Preview: Foamstars

Het succes van hero shooters en de Splatoon-serie van Nintendo is Square Enix duidelijk niet ontgaan. Maar kan de studio achter Dragon Quest, Octopath Traveler en NieR overtuigen met een kleurrijke 4vs4-multiplayer shooter? Zouden de Japanners zich niet te veel buiten hun comfortzone begeven? Met deze vragen in het achterhoofd ging ik op Gamescom aan de slag met een exclusieve hands-on van deze shooter die verschijnt op PlayStation 4 en 5.

Na een korte presentatie werden we in twee teams opgedeeld, Team Pink en Team Blue, en speelden we vijf rondjes "Smash the Star". Dit is een van de multiplayermodi die beschikbaar is in het spel. In deze modus probeer je om als eerste team zeven eliminaties te behalen (over de andere modi, waaronder de singleplayer, werd helaas niets meegedeeld). Eens dit gelukt is, wordt de Star, de speler die tot nu toe het beste speelde, van het andere team bekendgemaakt. Zodra je deze speler elimineert, win je het partijtje. Na de vijf rondjes, waarbij Team Blue helaas de superioriteit van Team Pink moest erkennen, was er nog een korte vragenronde met een van de makers.

FOAMSTARS_Gamescom_1.png

Eens iets anders dan een schuimbad​

Al vanaf de eerste match werd duidelijk dat de makers het plezier voorop willen zetten en dat je deze shooter niet al te serieus moet nemen. Enkele luttele seconden na de start van de ronde, werd de hele map al bedolven onder het schuim en zat iedereen de gekste capriolen uit te halen om toch maar niet geraakt te worden door het vijandelijke schuim. Wanneer je gewoon over het schuim van je tegenstander loopt, dat een andere kleur heeft, zal je enkel vertragen. Word je echter rechtstreeks geraakt door het schuim, dan word je niet enkel visueel omgeven door schuim maar verlies je ook "leven" van je levensbar. Eens deze op nul staat, word je volledig omgeven door schuim en kan je tegenstander je knock-out slaan met een slide-beweging. Gelukkig kan een teamgenoot je op dezelfde manier ook redden. Deze slide-beweging is trouwens ook een manier om je sneller over het schuim van je team te bewegen, want je surft er letterlijk op met een soort surfboard.

Het schuim toont zich met andere woorden alvast veelzijdig in gebruik.


Het schuim toont zich met andere woorden alvast veelzijdig in gebruik. Je neutraliseert er niet enkel je tegenstander mee, maar je gebruikt het ook om je snel te verplaatsen. Je kan er een muur mee maken om achter te schuilen of zelfs een object om op te klimmen om je vijand vanuit de hoogte onder vuur te nemen. Dit alles wordt vervolgens gecombineerd met de diverse helden van het spel, die onderverdeeld zijn in drie klassen en elk hun eigen special abilities hebben. Foamstars lijkt met andere woorden een amalgaam te worden van populaire titels zoals Splatoon, Fortnite, Apex Legends en Overwatch 2.

FOAMSTARS_Gamescom_4.png

Doet ie het of doet ie het niet​

Of deze formule een succes zal worden, hangt natuurlijk af van het publiek. Het grote voordeel is natuurlijk dat PlayStation nog geen shooter heeft die niet gericht is op het doden van je tegenstander met vuurwapens. In deze optiek zou het spel wel eens kunnen aanslaan bij een vooral jonger publiek. Het kleurrijke artwork en de gekke stijl van het spel helpen hierbij natuurlijk. Al moet ik wel toegeven dat ik persoonlijk nog niet helemaal overtuigd was van de graphics van het spel. En hoewel het schieten met schuim zeker leuk was, maakte het alles al snel onoverzichtelijk en chaotisch.

Waar ik me ook wat zorgen om maak, is de balans in het spel. De makers profileren Foamstars duidelijk als een toegankelijk spel dat zich op de grootste gemende deler richt. Maar, het blijft een shooter met gespecialiseerde personages en er is zelfs een ranked mode in het spel. Het competitieve valt hierdoor moeilijk te rijmen met het idee van casual fun. Laten we hopen dat jong en oud plezier uit deze titel zal kunnen halen, zeker gezien de ontwikkelaars van plan zijn om extra personages, mappen ... toe te voegen aan het spel.

Conclusie

Met Foamstars gaan de Japanners een wel heel bijzondere toer op en schotelen ze ons een kleurrijke en gekke shooter voor waarbij je elkaar aanvalt met schuim in plaats van met kogels. Dit zorgt voor heel wat leuke mogelijkheden wat betreft de gameplay. Het matchtype, het level en de paar helden die ik kon proberen, waren alvast geslaagd. Laten we dus hopen dat Square Enix deze titel voldoende ruimte geeft om te groeien en dat het publiek er iets aantrekkelijk in zal terugvinden.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan