Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

Ik moet zeggen dat het me wel zorgen baart hoeveel van deze video's ik zie verschijnen. Vooral in van die obscure telegram groepen worden dit soort video's eigenlijk non-stop gebracht. Gisteren nog iets gelijkaardigs gezien maar dan van Duitse jongeren die een meisje om en om slaan en vernederen, ook hier moest ze hun voeten kussen.

Zou het kunnen dat het social media component een extra motivator is? Of is het gewoon dat we het nu meer zien?

Het is geen nieuw fenomeen, het bestaat echt al jaren. (Sociale) media spelen inderdaad gewoon een steeds grotere rol en wakkeren het aan. Het gaat om punten scoren bij je achterban, tonen wat je kan. Hoe meer mensen dit zien, hoe trotser je dus kan zijn.
De rol van de standaard media mag dus ook niet onderschat worden. Waarom moeten de filmpjes bijvoorbeeld in het nieuwsartikel geplaatst worden? Waarom moeten die filmpjes gedeeld worden door politiekers, vaak zelfs zonder het slachtoffer anoniem te maken? Elke gedeeld en geliket filmpje is een boost voor een dader ("ik heb zelfs het nieuws gehaald").

(Het filmen toont trouwens aan wat ik eerder zei over dat jongeren de gevolgen van hun daden moeilijk inzien. Ze filmen zichzelf bewust terwijl ze strafbare feiten plegen. Ze zijn helemaal niet bezig met wat er kan gebeuren indien dit filmpje bij justitie terecht komt.)
 
Ik denk dat je nog even naar al die factoren moet kijken. Opvoeding heeft weinig te maken met de intelligentie van een jongere. Opvoeding heeft weinig te maken met biologische factoren. Opvoeding heeft weinig te maken met de invloed van slechte vrienden op bv school (nee, je weet als ouder niet altijd met wie je kinderen omgaan). Opvoeding heeft weinig te maken met hoeveel drugs er in je buurt verkocht wordt. ...
Tuurlijk kunnen ouders dat weten of je slechte vrienden hebt en dat is het punt met laksheid in opvoeding als je dat niet weet.
Aleja, die groep kinderen zijn gefilmd als je nu als ouder nog niet weet dat je met slechte vrienden omgaat: laksheid in opvoeding.

Opnieuw, ouders kunnen dus duidelijk een rol hebben en dat ontken ik niet, maar ze zijn niet altijd de schuldige.
En dat is toch net waar het omging? Jij reageert op iemand die beweert dat het slechte opvoeding is waarbij je eigenlijk een wall of text posts dat neerkomt op "ja infeite wel, maar niet alles"..

Het leidt allemaal terug tot de opvoeding dat een welbepaald soort groep mensen gemeenschappelijk hebben, tenzij ze allemaal niet intelligent zijn natuurlijk!
 
Ik moet zeggen dat het me wel zorgen baart hoeveel van deze video's ik zie verschijnen. Vooral in van die obscure telegram groepen worden dit soort video's eigenlijk non-stop gebracht. Gisteren nog iets gelijkaardigs gezien maar dan van Duitse jongeren die een meisje om en om slaan en vernederen, ook hier moest ze hun voeten kussen.

Zou het kunnen dat het social media component een extra motivator is? Of is het gewoon dat we het nu meer zien?
Ik denk niet dat het per sé meer gebeurt door social media, maar ik ben er wel van overtuigd dat het daardoor steeds gortiger gaat worden, om het vorige filmpje te overtreffen. Die filmpjes zijn op dit moment idd zeer populair onder jongeren. Wij keken vroeger naar filmpjes op rotten voor die shock value, en nu is het dit.
 
Ik denk niet dat het per sé meer gebeurt door social media, maar ik ben er wel van overtuigd dat het daardoor steeds gortiger gaat worden, om het vorige filmpje te overtreffen. Die filmpjes zijn op dit moment idd zeer populair onder jongeren. Wij keken vroeger naar filmpjes op rotten voor die shock value, en nu is het dit.
Social media is zeker een factor

 
Tuurlijk kunnen ouders dat weten of je slechte vrienden hebt en dat is het punt met laksheid in opvoeding als je dat niet weet.
Dat is echt zever. Tenzij je een helikopterouder van jewelste bent dan kan je onmogelijk weten met wie je kind zoal omgaat in dat halfuurtje na school of weet ik veel. Hoeveel ouders zijn er niet van wie er maar 1 kind in de problemen komt, bijvoorbeeld? Voeden die dan dat ene kind slecht op en hun andere kind(eren) niet? Of zou het kunnen dat er toch meer speelt dan enkel opvoeding?

