Bordspelreview: Sounds Fishy

Ik ben altijd wel te vinden voor een goed bordspel. Qua genre maakt het me niet zoveel uit. Zo kan ik evengoed genieten van spellen die wat denkwerk vereisen, maar ook van partygames. Een van mijn favoriete bordspellen, Secret Hitler, behoort namelijk tot die laatste groep. Ook Sounds Fishy, onlangs uitgegeven door uitgever 999 Games, is een partygame zonder meer. Zij stuurden me een exemplaar op ter review en wat ik ervan vind, kun je hieronder lezen.

Enkele roze vissen, een blauw exemplaar, wat puntenfiches en een uitgebreid aanbod aan vragenkaarten. Meer heb je niet nodig om met Sounds Fishy aan de slag te gaan. In dit spel, te spelen met vier tot en met tien enthousiastelingen, zijn er drie rollen. De eerste rol is die van rader. De andere twee rollen zijn de rode haringen en de blauwe kipper. Van de rader en blauwe kipper zijn er elke ronde maar één, alle overige spelers zijn de rode haringen. Alle vissen worden eerst geschud en uitgedeeld zodat elke speler, met uitzondering van de rader, een vis hebben. Iedereen bekijkt in het geheim welke kleur hun vis heeft, waarna de pret kan losbarsten.

Sounds Fishy 1.jpg

Vind de blauwe kipper​

De rader moet alle rode haringen ontmaskeren en als laatste de blauwe kipper onthullen. Lukt dat, dan heeft de rader het maximum aantal punten verdiend, terwijl de overige spelers met lege handen achterblijven. Maakt de rader echter een fout, dan zullen enkele andere spelers punten verdienen. Hoe dat in z'n werk gaat? Wel ... De rader leest een vraag voor, waarbij op de achterzijde het juiste antwoord staat. Dit antwoord wordt gelezen door alle spelers die een vis hebben gekregen. Aan de blauwe kipper is het de taak om dit antwoord te zeggen, de rode haringen moeten een antwoord verzinnen. Zoals reeds gezegd wil de rader eerst alle rode haringen (valse antwoorden) onthullen, waarna de blauwe kipper overblijft. Maar ... Het is aan de deelnemers die een vis hebben gekregen de taak om het iets moeilijker te maken. Helaas zie je wel snel markeringen terug op de vissen, dus let er best niet te hard op wie welke vis neemt, want dat kan de pret wat bederven.

Met Sounds Fishy voel je je als een vis in het water.


De rode haringen willen doen overkomen dat hun antwoord het enige juiste is. De blauwe kipper die het juiste antwoord moet geven, wil een beetje verdacht klinken. Wordt die blauwe kipper door de rader namelijk te vroeg omgedraaid, dan is de pret voor de rader voorbij en kunnen er geen punten meer verdiend worden. In dit geval krijgt de blauwe kipper een punt, maar ook alle rode haringen die nog niet werden omgedraaid. Het wordt dus een strijd om op het einde van het spel het meest aantal punten bijeengesprokken te hebben. Om het nog wat spannender te maken, kan de rader er wel voor kiezen om, na een aantal vissen omgedraaid te hebben, te passen. Dan houdt de rader het aantal punten. Bij een fout antwoord zou de rader de punten verliezen die bij die vraag werden opgehaald.

Sounds Fishy front.jpg

Vraag en (vreemd) antwoord​

De fun van Sounds Fishy zit voor een groot deel in de vragenkaarten, want je krijgt heel wat vragen met antwoorden die niet voor de hand liggen. Zo wordt onder andere de vraag gesteld wat oude Egyptenaren deden als hun kat dood ging. 'Drie dagen rouwen', 'hun wenkbrauwen afscheren', 'een pluk haar van hun kat afscheren' of 'opzetten' waren enkele van de antwoorden die de revue passeerden, waarbij één van de antwoorden op het vragenkaartje staat. Of hoe heet een groep everzwijnen? 'Een tros' is alleszins geen correct antwoord. Het is een beetje zaak van de rode haringen om in de buurt te blijven van het juiste antwoord, al kun je ook iets zodanig onnozel verzinnen dat het wel waar moét zijn (maar dus niet is).

Veel valt of staat dus met de groep die je speelt, maar Sounds Fishy is een laagdrempelig spel. Ik ken een aantal mensen die niet graag blufspellen spelen omdat er gelogen moet worden, maar hier verzin je gewoon maar iets zonder verder in detail te moeten treden of in discussie te moeten gaan. Daardoor viel het bij iedereen die ik dit spel liet spelen in de smaak. Ondertussen werden er tien spellen gespeeld met spelersaantallen tussen de vier en acht deelnemers. Tot vier spelers speel je elk twee keer als rader. Bij vijf en meer spelers elk slechts één keer. Dat zorgt ervoor dat je op nog geen half uur een volwaardig spel hebt gespeeld, waarna er al snel nog eens gespeeld zal worden. Het valt in de smaak!

Sounds Fishy 2.jpg

Conclusie

Sounds Fishy is een laagdrempelig, snel en erg vlot te spelen partyspel waaraan vier tot en met tien spelers kunnen deelnemen. Er is één rader, één blauwe kipper en de rest neemt de rol aan van een rode haring. Die rollen van de vissen zijn geheim voor de rader, want die moet een vraag lezen en eerst alle rode haringen onthullen vooraleer de blauwe kipper als laatste wordt omgedraaid. Lukt dat, dan wordt het maximale aantal punten gescoord. Lukt dat niet, dan scoort een deel van de andere deelnemers en is de rader soms zelfs enkele punten kwijt. Met tweehonderd vragen is er alleszins heel wat variëteit, al zul je snel de antwoorden onthouden. Daardoor wordt het moeilijk om Sounds Fishy erg veel te spelen.

Pro

  • Héél afwisselende vragen
  • Bijzonder grappige vragen
  • Speelt erg vlot en snel

Con

  • 'Slechts' tweehonderd vragen
  • Snel markeringen op de vissen
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Rob Plesse

Aantal spelers

4-10

Tijdsduur

30 minuten
 
Redactie
Ik heb het meteen zelf gekocht nadat we dit samen gespeeld hebben. Jammer genoeg zijn sommige vissen na 2 keer spelen al licht beschadigd waardoor ze niet echt meer bruikbaar zijn als je de schade weet te herkennen. Als dat met de blauwe vis zou gebeuren heb je echt wel een probleem 😞
 
Redactie
Ik heb het meteen zelf gekocht nadat we dit samen gespeeld hebben. Jammer genoeg zijn sommige vissen na 2 keer spelen al licht beschadigd waardoor ze niet echt meer bruikbaar zijn als je de schade weet te herkennen. Als dat met de blauwe vis zou gebeuren heb je echt wel een probleem 😞
Jep, inderdaad. Viel me ook op, dus heb ik ook verwerkt in mijn review.
Ik probeer niet op de vissen te letten, want dat bederft de pret uiteraard.
 
Terug
Bovenaan