Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tijdens het wachten deed ik een tijdschrift dat daar lag open: hoe verzorg ik best mijn ellebogen? Blijkbaar wekelijks met een scrub die maar 27,95 euro kost.

Blij dat ik weer een paar maand niet moet gaan, ik voel me nooit op mijn gemak in kapsalons.

Dafuq, paar jaar geleden was de huid op mijn ellebogen zodanig droog geworden (zag eruit als Death Valley, not kidding you) dat ik dacht dit beter te laten behandelen. Kweenie meer of ik naar de dokter ging daarvoor maar bij de apotheek kreeg ik een zalfje en ik weet dat ik er zeer weinig (minder dan 20 EUR iig) voor moest betalen (zalfje + dokter).

En ik ben er verdomd zeker van dat dat zalfje beter werkt dan die scrubrommel.

(ondertussen is het alweer Death Valley in mn ellebogen but meh)

Dafuq, paar jaar geleden was de huid op mijn ellebogen zodanig droog geworden (zag eruit als Death Valley, not kidding you) dat ik dacht dit beter te laten behandelen. Kweenie meer of ik naar de dokter ging daarvoor maar bij de apotheek kreeg ik een zalfje en ik weet dat ik er zeer weinig (minder dan 20 EUR iig) voor moest betalen (zalfje + dokter).

Douchen met ph netrale zeep, en niet te lang en heet douchen/baden kan ook al wat helpen. Misschien wat mild exzeem achtige kwalen of atopische droge huid zoals ze het soms noemen als het niet echt exzeem is ... Kan je blijven smeren idd, als de oorzaak ergens anders ligt. Zoals bij oa exzeem bvb stres het erger maakt.

Laatst bewerkt:
Douchen met ph netrale zeep, en niet te lang en heet douchen/baden kan ook al wat helpen. Misschien wat mild exzeem achtige kwalen of atopische droge huid zoals ze het soms noemen als het niet echt exzeem is ... Kan je blijven smeren idd, als de oorzaak ergens anders ligt. Zoals bij oa exzeem bvb stres het erger maakt.

Nah bij mij was de oorzaak van te vaak achter de pc te zitten en douchen zoals je voorstelt doe ik standaard al mijn hele leven. Dat zalfje van de apotheek had het na ne week of 2 het al grotendeels verholpen.

En toen begon corona dus tja... binnekort terugkeren naar apotheek.

Ik hieraan https://www.gva.be/cnt/dmf20230411_97459105 de mensen die belastingen betalen voor zo’n foliekes zullen wel op een ikea bureaustoel van 75€ gaan zitten
Dat van die stoelen etc. kan ik nog enigszins begrepen. Deftig ergonomisch bureaumateriaal is nu eenmaal echt duur (hoewel je het ook voor minder dan 3000 euro kan doen denk ik dan) en in zulke gevallen kan goedkoop echt wel duurkoop zijn. Je wil nu ook niet dat je nagelnieuwe parlementsgebouw de allures heeft van een voetbalkantine of een gebouw uit de tijd van de Sovjet-Unie, dus ik begrijp dat je daar niet voor naar de IKEA gaat.

Ik stel me persoonlijk veel meer vragen bij die onnozele tunnel, bijvoorbeeld. Drie miljoen betalen zodat parlementsleden niet buiten moeten komen wanneer ze van de garage naar het hoofdgebouw gaan, komaan zeg. Een paraplu volstaat ook wel als het regent, denk ik dan. Als dat dan nog binnen het oorspronkelijke budget valt kan je dat nog enigszins lachend wegwuiven als wereldvreemdheid, maar bij een project dat van 10 miljoen euro naar 46 miljoen euro is gegaan is dat toch eerder lachen als een boer met kiespijn.

Ook een zetel van 15000 euro: je gaat me niet wijsmaken dat er geen non-design alternatieven zijn voor zulke belachelijk geprijsde zitmeubelen.

Ze komen er weer op hun allerbest uit, onze politici. Ongelofelijk.

Ik heb ooit gelezen dat de gemiddelde persoon weinig meer nodig heeft dan wat vochtinbrengende crème, en infeite ook zonnecrème als je buitenkomt om de huid minder te laten verouderen.

In jouw geval is wat Niveau dus misschien al genoeg, of wat meer high-end CeraVe (online of bij apotheek te vinden).

Als je instant payment gebruikt heb je geen last van zondagen en feestdagen.
Maar dan moeten de beide banken het wel ondersteunen.

Belfius is altijd misserie toch meestal 1 dag naar BNP, KBC naar BNP is redelijk snel. Maar met instant overschrijving zou dat wel direct erop moeten staan.

De Jos, wetende dat em vandaag niet naar de KBC moet stappen om mijn geld te storten.

Bekijk bijlage 18533

Jij werkt bij een bank zeker?

Sommige banken rekenen een kleine kost voor die instant overschrijving. Is daar voor de bank iets van extra kosten aan verbonden, want dat lijkt me eerlijk gezegd gewoon extra aanrekenen voor iets omdat de "standaard" trager wordt gehouden?

Mijn nonkel donderdagavond: Het geld is gestort!
1x raden of het geld nu al op de rekening staat. :unsure:

Neen, de banken zijn dicht sinds donderdagavond en ze gaan pas terug open dinsdagochtend. Nochtans is dit toch gewoon een automatische batchverwerking. Dus dat is echt bewust dat ze dit geld achterhouden en niet omdat ze die verwerking niet kunnen uitvoeren.
Gezien de vele ergernissen hieromtrent voel ik me toch even genoodzaakt om te reageren.

Ook bij banken die instant overschrijvingen ondersteunen kan het perfect zijn dat het geld niet meteen aankomt. Elke overschrijving passeert in enkele seconden tientallen veiligheidschecks. Banken moeten in het kader van de antiwitwaswetgeving, fraudebestrijding… talloze zaken controleren. Als het nog maar lijkt dat er iets niet klopt wordt deze in wacht geplaatst en door een ander systeem nagekeken, als het daarna nog niet ok is en niet doorgaat moet dit door menselijke ogen worden bekeken en dat kan even duren, zeker in een (verlengd) weekend.

in veel gevallen gaat een overschrijving tussen 2 banken die beide instant ondersteunen bij een 1ste keer niet instant zijn (lees: mijn nieuw lief heeft een andere bank en ik schrijf met mijn bank de eerste keer naar haar over -> grote kans dat het niet instant is). Bij volgende overschrijvingen tussen gekende verzender en ontvanger gaat het dan normaliter wel instant zijn omdat het systeem dit herkent als legitieme overschrijving.

Banken moeten soms klanten opbellen met de vraag: klopt het u op dag xx euro xx hebt overgeschreven naar…? U weet dit? U hebt dit niet onder dwang? U kreeg geen whatsapp bericht met de vraag om te betalen naar…?

Bij die telefoontjes blazen ze vaak aan de andere kant: allee moeten ze dat nu weeral vragen? Maar even dikwijls blijkt dat ze dan toch een fout hebben gemaakt en mag de overschrijving niet doorgaan.

Ja, ik werk voor een bank. Begrijp ik de vele frustraties van de gewone mens omtrent het bankensysteem: ja. Moet de gewone mens ook eens wat minder zagen en blij zijn dat er heel wat failsafes en security checks ingebouwd zitten waardoor u heel wat last kan worden bespaard : ABSOLUUT! -> instant OVS is een schitterend systeem, maar de mens maakt nu eenmaal veel fouten, en een deel is zo achterlijk als wat (al wel wat zaken gezien in mijn nog prille carrière, maar in zou er al meerdere boeken kunnen over schrijven).

Bij een instant overschrijving is het geld meestal weg, en als de fout gemaakt is, dan is het heel moeilijk om het geld nog terug te krijgen. De bank mag in 99% van de gevallen dat geld niet zomaar terughalen, want jij bent het die de fout maakte. De bank moet dan zelf aan de ontvanger vragen of die het geld WIL terugstorten. Wil de ontvanger dit niet vrijwillig: kan veel gedoe zijn met juridische stappen tot gevolg. Is dat logisch? Nee, maar wel wettelijk dat we dit niet zomaar mogen rechtzetten en als bank of tussen banken onderling mogen opnieuw overschrijven zonder akkoord van de klant. 🙃

Een voorbeeld uit de praktijk: klant wou een deel van het krediet van zijn zoon aflossen. Heeft 10000 euro op 1 of andere bizarre reden naar een kredietnummer van iemand totaal anders overgeschreven, dus niet eens een rekeningnummer, maar een specifiek kredietnummer dat zelf niet op de rekeningnummer leek waar het moest opkomen. Ontvanger wou niet vrijwillig terugstorten en dacht dat ze in haar recht was om het geld te houden. Het heeft toch een jaar of 3 en een rechtzaak of 2 geduurd vooraleer die mens zijn geld terug zag.

Moraal van het verhaal: zonder al die overschrijvingen die worden vertraagd zouden er veel meer verhalen in de gazet staan á la: ‘ik ben een idioot en heb iets achterlijk gedaan, en de bank wil mijn geld niet terughalen’. Dus nonkel jos moet niet zagen en efkes wachten.

P.s. Altijd frappant hoveel forumleden er hier zijn die pretenderen dat ze expert zijn in alles en weten hoe elk systeem in elkaar zit, terwijl ze geen idee hebben waarover ze bezig zijn.

Ja, ik werk voor een bank. Begrijp ik de vele frustraties van de gewone mens omtrent het bankensysteem: ja. Moet de gewone mens ook eens wat minder zagen en blij zijn dat er heel wat failsafes en security checks ingebouwd zitten waardoor u heel wat last kan worden bespaard : ABSOLUUT! -> instant OVS is een schitterend systeem, maar de mens maakt nu eenmaal veel fouten, en een deel is zo achterlijk als wat (al wel wat zaken gezien in mijn nog prille carrière, maar in zou er al meerdere boeken kunnen over schrijven).
Wij zijn nu eenmaal minder slim dan de verheven intellectuele top die bij een bank werkt.

P.s. Altijd frappant hoveel forumleden er hier zijn die pretenderen dat ze expert zijn in alles en weten hoe elk systeem in elkaar zit, terwijl ze geen idee hebben waarover ze bezig zijn.
Ik stelde dan ook een vraag. Dus uit jouw chaotisch bericht moet ik afleiden dat een instant-overschrijving in enkele seconden tientallen veiligheidschecks ondergaat. Dit is dus geautomatiseerd toch? En, ik vermoed een kleine fractie, heeft dan een manuele actie nodig die sowieso niet zal gebeuren 's nachts of tijdens weekend/feestdagen. Bij herhaalde overschrijvingen, en ik vermoed kleine bedragen, is het ook minder streng.

Wat is dan het conceptuele verschil met een gewone overschrijving net? Blijft daar dat geld dan staan na al die instantane checks, en waarom? Of neemt men bij instant-overschrijving meer risico's?

Ik stelde dan ook een vraag. Dus uit jouw chaotisch bericht moet ik afleiden dat een instant-overschrijving in enkele seconden tientallen veiligheidschecks ondergaat. Dit is dus geautomatiseerd toch? En, ik vermoed een kleine fractie, heeft dan een manuele actie nodig die sowieso niet zal gebeuren 's nachts of tijdens weekend/feestdagen. Bij herhaalde overschrijvingen, en ik vermoed kleine bedragen, is het ook minder streng.

Wat is dan het conceptuele verschil met een gewone overschrijving net? Blijft daar dat geld dan staan na al die instantane checks, en waarom? Of neemt men bij instant-overschrijving meer risico's?
Niet perse kleine bedragen zijn minder streng, ook die kunnen een 'trigger' afgeven waardoor de overschrijving wordt vertraagd. Ik weet dat er talloze triggers en checks in het systeem zijn ingebouwd. Sommige verlopen iets trager omdat er meer automatische checks moeten gebeuren en worden misschien enkele minuten/uren vertraagd. Vanaf er een manuele actie nodig is dan zal dat inderdaad niet 's nachts of tijdens het weekend gebeuren.

Vanaf dat er een vertraging is verandert een overschrijving die oorspronkelijk instant was, eigenlijk in een gewone overschrijving. Niet elke bank heeft evenveel geïnvesteerd in het systeem om instant aan te bieden, al zal het niet lang meer duren vooraleer dit de standaard is. Meer en meer overschrijvingen zijn nu al instant en het percentage stijgt elk jaar.

Niet perse kleine bedragen zijn minder streng, ook die kunnen een 'trigger' afgeven waardoor de overschrijving wordt vertraagd. Ik weet dat er talloze triggers en checks in het systeem zijn ingebouwd. Sommige verlopen iets trager omdat er meer automatische checks moeten gebeuren en worden misschien enkele minuten/uren vertraagd. Vanaf er een manuele actie nodig is dan zal dat inderdaad niet 's nachts of tijdens het weekend gebeuren.

Vanaf dat er een vertraging is verandert een overschrijving die oorspronkelijk instant was, eigenlijk in een gewone overschrijving. Niet elke bank heeft evenveel geïnvesteerd in het systeem om instant aan te bieden, al zal het niet lang meer duren vooraleer dit de standaard is. Meer en meer overschrijvingen zijn nu al instant en het percentage stijgt elk jaar.
Dus het verschil tussen instant en gewoon is een systeem dat al die checks snel genoeg uitvoert dan? Dezelfde checks gebeuren dan voor een normale overschrijving trager door oudere systemen?

Gisteren op het werk het grootste, meest arrogante crapuul zien op vrije voeten gaan. En hij was nog maar 22. Prachtige aanwinst voor onze samenleving.
Ik heb scheldwoorden en tirades gehoord die ik in mijn leven nog niet was tegengekomen.
Geloof me mensen, het rechtssysteem in België is naar de zak.
Mjah iedereen verdiend een tweede kans
Maar voor enkelingen is die kans beter 10 meter onder de grond😊

Dus het verschil tussen instant en gewoon is een systeem dat al die checks snel genoeg uitvoert dan? Dezelfde checks gebeuren dan voor een normale overschrijving trager door oudere systemen?
Daar komt het in principe op neer. Het SEPA Instant Credit Transfer System is de nieuwe standaard, maar bestaat nog maar een paar jaar. In de toekomst zouden meer een meer zaken instant moeten gebeuren en minder checks nodig zijn. Maar bij een overschrijving moeten nu eenmaal nog heel wat achterliggende technische zaken gebeuren. Zowel tussen de uitvoerende als begunstigde bank, maar er is ook een tussenplatform dat onafhankelijk bepaald of een overschrijving instant kan doorgaan of niet, of dat er dus nog bijkomende zaken moeten gebeuren/worden nagekeken. Heel wat technische, en eigenlijk wel boeiende zaken, maar ik weet nu niet precies hoe dat allemaal in elkaar zit.

Een gewone overschrijving die niet instant is kan natuurlijk ook een overschrijvingsformulier zijn dat op een bankkantoor wordt binnengebracht. Dat gaat dan naar een scanningcentrale waar alles wordt ingelezen en verwerkt, alsook controles op gebeuren zoals handtekening, rekeningnummer opdrachtgever, rekeningnummer begunstigde, of de gestructureerde mededeling correct is indien deze aanwezig is... .

Een gewone overschrijving die niet instant is kan natuurlijk ook een overschrijvingsformulier zijn dat op een bankkantoor wordt binnengebracht. Dat gaat dan naar een scanningcentrale waar alles wordt ingelezen en verwerkt, alsook controles op gebeuren zoals handtekening, rekeningnummer opdrachtgever, rekeningnummer begunstigde, of de gestructureerde mededeling correct is indien deze aanwezig is... .
Ja, akkoord, die vergeet ik hier even omdat ik dat eigenlijk nog nooit in mijn leven heb gedaan. Maar het gaat me dus om een instant of gewone overschrijving via pakweg een app. Ik sta er toch wat van versteld eigenlijk dat al die -automatische- checks bij een gewone overschrijving dan zo lang duren.

@Mr. November Ik geef u overschot van gelijk. Mijn partner werkt ook bij een bank en de zaken die je daar (volgens haar) ziet passeren zijn hallucinant soms.

Diverse veiligheidchecks zijn aanwezig voor zeer gegronde redenen en als je mensen probeert iets beleefd uit te leggen reageren ze zo vaak uit de hoogte.

Ik moet toch aan mijn geld kunnen??!!!!!!
Das toch geen service da jullie bieden hé!!!!!!!
Wat is er nu verdacht aan het feit dat ik 20k hier rap even wil afgeven aan het loket?

Het is makkelijk om kritiek op banken te geven voor zaken gelijk de minimale kantoorbezetting of het verdwijnen van de automaten. Anderzijds zijn er zoveel mensen die niet om kunnen gaan met geld of makkelijk slachtoffer worden van fraude

Ja, akkoord, die vergeet ik hier even omdat ik dat eigenlijk nog nooit in mijn leven heb gedaan. Maar het gaat me dus om een instant of gewone overschrijving via pakweg een app. Ik sta er toch wat van versteld eigenlijk dat al die -automatische- checks bij een gewone overschrijving dan zo lang duren.
Automatisch ja, maar ook tussen verschillende instellingen en een wisselwerking tussen verschillende systemen. Ik weet niet hoe de technische kant volledig in mekaar zit, maar het lijkt mij wel logisch dat dit soms even kan duren. Sommige dingen worden ook in batches verwerkt of via nachtverwerking, vandaar waarschijnlijk.

Station Gent Sint-Pieters. Toegang tot de fietsenstalling, komende uit de tunnel aan de bussen, afgesloten met 2(!) hekken (da's maar 1 hek breed, ze hebben ze gewoon tegen elkaar gezet om het duidelijk te maken).
maar natuurlijk, de gemiddelde vlaamse fietsers zouden hun reputatie geen eer aan doen door die gewoon te laten staan, en even rond te lopen naar een andere ingang.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan