Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

Racisme gewoon.
Het is niet omdat de pesters een andere afkomst hebben dat het automatisch racisme is. Waarom zou je dat ook roepen zonder er meer van te weten? Daarenboven lijken me hier veel zwaardere dingen aan de hand dan discriminatie.
 
Zou je dezelfde dingen zeggen als er 10 blanken op een marokkaan staan te kloppen?

spoiler: nee.
Ja, natuurlijk wel. Denk je echt dat ik maar zo kort nadenk dat ik aan die omkering nooit had gedacht?
Maar zou jij bij tien blanken die op één marokkaan kloppen ook meteen zeggen dat het racisme is, zonder te kijken de context?
 
Ja, natuurlijk wel. Denk je echt dat ik maar zo kort nadenk dat ik aan die omkering nooit had gedacht?
Maar zou jij bij tien blanken die op één marokkaan kloppen ook meteen zeggen dat het racisme is, zonder te kijken de context?
Natuurlijk, in combinatie met waarop de vernedering gebeurt. 'kus onze voeten' omdat ze hun superieur voelen. Het zegt genoeg.
 
Ahh weer zoiets waar ik echt niet tegen kan. Het zal je zoon/dochter maar zijn... Heel die bende kreeg het pak slaag van hun leven.
Geen idee of ik me zou kunnen inhouden, rationeel is dat de beste keuze, maar op dat moment denkt ge natuurlijk niet rationeel. Gespuis dat al om zeep is :(
 
Daar help je ook niemand mee natuurlijk. 80% van de keren weten de ouders niet eens dat hun kinderen zich daarmee bezig houden.
Ja maar dan weten ze ook wel dat hun Kinderen zaken doen die niet door de beugel kan, anders zie ik niet in hoe je hen kan straffen.

Met alle respect maar treedt je hier niet hard tegenop, geef je een signaal van ze kunnen ons niets doen laten we lekker verder doen.
 
Die jongeren hebben alleen nog maar 'respect' voor hun ouders. Geef ze een monsterboete en als ze het niet kunnen betalen ga het bij de ouders halen. Ook hun schuld met hun schijt opvoeding. Dan zullen ze misschien hun kinderen wat normen en waarden meegeven die hier gelden.
 
Die jongeren hebben alleen nog maar 'respect' voor hun ouders. Geef ze een monsterboete en als ze het niet kunnen betalen ga het bij de ouders halen. Ook hun schuld met hun schijt opvoeding. Dan zullen ze misschien hun kinderen wat normen en waarden meegeven die hier gelden.

Praten over ouders straffen en dat de opvoeding de schuldige is, toont aan dat je weinig kennis hebt over jeugddelinquentie. Ik heb in mijn carrière honderden jongeren gezien die misdrijven hebben gepleegd (zowel lichte als zeer zware feiten) en zelden was de opvoeding een doorslaggevende factor.

Onlangs heeft de politiek eens het voorstel gelanceerd om ouders mee te straffen. Dit werd toen onmiddellijk afgeketst door zowel de hulpverlening als justitie zelf, wat genoeg zegt.

Als je toch invloed wil hebben op de opvoeding en de normen en waarden gaat een contextbegeleiding op een gezin zetten uiteraard véél meer effect hebben dan een geldboete.

Hard optreden, zware straffen, monsterboetes, signalen geven,... Altijd straffe uitspraken die vooral tegemoet komen aan ons buikgevoel, maar weinig impact zullen hebben om daadwerkelijk aan de slag te gaan met die jongeren.
 
Praten over ouders straffen en dat de opvoeding de schuldige is, toont aan dat je weinig kennis hebt over jeugddelinquentie. Ik heb in mijn carrière honderden jongeren gezien die misdrijven hebben gepleegd (zowel lichte als zeer zware feiten) en zelden was de opvoeding een doorslaggevende factor.

Onlangs heeft de politiek eens het voorstel gelanceerd om ouders mee te straffen. Dit werd toen onmiddellijk afgeketst door zowel de hulpverlening als justitie zelf, wat genoeg zegt.

Als je toch invloed wil hebben op de opvoeding en de normen en waarden gaat een contextbegeleiding op een gezin zetten uiteraard véél meer effect hebben dan een geldboete.

Hard optreden, zware straffen, monsterboetes, signalen geven,... Altijd straffe uitspraken die vooral tegemoet komen aan ons buikgevoel, maar weinig impact zullen hebben om daadwerkelijk aan de slag te gaan met die jongeren.
Je hebt daar wel een punt. Keiharde repressie is wat we instinctief voelen als we die beelden zien, maar dat is slechts symptoombestrijding en allesbehalve een oplossing.
 
Praten over ouders straffen en dat de opvoeding de schuldige is, toont aan dat je weinig kennis hebt over jeugddelinquentie. Ik heb in mijn carrière honderden jongeren gezien die misdrijven hebben gepleegd (zowel lichte als zeer zware feiten) en zelden was de opvoeding een doorslaggevende factor.

Onlangs heeft de politiek eens het voorstel gelanceerd om ouders mee te straffen. Dit werd toen onmiddellijk afgeketst door zowel de hulpverlening als justitie zelf, wat genoeg zegt.

Als je toch invloed wil hebben op de opvoeding en de normen en waarden gaat een contextbegeleiding op een gezin zetten uiteraard véél meer effect hebben dan een geldboete.

Hard optreden, zware straffen, monsterboetes, signalen geven,... Altijd straffe uitspraken die vooral tegemoet komen aan ons buikgevoel, maar weinig impact zullen hebben om daadwerkelijk aan de slag te gaan met die jongeren.
Hier ben ik weer met een leuke uitspraak maar die jongeren zijn toch hopeloos en verloren.
Komaan, als we al die types terug op het rechte pad willen krijgen, dat is toch onbegonnen werk?

En is het uiteindelijk de moeite waard? Lost causes, ik wil wel is zien hoeveel percent van zo'n mannen uiteindelijk nog een positieve meerwaarde gaan betekenen voor onze maatschappij :) Ik vermoed dat het niet veel zal zijn.

Als ik ooit zo'n filmpje zie waar één van mijn twee bengels in word afgetuigd, dan weet ik niet waar het zou eindigen eerlijk gezegd.
Er zijn uiterst intelligente manieren om zo'n tuig aan te pakken met lage pakkans
 
Hier ben ik weer met een leuke uitspraak maar die jongeren zijn toch hopeloos en verloren.
Komaan, als we al die types terug op het rechte pad willen krijgen, dat is toch onbegonnen werk?

En is het uiteindelijk de moeite waard? Lost causes, ik wil wel is zien hoeveel percent van zo'n mannen uiteindelijk nog een positieve meerwaarde gaan betekenen voor onze maatschappij :) Ik vermoed dat het niet veel zal zijn.

Als ik ooit zo'n filmpje zie waar één van mijn twee bengels in word afgetuigd, dan weet ik niet waar het zou eindigen eerlijk gezegd.
Er zijn uiterst intelligente manieren om zo'n tuig aan te pakken met lage pakkans

Wat ga je anders doen? Niks? Je gaat toch ergens moeten beginnen of het gaat alleen nog erger worden
 
Hier ben ik weer met een leuke uitspraak maar die jongeren zijn toch hopeloos en verloren.
Komaan, als we al die types terug op het rechte pad willen krijgen, dat is toch onbegonnen werk?

En is het uiteindelijk de moeite waard? Lost causes, ik wil wel is zien hoeveel percent van zo'n mannen uiteindelijk nog een positieve meerwaarde gaan betekenen voor onze maatschappij :) Ik vermoed dat het niet veel zal zijn.

Als ik ooit zo'n filmpje zie waar één van mijn twee bengels in word afgetuigd, dan weet ik niet waar het zou eindigen eerlijk gezegd.
Er zijn uiterst intelligente manieren om zo'n tuig aan te pakken met lage pakkans

Wat maakt dat je beslist dat die jongeren hopeloos en verloren zijn op basis van een filmpje van enkele seconden? Je weet echt helemaal niets van die jongeren, dus je kan daar ook niet over oordelen.

Ik mag hopen dat het altijd de moeite waard is om te proberen om jongeren terug op het rechte pad te brengen. Wat is het alternatief? Ze opsluiten tot hun dood ter bescherming van de maatschappij? Ze zullen voor de komende 60 jaar nog deel uitmaken van deze maatschappij, dus we kunnen maar beter ons best doen om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.

Het op voorhand opgeven is uiteraard nooit de geschikte oplossing. Onbegonnen werk is het al helemaal niet. In 2022 waren er 2300 jongeren met een lopend delict dossier. Ik mag dan ook hopen dat we er als samenleving in slagen om aandacht te geven aan 'maar' 2300 jongeren.
Minderjaren als lost causes bestempelen is dan ook schadelijk. Ben jij nog dezelfde als toen je 15 jaar was? Er kan zo veel veranderen in iemand zijn leven...

Ik ontken daarmee echter niet de hoge recidivecijfers. In Nederland is er onderzoek naar gedaan en daar sprak men over 1/3de die na 2 jaar opnieuw een feit pleegt. Hoe jonger en hoe zwaarder het eerste feit, hoe hoger de kans op recidive. Trieste cijfers...

Daarnaast is dit gewoon een erg moeilijk thema om oplossingen voor te vinden. Je hebt bijvoorbeeld voorstanders van die harde aanpak: opsluiten dat tuig. Dat wil in België zeggen dat je 'uithanden gegeven wordt' en veroordeeld wordt als een volwassenen tot enkele jaren gevangenisstraf. Onderzoek toont echter aan dat dat zo'n bestraffing contraproductief is. Het vergroot net het risico op recidive en er is een risico dat de nieuwe feiten juist zwaarder en frequenter gaan zijn dan de oorspronkelijk waarvoor ze gestraft zijn. Dan creëer je pas echt lost causes.
 
Klopt helemaal @C11 , maar neemt niet weg dat ik mijn kinderen zo min mogelijk risico ga laten lopen om in zulke situaties terecht te komen. En een van de meest effectieve manieren is om er gewoon van weg te blijven.
 
Praten over ouders straffen en dat de opvoeding de schuldige is, toont aan dat je weinig kennis hebt over jeugddelinquentie. Ik heb in mijn carrière honderden jongeren gezien die misdrijven hebben gepleegd (zowel lichte als zeer zware feiten) en zelden was de opvoeding een doorslaggevende factor..
Dus die hadden allemaal een goede thuis? Of toch de meeste? Waarom zou je inbreken of overvallen of slagen en verwondingen toebrengen aan iemand als je 15 bent, als je thuis een gelukkige jeugd hebt?

Dat komt toch juist vanuit die frustratie, een gebrek aan een warme jeugd?
 
Terug
Bovenaan