[Edit[ En dan nog: ga je als ouder bij elk kind in de jeugdvereniging of de voetbalclub een achtergrondcheck doen? Een deel van die jongeren zijn poeslief in het openbaar of wanneer er ouders/gezagsfiguren in de buurt zijn om dan, eens die uit de buurt zijn, over te gaan tot hun boefjeszaken.

Jij reageert op iemand die beweert dat het slechte opvoeding is waarbij je eigenlijk een wall of text posts dat neerkomt op "ja infeite wel, maar niet alles"..
Ja, en? Ontkracht iets van jouw posts dat? Opvoeding is een component, maar lang niet alles. Dat klopt gewoon, en dat zal iedereen met wat ervaring in de materie je vertellen.

Het leidt allemaal terug tot de opvoeding dat een welbepaald soort groep mensen gemeenschappelijk hebben, tenzij ze allemaal niet intelligent zijn natuurlijk!
Welke 'soort groep mensen' bedoel je?
 
Laatst bewerkt:
En dat is dus racisme. Expliciet racisme, en niet dat waarvoor je gedachten moet lezen, of motieven moet gaan bedenken voor deze daders. Dat was mijn punt. Dat je hier niet weet of het om racisme ging, kan best, maar dat de uitspraak van shellshock dat wel was. Meer niet, daar hoeft ook verder geen grote conclusie aan vast te hangen. Zeker niet in een zijdiscussie, zoals ik al zei.

Moet racisme niet iets negatief zijn ? Want hij geeft hier net het compliment dat ze zich beter kunnen verdedigen dan blanken. (Hij zegt niet alle pesters zijn bruin, maar dat pesters vaak een niet-bruin slachtoffer uitkiezen omdat die zwakker zijn).

Dus als het al een racistische uitspraak is, is dat tegen de blanke (wat ik dacht niet kon volgens de laatste racisme theorieën?).

Als uitspraken zoals dit al racisme zijn, dan is het woord racist toch niet veel meer waard.

Plus bij zo een uitspraken heb je het altijd over een bepaald type bruine. Die herken je al van ver. Dat maakt nog niet dat je dat projecteert op de succesvolle allochtonen.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk kunnen ouders dat weten of je slechte vrienden hebt en dat is het punt met laksheid in opvoeding als je dat niet weet.
Aleja, die groep kinderen zijn gefilmd als je nu als ouder nog niet weet dat je met slechte vrienden omgaat: laksheid in opvoeding.


En dat is toch net waar het omging? Jij reageert op iemand die beweert dat het slechte opvoeding is waarbij je eigenlijk een wall of text posts dat neerkomt op "ja infeite wel, maar niet alles"..

Het leidt allemaal terug tot de opvoeding dat een welbepaald soort groep mensen gemeenschappelijk hebben, tenzij ze allemaal niet intelligent zijn natuurlijk!

Een wall of text is inderdaad minder fijn om te lezen dan: het is allemaal de schuld van de ouders!
Zoals al meermaals aangehaald is het een ingewikkeld proces van verschillende factoren die met elkaar overlappen en elkaar beïnvloeden. Dat is de realiteit die ik probeer in te brengen in de leefwereld van mensen die jeugddelinquentie enkel kennen vanuit enkele krantenartikels.
 
Een wall of text is inderdaad minder fijn om te lezen dan: het is allemaal de schuld van de ouders!
Zoals al meermaals aangehaald is het een ingewikkeld proces van verschillende factoren die met elkaar overlappen en elkaar beïnvloeden. Dat is de realiteit die ik probeer in te brengen in de leefwereld van mensen die jeugddelinquentie enkel kennen vanuit enkele krantenartikels.
Maar dat we het alleen kennen uit krantenartikels, toont toch aan dat wij/onze ouders/onze omgeving iets 'goed' doen en de invloed van ouders toch gigantisch veel bepaald (uiteindelijk de meeste factoren uit je lijstje worden ook door de ouders bepaald. Zoals bv woonplaats, geld,...)
 
Dus als het al een racistische uitspraak is, is dat tegen de blanke (wat ik dacht niet kon volgens de laatste racisme theorieën?).
Wat een onzin is me dat. Natuurlijk bestaat racisme tegen blanken.

Verder vind ik dat nogal een slappe verdediging van jou: als je tegen een collega uit Kenia zegt 'amai, jij zal dan wel snel en ver kunnen lopen zeker' is dat toch ook racistisch? Je zegt op zich niks negatief, maar je zit al wel conclusies te trekken over iemand op basis van zijn afkomst of huidskleur.

'Ah, een moeilijke berekening op het werk? Geef maar door aan die collega met Chinese achternaam, die zal wel goed kunnen rekenen!' -> Racistisch.

'We zoeken nog iemand voor onze basketbalploeg, ik ga het vragen aan die zwarte jongen in de straat, die zal wel goed zijn in basketbal' -> Racistisch.

Het gaat er om dat je mensen in een categorie steekt omwille van hun huidskleur of afkomst op basis van vooroordelen, stereotypes, enzovoorts. Dat is racisme. Niet in de strafbare vorm, maar ik heb het hier nogal gezegd: er zijn hier een hele hoop accounts die denken dat iets enkel racistisch kan zijn als het strafbaar is of enorm expliciet. Er zijn gradaties in racisme.
 
Maar dat we het alleen kennen uit krantenartikels, toont toch aan dat wij/onze ouders/onze omgeving iets 'goed' doen en de invloed van ouders toch gigantisch veel bepaald (uiteindelijk de meeste factoren uit je lijstje worden ook door de ouders bepaald. Zoals bv woonplaats, geld,...)
Wat probeer je hier nu weer mee te zeggen? Ik ga zeker niet ontkennen dat je in de media heel vaak bruine jongens ziet die misdaden en misdrijven begaan, maar er zijn meer dan genoeg kinderen 'van ons' (doel je daarmee op blanke gezinnen?) die ook in de problemen zitten met de wet of met foute zaken bezig zijn.
 
Wat een onzin is me dat. Natuurlijk bestaat racisme tegen blanken.

Verder vind ik dat nogal een slappe verdediging van jou: als je tegen een collega uit Kenia zegt 'amai, jij zal dan wel snel en ver kunnen lopen zeker' is dat toch ook racistisch? Je zegt op zich niks negatief, maar je zit al wel conclusies te trekken over iemand op basis van zijn afkomst of huidskleur.

'Ah, een moeilijke berekening op het werk? Geef maar door aan die collega met Chinese achternaam, die zal wel goed kunnen rekenen!' -> Racistisch.

'We zoeken nog iemand voor onze basketbalploeg, ik ga het vragen aan die zwarte jongen in de straat, die zal wel goed zijn in basketbal' -> Racistisch.

Het gaat er om dat je mensen in een categorie steekt omwille van hun huidskleur of afkomst op basis van vooroordelen, stereotypes, enzovoorts. Dat is racisme. Niet in de strafbare vorm, maar ik heb het hier nogal gezegd: er zijn hier een hele hoop accounts die denken dat iets enkel racistisch kan zijn als het strafbaar is of enorm expliciet. Er zijn gradaties in racisme.
Deze discussie komt elke keer boven, maar er zijn tegenwoordig 300 definities van racisme. 90% van die definities verwijst eigenlijk gewoon naar een ander woord wat perfect bestaat.

Stereotypes zijn niet per definitie racistisch. De voorbeelden die jij aanhaalt zijn dat ook niet.

Van Dale lijkt me wel de standaard autoriteit in woord definities:
ra·cis·me (het; o)
1: opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2: discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie

Maar laten we hier geen heel side topic beginnen over racisme. Daar zijn al andere topics voor.
 
Wat probeer je hier nu weer mee te zeggen? Ik ga zeker niet ontkennen dat je in de media heel vaak bruine jongens ziet die misdaden en misdrijven begaan, maar er zijn meer dan genoeg kinderen 'van ons' (doel je daarmee op blanke gezinnen?) die ook in de problemen zitten met de wet of met foute zaken bezig zijn.
Nee ik heb het hier niet over bruin of wit. Maar over crimineel of niet, waar de ouders heel veel invloed op hebben (of ze nu bruin of wit zijn).

Ons bedoel ik mijn omgeving/ ik neem aan gelijkaardig aan de BG hogere middenklasse.
 
Deze discussie komt elke keer boven, maar er zijn tegenwoordig 300 definities van racisme. 90% van die definities verwijst eigenlijk gewoon naar een ander woord wat perfect bestaat.

Stereotypes zijn niet per definitie racistisch. De voorbeelden die jij aanhaalt zijn dat ook niet.

Van Dale lijkt me wel de standaard autoriteit in woord definities:
ra·cis·me (het; o)
1: opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2: discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie

Maar laten we hier geen heel side topic beginnen over racisme. Daar zijn al andere topics voor.

Ja en of je het nu racisme noemt of niet. De voorbeelden zijn zeker niet negatief.

Als iemand mij op basis van mij uiterlijk slimmer of beter in iets vind is dat zeer welkom (wat ook gebeurd in het echt).
 
...
Mijn persoonlijk ervaring, maar ik kan dit niet bewijzen ofzo, leert me dat jongeren amper stilstaan bij de mogelijke gevolgen van hun daden. Of ze nu 3 maanden of 3 jaar zouden krijgen boeit hun maar weinig. Ze zijn daar in hun hoofd maar weinig mee bezig en kunnen ook moeilijk inschatten welke invloed dit op hun toekomst zou kunnen hebben...

Leren dat acties consequenties hebben, en dat die onprettig kunnen zijn = deel van de opvoeding imo.
 
Maar dat we het alleen kennen uit krantenartikels, toont toch aan dat wij/onze ouders/onze omgeving iets 'goed' doen en de invloed van ouders toch gigantisch veel bepaald (uiteindelijk de meeste factoren uit je lijstje worden ook door de ouders bepaald. Zoals bv woonplaats, geld,...)

En dan kom je op moeilijke vraagstukken uit, zoals wat de ouders echt kunnen bepalen en wat niet... In hoeverre heeft een ouder invloed op hoeveel hij verdient of waar ze wonen? Ook opnieuw afhankelijk van heel veel factoren en ik durf er geen concreet antwoord op te geven.

Dit forum is volgens mij sowieso niet representatief als het aankomt op contact hebben met jeugddelinquentie in het algemeen. Als het gaat over die risicofactoren zijn die bij de meeste mensen hier waarschijnlijk vrij laag, waardoor het soms ook moeilijker kan worden om je te verplaatsen in die andere scenario's.
 
Ik vind dat iemand die zegt dat 'bruine mensen' (wat dus niet eens op basis van afkomst of nationaliteit is, maar puur op huidskleur) het meer gewend zijn om te vechten wel degelijk een racistische uitspraak doet. Of dat nu als 'compliment' bedoeld is of niet. Het dan hebben over 'de cultuur' van 'bruine mensen' die meer gezet is op zichzelf verdedigen, alsof alle bruine mensen uit hetzelde land komen of dezelfde cultuur hebben, vind ik er ook wat over. En daarom is dat geen grote schande en die persoon moet ook niet aan de schandpaal genageld worden, maar er mag wel gewezen worden op het feit dat die uitspraak mogelijk wat problematisch is.

Maar goed, ik zie dat de discussie hier wederom aan het verglijden is in simpele roepzinnetjes als 'pak de ouders keihard aan' en 'het ligt aan de opvoeding' (ondanks de moedige pogingen van @C11 om wat nuance te brengen) en verder nog wat stereotypering, en daar pas ik voor. Veel plezier nog.
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch gewoon (extreem) pestgedrag zoals het al jaar en dag gebeurt bij tieners? Enige verschil is dat het nu gefilmd wordt.

Voor mij mag gewoon social media verbannen worden uit de maatschappij. Of een soort Chinees model waarbij jongeren onder de 18 slechts een uurtje per dag gebruik kunnen maken van social media.
Iedereen zou er gelukkiger van worden.
 
Dit is toch gewoon (extreem) pestgedrag zoals het al jaar en dag gebeurt bij tieners? Enige verschil is dat het nu gefilmd wordt.

Voor mij mag gewoon social media verbannen worden uit de maatschappij. Of een soort Chinees model waarbij jongeren onder de 18 slechts een uurtje per dag gebruik kunnen maken van social media.
Iedereen zou er gelukkiger van worden.
goh ja. Vroeger werd er ook gepest maar het filmen om een soort van street cred te vergaren zorgt denk ik wel voor een aanwakkerend effect. Sociale media verbannen of op zijn minst limiteren zou al niet slecht zijn. Een wij tegen zij sentiment counteren zou ook wel al helpen.
Tis ondertussen al een klein beetje wereldnieuws aan het worden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230818_93458124
 
vroeger was die "street-cred" gewoon word of mouth hoor: dat ging ook rond, en iedereen die de betrokkenen kende wist wat er gebeurd was.
 
Terug
Bovenaan