Bordspelreview: iKNOW

Hoewel mijn kennis niets is om over naar huis te schrijven, ben ik wel te vinden voor een quiz. Liefst binnenskamers, zodat de afgang minder groot is dan wanneer je op verplaatsing gaat en je je tussen de betere spelers bevindt. Ik heb dan ook een aantal quizspellen in mijn bordspelcollectie zitten, waaronder items zoals Bezzerwizzer en De Slimste Mens ter Wereld. Afgelopen Spellenspektakel kregen we op de stand van uitgever Tactic de Belgische versie van het spel iKNOW mee ter review. Ik ging er dan ook gretig mee aan de slag.

Hoewel ik iKNOW ken van naam (het spel bestaat al sinds 2012), heb ik er als liefhebber van bordspellen eigen nooit veel aandacht aan gegeven. Dat de doos een ziekenhuisuitstraling (lees: overwegend wit) heeft, heeft daar iets mee te maken. Onterecht zo blijkt, want in die 'saaie doos' zit wel degelijk een tof spel verstopt. iKnow kun je met twee tot en met zes spelers spelen en de bedoeling van het spel is om als eerste twintig punten binnen te halen. In tegenstelling tot de drogere quizzen verdien je deze niet enkel door juist te antwoorden, maar ook door de anderen hun kennis in te schatten. Hoe dat precies werkt, leg ik je graag uit.

iKNOW 2.jpg


Kennis testen

De voorbereiding van het spel is heel eenvoudig. Het spelbord wordt op tafel gelegd en van de puntenfiches wordt er een voorraad gemaakt. Elke speler krijgt twee pionnen in de gekozen kleur en mag één wit puntenfiche nemen. De witte zijn één punt waard, de zwarte vijf punten. De vragen worden ergens in het midden van de tafel geplaatst zodat iedereen er goed bij kan, en dan kan de pret beginnen. De startspeler wordt willekeurig bepaald. Dit is nu de vraaglezer. Deze persoon kiest een van de vier categorieën, zijnde 'mens', 'de aarde', 'producten en kunstwerken' en 'feiten en gebeurtenissen'. Dan wordt er een kaart genomen en wordt de vraag voorgelezen. Helaas bevatten een aantal kaarten typo's en/of schrijffouten, maar de vraag is uiteindelijk wel altijd duidelijk. Tijdens ons eerste spel was de vraag 'Welk sociaal debat?'. Het is dan aan de spelers, startend met de speler links van de vraagsteller, om in te schatten hoeveel ze hier eventueel over weten. De eerste speler plaatst dan diens iKNOW-pion op een van de zes mogelijke vakken, erna is het aan de volgende speler, enzovoort. Uiteraard doet de vraagsteller niet mee als hijzelf een vraag voorleest.

iKNOW is een tof quizspel dat het iets anders aanpakt.


Het spelbord bevat zes vierkante vakjes en twaalf cirkelvormige. De vierkante vakjes geven aan hoeveel een speler denkt te weten over de vraag in kwestie. Er zijn namelijk twee vakjes met elk één, twee of drie te verdienen punten. Er zit hier echter wel een keerzijde aan, want kies je een vakje met drie punten, dan krijg je maar één hint te horen. Kies je een vakje met maar één punt, dan krijg je alle drie de hints te horen. Het kan dus twee kanten opgaan. Ofwel ga je voor het maximaal aantal punten, ofwel neem je het zekere voor het onzekere en wacht je op extra hints. Daarbij is het ook belangrijk om weten dat je de antwoorden van de personen die voor jou staan, te horen krijgt. Het juiste antwoord wordt pas gegeven nadat iedereen geraden heeft en wie weet helpt de kennis van speler X jou (en de rest) wel. Bij de eerste vraag over het sociaal debat ging het bijvoorbeeld over de Belgische excuses aan Congo.

iKNOW 1.jpg


Weten de anderen het?

Degenen die het juiste antwoord hebben gegeven, krijgen het aantal punten dat wordt aangegeven op het vakje waarop ze stonden. Degenen met een foutief antwoord, verliezen niets. iKNOW biedt echter nog een tweede laag aan, want je moet de kennis van anderen inschatten. Naast de vierkante puntenvakjes waarop spelers hun iKNOW-pion zetten, staan langs beide zijden nog twee cirkelvormige vakjes voor de iBET-pion. Schat je in dat een speler een vraag niet correct kan beantwoorden, dan zet je de iBET-pion aan de kant waarop het minnetje staat afgebeeld. Denk je dat een speler wel een juist antwoord zal geven, dan kies je de kant van de plus. Je mag niet op jezelf stemmen, dus kies verstanding. Heb je het juist, dan krijg je een punt. Bij een foutieve gok moet je een punt afstaan. Denk ook over deze keuze dus goed na.

iKNOW is een tof quizspel dat je kennis over diverse categorieën op de proef stelt. Er zit geen tijdsdruk achter, dus je hebt de tijd om even na te denken. Daarbij kun je eventueel gebruikmaken van de kennis (of onkennis) van anderen. Dat is net een van de leukere elementen aan iKNOW. Je kunt namelijk een wat afwachtende houding aannemen om meer hints te krijgen én antwoorden van anderen te horen, maar dan krijg je uiteindelijk wel minder punten toebedeeld. Wie als eerste de vraag correct beantwoordt, wordt de nieuwe vraagsteller. De vraagsteller verdient na elke vraag trouwens twee punten. Degenen die nooit als eerste een correct antwoord weten, komen dus nooit als vraagsteller aan de beurt. Kennis opkrikken dus!

iKNOW 3.jpg

Conclusie

iKNOW is een erg tof quizspel dat het iets anders aanpakt. Je moet niet enkel voldoende kennis hebben over vier interessante categorieën met 1600 vragen, maar ook kunnen inschatten wie een vraag al dan niet weet. Ook daar verdien je namelijk punten mee, punten die meer dan eens het verschil kunnen maken. De doos heeft een steriele look, maar laat je dat niet afschrikken. iKNOW is een meer dan degelijk quizspel, dat helaas last heeft van een aantal typo's en schrijffouten op de kaartjes.

Pro

  • Uitgebreid aanbod aan vragen
  • Toffe categorieën
  • Ook gokken op kennis van anderen

Con

  • Veel typo's/schrijffouten op de kaartjes
  • Steriele look
7

Over

Uitgever

  1. Tactic

Aantal spelers

2-6

Tijdsduur

60 minuten
 
Terug
Bovenaan