Hoe is het eigenlijk bij u op het werk? Oprechte vraag.
Ik vind nog steeds dat de veeleisendheid van de job niet in contrast staat met het loon. Ik heb op zich geen verkeerd loon (grosso modo vergelijkbaar met een ambtenaar A-niveau met vergelijkbare anciënniteit, maar dan heb ik de extra-legale voordelen zoals een auto erbij) maar ook niet wauw.
Daartegenover staat een job met heel wat verantwoordelijkheid en heel wat werkdruk:
- Verantwoordelijkheid over projecten van enkele honderdduizenden tot enkele miljoenen euro.
- Voor het uurtarief die mijn werkgever vraagt voor mijn profiel, vraagt de klant een topservice en volledige ontzorging. Intern wordt daar ook streng op toegekeken: uiteraard moet uw werk inhoudelijk perfect zijn, maar ook details zoals: bij elke meeting ten laatste binnen de 24u verslag uitbrengen, minimum frequentie aan updates naar alle klanten, elke communicatie moet strak verlopen en achteraf falsifieerbaar zijn (ook om ons in te dekken waar moet), etc.
- We werken 40u/week met 100% timetracking en 90% billability naar klanten. Daarnaast moeten projecten verkoopbaar blijven voor sales dus worden die niet al te ruim begroot. Je moet dan bijvoorbeeld verantwoording afleggen naar uw hiërarchie waarom uw project over budget gaat. Maar ook verantwoording afleggen naar de klant waarom je eventueel meer budget vraagt. Etc. Je staat dus eigenlijk zelf in voor de financiële rendabiliteit van uw projecten, wat mij vaak het gevoel geeft dat ik de verantwoordelijkheid van een "zelfstandige" draag maar dan zonder de bijhorende verloning. De facto komt dat dus neer op overuren draaien om uw werk gedaan te krijgen. Als je dan thuis met 2 kinderen zit, is dat niet ideaal.
- Een dagje verlof is altijd miserie omdat er altijd wel een klant, een collega of iemand uit de hiërarchie is die iets dringend moet weten. Iedere keer beklaag ik het mij dat ik een dag verlof neem; je ziet de telefoons binnenkomen, Teams-berichten, whatsapp-berichten, ... Telkens moet je afwegen: "eis ik mijn verlof op, antwoord ik niet en pak ik morgen die extra miserie erbij? Of neem ik vlug die telefoon op zodat het morgen niet nog extra op mijn bord komt en ik hopelijk mijn planning kan aanhouden"? Elke. Keer. Opnieuw.
- Enzovoort.
Dan voer je voorgaande eisen allemaal perfect uit, ben ik erin geslaagd om bij de top performers van mijn team te zitten waarbij ik dus in de perfecte positie zit om opslag te vragen. Maar dan gaat het van "jammer, mac-bc, door de indexaties is er dit jaar geen ruimte voor loonsopslag."
M.a.w. voor mij is het sop de kolen niet meer waard. Ik doe voort omdat ik veel ervaring opdoe, zo wil graag nog een heel groot project afronden om op mijn CV te kunnen zetten. Die oplevering staat gepland voor februari 2024. Daarna is het uitkijken naar iets anders: dezelfde job als freelance (zelfde stress, meer verloning) of een job waarbij ik om 17u het laptopje kan dichtklappen en ook ECHT het gevoel heb om eens niet aan het werk te moeten denken (minder stress, gelijkaardige verloning).