Bordspelreview: Smart10

Ik vind een potje quizzen van tijd tot tijd wel plezant. Naar quizavonden gaan doe ik niet, maar af en toe thuis een quiz uithalen voor een gezellige avond, lukt wel. Zo vond ik iKNOW van uitgever Tactic een geslaagde quizgame, maar van Smart10 had ik nog niet gehoord. De game bestaat reeds sinds 2017, maar sinds kort geeft Megableu de Nederlandstalige versie uit. Zorgt het voor een avondje ontspanning? Je leest het in onderstaande review.

Als je Smart10 wil spelen, heb je in tegenstelling tot bepaalde spellen, amper voorbereidingswerk. Je neemt gewoon de smartbox met daarin de honderd dubbelzijdige vragenkaarten, steekt in elk gaatje een antwoordknopje en steekt dan de bovenste kaart onderaan de stapel. Elke speler of elk team kiest een symbool om de score bij te houden, en je kunt al starten. Het doel van het spel is erg eenvoudig: verzamel als eerste dertig punten. Vind je dit te veel, dan kun je dit aantal uiteraard aanpassen naar een lager aantal.

Smart10.jpg

Weet 'ie het of weet 'ie het niet?​

Kies willekeurig een startspeler. Deze speler leest de vraag luidop voor en krijgt dan de keuze. Antwoorden of passen. Wordt er geantwoord, dan zijn er twee mogelijkheden. Is het antwoord correct, dan mag de speler het antwoordknopje houden. Dit wordt op het einde van de vraag omgezet in punten. Is het antwoord echter fout, dan verliest die speler het antwoordknopje én ook alle andere antwoordknopjes die met dezelfde vraag werden beantwoord. Die speler mag bij deze vraag ook niet meer meespelen. In beide gevallen wordt de smartbox doorgegeven aan de volgende speler links. Pas je, dan verlies je niets, maar kun je ook niet meer meespelen bij deze vraag. Ook nu wordt de box doorgegeven aan de volgende speler.

Nu kun je bewijzen dat je de slimste bent.


Smart10 is een spel waarbij je moet afwegen of je al dan niet gaat antwoorden of passen. Ben je niet honderd procent zeker en heb je bij deze vraag al enkele antwoordknopjes gescoord, dan is het in veel gevallen de slimmere keuze om te passen. Geef je namelijk een fout antwoord, dan moet je al je antwoordknopjes afgeven. Dit kan uiteindelijk het verschil betekenen tussen winst en verlies. Ligt elke speler uit de ronde, heeft iedereen gepast of zijn alle antwoordknopjes uit de smartbox gehaald, dan wordt er doorgegaan naar de volgende vraag. Spelers die antwoordknopjes voor zich hebben, mogen hun punten ingeven op de smartbox. De antwoordknopjes worden nu terug in de box gestoken, waarna de bovenste kaart terug naar onder verhuist. Het is tijd om hetzelfde te herhalen.

In Smart10 zijn er honderd dubbelzijdige vragenkaarten met in totaal dus tweehonderd vragen en tweeduizend antwoorden. Dat aantal vragen is helaas wat aan de lage kant. Gelukkig is er wel een gevarieerd aanbod aan vragen. Zo moet je bijvoorbeeld de juiste kleur(en) raden, terwijl er ook vragen zijn waarbij je met het juiste aantal (bijvoorbeeld een datum of cijfer) moet antwoorden. Er zijn ook juist/fout-vragen, waarbij je een vraag krijgt en daarbij de juiste antwoorden moet onthullen. Als je denkt dat er enkel nog foute antwoorden zijn, dan moet je hier passen. Die varianten zijn erg plezant en zorgen voor veel afwisseling, al is het aanbod aan vragen zoals reeds gezegd wel aan de lage kant.

Conclusie

Smart10 is een erg toffe quizgame die anders is dan anders. Elke speler doet met elke vraag mee en je krijgt verschillende mogelijkheden. Ofwel antwoord je, ofwel pas je. In dat laatste geval doe je die vraag niet meer mee, maar heb je niks meer te verliezen. Antwoord je en is het goed, dan verdien je een punt. Antwoord je fout, dan moet je punten afgeven. Lukt het jou om als eerste dertig punten te verzamelen, dan ben je de slimste mens van de avond. Je kunt echter ook bewijzen dat je een uilskuiken bent, natuurlijk.

Pro

  • Weinig downtime
  • Gevarieerd aanbod aan vragen

Con

  • Slechts tweehonderd vragen
7.5

Over

Uitgever

  1. Megableu

Aantal spelers

2-8

Tijdsduur

20-200 minuten
 
Terug
Bovenaan