet altijd.
Het voorbeeld dat ik het vaakst geef is drugsgebruik. De meeste mensen kunnen zich wel inbeelden of kennen verhalen van een gelukkig en 'normaal' gezin waar de zoon toch dagelijks of meermaals drugs gebuikt. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Of kinderen die mentale problemen hebben zoals trauma door pestgedrag of depressie. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Je voelt aan zulke voorbeelden dat er mogelijks een deel verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, maar dat zij zeker niet altijd de schuldige zijn of zelfs enige impact hierop kunnen hebben.

Mijn bericht was daarnaast voornamelijk gericht op de 'schijt opvoeding' en de 'verkeerde normen en waarden'. Er is een groot verschil tussen een gezin met 'verkeerde' pedagogische vaardigheden volgens de maatschappij en een gezin waar er intrafamiliaal geweld is. Beiden moeten bijvoorbeeld anders benaderd worden, maar bij beiden zie ik niet in hoe een monsterboete voor de ouders een meerwaarde is.

Zoals eerder gezegd is jeugddelinquentie een ingewikkeld thema. Niet enkel voor oplossingen, maar dus zeker ook voor oorzaken in beeld te brengen. We moeten daarom gewoon voorzichtig zijn om veralgemenende uitspraken te doen.
Merci om broodnodige nuance en verstand te brengen in topics als deze.
 
@C11
Als je hard repressief optreedt dan ga je voor die jongeren in kwestie mogelijks niet het meest optimale traject volgen, akkoord.
Maar is er dan ook onderzoek gedaan naar het ontradend effect als je wel harder optreedt?

Mogelijks vermijd je door hardere maatregelen dat er x-aantal andere jongeren op het verkeerde pad terecht komen.
Niet opsluiten, contextbegeleiding, ... lijkt mij persoonlijk niet echt ontradend.

+ het lijkt me ook een grote kost als je veel begeleiding dient te geven.
 
Klopt helemaal @C11 , maar neemt niet weg dat ik mijn kinderen zo min mogelijk risico ga laten lopen om in zulke situaties terecht te komen. En een van de meest effectieve manieren is om er gewoon van weg te blijven.
Hoe ga je dat blijven doen?

Ik maak mij oprecht zorgen over de toekomst en vooral over wat ik zou doen moest mijn kind in zo'n situatie terecht komen.
Toen wij vroeger in het dorp gingen feesten gebeurde er ook al is iets, daar is nooit iets mee gedaan geweest zelfs niet bij zware gevallen waarbij iemand naar spoed moest. Een verhoor en klets op de pollekes en dat was het.
 
Oké, dus of het racisme is, weten we niet echt. Zou me natuurlijk absoluut niks verbazen, maar daarvoor is wel context nodig. Hier wordt vaak gedaan alsof dat woord te snel wordt gebruikt, terwijl ik het hier echt wel te snel vind.

Het grappige is dat jouw post dat net weer wel is: "Want wij zijn het niet meer gewoon om ons te verdedigen". Wij als witte brave mensen tegenover de bruine vechtersbazen, is dat wat je hier bedoelt? Je legt ze ook dingen in de mond, over die minderwaardigheid, omdat jij denkt dat alle moslims dat denken.

De ironie hierin zie je toch wel hoop ik?
 
Oorzaken voor jeugddelinquentie zijn niet te verengen tot opvoeding of de thuissituatie. Er is al heel veel onderzoek naar gedaan, dus je vindt enorm veel modellen die deze criminaliteit proberen te verklaren. Je kan ervan uitgaan dat er een heleboel risicofactoren bestaan, waarvan het gezin er zeker eentje is. Geen ouderlijk toezicht, mishandeling, vechtscheiding, delinquente ouders, ...
Je hebt echter ook nog een hoop andere factoren, zoals de individuele (intelligentie, impulsiviteit, biologische factoren, antisociaal gedrag, ...), peer-gerelateerde (de bekende slechte vrienden, je populariteit op school, ...), of buurtfactoren (veel drugsgebruik in je wijk, weinig vrije tijdsactiviteiten in je stad, ....).

Er is veel samenhang en overlap tussen alle verschillende factoren, waardoor je niet kan stellen dat criminaliteit louter een gevolg is van een slechte jeugd. Het kan zeker een onderdeel ervan zijn (en vaak is het aanwezig), maar niet altijd.
Het voorbeeld dat ik het vaakst geef is drugsgebruik. De meeste mensen kunnen zich wel inbeelden of kennen verhalen van een gelukkig en 'normaal' gezin waar de zoon toch dagelijks of meermaals drugs gebuikt. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Of kinderen die mentale problemen hebben zoals trauma door pestgedrag of depressie. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Je voelt aan zulke voorbeelden dat er mogelijks een deel verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, maar dat zij zeker niet altijd de schuldige zijn of zelfs enige impact hierop kunnen hebben.

Mijn bericht was daarnaast voornamelijk gericht op de 'schijt opvoeding' en de 'verkeerde normen en waarden'. Er is een groot verschil tussen een gezin met 'verkeerde' pedagogische vaardigheden volgens de maatschappij en een gezin waar er intrafamiliaal geweld is. Beiden moeten bijvoorbeeld anders benaderd worden, maar bij beiden zie ik niet in hoe een monsterboete voor de ouders een meerwaarde is.

Zoals eerder gezegd is jeugddelinquentie een ingewikkeld thema. Niet enkel voor oplossingen, maar dus zeker ook voor oorzaken in beeld te brengen. We moeten daarom gewoon voorzichtig zijn om veralgemenende uitspraken te doen.
Maar wat moet er dan gedaan worden als al het andere niet helpt, gaan er toch drastisch maatregelen moeten komen en niet enkel studies waar er niets uit voor komt.

Het is heel makkelijk om te zeggen van we moeten die kinderen proberen te helpen en te begrijpen waarom ze het gedaan hebben, maar wat als het jou kind is ga je dan ook zo reageren?

Sorry maar ik heb geen enkel medelijden met dit soort individu en mag zo hard mogelijk gestraft worden.

Er zijn al genoeg levens kapot gegaan door zulke gangsters waardoor de slachtoffers mentale problemen krijgen en waar eindigt het dan, enorme pijn voor de ouders die hun grip meer en meer beginnen te verliezen op hun kind die voordien in de fleur van hun leven waren wat kan uitmonden in zelfmoord.
 
@C11
Als je hard repressief optreedt dan ga je voor die jongeren in kwestie mogelijks niet het meest optimale traject volgen, akkoord.
Maar is er dan ook onderzoek gedaan naar het ontradend effect als je wel harder optreedt?

Mogelijks vermijd je door hardere maatregelen dat er x-aantal andere jongeren op het verkeerde pad terecht komen.
Niet opsluiten, contextbegeleiding, ... lijkt mij persoonlijk niet echt ontradend.

+ het lijkt me ook een grote kost als je veel begeleiding dient te geven.

Voor zover ik weet is daar geen onderzoek naar gedaan. Dat is uiteraard ook erg moeilijk om in cijfers te gieten.

Het kan inderdaad dat hardere maatregelen ontradend werken. Maar die maatregelen zijn al wel ingeschreven in de wetgeving. Een jeugdrechter kan een jongere in een gemeenschapsinstelling plaatsen (tot 9 maanden), een langdurige plaatsing opleggen (tot 7 jaar) of uithanden geven. Dat zijn sowieso al ingrijpende maatregelen voor een 16 jarige.
Mijn persoonlijk ervaring, maar ik kan dit niet bewijzen ofzo, leert me dat jongeren amper stilstaan bij de mogelijke gevolgen van hun daden. Of ze nu 3 maanden of 3 jaar zouden krijgen boeit hun maar weinig. Ze zijn daar in hun hoofd maar weinig mee bezig en kunnen ook moeilijk inschatten welke invloed dit op hun toekomst zou kunnen hebben.

In plaats van hardere maatregelen zouden snellere interventies in mijn ogen wel ontradend kunnen werken. De pakkans vergroten en ervoor zorgen dat deze jongeren daadwerkelijk voor een jeugdrechter kunnen verschijnen.

Er is inderdaad een grote kost aan die begeleiding en ook hier zijn er wachtlijsten... Ik denk echter niet dat die kost hoger is dan iemand opsluiten.
 
De ironie hierin zie je toch wel hoop ik?
Nee, maar reageer eens op de inhoud.

Hij zegt dat ze witte mensen gaan aanvallen "want wij zijn het niet meer gewoon om ons te verdedigen". Dat kan toch echt niks anders betekenen dan dat "bruine mensen dat meer gewoon zijn". Dat is niet woorden in de mond leggen, dat is letterlijk wat @shellshock zegt. Tenzij jij daar een heel andere interpretatie aan weet te geven, meteen de reden dat ik daarnaar vroeg.

Daarbij wil ik graag nog eens onderlijnen dat het in hoofdzaak wat mij betreft mag gaan over de post van @C11 en de nuances in jeugddelinquentie die een beetje de rambo-wraakgedachte overstijgen. Waar ik op reageer is gewoon een zijtak van de discussie voor mij.
 
Maar wat moet er dan gedaan worden als al het andere niet helpt, gaan er toch drastisch maatregelen moeten komen en niet enkel studies waar er niets uit voor komt.

Het is heel makkelijk om te zeggen van we moeten die kinderen proberen te helpen en te begrijpen waarom ze het gedaan hebben, maar wat als het jou kind is ga je dan ook zo reageren?

Sorry maar ik heb geen enkel medelijden met dit soort individu en mag zo hard mogelijk gestraft worden.

Er zijn al genoeg levens kapot gegaan door zulke gangsters waardoor de slachtoffers mentale problemen krijgen en waar eindigt het dan, enorme pijn voor de ouders die hun grip meer en meer beginnen te verliezen op hun kind die voordien in de fleur van hun leven waren wat kan uitmonden in zelfmoord.

Jouw post is geschreven vanuit dat buikgevoel dat ik eerder probeerde te beschrijven. Ik begrijp wat je zegt hoor. Ik ben zelf meerdere jaren fysiek en mentaal gepest geweest. Die beelden vind ik afschuwelijk en mijn buikgevoel wil hetzelfde schreeuwen als jou. De realiteit is gewoon wat anders en justitie moet meer doen dan vanuit een buikgevoel handelen.

Welke realistische voorstellen doe je zelf dan? Welke straffen moeten deze daders volgens jou krijgen?
 
Nee, maar reageer eens op de inhoud.

Hij zegt dat ze witte mensen gaan aanvallen "want wij zijn het niet meer gewoon om ons te verdedigen". Dat kan toch echt niks anders betekenen dan dat "bruine mensen dat meer gewoon zijn". Dat is niet woorden in de mond leggen, dat is letterlijk wat @shellshock zegt. Tenzij jij daar een heel andere interpretatie aan weet te geven, meteen de reden dat ik daarnaar vroeg.
Ik zal het in zijn plaats zeggen, ja, ja "bruine" mensen zijn dat meer gewoon. Toen ik nog bij een kickboksclub zat, 80% van de leden waren Turkse/Marokkaanse, en de resterende 20% was ik (Blanke Belg) en wat Armeense en Russische.

Die cultuur is gewoon nog meer gezet op mannen die zichzelf moeten kunnen verdedigen etc. En ja wat hij zegt over de gedachtengang dat blanke mensen zich toch niet verweren klopt in mijn ervaring ook. Ik heb het al talloze keren uit zowel mensen bij die boksclub als bij mensen uit mijn middelbaar/hogeschool etc kunnen horen.
 
Oorzaken voor jeugddelinquentie zijn niet te verengen tot opvoeding of de thuissituatie. Er is al heel veel onderzoek naar gedaan, dus je vindt enorm veel modellen die deze criminaliteit proberen te verklaren. Je kan ervan uitgaan dat er een heleboel risicofactoren bestaan, waarvan het gezin er zeker eentje is. Geen ouderlijk toezicht, mishandeling, vechtscheiding, delinquente ouders, ...
Je hebt echter ook nog een hoop andere factoren, zoals de individuele (intelligentie, impulsiviteit, biologische factoren, antisociaal gedrag, ...), peer-gerelateerde (de bekende slechte vrienden, je populariteit op school, ...), of buurtfactoren (veel drugsgebruik in je wijk, weinig vrije tijdsactiviteiten in je stad, ....).
Da's technisch gezien bijna allemaal oorzaak van slechte opvoeding of gebrek aan/laksheid.

De meeste mensen kunnen zich wel inbeelden of kennen verhalen van een gelukkig en 'normaal' gezin waar de zoon toch dagelijks of meermaals drugs gebuikt. Is dit altijd de schuld van de ouders?

Grotendeels wel ja. Waarom ben ik nooit in contact gekomen met sigaretten, drugs, etc? Omdat mijn ouders op de eerste rij stonden om er voor te zorgen dat ik er nooit in contact mee zou komen.

Of kinderen die mentale problemen hebben zoals trauma door pestgedrag of depressie. Is dit altijd de schuld van de ouders?
Wederom: ja. De oorzaak niet, maar het ligt nog altijd aan de opvoeding van de ouders om hiermee om te gaan.
 
Da's technisch gezien bijna allemaal oorzaak van slechte opvoeding of gebrek aan/laksheid.



Grotendeels wel ja. Waarom ben ik nooit in contact gekomen met sigaretten, drugs, etc? Omdat mijn ouders op de eerste rij stonden om er voor te zorgen dat ik er nooit in contact mee zou komen.


Wederom: ja. De oorzaak niet, maar het ligt nog altijd aan de opvoeding van de ouders om hiermee om te gaan.
Ik ga eigenlijk nergens akkoord met je post. Akkoord dat opvoeding wel iets zal doen? Ja. Maar dat dit de oorzaak is van alles?

Vrienden van het middelbaar die aan de drugs geraakt zijn kwamen eigenlijk vaak uit "goede" gezinnen. Zij gingen gewoon met hun vrienden op de chirofuif een joint roken, hoe weet je dat als ouder/wat doe je als ouder?

Verder zeg jij nu bv dat jij geen drugs doet etc omdat je ouders op de eerste rij stonden om te zorgen dat dat niet zou gebeuren. Mijn ouders lieten me enorm vrij in alles (hoopte wel altijd dat ik geen drugs deed natuurlijk) en ik ben zo "soft" dat ik niet eens alcohol drink.

Opvoeding is veel, maar ik denk toch ook dat omgeving etc echt meer doet dan we zouden denken.
 
Ik zal het in zijn plaats zeggen, ja, ja "bruine" mensen zijn dat meer gewoon. Toen ik nog bij een kickboksclub zat, 80% van de leden waren Turkse/Marokkaanse, en de resterende 20% was ik (Blanke Belg) en wat Armeense en Russische.

Die cultuur is gewoon nog meer gezet op mannen die zichzelf moeten kunnen verdedigen etc. En ja wat hij zegt over de gedachtengang dat blanke mensen zich toch niet verweren klopt in mijn ervaring ook. Ik heb het al talloze keren uit zowel mensen bij die boksclub als bij mensen uit mijn middelbaar/hogeschool etc kunnen horen.
En dat is dus racisme. Expliciet racisme, en niet dat waarvoor je gedachten moet lezen, of motieven moet gaan bedenken voor deze daders. Dat was mijn punt. Dat je hier niet weet of het om racisme ging, kan best, maar dat de uitspraak van shellshock dat wel was. Meer niet, daar hoeft ook verder geen grote conclusie aan vast te hangen. Zeker niet in een zijdiscussie, zoals ik al zei.
 
En dat is dus racisme. Expliciet racisme, en niet dat waarvoor je gedachten moet lezen, of motieven moet gaan bedenken voor deze daders. Dat was mijn punt. Dat je hier niet weet of het om racisme ging, kan best, maar dat de uitspraak van shellshock dat wel was. Meer niet, daar hoeft ook verder geen grote conclusie aan vast te hangen. Zeker niet in een zijdiscussie, zoals ik al zei.
Even voor de duidelijkheid, racisme naar de blanke mens waarvan we denken dat die zich niet zal verdedigen? Of naar de "gekleurde" mens die zich meer weert?
 
Ik moet zeggen dat het me wel zorgen baart hoeveel van deze video's ik zie verschijnen. Vooral in van die obscure telegram groepen worden dit soort video's eigenlijk non-stop gebracht. Gisteren nog iets gelijkaardigs gezien maar dan van Duitse jongeren die een meisje om en om slaan en vernederen, ook hier moest ze hun voeten kussen.

Zou het kunnen dat het social media component een extra motivator is? Of is het gewoon dat we het nu meer zien?
 
Da's technisch gezien bijna allemaal oorzaak van slechte opvoeding of gebrek aan/laksheid.

Ik denk dat je nog even naar al die factoren moet kijken. Opvoeding heeft weinig te maken met de intelligentie van een jongere. Opvoeding heeft weinig te maken met biologische factoren. Opvoeding heeft weinig te maken met de invloed van slechte vrienden op bv school (nee, je weet als ouder niet altijd met wie je kinderen omgaan). Opvoeding heeft weinig te maken met hoeveel drugs er in je buurt verkocht wordt. ...


Grotendeels wel ja. Waarom ben ik nooit in contact gekomen met sigaretten, drugs, etc? Omdat mijn ouders op de eerste rij stonden om er voor te zorgen dat ik er nooit in contact mee zou komen.

Waarom jij niet? Tja, dat kan veel redenen hebben. Afhankelijk van veel factoren dus.
Je bent misschien niet opgegroeid in een achtergestelde wijk in een grootstad? Je ouders hadden misschien voldoende geld om je naar vrije tijdsactiviteiten te sturen in plaats van op een pleintje te laten rondhangen? Je bent misschien een zeer intelligent persoon die qua onderwijs veel heeft geleerd over de impact van drugs? Je zat op een 'goede school' waar er weinig jongeren rookten?

Opnieuw, ouders kunnen dus duidelijk een rol hebben en dat ontken ik niet, maar ze zijn niet altijd de schuldige.
 
Ik ga eigenlijk nergens akkoord met je post. Akkoord dat opvoeding wel iets zal doen? Ja. Maar dat dit de oorzaak is van alles?
Ge gaat nergens akkoord en akkoord in dezelfde zin 🙃

Er staat nergens dat opvoeding altijd de oorzaak is, maar de laksheid of gebrek aan opvoeding heeft gevolgen op lange termijn. Ge gaat mij niet zeggen dat die ouders de jointjes niet ruiken hé.
 
Terug
Bovenaan