Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sja, al veel over gediscussieerd natuurlijk. Het punt van zomertijd was om energie te besparen. Wintertijd sluit het dichtste aan bij ons natuurlijke ritme. Je hebt 's avonds geen zonlicht nodig, je ervaart het enkel als aangenamer. Beetje zoals in dit artikel (https://www.standaard.be/cnt/dmf20230325_95318081) wordt gezegd:
‘Daarom is dit zo belangrijk: ’s ochtends hebben we daglicht nodig, ’s avonds gedimd licht, en ’s nachts hoort het donker te zijn, zodat lichaam en brein op elk moment ‘weten’ wat te doen. De nacht is een zuiveringsproces voor het brein. Toxische stoffen worden verwijderd en neuronen krijgen een ‘update’.’

‘We hebben hier te maken met een heel complex systeem, waar je best niet zomaar op ingrijpt. En dat doet de zomertijd juist wel: terwijl we nu deugd hebben van het ochtendlicht, worden we vanaf zondagochtend weer wakker in het donker en is het ’s avonds te lang licht. De zomertijd verwijdert ons niet één, maar twee uur van de zonnetijd. Want zelfs in de wintertijd zijn we niet in sync met de zonnetijd, we zouden nog een uur vroeger moeten zitten. Zeker in deze periode van het jaar is dat lastig.’

‘De zomertijd kunnen we gerust beschouwen als even toxisch als elke dag fastfood eten. Laten we die alvast afschaffen en minstens permanent naar wintertijd gaan, ook al is dat voor heel wat mensen contra-intuïtief. Als we permanent voor zomertijd kiezen, hebben we meer licht in de winter, zeggen ze. Dat klopt niet. De winter is sowieso een donker seizoen, en met de zomertijd zou je in januari zelfs pas daglicht krijgen om tien uur ’s ochtends.’

dat is zo'n beetje het punt van zomeruur? dat je meer zonlicht hebt als je niét slaapt? toch?
Heb die discussie al vaker gehad met vrienden. 't Is vooral persoonlijke voorkeur. Ik vind het gewoon irritant dat de avond niet als avond aanvoelt omdat het zo lang licht blijft. Tegen dat het dan eindelijk donker wordt, is het bijna tijd om te gaan slapen. Terwijl ik liever een langere 'wakkere' periode heb na zonsondergang. Ik slaap ook veel beter zo.

Heb die discussie al vaker gehad met vrienden. 't Is vooral persoonlijke voorkeur. Ik vind het gewoon irritant dat de avond niet als avond aanvoelt omdat het zo lang licht blijft. Tegen dat het dan eindelijk donker wordt, is het bijna tijd om te gaan slapen. Terwijl ik liever een langere 'wakkere' periode heb na zonsondergang. Ik slaap ook veel beter zo.
idd niet normaal dat het om 22u30 nog licht is in juni.

ugh, "zonnetijd" is zo'n BS. want we leven al lang niet meer volgens de zon.
een natuurlijk ritme, imo betekent dat, rekenend dat middag en middernacht natuurlijke tijdstippen zouden zijn, en bij 7 uur slaap:
om 20u30 slapen, om 3u30 wakker worden.
maar in de winter staan we op lang voor de zon opkomt, en gaan we slapen lang na dat ze weer weg is.
in de zomer is dat niét omgekeerd. we staan dan wel op nà de zon, maar ze gaat nog steeds eerder onder dan dat we gemiddeld gaan slapen.
en dan nog: dat éne uurtje maakt op dat gebied niet zo heel veel verschil.
die 2 uur waar die prof over spreekt, stel u dat even voor: bij de winterkering begint het dan al om 15u donker te worden, bij de zomerkering is het dan al om 3u klaar. dan héb je ook niks aan die ó zo belangrijke ochtendzon, want tegen dat een normale mens opstaat, is de zon al in een pak verder stadium.

heel dat argument speelt zich vooral af in die maand rond de wisseling elke keer. en dàt argument is imo wél belangrijk: die wisseling zorgt voor enorme gezondheidsproblemen, en voor risico's op de baan.

maar als je die afschaft, ik garandeer u dat binnen de 5 jaar het gekozen uur door een meerderheid van de bevolking als "normaal" wordt beschouwd. of dat nu zomer- of winteruur is.

ugh, "zonnetijd" is zo'n BS. want we leven al lang niet meer volgens de zon.
een natuurlijk ritme, imo betekent dat, rekenend dat middag en middernacht natuurlijke tijdstippen zouden zijn, en bij 7 uur slaap:
om 20u30 slapen, om 3u30 wakker worden.
maar in de winter staan we op lang voor de zon opkomt, en gaan we slapen lang na dat ze weer weg is.
in de zomer is dat niét omgekeerd. we staan dan wel op nà de zon, maar ze gaat nog steeds eerder onder dan dat we gemiddeld gaan slapen.
en dan nog: dat éne uurtje maakt op dat gebied niet zo heel veel verschil.
die 2 uur waar die prof over spreekt, stel u dat even voor: bij de winterkering begint het dan al om 15u donker te worden, bij de zomerkering is het dan al om 3u klaar. dan héb je ook niks aan die ó zo belangrijke ochtendzon, want tegen dat een normale mens opstaat, is de zon al in een pak verder stadium.

heel dat argument speelt zich vooral af in die maand rond de wisseling elke keer. en dàt argument is imo wél belangrijk: die wisseling zorgt voor enorme gezondheidsproblemen, en voor risico's op de baan.

maar als je die afschaft, ik garandeer u dat binnen de 5 jaar het gekozen uur door een meerderheid van de bevolking als "normaal" wordt beschouwd. of dat nu zomer- of winteruur is.
Groot probleem is denk ik niet zo zeer de wissel. Grote probleem is ook dat als we op zonnetijd kijken niet meer meegaan met de zon. We, en Frankrijk, Spanje,... leven eigenlijk in dezelfde tijdzone als Londen qua ligging op aarde. Maar de Duitsers hebben ons 2x op de Duitse tijd gezet als ze hier binnen gevallen zijn. Na WO2 hebben ze gedacht: die Duitsers vallen hier toch elke paar jaar eens binnen we zetten het nu niet terug zoals na WO1. Maar daardoor wijken we nu permanent 1 uur af van de natuurlijke tijd, wat 2 uur zijn in de zomer.

Ge ziet dat nu meer en meer. Zelfde bij restaurants/bistro: 'scan de qr code voor ons menu!'
De helft van de tijd is de website dan nog onoverzichtelijk opgezet, waardoor ge een kwartier zit te zoeken achter wat ze nu juist hebben. Ik ben blij met digitale vooruitgang, maar het moet dan ook daadwerkelijk ook nuttiger of efficiënter zijn he.
Anderzijds wel handig. Code scannen die op je tafel plakt en je kan dan ineens bestellen en betalen. Obers hoeven geen 5x over en weer te lopen.

Ik wil gewoon niet meer wisselen. Of dat nu zomer of-winteruur is.
Voor mij toch liefst zomeruur als vast aanhouden, anders nog liever blijven wisselen.
Al die argumenten dat winteruur dichter bij het natuurlijke ligt maakt mij niks uit.
Ook het argument over mensen die buiten moeten werken, die 's morgens dat langer in het donker moeten zitten werken, dan beginnen we toch gewoon een uurtje later met werken, daarom moet het uur toch niet aangepast worden.
Ik werk zelf ook buiten en in de zomer beginnen we ook 1 uur vroeger (er zelfs een voorstel geweest om 2 uur vroeger te beginnen) als het heel warm gaat worden. Als we het winteruur zouden aanhouden, dan moeten we in de zomer nog vroeger gaan beginnen om de warmte voor te blijven!

Dat jaarlijks gezever over winter- en zomeruur.
En dan zie ik dit passeren, Jezus Christus

Dat jaarlijks gezever over winter- en zomeruur.
En dan zie ik dit passeren, Jezus Christus

Is gewoon objectief slecht voor de gezondheid, war iemand zijn voorkeur ook moge wezen.
Het blijven aanhouden van de uitwisseling is een puur politiek-economische beslissing.

Is gewoon objectief slecht voor de gezondheid, war iemand zijn voorkeur ook moge wezen.
Het blijven aanhouden van de uitwisseling is een puur politiek-economische beslissing.
Het grootste probleem hiervan is dat deze beslissingen eigenlijk voor een ganse tijdszone moeten genomen worden, iets wat gewoon ongelofelijk moeilijk is om een overeenstemming te bereiken. Alle goede wil ten spijt maar met de huidige wereldproblematiek zie ik de afschaffing nog niet voor morgen.

bwa, in Libanon lukt dat wel

Ik heb toch een andere definitie van 'lukt wel'

bwa, in Libanon lukt dat wel

Ja, je ziet van hier dat dat daar ongelofelijk goed zal uitpakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan