Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

Zeer trieste uitspraak dat elke vorm van toekomstige discussie over dit onderwerp dood heeft gemaakt. Proficiat... ik had het enkele post geleden al voorspeld dat nog maar het proberen bespreekbaar maken van geboortebeperking direct zou worden afgestraft. Ik heb nog getwijfeld om zelf zo ver te gaan als het gaan vergelijken met Hitler te voorspellen, maar had gehoopt dat ik daar fout zou zitten. En we zijn een pagina verder en het staat hier al zwart op wit.
Mja maar eerlijk nu, verwacht je dan een serieuze discussie over het massaal steriliseren van mensen en dit misschien ongedaan maken als ze "goed" genoeg zijn volgens de autoriteiten?
 
Integratie komt van twee kanten natuurlijk :D

Zo'n definities van integratie zijn natuurlijk de reden voor het falen van de multiculturele samenleving en de reden waarom je threads als deze hebt.

Idealiter was er meer assimilatie zijn, de ontvangende, dominante samenleving zou zich net zo weinig mogelijk moeten aanpassen aan degenen die erheen migreren, anders is er immers een ander woord dat je moet gebruiken. Was de cultuur immers beter in je land/regio van herkomst? Waarom dan migreren zou je je kunnen afvragen? Is een samenleving slechts enkel een economie?

In de realiteit zie je dat het idee dat compleet verschillende culturen perfect langs elkaar kunnen samenleven, gefaald heeft, in de vorm van grootschalige problemen tot kleine, alledaagse maar daarom niet minder erge incidenten zoals deze.
 
Goh, als er (financiële) eugenetica wordt voorgesteld valt er niet meer veel te reduceren he?
Ah kom iemand voor racist uitmaken ( want ja de blonde ariers) voor een post waar dat nergens uit af te leiden valt, gaat er zwaar over.

Ik ben nu ook niet direct voorstander van het voorstel, maar die racistische ondertoon zat er echt niet in en dat hoefde ook niet bijgevoegd worden voor de rest van de discussie.
 
Ah kom iemand voor racist uitmaken ( want ja de blonde ariers) voor een post waar dat nergens uit af te leiden valt, gaat er zwaar over.

Ik ben nu ook niet direct voorstander van het voorstel, maar die racistische ondertoon zat er echt niet in en dat hoefde ook niet bijgevoegd worden voor de rest van de discussie.
Elke keer roepen dat de rascimekaart getrokken wordt begint een beetje "the boy who cried wolf" te worden. Er werd overigens niemand voor racist uitgemaakt in die post, dat is wat jij er van maakt. Toont vooral aan dat je de referentie niet heel goed snapt.

De blonde ariërs ging over het überras creëeren door middel van - in deze toepassing - eugenetica - in dit geval financiële. Een reductio at hitlerium is hier niet van toepassing, aangezien hetgeen voorgesteld is nogal direct daarheen leidt zonder al te veel bochtenwerk. Om dan af te komen met Godwins Law is dan op zijn beurt een drogargument :)
 
Ik bedoelde voor alle duidelijkheid niet dat er racistische motieven waren. Gewoon dat de nazis ook wel bepaalde ideeen over eugenetica hebben en dat dit daar ongeveer op zou neerkomen.

Gewoon een van de pot gerukt voorstel dat eigenlijk niet thuishoort in een discussie over pesten en het is daar waar de discussie ontspoort, niet door mijn reactie erop.
 
Laatst bewerkt:
Elke keer roepen dat de rascimekaart getrokken wordt begint een beetje "the boy who cried wolf" te worden. Er werd overigens niemand voor racist uitgemaakt in die post, dat is wat jij er van maakt. Toont vooral aan dat je de referentie niet heel goed snapt.

De blonde ariërs ging over het überras creëeren door middel van - in deze toepassing - eugenetica - in dit geval financiële. Een reductio at hitlerium is hier niet van toepassing, aangezien hetgeen voorgesteld is nogal direct daarheen leidt zonder al te veel bochtenwerk. Om dan af te komen met Godwins Law is dan op zijn beurt een drogargument :)
Zo direct nu ook weer niet vind ik. Er is nog een enorm verschil tussen verplichte geboortebeperking voor mensen die het financieel niet aankunnen en eugenetica, wat eerder zou gaan over minderwaardige arme-mensen-genen uit onze genenpoel verwijderen. Als er dan toch een vergelijking gemaakt moet worden zou een veel betere die met de één kindpolitiek van China zijn: een door de staat opgelegde geboortebeperking uit economische overwegingen, niet uit raszuiverheidsoverwegingen.
 
Laatst bewerkt:
Zo direct nu ook weer niet vind ik. Er is nog een enorm verschil tussen verplichte geboortebeperking voor mensen die het financieel niet aankunnen en eugenetica, wat eerder zou gaan over minderwaardige arme-mensen-genen uit onze genenpoel verwijderen.
De facto komt het op hetzelfde neer, zeker wanneer die geboortebeperking (sterilisatie) standaard voor iedereen geldt en slechts opgeheven wordt wanneer aangetoond wordt aan de voorwaarden te doen.
Als er dan toch een vergelijking gemaakt moet worden zou een veel betere die met de één kindpolitiek van China zijn: een door de staat opgelegde geboortebeperking uit economische overwegingen, niet uit raszuiverheidsoverwegingen.
Fair enough, da's zeker ook een mogelijke vergelijking . Mijn punt is vooral dat de kritiek hierop niet zonder meer neerkomt op de racismekaart trekken of een Godwin.

Either way een minstens erg bedenkelijk en controversieel voorstel waar we best niet te veel woorden aan vuil maken :)
 
Het is natuurlijk gemakkelijk van zaken karikaturen te maken, en meteen de vergelijking met eugenetica of zelfs nazi's te maken.

Sorry, maar wat mij betreft valt er wél iets te zeggen om:
  • druggebruikers verplicht op geboortebeperking te zetten en het strafbaar te maken om drugsbaby's op de wereld te zetten, een straf waar je wat mij betreft nog onderuit mag komen indien je gaat afkicken en in de tussentijd geen nieuwe kinderen maakt.
    ...
  • ouders wiens kinderen stevig wangedrag vertonen zoals de feiten die de aanleiding zijn van deze thread - terug ontopic - inderdaad te bestraffen. experts zijn tegen, cynisch vereenvoudigd omdat ze blijven vasthouden aan énkel de wortel...
('Dat zijn goede zaken, want alles begint met preventie', zegt de Vlaamse kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens. Maar over het hoofdstuk over de vervolging van delinquente jongeren is ze minder enthousiast. 'De nadruk op zwaardere sancties en bestraffing baart zorgen.')
  • en nooit de stok, maar gaan daarbij voorbij aan dat bestraffen meerdere doelen dient, en niet enkel zoals wanneer je hun mening of bepaalde meningen in deze thread leest, de re-integratie van de daders. Geef ze gerust begeleiding, help ze het rechte pad op nadat ze bijvoorbeeld als vergelding eens een paar weken in een zwaar bootcamp zelf de bottinnen van een instructeur hebben mogen kussen. Misschien werkt "repressie" niet omdat hetgeen men tegenwoordig nog onder die noemer verkoopt een soort van slap brouwsel is dat men verkoopt als koffie maar dat in werkelijkheid smaakloze decaf is waar je echt niet wakkerder van wordt.
    • het mag ook wel eens benadrukt worden dat ook slachtoffers in verhalen als deze recht hebben op enige vergelding.
      Ik deel cynisch bekeken de mening van degenen in deze thread dat mocht het mijn kind zijn... wat voor signaal geeft onze "rechtstaat" aan zo'n ouders?
    • Of erger nog als de daders zoals nu vermoedelijk van een allochtone achtergrond zijn, vooral oppassen wat je zegt want de racisme kaart wordt getrokken...
      ondertussen lacht Vlaams Belang zich rijk, want ik ben eens op X (the platform formerly known as Twitter) gaan kijken, hoewel ik nooit op VB zal stemmen, snijden bepaalde commentaren over dit soort voorvallen onvermijdelijk hout.
      Lach maar met Musk - weer iemand van wie ik zelf niet de grootste fan ben - die dit soort zaken retweet, diens bereik is groter dan van om het even welk forumlid hier.
 
Je zou een wereld van verschil kunnen maken voor het slachtoffer? JIJ hebt er inderdaad niets bij te winnen, maar moet dat dan?

Wat een egoïstische samenleving zijn we toch geworden.
Achter de pc de held uithangen is altijd gemakkelijk. Waarom worden er zoveel treinconducteurs en busschauffeurs in het ziekenhuis geslagen? Omdat iedereen wegkijkt, wetende dat als je er zelf tussen komt je de volgende bent die op de grond ligt.

In België hebben we ook geen "samenleving". Enkel maar losse stukjes zand waarbij iedereen alleen maar aan zichzelf denkt. Als corona ons iets geleerd heeft is het dat wel.
 
Nu ben ik echt in een alternate reality aangekomen. Toch?
Vroeger was iedereen bang van Westerlo, nu is iedereen bang van Erdogan :laugh:

On topic: ik denk wel dat meer ouders bezorgd zijn over dit soort geweld dan vroeger, zeker als ze in de stad wonen. Hier hebben we vorig jaar al eens gepraat over opties (kinderen een verdedigings/gevechtssport laten volgen, telefoon met panic button, een busje pepperspray meegeven ook al is dat illegaal, enz) Ik kan mij niet voorstellen dat mijn ouders zo'n gesprek met mekaar gehad hebben toen ik kind was.

Want ouders zullen spijtig genoeg hun kinderen zelf moeten beschermen. Justitie doet er nog veel te weinig aan, niemand lijkt te weten hoe men minderjarigen kan/mag straffen en er zijn te weinig middelen voor de zachtere aanpak of om de opvoeding van falende ouders over te nemen. Van de huidige regering verwacht ik zeker nougabolllen, dit gaat zeker nog jaren verergeren voor het verbetert, als het ooit nog betert.

Ik ben dus wel een beetje curieus wat anderen hier zouden doen om hun (echte of hypothetische) kinderen hiertegen te beschermen.
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk gemakkelijk van zaken karikaturen te maken, en meteen de vergelijking met eugenetica of zelfs nazi's te maken.
Karikatuur? Dit is letterlijk wat er gezegd is he:
Ze kunnen beter iedereen bij geboorte steriliseren en de kraan mag pas opengezet worden wanneer je bewijs hebt geleverd dat je financieel en emotioneel geschikt zijt om kinderen op te voeden.
Dit mag gewoon niet zomaar passeren, hier moet reactie op komen. Da's intussen gebeurd, dus wat mij betreft moet er niet verder op ingegaan worden, maar de commentaar op de gequote post moet niet zomaar weggezet worden.
druggebruikers verplicht op geboortebeperking te zetten
Hoe, zonder aan lichamelijke integriteit en mensenrechten te raken?
In se principieel eens dat niet iedereen op elk moment in zijn leven kinderen op de wereld moet kunnen zetten, maar hoe zie je dat afdwingbaar? En waar leg je de grens? Drugsverslaafde, ok. Financieel bekwaam is al geopperd. Niet te extreem stemmen misschien ook? Lijkt me verdedigbaar, voor de belangen van het kind en de maatschappij natuurlijk.
cynisch vereenvoudigd omdat ze blijven vasthouden aan énkel de wortel...
Cynisch vereenvoudigd, of dat ronduit veel te kort door de bocht?

De rest van je post komt nogal neer op "oog om oog, tand om tand" en zoals je zegt, vergelding.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Er waren vroeger quasi iedere paar weken vechtpartijtjes aan het busstation na de middelbaar school uren. zelf ook een keer slaag gekregen als 12-13 jarige van een 20jarige die nog op het middelbaar zat :p.


Toen waren er geen smartphones natuurlijk om alles te filmen. :p
Herinner mij ook nog zo iets uit m'n jeugd in de vroege jaren 90. Een Marokkaan van school die berucht stond omwille van zijn pesterijen en aansluitende vechtpartijen om zijn kennis van gevechtssporten te showen, pikte op een dag mij er uit in de fietsenstalling. Ik moest van hem zeggen in het Marokkaans (pech voor hem dat ik bepaalde woorden wel kende), dat ZIJN moeder een vrouw van lichte zeden was ((je weet wel...). Ik weigerde omdat ik wist wat het wou zeggen, hij herhaalde het 3 keer en ik bleef weigeren. Toen dacht ik nu gaat het komen en stond al klaar, toen hij door een kerel van het hoger middelbaar plots werd vastgegrepen en letterlijk tussen de fietsen tot moes werd geslagen. Bleek achteraf dat hij een paar dagen eerder hetzelfde had gedaan bij de kleine broer van die kerel.
Tsjiew, saved by someone's big brother :biglaugh:
 
Achter de pc de held uithangen is altijd gemakkelijk.
Wat een nietszeggend reply. Sluit de thread dan maar?
Waarom worden er zoveel treinconducteurs en busschauffeurs in het ziekenhuis geslagen? Omdat iedereen wegkijkt, wetende dat als je er zelf tussen komt je de volgende bent die op de grond ligt.
Klopt, en dat is jammer.
In België hebben we ook geen "samenleving". Enkel maar losse stukjes zand waarbij iedereen alleen maar aan zichzelf denkt. Als corona ons iets geleerd heeft is het dat wel.
Tja, het begint bij jezelf en niet: “Anderen doen niets, dus ik ook niet”. Het is inderdaad ook vaak situatie gebonden en “hoeveel gevaar is er momenteel”, maar er staan naar kijken, niets doen en achteraf makkelijk commentaar geven…

Dat is even erg imo.
 
Het is natuurlijk gemakkelijk van zaken karikaturen te maken, en meteen de vergelijking met eugenetica of zelfs nazi's te maken.

Sorry, maar wat mij betreft valt er wél iets te zeggen om:
  • druggebruikers verplicht op geboortebeperking te zetten en het strafbaar te maken om drugsbaby's op de wereld te zetten, een straf waar je wat mij betreft nog onderuit mag komen indien je gaat afkicken en in de tussentijd geen nieuwe kinderen maakt.
Een vriendin van mij heeft in haar beginjaren van haar carriere nog in de de sleutel gewerkt.... schrijnende verhalen hoe ze kinderen van bij de geboorte direct aan de methadon moeten leggen omdat ze van bij de geboorte al verslaafd zijn aan heroine. Met alle gevolgen van dien voor de verdere ontwikkeling van dat kind. Er is zeker een lans voor te breken voor die geboortebeperking maar hoe bekrachtig je zo iets op de meest humane manier?
 
Tja, het begint bij jezelf en niet: “Anderen doen niets, dus ik ook niet”. Het is inderdaad ook vaak situatie gebonden en “hoeveel gevaar is er momenteel”, maar er staan naar kijken, niets doen en achteraf makkelijk commentaar geven…
Nee, het begint niet bij mezelf. Het is aan de overheid om hier iets tegen te doen.
Het is niet mijn fout of die van de samenleving dat we het dragen van een mes zijn beginnen accepteren. Ik ken gasten die nooit meer zonder mes uitgaan naar de Oude Markt in Leuven, en nee dat zijn niet de meest speciale figuren. In zo'n wereld ga ik niet ff (ongewapend) de held uithangen.
 
Nee, het begint niet bij mezelf. Het is aan de overheid om hier iets tegen te doen.
Het is niet mijn fout of die van de samenleving dat we het dragen van een mes zijn beginnen accepteren. Ik ken gasten die nooit meer zonder mes uitgaan naar de Oude Markt in Leuven, en nee dat zijn niet de meest speciale figuren. In zo'n wereld ga ik niet ff (ongewapend) de held uithangen.
Bij mijn weten "accepteert" niemand het dragen van een mes? Noch de samenleving, noch de overheid...? Wat in godsnaam heeft de held uithangen hiermee te maken?
 
Bij mijn weten "accepteert" niemand het dragen van een mes? Noch de samenleving, noch de overheid...? Wat in godsnaam heeft de held uithangen hiermee te maken?
Wordt er iets tegen gedaan? Nee, dus accepteert men het hé.

"Jongere neergestoken, winkelbediende gewond bij overval met mes, jongeman overvallen met mes". In Leuven is dat quasi dagelijkse kost geworden. Brussel 2.0
 
Wat een nietszeggend reply. Sluit de thread dan maar?

Klopt, en dat is jammer.

Tja, het begint bij jezelf en niet: “Anderen doen niets, dus ik ook niet”. Het is inderdaad ook vaak situatie gebonden en “hoeveel gevaar is er momenteel”, maar er staan naar kijken, niets doen en achteraf makkelijk commentaar geven…

Dat is even erg imo.
Als eens gehoord van "eigen veiligheid eerst?" Hoe vaak ik dat zinnetje heb gehoord tijdens mijn opleiding kan ik niet op twee handen tellen. En terecht. Ja, het is ongelofelijk klote voor het slachtoffer, maar uw eigen veiligheid primeert nog altijd. Je kan wel proberen de held uit te hangen, maar de kans dat je dan zelf het slachtoffer wordt is gewoon veel te groot. Uw familie en vrienden zitten daar ook niet op te wachten gok ik.

Ik heb in het uitgaansleven talloze vechtpartijen gezien of mensen die in elkaar worden geslagen. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar te gaan tussenkomen, toch zeker als het om meerdere personen gaat. Je kan dat egoïstisch noemen, ik noem dat eerder realistisch. Ik ken genoeg vrienden/kennissen/collega's die dat al wel hebben gedaan en vervolgens mochten delen in de klappen.

Een kameraad van mij zag ooit eens een klasgenoot(?) van hem ruziemaken met een op het eerste zicht onschuldig persoon, dus die kwam daar tussen omdat het er niet 'gevaarlijk' uitzag. Opeens stonden daar drie a vier man achter hem. Resultaat: nachtje doorbrengen op spoed en enkele stukken tanden minder. Leuk hè.

Er zijn maar bitter weinig situaties waar het slim is om tussenbeide te komen.
 
Een vriendin van mij heeft in haar beginjaren van haar carriere nog in de de sleutel gewerkt.... schrijnende verhalen hoe ze kinderen van bij de geboorte direct aan de methadon moeten leggen omdat ze van bij de geboorte al verslaafd zijn aan heroine. Met alle gevolgen van dien voor de verdere ontwikkeling van dat kind. Er is zeker een lans voor te breken voor die geboortebeperking maar hoe bekrachtig je zo iets op de meest humane manier?

Het moet voor mij dan ook niet op de "meest humane manier". Rechten slachtoffer >>> rechten dader(s).

Hoe, zonder aan lichamelijke integriteit en mensenrechten te raken?
In se principieel eens dat niet iedereen op elk moment in zijn leven kinderen op de wereld moet kunnen zetten, maar hoe zie je dat afdwingbaar? En waar leg je de grens? Drugsverslaafde, ok. Financieel bekwaam is al geopperd. Niet te extreem stemmen misschien ook? Lijkt me verdedigbaar, voor de belangen van het kind en de maatschappij natuurlijk.

Hoe? Verplicht spiraaltje of andere anticonceptiva. Alsnog zwanger? Verplicht de cel in en afkicken asap.
Alsnog een drugsbaby op de wereld gezet? Zware celstraffen. Ik geloof wél in repressie, al is het maar omdat ik ook meer geef om vergelding dan louter om re-integratie van daders in een wereld waarin we geen mensen tekort hebben.

Kinderen ontmoedigen bij mensen die pakweg financieel onbekwaam zijn? Kindergeld meer investeren in rechtstreekse voordelen voor het kind, opvang/onderwijs, schoolmaaltijden, etc. en minder/geen cash kindergeld op de rekening wanneer het duidelijk misloopt.

Ik zou zelfs nog een stap verder durven te gaan en mensen veroordeeld voor het verwaarlozen van kinderen of erger nog misbruiken, een verbod op te leggen om nog nieuwe kinderen te krijgen: steriliseren m.a.w.
Je kan inderdaad niet maken om dat als overheid te verplichten onder dwang, dus ze krijgen wat mij betreft alsnog een "keuze": een celstraf tot hun vruchtbare jaren voorbij zijn (dat is dan wel een tikkeltje discriminerend t.o.v. mannen, maar het gaat hier om het welzijn van kinderen) of vrijlating na sterilisatie of op z'n minst verplichte anticonceptie voor 5 jaar ofzo.
En voor je denkt dat dat dit extreem ver gaat: we verbieden mensen die dieren verwaarlozen of misbruiken ook indien nodig het houden van dieren. Waarom dan voor kinderen een lagere standaard hanteren dan voor honden, katten of paarden?

Onze samenleving is véél te soft, véél geven, weinig durven terugvragen. Deze thread is een voorbeeld van waar dat misloopt, op meerdere vlakken.
 
Hoe? Verplicht spiraaltje of andere anticonceptiva. Alsnog zwanger? Verplicht de cel in en afkicken asap.
Alsnog een drugsbaby op de wereld gezet? Zware celstraffen. Ik geloof wél in repressie, al is het maar omdat ik ook meer geef om vergelding dan louter om re-integratie van daders in een wereld waarin we geen mensen tekort hebben.
Ik zou zelfs nog een stap verder durven te gaan en mensen veroordeeld voor het verwaarlozen van kinderen of erger nog misbruiken, een verbod op te leggen om nog nieuwe kinderen te krijgen: steriliseren m.a.w.
Je kan inderdaad niet maken om dat als overheid te verplichten onder dwang, dus ze krijgen wat mij betreft alsnog een "keuze": een celstraf tot hun vruchtbare jaren voorbij zijn (dat is dan wel een tikkeltje discriminerend t.o.v. mannen, maar het gaat hier om het welzijn van kinderen) of vrijlating na sterilisatie of op z'n minst verplichte anticonceptie voor 5 jaar ofzo.
Mensenrechten zijn toch maar een vodje papier? Kan je een voorbeeld geven van landen waar mensen verplicht gesteriliseerd worden?

En zoals gezegd: waarom stoppen bij drugsverslaafden? Waar trek je de grens?


En voor je denkt dat dat dit extreem ver gaat: we verbieden mensen die dieren verwaarlozen of misbruiken ook indien nodig het houden van dieren. Waarom dan voor kinderen een lagere standaard hanteren dan voor honden, katten of paarden?
Kinderen worden weggehaald bij ouders door de jeugdrechtbank.
Onze samenleving is véél te soft, véél geven, weinig durven terugvragen. Deze thread is een voorbeeld van waar dat misloopt, op meerdere vlakken
Ik zie vooral heel erg doorgeschoven polarisering.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan