Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

vroeger was die "street-cred" gewoon word of mouth hoor: dat ging ook rond, en iedereen die de betrokkenen kende wist wat er gebeurd was.
Nu hebt ge als slachtoffer ook nog eens het plezier dat elke gazet ook nog eens het filmpje van uw ervaring gaat re-posten en dat ge kunt leven met de wetenschap dat dat filmpje op om het even welk moment in uw leven weer terug kan komen opduiken of ge dat nu zelf wilt of niet :thumb:
 
Throwback naar deze topic: https://www.beyondgaming.be/threads/hebben-jullie-al-vaak-gevochten.17082/

Hier zit ook wel wat volk die wel eens een stoemp hebben gehad door pesters (incl mezelf). Ik krijg uit dat topic nu niet meteen de indruk dat het daar om bepaalde bevolkingsgroepen ging.

Pesten en geweld bij jongeren zijn al een probleem van voor Vlaanderen minder "wit" was (om het op zijn rechts te zeggen).

Ik snap de impuls wel om het op bepaalde problematiek te steken, maar ik vind het vooral frustrerend dat er nog altijd geen oplossing is voor pestgerag in het algemeen. Ik hou mijn hart al vast voor wanneer ik kinderen heb.
 
Nu hebt ge als slachtoffer ook nog eens het plezier dat elke gazet ook nog eens het filmpje van uw ervaring gaat re-posten en dat ge kunt leven met de wetenschap dat dat filmpje op om het even welk moment in uw leven weer terug kan komen opduiken of ge dat nu zelf wilt of niet :thumb:
maar als dat in schoolverband is, word je daar ook de rest van je school-carrière mee gepest hoor, dat jij dat slachtoffer was, dat jij je zomaar laten doen hebt, etc.
 
Ik vind dat iemand die zegt dat 'bruine mensen' (wat dus niet eens op basis van afkomst of nationaliteit is, maar puur op huidskleur) het meer gewend zijn om te vechten wel degelijk een racistische uitspraak doet. Of dat nu als 'compliment' bedoeld is of niet. Het dan hebben over 'de cultuur' van 'bruine mensen' die meer gezet is op zichzelf verdedigen, alsof alle bruine mensen uit hetzelde land komen of dezelfde cultuur hebben, vind ik er ook wat over. En daarom is dat geen grote schande en die persoon moet ook niet aan de schandpaal genageld worden, maar er mag wel gewezen worden op het feit dat die uitspraak mogelijk wat problematisch is.

Maar goed, ik zie dat de discussie hier wederom aan het verglijden is in simpele roepzinnetjes als 'pak de ouders keihard aan' en 'het ligt aan de opvoeding' (ondanks de moedige pogingen van @C11 om wat nuance te brengen) en verder nog wat stereotypering, en daar pas ik voor. Veel plezier nog.
Nuance allemaal goed, maar ik heb nu toevallig 3 goeie vrienden (die ik wekelijks zie) die in het milieu werken. Kinderen uit slechte gezinstoestanden, misbruik, armoede noem maar op. Alle 3 klagen constant dat het dweilen met de kraan open is. Je kan er je klok gelijk op zetten met wie we in de toekomst problemen krijgen. Ze blijven meldingen doen bij justitie, het gerecht, de politie, kind en gezin, maar dat zijn vaak wanhoopspogingen die op niets uitdraaien of zelf gewoon genegeerd worden. Ze werken met kindjes van 0 jaar tot 16 jaar trouwens.

Laatst hebben ze zelf nog melding gedaan voor gastje van 16 dat ze die moesten opsluiten. Was verloren zaak, gerecht advies in de wind geslagen, kerel komt buiten en heeft iemand binnen de week dood gestoken met mes. Is spijtig genoeg geen uitzondering.

Alle 3 deze mensen houden ook voet bij stuk dat gezinssituatie en opvoeding de hoofdoorzaak is bij al deze probleemgevallen waar ze van denken dat die nooit goed gaan functioneren in de maatschappij. Een oplossing hebben ze ook niet, buiten het afschaffen van "recht op kinderen", maar als je dat ter sprake brengt in deze maatschappij als ook vaak op dit forum dan word je al snel als een zeer eng persoon weggezet.

Soit, nuance is mooi, maar ik hecht toch meer geloof aan de gelijklopende woorden van mijn vrienden. Als mensen hier dan "het ligt aan de opvoeding" gaan wegzetten als roepzinnetje, tja dan ben je voor mij deel van het probleem. Want mensen in "the bizz" met diploma's en ervaring wensen wel degelijk hier hun focus op te leggen voor het verbeteren van de toekomstige situatie, maar blijkbaar missen ook zij wat nuance.
 
@Lefman Ik ontken nergens dat er ook een hoop slechte ouders rondlopen die niet omkijken naar hun kinderen. Maar tegelijk is het ook zo dat niet ELKE jongere die op het slechte pad terechtkomt dat doet omdat de ouders hen geen goeie opvoeding hebben gegeven. Opvoeding is vaak een grote factor (dat zeg ik zelf in andere delen van het forum ook) maar lang niet altijd. Gezinssituatie is trouwens niet hetzelfde als opvoeding.

Ik geef niet te graag veel details, en ik zit weliswaar niet in de jeugdzorg maar ik weet meer dan goed genoeg waarover ik spreek en ik zie genoeg kinderen die uit een warm nest komen met verantwoordelijke ouders die volledig het verkeerde pad zijn op gegaan. Vandaar dat het fout is om, zonder verdere details te weten, te gaan roepen dat het aan de ouders ligt. Het kan, en er zijn zeker zo'n gevallen (en veel) maar dat kan je dus niet weten op basis van een filmpje waar de ouders niet eens te zien zijn.

Ik ben trouwens (theoretisch gezien, want niet in de praktijk te brengen) voorstander van het afschaffen van het recht op kinderen. Veel te veel mensen beginnen aan kinderen zonder dat ze daar de middelen (financieel, maar ook qua verslavingen, tijdsgebrek, psychologische problemen, ...) voor hebben en zo zie je soms echt wel kinderen die al bijna van aan de meet verloren zijn door hun omstandigheden.

Maar goed, dat is een zijspoor. Het ging er om dat je op basis van een filmpje niet veel kan concluderen qua opvoeding.
 
@RidderBauknecht ik volg het meeste van wat je zegt en ga ook wel vaker akkoord met uw genuanceerde posts, maar het enige waar ik hier minder mee akkoord ga is dat "dat kinderen die uit een warm nest komen met verantwoordelijke ouders die volledig het verkeerde pad zijn op gegaan" stukje. Het probleem hier is dat je er vanuit gaat dat het een warm nest is. Ik ken gewoon heel veel goeie, warme ouders die toch hun kleine hebben up-ge-fcked. Ik ga er ook wel vanuit dat de meeste ouders goeie bedoelingen hebben, maar als ik dan even anekdotisch mag zijn. Mijn buren zijn/waren zeer harde werkers. Wouden het beste voor hun kind waardoor ze nooit echt neen hebben gezegd en gestraft. Het kind was ook nooit echt stout, maar was wel typisch "ik krijg mijn zin of ik begin te roepen". Ik wil hier nu niet iedereen over de zelfde kam scheren, maar zo een kinderen missen een bepaalde opvoeding ook al komen ze uit een superwarm en goed nest. Toch is het compleet fout gelopen met die gast. Niemand in onze straat had dat durven denken, want het was het kind van meneer doktoor. Nu achteraf kan iedereen de puzzel leggen en wisten ze het zogezegd al jaren dat het fout ging lopen met die jonge, maar in den tijd heeft nooit iemand er iets van gezegd, laat staan de ouders er op aangesproken.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het voor mij quasie altijd aan de ouders ligt. Bewust, maar vaak onbewust. Ik heb ook, net zoals iedereen waarschijnlijk, mensen uit het slechte milieu leren kennen. In contact gekomen met drugs, vechten, diefstal. Toch heb ik mij nooit laten meesleuren daardoor omdat mijn ouders, ondanks hun fouten, mij toch altijd blijven zijn herinneren aan mijn moraal compas. Beleefdheid, respect en goeie inborst zonder daarvoor over u te laten lopen. Enkele van mijn kindervrienden hebben wel dat pad gekozen en laat die nu op papier uit een beter (rijker) gezin komen. Nergens hadden mijn "slechte" jeugdvrienden slechte ouders, maar toch besef ik nu als 39 jarige waarom het fout is gelopen bij die mannen en ik kan elke keer naar de ouders kijken.
 
Nog een kleine bijdrage voor wat het waard is: ik hoor van vrienden die leerkracht zijn dat veel tieners tegenwoordig met een soort 'mocro accent' praten, ongeacht hun afkomst. Blijkbaar is dat een trend.

Dus, op basis van het taalgebruik in dat filmpje kan je weinig conclusies trekken op dat vlak. Natuurlijk zal afkomst wel een rol spelen in pestcultuur, net als zoveel andere zaken.
 
@Lefman En ik ken verhalen van ouders wiens kinderen alletwee dezelfde opvoeding kregen (enfin, 100% hetzelfde zal dat nooit zijn natuurlijk, maar ik bedoel maar dat ze niet de ene 'vrij' hebben opgevoed en de andere enorm streng) en waarvan de ene twee jaar lang van instelling naar instelling is gegaan wegens drugsproblematiek en de andere eigenlijk een voorbeeldjongere is. Soms kan je alles correct doen, maar moet je kind maar 1 keer een foute beslissing maken op een fuif en het kan van dat zijn.

Dat kan ook gewoon van kind tot kind afhangen. Niet alles komt voort uit opvoeding: kinderen/mensen hebben bepaalde karaktertrekken en intrinsieke eigenschappen die kunnen verschillen. Zelfs bij heel kleine kinderen van dezelfde ouders zie je soms al na twee jaar dat die een volledig ander karakter hebben, en op die leeftijd kan je nog niet spreken van normbesef enzovoorts. Als het ene kind dan wat zwakker is qua wilskracht dan het andere dan moet er maar 1 overtuigende 'slechte vriend' op een fuif met een joint afkomen en het kan vertrokken zijn.

Dat verhaal van jouw buren: dat zou ik al zetten onder slechte opvoeding. Nooit 'neen' zeggen tegen je kind en dat nooit leren dat daden gevolgen hebben en dat het niet altijd gaat krijgen wat het wilt is zelf om problemen vragen. Dat zijn dus niet de ouders waar ik het over heb. Ik heb het ook helemaal niet over hoe 'goed' die gezinnen op papier zijn. Er zijn genoeg rijkeluiskindjes die drugs dealen hoor. Wat ik bedoel met warm nest en verantwoordelijke ouders zijn ouders die er zijn voor hun kinderen en die verantwoordelijk opvoeden. Altijd 'ja' zeggen en die een zak geld meegeven als surrogaat voor een opvoeding bij wijze van spreken zoals bij dat kind van meneer doktoor, dat vind ik niet verantwoordelijk.

Enfin, als je maar ver genoeg gaat kijken dan kan je uiteindelijk alles op de ouders afschuiven natuurlijk. 'Dan hadden ze hun kind maar niet naar fuiven moeten laten gaan als ze weten dat hij zich snel laat overtuigen door peer pressure', bijvoorbeeld. Maar ik vind dat er ook ouders zijn die alles volgens het boekje doen waarbij het kind toch de fout in gaat. Het ligt echt niet altijd aan de ouders.

Met dat gezegd zijnde: dan heb ik het over lichte criminaliteit of kinderen die eens hier en daar een foutje maken, vaak zonder dat de ouders het zelfs beseffen (want vaak lopen die niet tegen de lamp). Die veelplegers en die jeugdcriminelen die bijna elke week op het politiekantoor zitten, tja. Daar speelt natuurlijk wel de opvoeding al veel meer mee. Als je als ouder je kind moet gaan ophalen op het politiekantoor omdat hij een handtas heeft gestolen en die staat de volgende dag gewoon weer op straat te spelen zonder toezicht, tja.

Enfin, enorm lange post (en offtopic, hoewel ik het wel een interessante discussie vind; bedankt voor de civiele en uitgebreide antwoorden) maar ik ga er dus niet mee akkoord dat het quasi altijd aan de ouders ligt. Enorm veel kinderen zoeken grenzen op en halen kattekwaad uit. Sommigen gaan daar te ver in. Sommigen blijven daar in hangen. Maar dat hoeft dus niet per se aan de ouders te liggen.
 
@Lefman En ik ken verhalen van ouders wiens kinderen alletwee dezelfde opvoeding kregen (enfin, 100% hetzelfde zal dat nooit zijn natuurlijk, maar ik bedoel maar dat ze niet de ene 'vrij' hebben opgevoed en de andere enorm streng) en waarvan de ene twee jaar lang van instelling naar instelling is gegaan wegens drugsproblematiek en de andere eigenlijk een voorbeeldjongere is. Soms kan je alles correct doen, maar moet je kind maar 1 keer een foute beslissing maken op een fuif en het kan van dat zijn.

Dat kan ook gewoon van kind tot kind afhangen. Niet alles komt voort uit opvoeding: kinderen/mensen hebben bepaalde karaktertrekken en intrinsieke eigenschappen die kunnen verschillen. Zelfs bij heel kleine kinderen van dezelfde ouders zie je soms al na twee jaar dat die een volledig ander karakter hebben, en op die leeftijd kan je nog niet spreken van normbesef enzovoorts. Als het ene kind dan wat zwakker is qua wilskracht dan het andere dan moet er maar 1 overtuigende 'slechte vriend' op een fuif met een joint afkomen en het kan vertrokken zijn.

Dat verhaal van jouw buren: dat zou ik al zetten onder slechte opvoeding. Nooit 'neen' zeggen tegen je kind en dat nooit leren dat daden gevolgen hebben en dat het niet altijd gaat krijgen wat het wilt is zelf om problemen vragen. Dat zijn dus niet de ouders waar ik het over heb. Ik heb het ook helemaal niet over hoe 'goed' die gezinnen op papier zijn. Er zijn genoeg rijkeluiskindjes die drugs dealen hoor. Wat ik bedoel met warm nest en verantwoordelijke ouders zijn ouders die er zijn voor hun kinderen en die verantwoordelijk opvoeden. Altijd 'ja' zeggen en die een zak geld meegeven als surrogaat voor een opvoeding bij wijze van spreken zoals bij dat kind van meneer doktoor, dat vind ik niet verantwoordelijk.

Enfin, als je maar ver genoeg gaat kijken dan kan je uiteindelijk alles op de ouders afschuiven natuurlijk. 'Dan hadden ze hun kind maar niet naar fuiven moeten laten gaan als ze weten dat hij zich snel laat overtuigen door peer pressure', bijvoorbeeld. Maar ik vind dat er ook ouders zijn die alles volgens het boekje doen waarbij het kind toch de fout in gaat. Het ligt echt niet altijd aan de ouders.

Met dat gezegd zijnde: dan heb ik het over lichte criminaliteit of kinderen die eens hier en daar een foutje maken, vaak zonder dat de ouders het zelfs beseffen (want vaak lopen die niet tegen de lamp). Die veelplegers en die jeugdcriminelen die bijna elke week op het politiekantoor zitten, tja. Daar speelt natuurlijk wel de opvoeding al veel meer mee. Als je als ouder je kind moet gaan ophalen op het politiekantoor omdat hij een handtas heeft gestolen en die staat de volgende dag gewoon weer op straat te spelen zonder toezicht, tja.

Enfin, enorm lange post (en offtopic, hoewel ik het wel een interessante discussie vind; bedankt voor de civiele en uitgebreide antwoorden) maar ik ga er dus niet mee akkoord dat het quasi altijd aan de ouders ligt. Enorm veel kinderen zoeken grenzen op en halen kattekwaad uit. Sommigen gaan daar te ver in. Sommigen blijven daar in hangen. Maar dat hoeft dus niet per se aan de ouders te liggen.

Nature vs. nurture dus. Ik ken ook zo'n voorbeelden van ouders waarvan 1 kind probleemloos door het leven gaat en het andere kind herhaaldelijk in de problemen komt.
 
Alle 3 deze mensen houden ook voet bij stuk dat gezinssituatie en opvoeding de hoofdoorzaak is bij al deze probleemgevallen waar ze van denken dat die nooit goed gaan functioneren in de maatschappij. Een oplossing hebben ze ook niet, buiten het afschaffen van "recht op kinderen", maar als je dat ter sprake brengt in deze maatschappij als ook vaak op dit forum dan word je al snel als een zeer eng persoon weggezet.
Daar valt toch zeker wel iets voor te zeggen. We leven tegenwoordig in een maatschappij waar je voor elke scheet die je laat een certificaat, bewijs, opleiding, etc moet voorleggen. Maar wanneer het gaat over iets fundamenteel ingrijpend zoals kinderen op de wereld zetten, is het nog steeds het wilde westen. Heck, wanneer je de joeng van iemand anders wil adopteren, ga je wel degelijk door een screeningproces. Waarom die 2 maten en gewichten?

Ze kunnen beter iedereen bij geboorte steriliseren en de kraan mag pas opengezet worden wanneer je bewijs hebt geleverd dat je financieel en emotioneel geschikt zijt om kinderen op te voeden.
 
Nog een kleine bijdrage voor wat het waard is: ik hoor van vrienden die leerkracht zijn dat veel tieners tegenwoordig met een soort 'mocro accent' praten, ongeacht hun afkomst. Blijkbaar is dat een trend.

Dus, op basis van het taalgebruik in dat filmpje kan je weinig conclusies trekken op dat vlak. Natuurlijk zal afkomst wel een rol spelen in pestcultuur, net als zoveel andere zaken.
Een collega uit regio Utrecht update me regelmatig op de nieuwe straattaal die zijn zoon nu weer gebruikt. Je zou stilaan kunnen zeggen dat het een volledig andere taal is. En dit zijn dan de blankste meest typische "hollanders" die je je kan inbeelden.
 
Waar worden die filmpjes eigenlijk gedeeld? Ik zit enkel maar op facebook en Instagram en zie daar niks van passeren. Ben duidelijk niet jong genoeg meer.

Walgelijk trouwens.
 
Een collega uit regio Utrecht update me regelmatig op de nieuwe straattaal die zijn zoon nu weer gebruikt. Je zou stilaan kunnen zeggen dat het een volledig andere taal is. En dit zijn dan de blankste meest typische "hollanders" die je je kan inbeelden.
Belgie ook.
Mezelf eens quoten.
Deze week nog met collega erover gehad dat zijn dochter dus ook een soort van 'streettaal' doorspekt met marrokaans begint te praten.
Die heeft een serieuze spreekwoordelijke veeg rond haar oren gehad toen ze dat taalgebruik aan tafel ten berde bracht.
Integratie komt van twee kanten natuurlijk :D
 
Maar dat hoeft dus niet per se aan de ouders te liggen.
Ik citeer jou, maar kan eender wie zijn in de discussie hierrond...

Het is toch zoals vaak een hogere kans?

Slechte thuissituatie/ouders die hun van niets iets aantrekken geeft een veel hogere kans dat hun kind later in de criminaliteit terecht komt.

Het is niet omdat er ook iemand uit een goed gezin (wat is een goed gezin trouwens, als buitenstaander weet je nooit 100% wat er zich binnen de muren afspeelt) op het verkeerde pad komt dat het ineens niet meer uitmaakt of ouders al dan niet een deftige opvoeding geven.
 
Sorry ik volg niet?
ah dat het accent gesproken in de video geen indicatie is naar afkomst. Ofwel heb je een autochtoon die een marrokaanse straattaal spreekt ofwel heb je een allochtoon die perfect meester is van de nederlandse taal. Je kan daar niet op afgaan maw.
Allezins... de jeugd is omzeep. There i said it.. im a boomer...
 
Terug
Bovenaan